نوشته شده توسط : آهن پرایس

تحلیلگران بازار معتقدند که بازار مقاطع فولادی در سال 1403 با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد که آن را به مراتب سخت‌تر از سال‌های گذشته خواهد کرد. این چالش‌ها شامل کاهش نقدینگی، افزایش مالیات، رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی، کاهش مصرف فولاد، کاهش ساخت و ساز و نوسانات شدید قیمت ارز و تورم می‌شود...
آهن پرایس: پایان هفته گذشته با ثبات و آرامش نسبی بازار آهن و فولاد همراه بود قیمت روز میلگرد در قالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و شماری از کارخانه‌ها هم به کاهش جزئی این محصول اقدام کردند.

کاهش قیمت آهن آلات در آخرین روز هفته عمدتا از اصلاح نسبی نرخ دلار ناشی شد؛ گفتنی است هر دلار آمریکا روی کانال 61 هزار و 300 تومان بسته شد. به عقیده برخی کارشناسان کاهش نرخ ارز از خبر توافق یا آتش بس رژیم صهیونیستی با حماس در غزه، ایجاد شد.

به عقید کارشناسان بازار مقاطع فولادی در سال جاری با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که آن را به مراتب سخت‌تر از سال‌های گذشته کرده است؛ سه عامل اصلی این فشارها شامل موارد زیر است.

اعتباری‌فروشان برای سومین سال متوالی در حال برداشت نقدینگی از بازار مقاطع و تزریق آن به سایر بازارها، به ویژه بازار بدهی، هستند. این امر نقدینگی موجود در بازار را کاهش می‌دهد و به نوبه خود فشار مضاعفی بر قیمت‌ها وارد می‌کند.

کارخانجات خصوصی و شرکت‌های تجاری بزرگ با استفاده از روش جذب نقدینگی از کف بازار و بارگیری‌های با تأخیر، به دنبال تأمین نقدینگی مورد نیاز خود از این طریق هستند. این امر نیز به نوبه خود به کاهش نقدینگی در بازار و افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

اداره دارایی با اعمال انواع سامانه‌های کنترلی و رصد و پایش معاملات فولادی، به دنبال دریافت مالیات از فعالان این بازار است. این امر نیز به افزایش هزینه‌ها و در نهایت به افزایش قیمت مقاطع فولادی می‌انجامد.

علاوه بر این عوامل، عوامل دیگری نیز در تشدید این فشارها نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی، کاهش مصرف فولاد، کاهش ساخت و ساز، نوسانات شدید قیمت ارز و تورم اشاره کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازتاب نوسانات دلار و رکود در بورس کالا

به عبارتی دیگر با توجه به عوامل ذکر شده، احتمال دارد بازار مقاطع فولادی در سال 1403 با نوسانات کمتری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شود. عمق کم بازار داخلی و ناتوانی آن در تأمین مالی به اندازه قبل، این احتمال را افزایش می‌دهد که قیمت آهن آلات از نرخ ارز و شیب تورم عقب بماند؛ اگرچه شایان ذکر است که بازار آهن کشور چندان پیش‌بینی‌پذیر نیست و نمی‌توان به طور قطعی چشم‌انداز روشنی برای آن ترسیم کرد.





:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات+قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: