نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان، بازار مسکن در حال سپری کردن یکی از خلوت ‌ترین روزهای خود می باشد. فعالان و مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران در خصوص حال و هوای بازار مسکن در هفته‌ های پایانی سال ۹۸ اظهار دارند: حجم مراجعه به بنگاه‌ های املاک به شدت کاهش پیدا کرده است.

 به گفته فعالان بازار مسکن تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا حجم مراجعه و جست و جو برای خرید مسکن کاهش پیدا کرده است، به ویژه آن که تحت تاثیر این رخداد جهانی و هم چنین تاثیر پذیری بازارهای موازی از آن، بخش زیادی از تقاضای سرمایه‌ای ورود به این بازار را فعلا منتفی کرده‌اند. در عین حال بخشی از متقاضیان مصرفی بازار که در حال رصد کردن و یافتن فایل مناسب برای خرید بودند نیز به دلیل نگرانی از شیوع این ویروس سعی کردند فعلا جست وجوی خود را به زمان دیگری و پس از رفع این نگرانی‌ ها موکول کنند.

 از همین رو به گفته مشاوران املاک، تعداد زیادی از بنگاه‌ های املاک در سطح شهر تقریبا به حالت تعطیلی درآمده‌اند و عملا فعالیتی در آنها انجام نمی ‌شود. اگر چه در بازار اجاره مسکن عموما رکود به معنای مطلق کلمه بسیار نادر است و تقریبا در تمام فصول سال حجم قابل ‌قبولی از تقاضای اجاره آپارتمان وجود دار اما رخداد شیوع کرونا در روز های پایانی سال زمینه‌ ساز بروز یک رکود سنگین و تمام ‌عیار در این بخش از بازار مسکن نیز شده است؛ به طوری‌که تعداد معاملات اجاره منعقد شده در طول یک هفته گذشته در اغلب دفاتر مشاور املاک انگشت شمار می باشد. برخی از مشاوران املاک عنوان می‌کنند حجم مراجعات به بنگاه، طی چند روز اخیر به صفر رسیده است. گروهی از مشاوران املاک پیش‌بینی می‌کنند حجم جست و جو و مراجعه به بنگاه‌ها در بازار مسکن تا پایان سال هم چنان در همین وضعیت باقی خواهد ماند.

 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان برای از بین بردن حباب قیمت محصولات فولادی پیشنهاد اصلاح قیمت و افزایش عرضه همزمان شمش فولاد و میلگرد در بورس کالا و هم چنین برای ایجاد آرامش و ثبات منطقی در بازار محصولات نهایی فولادی و از بین بردن گرانی کاذب محصولات نوردی، به سازمان بورس کالا پیشنهاد اصلاح قیمت پایه، همزمان با عرضه شمش فولادی و محصولات نوردی را داده است. 

با این تمهیدات جهت‌گیری بازار آهن به نفع مصرف‌‌کننده واقعی پیش خواهد رفت و از حضور دلالان که باعث گرانی کاذب و حباب‌گونه قیمت‌ها شده‌‌اند، جلوگیری به عمل خواهد آمد و علاوه‌ بر تداوم عرضه شمش فولاد در بورس کالا، باید عرضه میلگرد به‌ عنوان مهم‌ترین کالای ساختمانی مورد نیاز مصرف‌کنندگان نهایی نیز با نظارت کامل در بورس کالا در دستور کار توزیع قرار گیرد، و گرنه صرفا کنترل عرضه شمش در بورس کالا، قیمت کالاهای نهایی موردنیاز مردم را به شکل فعلی درآورده و موجب گرانی کاذب خواهد شد. 

البته کارایی تمام این تدابیر زمانی است که در تقابل با عوامل نو ظهور تاثیر گذار بر بازار قرار گرفته و بتوانند از نوسان گیری زیاد در  بازار آهن بکاهند؛ چراکه غالبا برخی جریانات غیر قابل پیش بینی همچون ویروس کرونا می تواند تقاضا را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. برای نمونه اگر نگاهی به روند معاملات بازار داخلی کشور خود بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از خرید غیر ضرور در بازار به ماه های آتی موکول شده است که می توان ریشه آن را هم در شیوع بیماری و هم انتظار برای کاهش قیمت ها دانست.

نمونه دیگر در داخل نیز عرضه های شمش پاسارگاد و خوزستان می باشد که حجم تقاضاهای پشت صف قبل از این جریانات تقریبا برابر با حجم عرضه بوده است که در صورت نهایی شدن می توانست نرخ پایانی معاملات را نزدیک به نرخ پایه قرار دهد ولی بنظر می رسد که مصلحت را برخی بزرگان در این دیدند که معاملات صورت نگیرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طبق اظهار نظر کارشناسان با وجود اینکه بازار فولاد ایران در  این روزها تحت تاثیر تحریم های یک جانبه بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن سایر کشور ها  قرار گرفته است اما عملکرد این صنعت را  می توان در این دوره مناسب ارزیابی نمود. صنعت فولاد از جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران برخوردار می باشد. فولاد و صنایع وابسته به آن در سال های اخیر و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور در پی تحریم های بین المللی توانسته اند نقش بسزایی در ارزآوری برای کشور ایفا کنند؛ از این رو بر اهمیت و اثرگذاری این صنعت بیش از پیش افزوده شده است. 
در همین حال عملکرد مثبت صنایع فولاد کشور در سالهای اخیر و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور، موجب شد تا این صنعت در دوره جدید تحریم های ایالات متحده و از همان سری نخست در لیست تحریم ها قرار گیرد. در هر نوبت نیز محدودیت های بیشتری بر پیکره آن فرود آمده که با این وجود در سال ۲۰۱۹، آمار مثبت و درخشانی از عملکرد صنعت فولاد کشور به ثبت رسیده است.

از سال ۱۳۹۷، تحریم های دوباره ای از سوی ایالات متحده آمریکا و در ادامه سایر کشورها علیه ایران، اعمال شد. تحریم های دور جدید با جدیت بیشتری اعمال شدند و صنایع فولاد، پتروشیمی نفت، حمل و نقل دریایی، بیمه، بانک، صنایع خودرو و سایر صنایع با اهمیت و اثرگذار در اقتصاد کشور را مورد حمله قرار دادند. طی این نزدیک به دو سالی که از شروع مجدد تحریم ها می گذرد، ۴ مرحله ایران تحریم شد و هر مرتبه صنعت فولاد جزو آن قرار داشت. اولین دوره این تحریم ها از ۱۵ مرداد ماه سال گذشته آغاز شد و از همان ابتدا صنعت فولاد کشور، در لیست تحریم ها قرار گرفت.

این صنعت همچنین در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۷، در اردیبهشت و دی ماه سال ۱۳۹۸ نیز، مجددا در معرض تهدید قرار گرفتند. با وجود تمام فشارهای ناشی از تحریم، عملکرد صنایع فولاد کشور را در سال جاری، در حوزه تولید و صادراتی می توان مثبت و حتی درخشان ارزیابی کرد. حضور نام صنعت فولاد کشور در لیست تحریم های ایالات متحده، نشان از اهمیت و اثرگذاری صنایع فولاد کشورمان دارد. بدون شک ایالات متحده نیز بر این باور بوده و هست که صنعت فولاد ایران، طی سال های اخیر عملکرد مثبتی از خود به نمایش گذاشته است؛ در نتیجه تحریم این صنعت که سهم بسزایی در توسعه اقتصادی کشورها بر عهده دارد، می تواند ضرری بر بدنه اقتصاد ایران وارد کند.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، افزایش ۱/۵ واحد درصدی سهم آپارتمان‌های نوساز از معاملات ماهانه مسکن در بهمن ‌ماه سال جاری به احیای نبض معاملات این گروه از املاک در بازار مسکن پایتخت کمک کرده است؛ در‌حالی‌که عرضه آپارتمان‌های نوساز از اوایل شروع دوره رکود معاملات مسکن در سال ۹۷ تا ابتدای زمستان امسال، طی ماه‌های پیاپی با کاهش شدید روبه‌رو بوده و تعداد آپارتمان‌های فروشی کلید نخورده و تازه‌ساز در مقایسه با نیاز بازار بسیار ناچیز بود؛ وقوع شش رخداد در چند هفته منتهی به ماه میانی زمستان سبب شد تا قفل فروش آپارتمان‌های نوساز به نوعی گشوده شود.

سهم فروش آپارتمان‌های نوساز تا حداکثر پنج سال ساخت که در معاملات دی‌ماه با یک نوسان افزایشی بسیار جزئی به ۴۱/۸ درصد رسیده بود، در بهمن حدود ۱.۵ واحد درصد افزایش یافت و به ۴۳.۲ درصد رسید. این در حالی است که سهم مذکور از ابتدای امسال تا پایان پاییز همواره حول و حوش ۴۰ درصد بوده و حتی در مقاطعی از نیمه اول امسال به ۳۹ درصد نیز سقوط کرده است. بررسی عوامل موثر بر افزایش سهم واحدهای نوساز و تازه‌ ساز در معاملات مسکن بهمن‌ ماه نشان می‌دهد، شش علت مرتبط با سمت عرضه در این بخش از بازار، زمینه ‌ساز افزایش سهم این گروه از آپارتمان‌های از معاملات انجام شده در ماه میانه زمستان شده است.

اولین و شاید مهم‌ترین علت اثرگذار بر وضعیت جدید معاملات نوسازها، برقراری ثبات نسبی قیمت زمین در هفته‌های گذشته بوده است. هر چند قیمت زمین با قدری تاخیر نسبت به رشد قیمت مسکن در ابتدای دوره رونق اخیر آغاز شد اما آمارهای رسمی نشان داد از سال گذشته، رشد قیمت زمین و کلنگی از رشد قیمت آپارتمان پیشی گرفت و این موضوع زمینه‌ ساز تشدید رکود مسکن در سال ۹۷ و به‌دنبال آن در نیمه اول سال ۹۸ گردید.



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

گزارش های میدانی از بازار آهن حاکی از این است که در هفته های اخیر قیمت هر کیلو آهن (میلگرد) ۷۳۰۰ تومان را به ثبت رسانیده که عدم ثبات آن تا کنون گویای روند نزولی  به شیوه قطره چکانی می باشد. در سایر محصولات نیز با کاهش سطح تقاضا در هر کیلو آهن شاهد کاهش قیمت و رسیدن به مرز ۶۳۰۰ تومان می باشیم. جمعی از فعالان بازار معتقدند که خلوتی بازار پاسخی است در برابر گسترش  ویروس کرونا که به کاهش قیمت آهن  و تعطیلی بازار آن منجر شده است.

نکته حایز اهمیت در این میان گسترش حجم خرید های اینترنتی آهن آلات مورد نیاز مصرف کنندگان  از بازار آهن می باشد؛ به طوری که چنانچه تقاضای خردی در حوزه آهن وجود داشته باشد هم، به صورت تلفنی داد و ستدها انجام می شود اما باز هم این حجم تعاملات به نسبت اسفند ماه سال های گذشته که  شاهد اوجی از تقاضا در بازار آهن بودیم، اکنون به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

البته کارشناسان نوسانات بازار آهن را این طور عنوان داشتند که طی دو هفته گذشته حجم سنگین عرضه های شمش در بورس کالا باعث شده است تا بازار کوچک و کم عمق داخلی فولاد کشور، ضمن تغییر جهت از روند صعودی به نزولی، با فروکش نمودن هیجانات و ولع تقاضای شمش به سرعت آرامش پیدا کند، به طوریکه در آخرین معاملات صورت گرفته شمش در چهارشنبه هفته گذشته، ناظر بورس کالا مجبور شد برای حفظ منافع سمت عرضه و جلوگیری از ریزش غیر عادی شمش در بازار داخلی فولاد و همچنین به منظور جلوگیری از رانت احتمالی در معاملات پایین تر از حد درنظر گرفته شده شمش، تعدادی از معاملات متعدد صورت گرفته در قیمتهای پایین تر از ۴۵۰۰ الی ۴۵۵۰ تومان در بورس کالا را ابطال نماید و این سیگنال به احتمال زیاد به منزله اشباع بازار داخلی از عرضه شمش تلقی می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در سال‌ های اخیر بازار مسکن به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه با رکود قابل ‌توجهی مواجه بود؛ در حال حاضر نیز شاهد کاهش معاملات در حوزه مسکن هستیم و البته این موضوع در کاهش قیمت مسکن تأثیری چندانی نداشته و هم چنان شاهد رقم‌ های نجومی در بازار مسکن هستیم.

مسکن به‌ عنوان یکی از نیازهای اصلی هر خانواده در سال‌ های اخیر تحت تأثیر شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه با افت‌ و خیزهای بسیاری مواجه بوده و رشد فزونی و به‌ یک ‌باره قیمت مسکن و هم چنین کاهش قدرت خرید مردم باعث شد تا خانه‌ دار شدن به یک آرزو برای اقشار کم‌ درآمد جامعه بدل شود. اما همان‌طور که گفته شد در پی تحولات اقتصادی ماه‌ های گذشته در کشور، بازار مسکن نیز از این قضیه مستثنا نبوده و تحت تأثیر افزایش قیمت قرارگرفته و قیمت مسکن با روند صعودی افزایش یافت.

بر اساس گزارشات به عمل آمده از بازار مسکن و مشاورین املاک سطح شهر ، هم‌ اکنون بازار مسکن در حالت سکون قرار داشته و به دلیل افزایش بی‌ رویه قیمت مسکن و در پی آن افزایش نجومی اجاره ‌بهای منازل و هم چنین ورود بیماری کرونا به کشور علی‌ رغم نزدیکی به عید همچنان شاهد رکود سنگین در این بازار هستیم.

برخی از خریداران مسکن که نگاه سرمایه‌ای به آن نداشته و صرفاً برای صاحب ‌خانه شدن قصد خرید مسکن دارند، با توجه به شرایط کنونی و افزایش بی‌ رویه قیمت‌ واحدهای مسکونی در مناطق مختلف شهر، تحت تأثیر این رشد قیمت، در انتظار بازگشت ثبات به بازار مسکن و یا کاهش قیمت‌ها هستند؛ از همین رو معاملات خود را به تعویق انداخته و در کنار آن به دلیل کاهش قدرت و توان مالی مردم، مستأجرانی که به‌ دنبال سرپناهی برای خانواده خود هستند با حضور در هر مشاور املاکی یا به در بسته می‌خورند و یا با قیمت‌ های نجومی مواجه می‌شوند.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیلگران آهن پرایس، واقعیت این است که حجم نقدینگی در سال‌های گذشته هرگاه به هر بخش اقتصادی روان شده است، بسان سیلی ویرانگر قیمت‌ها را دست‌خوش ارقام غیرقابل تصور ساخته که این امر در بخش‌های مسکن، طلا، ارز و ... به خوبی تجربه شده است. در بخش فولاد نیز از زمستان سال جاری، به خوبی جریان نقدینگی توانسته آثار مخرب خود را بر پیکره ی بی جان بازار آهن بر جای گذارد و در شرایط رکود فعلی فعالیت‌های عمرانی و ساختمان‌سازی، آمارها حاکی از رشد قیمت حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصدی در زمینه محصولات فولادی نسبت به نیمه سال ۹۸ می باشد.

 آمارهای پیشین حاکی از آن است که میزان مصرف محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ورق، انواع مقاطع ساختمانی و ..) سالانه حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تن می باشد که این مهم با وضعیت طرح‌های عمرانی، پیوند عمیقی داشته است و طرح هایی هم چون مسکن مهر سبب واردات فولاد از کشورهای همسایه شمالی به کشور گشت. ارزیابی‌های انجام شده از وضعیت فلز راهبردی فولاد، گویای آن است که صنایع گسترده‌ای امروز وابسته به محصولات این بخش می باشند، به گونه‌ای که صنایع خودروسازی و لوازم خانگی با این بخش رابطه تنگاتنگی دارند و هرگونه تغییرات تولید و قیمتی در این عرصه، به شدت بازار مصرف را دست‌خوش تغییر و تحول می‌سازد. امروز ظرفیت فولادسازی کشور به بیش از ۳۵ میلیون تن رسیده و میزان تولید هم‌افزون بر ۷۰ درصد ظرفیت است که انتظار می‌رود تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به رقم ۵۵ میلیون تن ظرفیت برسد که می‌تواند جایگاه کشورمان را در بین فولادسازان از رتبه دهم فعلی به هفتم ارتقا بخشد. 

در بخش فولاد شاهد شکل گیری تشکل‌هایی برای هم‌سویی برنامه ها و خواسته‌های مورد نیاز با سایر نهاد های مرتبط انجام شده است و وزارت صنعت هم برای تنظیم بازار در این چرخه، رایزنی‌های لازم را با تولیدکنندگان فولادی از جمله فعالان بخش شمش، تولیدکنندگان ورق و لوله و پروفیل، تولیدکنندگان آهن اسفنجی، فعالان عرصه کنسانتره، گندله و سنگ آهن داشته و ضمن تعامل با دست‌اندرکاران مربوطه در مسیر تنظیم بازار محصولات فولادی انجام داده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، اگر چه طبق پیش‌ بینی کارشناسان همچون روال هر ساله بازار معاملات مسکن، این انتظار وجود داشت که حجم معاملات خرید و فروش مسکن در هفته‌ های پایانی سال با رشد مواجه گردد اما به نظر می‌رسد شیوع کرونا و نگرانی از ابتلا به این بیماری سبب شده به ‌طور محسوسی حجم مراجعات به بنگاه‌ های املاک در مناطق مختلف شهر تهران کاهش پیدا کند.

به اظهارات کارشناسان بازار مسکن، بخش زیادی از شهروندان که به‌ صورت خود خواسته و برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خود را قرنطینه کرده و فقط برای رفع نیاز های ضروری از خانه خارج می‌ شوند، به‌ طور موقت تا پایان یافتن این شرایط و بازگشت به وضعیت عادی به لحاظ سلامتی تصمیم گرفته‌ اند تقاضای خرید یا فروش مسکن خود را به تعویق بیندازند.

این موضوع در حالی است که پیش از گسترس این ویروس در سطح شهر، تعداد زیادی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن پیش ‌بینی می‌کردند حجم مراجعات و معاملات خرید و فروش مسکن در هفته‌ های پایانی سال تا حدودی با افزایش روبه رو شود. برخی از مشاوران املاک عنوان می‌کنند حجم مراجعات به بنگاه، طی چند روز اخیر به صفر رسیده است. گروهی از مشاوران املاک پیش‌بینی می‌کنند که حجم جست و جو و مراجعه به بنگاه‌ ها در بازار مسکن تا پایان سال هم چنان در همین وضعیت باقی بماند.

این انتظار وجود داشت که حجم معاملات خرید و فروش مسکن در هفته ‌های پایانی سال با رشد مواجه شود اما به نظر می‌رسد شیوع کرونا و نگرانی از ابتلا به این بیماری سبب شده به‌طور محسوسی حجم مراجعات به بنگاه‌ های املاک در مناطق مختلف شهر تهران کاهش پیدا کند.بخش زیادی از شهروندان که به‌ صورت خود خواسته و برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خود را قرنطینه کرده و فقط برای رفع نیاز های ضروری از خانه خارج می ‌شوند، به‌ طور موقت تا پایان یافتن این شرایط و بازگشت به وضعیت عادی به ‌لحاظ سلامتی تصمیم گرفته‌اند، تقاضای خرید یا فروش مسکن خود را به تعویق بیندازند.

 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، اگرچه انتظار می رفت با ورود ویروس کرونا پیاپی در بازار آهن شاهد افت قیمت ها باشیم اما بازار تنها با یک وقفه کوتاه مدت  در قیمت گذاری مجددا به روند قبلی خود و میل به افزایش قیمت بازگشت. کارشناسان علت عدم شکست قیمت ها در بازار داخلی را بر خلاف بازار های جهانی که متاثر از ویروس کرونا می باشد را بی ارتباط با تب داغ خرید های هیجانی نمی دانند که البته افزایش نرخ ارز نیمایی هم به روند افزایش قیمت ها کمک کرده و تب خریداران بازار فولاد را آنقدر بالا برده است که این روزها همه از کمبود محصولات فولادی بالاخص ورق فولادی و شمش فولادی سردرگم هستند.

 با این شرایط بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند استارت افزایش قیمت سهم های فولادی هم مدت هاست زده شده است. در شرایطی که رشد اقتصادی کشور منفی می باشد و ساخت و ساز مسکن، تولید خودرو،لوازم خانگی و... با رکود بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند، زمزمه های افزایش تقاضای فولاد در بازار داخل نمی تواند واقعی باشد. به نظر می رسد رشد قیمت ها (در مورد تمامی کالاها و حتی بازار سهام) بیشتر ناشی از متغیر پولی و افزایش حجم نقدینگی است. مردم به دنبال تبدیل دارایی های ریالی خود به سهام، طلا ، کالاهای با دوام و... هستند تا از افزایش قیمت های آتی، منتفع شوند و بخشی از تقاضای این روزهای بازار فولاد نیز به همین دلیل است؛ بنابراین افزایش تقاضای بازار فولاد را ناشی از رونق تولید و مصرف صنایع پایین دستی ارزیابی نمی کنم.

از این رو پیش بینی آینده بازار در پرتوی تشدید تحریم های مربوط به شرکت های فولادی در ماه ژانویه و قرار گرفتن چند شرکت فولادساز دیگر به فهرست تحریم ها بسیار دشوار می باشد. از سوی دیگر هزینه های بالای صادرات برای شرکت ها نیز قابل تحمل نبوده و هم چنین در برخی موارد هم مواد اولیه ای هم چون سنگ آهن، الکترود گرافیتی و فروسیلیس هم معضلاتی را برای فولادی ها ایجاد کرده است. با این تفاسیر نمی توان به رشد سودآوری فولادی ها در ماه های آینده  نیز چندان خوشبین بود.

 



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، از دیگر نکات مهم که در آینده بر وضعیت بازار فولاد تاثیرگذار خواهد بود، این است که در حال‌حاضر به‌ جای الزام به عرضه فولاد سازان در بورس کالا و انعطاف ‌پذیری میزان سهمیه‌ ها به منظور متعادل ‌سازی بازار از صادرات محصولات فولادی ممانعت به‌ عمل می‌آید و فولاد سازان برای صادرات هر محموله نیازمند دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. این همه سختگیری در صادرات محصولات فولادی آن هم در شرایطی که فولاد سازان اغلب تحریم بوده و با دشواری می‌توانند در بازارهای بین ‌المللی حضور پیدا کنند، قدرت برنامه‌ ریزی و چانه‌ زنی را از آنان سلب می‌کند.
یکی دیگر از اتفاقات نادری که در معاملات بورس کالا شاهد آن بودیم حراج شمش به روش معکوس بود. وزارت صنعت در اقدامی غیر معمول خواستار معامله محصول عرضه شده در بورس به پایین‌ترین قیمت ‌های پیشنهادی شد، این درحالی است‌ که طبق قوانین و مقررات معمولا درخواست مشتریان از سوی کارگزاران ثبت و محصول به بالاترین پیشنهاد قیمتی فروخته می‌شود. بنابراین متقاضیان ناکام این محصول نیز که برای به‌ دست آوردن شمش فولاد بالاترین قیمت را پیشنهاد داده بودند، از معترضان این روش متعادل ‌سازی دولت هستند و معتقدند که بهتر بود قبل از انجام معامله برای ممانعت از رشد قیمت، سقف رقابت تعیین می‌شد و این روشی عادلانه برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها نیست. 
البته بخشی از اظهار نظر های پراکنده از رخداد های موجود در بازار است و وضعیت فعلی به احتمال قوی پیچیدگی‌های جدیدی را هم به همراه خواهد داشت که می‌توان در آینده به آنها نیز پرداخت. نکته قابل تامل در این موضوع تمرکز تلاش‌ مسوولان به فشار بر شرکت‌ های تولیدکننده شمش و غفلت از شرکت‌ های تولید کننده میلگرد بود، چراکه از مجموع شمش معامله شده در بورس کالا و تحویلی به کارخانه‌های نورد تولیدکننده میلگرد تنها ۲۵ درصد به میلگرد تبدیل و در بورس کالا عرضه شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به هر حال در مورد دلایل وجود واحدهای خالی از سکنه مسائل زیادی مثل مشکلات حقوقی و حتی فنی وجود دارد که در حال حاضر نمی توان با قاطعیت گفت که یک واحد مسکونی خالی از سکنه فقط برای این خالی مانده است که قصد سوداگری داشته و مالک آن برای اینکه آن واحد مسکونی در آینده گران شود، آن را خالی نگه داشته است.

مسکن سالهاست که به عنوان یک مأمن برای سرمایه گذاری شناخته شده است و وقتی که شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که گزینه ‌های زیادی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، پس طبیعتا نمی‌تواند اعمال مالیات اثر جدی بر روی تصمیم‌ گیری های سرمایه‌ گذاران داشته باشد. این سامانه نمی‌تواند به عرضه مسکن کمک کند اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که اگر تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد این واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیز وارد بازار مسکن شود، می‌توان به این سامانه امیدوار بود.

پارامترهای خارج از بخش مسکن و پارامترهای کلان اقتصادی، وضعیت مسکن را تعیین می‌کند و شرایط عرضه و تقاضا چندان نمی تواند بر بازار مسکن تعیین کننده باشد. به هر حال وجود این سامانه می تواند مفید باشد، به شرط اینکه به خوبی واحدهای خالی از سکنه را شناسایی و نسبت به تعیین مالیات به خوبی عمل کند. اما از سوی دیگر برخی کارشناسان مسکن معتقد هستند که مشکل امروز بخش مسکن کمبود تولید است و این سامانه نمی‌تواند کمکی به تولید کند اما می‌تواند تا حدودی بر عرضه مسکن هایی که تولید می شوند ولی عرضه نمی شوند، کمک کند.

سال‌هاست که کارشناسان مسکن و مقامات دولتی اظهار دارند که ۲/۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم اما هیچ اقدامی برای ورود این تعداد مسکن به بازار نمی شود، پس اگر یک ساز و کار مناسب مالیاتی وجود داشت این واحدهای مسکونی که اغلب هم در مناطق مرفه و به شکل لوکس ساخته شده‌اند، وارد بازار شده و تعادل را به بازار مسکن باز می‌گرداند.

 



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

فعالان بازار آهن معتقدند که بازار سنگ‌آهن دنیا شرایط متفاوتی را پشت‌سر می‌گذارد و نوسانات روزانه، هفتگی و ماهانه آن متفاوت و متضاد است که نشان می‌دهد بازار مسیر آتی خود را به درستی نمی‌شناسد و آینده ای نه چندان روشن را در پیش دارد. به‌عنوان مثال قیمت سنگ‌آهن در روز های اخیر یک درصد رشد کرده است اما رشد هفتگی آن هنوز منفی است و به میزان ۴ درصد در مقایسه با یک هفته پیش قیمت‌ها کاهش یافته است. در بازه ماهانه قیمت ۹ درصد رشد را تجربه کرده و قیمت الان ۸۸ دلار به ثبت رسیده است. 

به‌نظر می‌رسد این هفته به مراتب بهتر از هفته گذشته برای این کالا باشد و تحولات روزهای اخیر باعث شود بخشی از این افت جبران شود. قیمت سنگ‌آهن هفته قبل به ۸۳ دلار هم رسیده بود. این کاهش قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که آمار عرضه هم آمار چندان خوبی نیست، به‌عنوان مثال براساس گزارش‌ها صادرات سنگ‌آهن از برزیل طی هفته قبل ۲۲/ ۵ میلیون تن بوده درحالی‌که در هفته قبل از آن ۲/ ۷ میلیون تن گزارش شده است یا آمار استرالیا نشان می‌دهد ۷۶/ ۱۵ میلیون تن صادرات طی هفته بوده درحالی‌که میانگین هشت هفته قبل از آن ۳۷/ ۱۶ میلیون تن گزارش شده است و همه این ها نشان می‌دهد که قیمت باید یا افزایشی میشد و یا کمتر از این ارقام کاهش پیدا می کرد.

 با این حال به‌نظر می‌رسد کرونا و نگرانی‌های تقاضای چین بر همه اتفاقات می‌چربد. نکته قابل تامل آنکه متغیرهای تاثیرگذار بر بازار از وضعیت میان‌مدت به کوتاه‌مدت تغییر یافته‌اند. پیش از این تحلیلگران بازار پیش‌بینی‌های ماهانه و سه‌ماهه را با ضریب خطای کم انجام می‌دادند، این درحالی است که اکنون این پیش‌بینی‌ها با متغیرهای بیرونی سریعی روبرو می‌شوند که قدرت ارزیابی را از تحلیلگر می‌گیرد. به‌عنوان مثال در شرایطی که انتظار می‌رفت تاثیر ویروس کرونا باعث کاهش شدید قیمت شود، اما اتفاقات جوی و فصلی در بنادر استرالیا روی طرف عرضه اثر منفی بر جای گذاشت و مانع از سقوط بازار شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، آمارها نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه نخست سال، خرید ۷۴ هزار و ۶۵۹ واحد مسکونی در تهران ثبت شده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته، ساکنین تهران اقدام به خرید ۱۱۷ هزار و ۳۶۳ واحد مسکونی کرده‌اند که نشان دهنده کاهش ۳۶.۴ درصدی ثبت مبایعات مسکن در یازده ماهه سال شده است. متوسط قیمت مسکن در تهران نیز در این ۱۱ ماهه، ۱۳ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در مقایسه با یازده ماهه سال گذشته که این شاخص ۷ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده، رشد ۶۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

علی رغم افزایش قیمت‌ها، به دلیل آنکه تعداد معاملات مسکن در بازه زمانی فروردین تا پایان بهمن امسال کاهش داشته است، مقایسه ارزش ریالی مبایعات، نشان می‌دهد که شاخص رشد محدود ۶.۴ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته تجریه کرده است؛ به گونه‌ای که ارزش ریالی کل معاملات مسکن در این مدت در امسال ۸۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بود، در حالی که در مدت مشابه سال قبل، ۷۶ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومانی را ثبت کرده است.

از دیگر شاخص‌های نزولی در بازه ۱۰ ماهه سال نسبت به فروردین تا پایان دی ماه سال گذشته، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره است که امسال در این مدت ۵۴ هزار و ۹۱۰ فقره پروانه ساختمانی صادر شده اما در مدت مشابه سال گذشته، ۶۳ هزار و ۵۰۷ فقره پروانه ساختمانی صادر شد که کاهش ۱۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. بهمن ماه سال جاری با ثبت ۱۳ هزار و ۵۵۰ فقره مبایعه نامه، رکورد بالاترین تعداد معاملات در سال و شهریور ماه نیز با ثبت ۲ هزار و ۸۵۵ فقره معامله، کمترین تعداد معاملات مسکن را به خود اختصاص دادند. رکورد شهریور ماه در یک دهه گذشته هم بی‌سابقه بود و به این ترتیب، ماه ششم سال، رکورد کمترین تعداد معاملات مسکن ۱۰ سال اخیر را به نام خود ثبت کرد.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس از وضعیت بازار آهن، قیمت آهن قطعا در این روز ها که همه از علل گرانی آن براعت می جویند، با حذف دلالان از بازار کاهش خواهد یافت. چراکه قیمت‌های افسار گسیخته محصولات فولادی، بهترین فرصت را برای دلالان پیش آورده تا بازار را به جولانگاه خود تبدیل کنند و با خرید و احتکار این محصولات به افزایش قیمت‌ آن ها بیش از پیش دامن بزنند. از این رو مجتبی جوهریان، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اذعان داشت که با افزایش بی‌رویه قیمت، احتکار و کم‌فروشی آهن آلات برخورد خواهد شد.

وی هم چنین بیان کرد: محصولات فولادی براساس عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران مبادله می‌شوند که در ماه‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش نرخ ارز، قیمت معاملاتی در بورس کالا نیز افزایش یافته است. بنابراین رشد قیمت‌ها در بازار آزاد علاوه بر موارد گفته شده، متاثر از افزایش حجم تقاضا به‌واسطه انتظارات تورمی موجود و نقدینگی سرگردان، اقدامات سوداگرانه برخی واسطه‌ها در خرید و رعایت نکردن کف عرضه ابلاغی محصولات فولادی توسط برخی واحدهای تولیدی، رشد بیشتری نسبت به قیمت‌های بورس داشته است.

از این رو این مقام مسئول تاکید داشت که هیچ‌گونه کوتاهی در برخورد با متخلفان بازار محصولات فولادی نخواهد شد و این سازمان براساس ابلاغیه‌ها و شیوه‌نامه‌های صادره شده از طریق کارگروه تنظیم بازار و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با هرگونه تخلف اعم از افزایش بی‌رویه و نامتعارف قیمت، احتکار، کم‌فروشی و عرضه نشدن مناسب این محصولات برخورد خواهد نمود و اقدام‌های تعزیری لازم برای آن دسته از واحدهای تولیدی محصولات فلزی هم چون (فولاد، مس، آلومینیوم، لوله و پروفیل و...) که با وجود تکلیف به عرضه محصولات در بورس کالا، اقدامات مرتبط با رعایت کف عرضه را انجام نداده اند ونسبت به فروش محصولات خود در بازار آزاد اقدام کرده‌اند، در حال انجام می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن در شروع روز کاری گذشته روند نزولی قیمت ها را در پی گرفت به طوری که شاهد کاهش های ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در اکثر مقاطع فولادی بودیم. این روند تا ظهر روز دوشنبه بیشتر دوام نداشت و مجددا بازار رنگ نا به سامانی به خود گرفت و با افزایش های ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی شیرینی کاهش اولیه را به کام خریداران منتظر تلخ کرد.

از این حیث کارشناسان معتقدند که احتمال ثبات یا نوسانات صعودی در هفته جاری بیش از نزول قیمت آهن آلات مصرفی در بازار باشد. البته کارگروه تنظیم بازار در هشتادمین جلسه خود به پیشنهاد کمیته تخصصی فولاد، تصمیمات مهمی برای بازار ورق های فولادی به عنوان یکی از عاملان بی نظمی در بازار آهن اتخاذ کرد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• افزایش سهم مچینگ ورق گرم به ۶۰ درصد و ورق سرد به ۸۰ درصد 
• الزام به عرضه ۶۰ درصدی برای خریداران اسلب و ورق گرم 
• تعیین سقف ۱۲ درصدی لوله و پروفیل نسبت به ورق گرم دریافتی همان ماه 
• حذف تعرفه واردات ورق گرم زیر ۳ میلی متر 
• اصلاح سهمیه بهین یاب بر اساس تولید سال ۹۵ و ۹۶ صنایع متقاضی ورق گرم

در این دستورالعمل بسیار مهم، تلاش شده تقریبا یک بسته جامع برای تنظیم بازار ورق دیده شود اما هنوز برخی مسائل در زنجیره ورق های فولادی از اسلب تا محصولات سرد در آن دیده نشده است؛ ضمن اینکه برخی بندها نیز ابهامات اجرایی دارد. به طور مثال در بند ۹ اعلام شده که عرضه کنندگان و متقاضیان محصولات فولادی می بایست میزان تقاضا و عرضه خود برای خرید هفته آینده را تا پایان روز سه شنبه هر هفته اعلام نمایند. این در حالی است که بر اساس مقررات بورس کالا، عرضه کنندگان یک روز قبل اطلاعیه عرضه خود را ثبت می کنند و میزان تقاضا هم در زمان عرضه ثبت می شود. همچنین در این دستورالعمل هیچ گونه برنامه ای در خصوص نحوه تامین اسلب مورد نیاز سایر واحدهای تولیدی ورق گرم به جز فولاد مبارکه دیده نشده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که معاملات مسکن در بهمن سال جاری نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته، رشد داشته که این موضوع می‌تواند حاکی از حرکت بازار مسکن به سمت رونق باشد. براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن‌ سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در این ماه به ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه گذشته ۲۴.۱ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌ های معاملات ملکی شهر تهران ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که نسبت به بهمن‌ ماه سال گذشته ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش از مجموع واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۳.۲ درصد بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده‌ اند که البته نسبت به بهمن‌ ماه سال گذشته این سهم ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در طول ۱۱ ماهه سال جاری به حدود ۷۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد. در عین حال متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی در این مدت ۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۶۳.۵ درصدی داشته است. در بهمن‌ سال جاری بیشترین واحدهای مسکونی معامله شده در دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا بوده‌اند که این واحدها ۱۰.۵ درصد از کل معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند و توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۶.۴ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده‌اند.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، کابوس افت قیمت ‌های جهانی نفت‌ خام واقعیتی است که تاکنون اثر گذاری مشهودی بر بازار جهانی فولاد به همراه نداشته است و آمارهای موجود از وضعیت با ثبات بازار تا اواسط و حتی اواخر هفته گذشته میلادی حاکی از آن است که باید یک سیگنال کاهشی جدید را برای بازار در روزهای پیش‌رو مورد بحث و بررسی قرار داد. با توجه به شرایط فعلی در بازارهای کالایی در جهان و حتی بازار نفت‌ خام و همچنین نوسان قیمت سهام در کشورهای غربی هیچ بعید نیست که شاهد آغاز یک روند کاهشی جدید در بازار فولاد با محوریت شمش فولادی در جهان باشیم.

 روند کاهشی قیمت‌ ها تقریبا در تمامی بازارها و حتی شاخص ‌های قیمتی در جهان اثر گذار بوده است اگرچه هر بازاری با توجه به ویژگی ‌های فنی خود با یک فاصله زمانی از این قبیل رخداد ها واکنش نشان می‌دهد. در روزهای پایانی هفته گذشته در بازارهای جهانی شاهد بی‌رمقی محسوسی در معاملات بودیم؛ تا جایی که کشف نرخ را با اما و اگرهای خاص خود همراه ساخت.

موج دوم کابوس کرونا این بار هم بازارهای جهانی را هدف گرفته است و احتمالا بازار فولاد نیز از این روند کلی مستثنی نخواهد بود اگرچه از هم‌اکنون در مورد شدت و ضعف آن نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت. البته همین آمارها موجود از آغاز افت نرخ در بازار فولاد از اواخر هفته گذشته حکایت دارد که البته در بازار شمش شتاب بیشتری داشته و باید شمش را به وضوح کمتر از ۴۰۰ دلار در هر تن مشاهده کرد ولی جریان کاهشی قیمت‌ احتمالا ادامه خواهد داشت. 

 آخرین آمارها در هفته گذشته و مخصوصا اواسط هفته قبل حکایت از آن دارد که بازار شمش فولادی در اقصی نقاط جهان به یک تعادل نسبی دست یافته است؛ آن‌هم پس از یک دوره از رشد جدی قیمت‌ها! همین شرایط موجب شده نرخ در بازارهای صادراتی متعادل شده و البته در بازارهای مصرف هم چون آسیای جنوب‌ شرقی یا مصر که یک واردکننده شمش به‌شمار می‌رود شاهد رشد نسبی قیمت‌ها هستیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، افزایش قیمت محصولات میانی فولاد طی چند هفته اخیر، واکنش ‌های متفاوتی را از سوی فعالان این صنعت در حلقه‌ های بالا دستی و پایین‌ دستی به دنبال داشت. دلایل متعددی از سوی فعالان صنعتی به‌ عنوان رشد قیمت مطرح شد و اعتراضات به‌قدری بالا گرفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت ناچار به مداخله شد. البته این دست تنش‌ها میان فعالان این صنعت، پدیده تازه‌ای نیست. گویی هر ساله چندین بار با نوسان قیمتی، شاهد اعتراض تولید کنندگان در یکی از حلقه‌های این صنعت هستیم.

 تولیدکنندگانی که در ظاهر سخن از شفافیت، بازار آزاد و قیمت‌ گذاری براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بوررس می‌کنند، تا منافعشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به یکباره خواستار ورود نهادهای دولتی و بالادستی می‌شوند.  شاید هم در این خصوص باید از ناهمگونی زنجیره فولاد کشور گلایه‌مند بود که در برهه‌های مختلف، زمینه‌ را برای ورود دلالان باز می‌کند. «تعادل» با هدف بررسی موضوع یاد شده با فعالان صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد به گفت‌وگو نشسته و نظر آن‌ها را جویا شده است. 

تولیدکنندگان محصولات میانی فولاد، این رشد قیمتی را ناشی از کاهش عرضه آهن اسفنجی به‌عنوان ماده اولیه موردنیاز این واحدها، افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال، تنش‌های ناشی از نوسان ارزی و حضور دلالان در این بازار می‌دانند. از این رو هنگامی که قیمت هیچ‌ کدام از نهاده‌های تولید فولاد، چنین رشدی را نداشته، دلیل منطقی برای رشد قیمت فولاد در کشور وجود ندارد. گویی دست‌هایی پشت پرده از این رشد قیمت فولاد استقبال می‌کنند.

در همین حال فعالان صنایع بالادستی فولاد کشور، این رشد را به کمبود مواد اولیه زنجیره فولاد نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند در سایه این کمبود، قیمت‌ها در یک روند صعودی قرار گرفته است. این تولیدکنندگان کاهش تولید آهن اسفنجی به دلیل افت فشار گاز واحدهای تولیدی را مزید بر علت این روند صعودی قیمت می‌دانند. این اعتراضات به‌ اندازه‌ ای شدت گرفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ ای محدودیت‌هایی را برای فروش آهن اسفنجی وضع کردند.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در یکی، دو ماه گذشته بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت فولاد را داشتیم، بنابراین طبیعی است که وقتی قیمت ‌ها این گونه نوسان دارد، باید منتظر باشیم که قیمت ساختمان نیز به همین نسبت بالا رود و مصرف‌کننده هم مجبور شود  گران‌تر بخرد، این وضعیت پیش‌ بینی می‌شود. از طرف دیگر این نوسانات بازار ضربه‌ های بدی را به سرمایه‌گذار و سازنده‌ های واقعی در امر ساخت و ساز مسکن وارد می‌کند، ممکن است یک بی‌ اعتمادی و نا امنی در سرمایه‌ گذار به وجود بیاورد. 

زمانی که انبوه‌ سازان پیش ‌فروش می‌کنند، قیمت آن واحد ثابت خواهد بود، اما این نوسانات قیمت‌ها باعث می‌شود اختلافاتی شدید بین فروشنده و سازنده با خریدار ایجاد شود. از این رو باید از مسئولان دولتی سوال کرد که با توجه به این نوسانات قیمت چه کاری باید انجام داد؟ در اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر معمولا از سرمایه‌ های خرد، سرمایه ‌های بانک‌ها و تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و از طرف دیگر آنها تورم ناچیزی دارند، بنابراین سازندگان به ویژه انبوه‌ سازان با اطمینان خاطر نسبت به ساخت و ساز اقدام می‌کنند. این نوسانات بازار و جهش قیمت‌ آهن آلات باعث می‌شود تعدادی از انبوه ‌سازان، ساخت و ساز را متوقف کنند، زیرا نگران هستند و احساس ناامنی می‌کنند. 

حاصل این نوسانات بی‌حساب و کتاب و بی‌رویه باعث می‌شود اختلالاتی در بحث ساخت و ساز، خرید و فروش مسکن اتفاق بیفتد و بخش خصوصی و به ویژه مردم بیشترین ضرر را متحمل شوند. از طرفی بیشترین مشکلات قرار دادی و شکایات ایجاد می شود و این موضوع به وجود می آید که بتوانند تعهدات خود را به موقع یا با قیمت‌ های تعیین شده انجام دهند؛ بنابراین شاهد افزایش پرونده های قضایی خواهیم بود.  برخی از این افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت جهانی است؛ اگر دلار تغییری کند، بلافاصله شاهد افزایش در بخش فولاد و بخش های دیگر خواهیم بود و در واحدهای تولیدی نیز ممکن است به دلیل وارداتی بودن برخی قطعات، در تعمیر و تعویض آنها تاثیر گذار باشد.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، ۵۰ سال از ورود صنعت فولاد به کشور می‌گذرد در حالی که دنیا طی سال‌های گذشته از تولید محصولات معمولی به سمت محصولات خاص و پیشرفته فولادی حرکت کرده است و تولیدکنندگان این عرصه به صورت تخصصی به تولید محصول می‌پردازند. در سمت دیگر، مصرف‌کنندگان نیز تمایلات خود را نسبت به فولادهای معمولی تغییر داده و از فولادهای پیشرفته به صورت تخصصی استفاده می‌کنند.

 یکی از انواع محصولات فولادی پیشرفته در دنیا، فولاد های زنگ‌ نزن هستند که پایه اصلی ترکیب آن‌ها را کروم تشکیل می‌دهد. فولاد های زنگ ‌نزن طیف بسیاری وسیعی از فولادهای آلیاژی هستند که برای کاربری ‌های ضد خوردگی و ضدزنگ‌زدگی به کار می‌روند. از سویی صنایع نفت‌، گاز، پتروشیمی، شیمیایی، غذایی، دارویی، نساجی، معدنی، فلزی و... جزو مصرف‌کنندگان این محصول هستند و از سوی دیگر، فولاد های زنگ‌ نزن در اکثر محصولاتی که هرروزه با آن سروکار داریم، کاربرد دارند.

 از آنجا که تولید فولاد زنگ‌ نزن سطح بسیار بالایی از دانش فنی و تکنولوژی را نیاز دارد، تنها شرکت‌های پیشرو در صنعت فولاد که اتفاقا بسیار محدود هستند، به تولید این نوع فولادها می‌پردازند.  باید توجه داشت که انواع زنگ ‌نزن‌ها سهم کمی از تولید فولاد در دنیا را دارا هستند اما در مقابل، طیف بسیار وسیعی از مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه قیمت این نوع فولادها در مقابل فولاد های معمولی و حتی فولادهای آلیاژی بسیار بالاتر است. در کشور ما با وجود مصرف‌ کنندگان متعدد فولاد زنگ‌ نزن به ویژه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و... تولید این نوع فولاد در مقیاس انبوه انجام نمی‌ شود و میزان تولیدات در شرکت‌ های ریخته‌گری در حد قطعات خاص برای صنایع خاص باقی مانده است.  شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان تنها تولیدکننده فولاد آلیاژی در مقیاس انبوه، دانش فنی تولید فولاد زنگ‌ نزن را از زمان تاسیس خود کسب کرده اما متاسفانه به صورت جدی و تجاری به این حوزه وارد نشده است.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، سفته ‌بازهای ملکی مدام در حال رفت و برگشت در بازار معاملات مسکن هستند که با نیت سودگیری در کوتاه‌ مدت وارد بازار خرید ملک می‌ شود. بهار سال جاری بیشترین موج سفته‌ بازی در بازار معاملات مسکن شهر تهران شکل گرفت. هر چند در نیمه اول سال حجم معاملات خرید خانه در تهران به کمترین میزان در مقایسه با دوره‌ های رکودی سال‌های گذشته رسید اما در همان میزان اندک معاملات ملک، سفته‌ بازها بیشترین سهم و خریداران مصرفی کمترین نقش را داشتند.  دامنه موج ورود سفته ‌بازها به بازار مسکن رابطه‌ای مستقیم با شدت رشد قیمت مسکن دارد. هر زمان جهش قیمت مسکن شدت بگیرد، موج معاملات سفته ‌بازانه نیز تشدید می‌شود و برعکس.

اواخر تابستان و اوایل پاییز سال جاری بعد از آن که رشد ماهانه قیمت مسکن در پایتخت متوقف شد و حتی قیمت اسمی به میزان ۳ تا ۵ درصد در کارنامه معاملات آپارتمان در ماه‌ های مرداد و شهریور کاهش پیدا کرد، این بازار شاهد خروج تدریجی سفته‌ بازها از صحنه معاملات شد. در همان دوران معاملات خرید آپارتمان در پایتخت به نقطه صفر رسید، به ‌طوری‌که تعداد فوق‌العاده ‌اندک معاملات خرید خانه به زیر ۳ هزار واحد در ماه رسید. علت این کاهش شدید، خروج سفته ‌بازها بود آن هم در شرایطی که خریدار مصرفی نیز تقریبا از اواخر سال ۹۷ کمترین حضور را در بازار داشت.

با این حال در ماه‌ های اخیر بار دیگر موجی از ورود سفته ‌باز به بازار معاملات مسکن شکل گرفته که اگر چه ابعاد آن کمتر از نیمه اول سال است اما همین حضور کم سوداگران ملکی یک معمای بزرگ در بازار مسکن است. تقریبا برای بیشتر فعالان بازار مسکن روشن است که بازار ملک از عصر جهش عبور کرده و در دوره پساجهش قرار دارد. اما چطور سفته‌بازها که در این دوره ریسک خرید آپارتمان برایشان بیشتر از سایر خریداران غیرمصرفی است، همچنان به انجام معامله ادامه می‌دهند و همین موضوع باعث انجماد نسبی قیمت‌ ها شده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بلاتکلیفی همچنان در بازار فولاد موج می زند چراکه از یک سو رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به مازاد تولید اذعان داشته و از طرف دیگر از حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌ و ساز کاسته شده است؛ حال سوال مهم این است که گرانی ۳۰ درصدی آهن در عرض یک ماه چه توجیهی دارد؟

شایعاتی در بازار فولاد در رابطه با اقدام به راه‌ اندازی کمپین نه به خرید هیجانی آهن و فولاد توسط صنف آهن ‌فروشان شنیده می شود که در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات اظهار داشتند که این نوع کمپین‌ها معمولاً هنگام افزایش یا کاهش بی‌دلیل و بدون منطق قیمت‌ها، شکل می‌گیرند. کمپین، ابتکار اهالی صنف است. همکاران ما در ارتباط با دلایل افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ ها هنوز توجیه نشده اند چراکه افزایش و کاهش این چنینی قیمت‌ها باید مستدل باشد.

کارشناسان معتقدند که تولید باید برنامه‌ ریزی‌شده باشد؛ یعنی برای شرایطی مثل مازاد یا کمبود تولید، برنامه ی ویژه ای وجود داشته باشد اما متاسفانه در حوزه فولاد خبری از سیاست مدون و راهبردی نمی باشد.  این در حالی است که فولاد دومین صنعت مهم کشور ما بعد از نفت است و می بایست برای موضوعاتی هم چون میزان تولید، مصرف و صادرات، برنامه و قانون وجود داشته باشد؛ از این حیث لازم است بدانیم که برنامه‌ها، مقطعی هستند که می توانند روال عادی بازار را بر هم زنند و بر تحریم ها و مشکلاتی مثل سخت شدن نقل و انتقالات مالی تاثیر بگذارند. با این ‌حال داشتن برنامه بلند مدت و مدون، یک نیاز اساسی در کشور ما می باشد.

از این رو سالانه حدود ۲۶ میلیون تن آهن در کشور تولید می‌شود که  ۱۷ میلیون تن آن در بازار داخل، مصرف می‌ شود؛ پس لازم است زنجیره تولید تا  رسیدن به مصرف‌کننده کنترل شود و خواسته اصلی فعالان بازار آهن و فولاد این است که زنجیره فولاد به تولید کنندگان و توزیع‌ کنندگان اصلی و واقعی محدود شود تا بدین ترتیب از ورود دیگران که  تنها سبب نابسامانی و افسار گسیختگی در  بازار می‌شوند، جلوگیری گردد.

 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، آمارهای کسب شده از بازار اجاره مسکن حاکی از آن است که این روزها فایل واحدهای مسکونی برای اجاره بسیار کم است و به عبارتی عرضه واحد های مسکونی مورد نظر برای اجاره بسیار نایاب است. حال در این روزهای وضعیت بازار مسکن، عرضه واحد های مسکونی اجاره ای بسیار کم و نایاب شده است. نبود عرضه و فایل مناسب مسکن باعث شده تا نرخ اجاره بهای مسکن در مشاوران املاک این روزها افزایشی شود.

به اظهارات کارشناسان بازار، نرخ اجاره بها تابع قیمت مسکن است و همان طور که می دانید قیمت مسکن افزایشی نبوده است. حال که قیمت مسکن افزایش نیافته و فصل نقل و انتقالات نیست، پس چرا نرخ اجاره بهای مسکن باید رشد کند. طی یک دوره ای این گونه بود که تغییرات قیمتی فقط در فصل نقل و انتقالات مسکن رخ می دادو وضعیت اقتصادی نامشخص، رشد نقدینگی و تورم باعث میشد تا اکثر مالکان زورشان به مستاجرها برسد.

اکثر مستاجران به دلیل نبود واحد مسکونی اجاره ای با مالکان به توافق می رسند و قرارداد خود را تمدید می‌کنند و همین موضوع نیز به ضرر مشاوران املاک تمام می شود. اغلب مشاوران املاک بیان کردند که به هر سوی نرخ اجاره بها همواره تابع قیمت مسکن است و زمانی که قیمت مسکن افزایش می یابد، نرخ اجاره بها نیز متاثر از آن بالا می رود. نرخ اجاره بها تابع قیمت مسکن بوده و هست و این موضوع در تمام دنیا حاکم بوده است، اما اینکه رشد اجاره بها باید همواره متناسب با رشد و یا کاهش قیمت مسکن باشد، اینگونه نیست.

به هر حال وقتی شرایط اقتصادی به شکل نامناسبی درآمدها را کاهش می دهد، برخی مالکان مسکن نرخ اجاره بهای خود را افزایش می دهند و چون نظارتی هم نیست شاهد آن هستیم که مستاجران مجبور به پذیرش قیمت های اعلام شده از سوی مالکان می شوند. حال وقتی قیمت مسکن رشد ندارد اما نرخ اجاره افزایشی است، موضوعی است که باعث تعجب خود املاکی‌ ها شده است.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق روند هر ساله هفته پایانی بهمن و دو هفته ابتدایی اسفندماه زمان اوج تقاضای فصلی در بازار بوده ولی طی سال جاری به دلیل تکانه‌های قیمت آزاد ارز و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار داخلی، شاهد آن بودیم که خریدهای سنتی زودتر از حد انتظار به بازار وارد شد؛ همین امر به رشد افسارگسیخته قیمت‌ها کمک کرد. اولین شواهد از کاهش قیمت آهن را در اواخر روز سه شنبه هفته اخیر در بازارهایی همچون میلگرد آجدار و تیرآهن شاهد بودیم.

این امر که بازار آهن در کنار سایر بازارهای کالایی در یک روند افزایش نرخ نوسان کرده باشد، رخداد عجیبی نیست ولی باید به این نکته نیز اشاره داشت که قیمت میلگرد به ازای هر کیلوگرم از اوایل مهرماه تا روزهای گذشته از ۴هزار تومان به بالای ۷ هزار تومان رسیده است که خود یک رکورد معنی‌دار در رشد قیمت‌ها به‌شمار می‌رود و از رشد ۷۵ درصدی حکایت دارد. این رشد قیمت در شرایطی به ثبت رسیده که قیمت شمش فولاد در بازار داخلی از قیمت های صادراتی نیز بالاتر رفته است و خود یک داده عجیب بشمار می رود.

از سوی دیگر ایران از کمترین قیمت تمام شده فولاد در تمامی دنیا برخوردار است و با توجه به نوسان قیمت ارز می‌توان گفت که با احتساب قیمت دلار آزاد، هیچ تولیدکننده‌ای در جهان توان رقابت با ایران را ندارد اما در همین شرایط نیز شاهد آن هستیم که قیمت های داخلی رشد سرسام آوری داشته است. آمارها نشان میدهد که افزایش قیمت آهن آلات با محوریت میلگرد از مهرماه تا چند روز اخیر، یکی از بیشترین رشد نرخ‌ها را در تمامی بازارهای داخلی به خود اختصاص داده است؛ بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که بعد از طلا، طلایی‌ترین بازار داخلی ایران، بازار میلگرد بوده است.

افزایش بی منطق قیمت ها نه تنها عجیب، بلکه غیرقابل توجیه است. توجیه ناپذیری این قیمت را میتوان در رفتار فعالان بازار طی روزهای گذشته مشاهده نمود چراکه با اعلام تخفیف های نجومی در این بازار مواجه بودیم که این امر خود به وضوح نشان می‌دهد قیمت‌های پیشین چندان هم واقعی نبوده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، بلا تکلیفی هم چنان در بازار آهن موج می زند چرا که از یک سو رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به مازاد تولید اذعان داشته و از طرف دیگر از حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌ و ساز کاسته شده است؛حال سوال مهم این است که گرانی ۳۰ درصدی آهن در عرض یک ماه چه توجیهی دارد؟

شایعاتی در بازار آهن در رابطه با اقدام به راه‌اندازی کمپین «نه به خرید هیجانی آهن و فولاد» توسط صنف آهن‌فروشان شنیده می شود که در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات اظهار داشتند که: این نوع کمپین‌ها معمولاً هنگام افزایش یا کاهش بی‌دلیل و بدون منطق قیمت‌ها، شکل می‌گیرند. کمپین، ابتکار اهالی صنف است. همکاران ما در ارتباط با دلایل افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ّ‌ها هنوز توجیه نشده اند، چراکه افزایش و کاهش این چنینی قیمت‌ها باید مستدل باشد.

کارشناسان معتقدند که تولید باید برنامه‌ریزی‌شده باشد؛ یعنی برای شرایطی مثل مازاد یا کمبود تولید، برنامه ی ویژه ای وجود داشته باشد اما متاسفانه در حوزه فولاد خبری از سیاست مدون و راهبردی نمی باشد. این در حالی است که فولاد دومین صنعت مهم کشور ما بعد از نفت است و می بایست برای موضوعاتی مثل میزان تولید، مصرف و صادرات، برنامه و قانون وجود داشته باشد از این حیث لازم است بدانیم که برنامه‌ها، مقطعی و خلق‌الساعه هستند که می توانند روال عادی بازار را  بر هم زنند و بر تحریم ها و مشکلاتی مثل سخت شدن نقل و انتقالات مالی تاثیر بگذارند با این ‌حال داشتن برنامه بلند مدت و مدون، یک نیاز اساسی در کشور ما می باشد.

سالانه حدود ۲۶ میلیون تن آهن در کشور تولید می‌شود که  ۱۷ میلیون تن آن در بازار داخل، مصرف می‌شود، پس لازم است زنجیره تولید تا  رسیدن به مصرف‌کننده کنترل شود و خواسته اصلی فعالان بازار آهن این است که زنجیره فولاد به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اصلی و واقعی محدود شود تا بدین ترتیب از ورود دیگران که  تنها سبب نابسامانی و افسار گسیختگی در  بازار می‌شوند، جلوگیری شود.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، ایران که امروز جایگاه خود را با وجود تحریم های گسترده، در بین ۱۰ فولاد ساز شاخص جهان تثبیت کرده، در اندیشه رسیدن به رتبه یک رقمی است و این امر مهم با همسو سازی زنجیره فولاد، در مسیر تحقق سند چشم‌ انداز ادامه می یابد. افزایش ۸۶ میلیون تن ظرفیت زنجیره آمارهای مورد بررسی، گویای آن است که در دوره ۹۸ - ۱۳۹۲ بالغ بر ۸۶ میلیون تن زنجیره فولاد به مورد اجرا و بهره برداری رسیده و این درحالی است که در شروع سال ۱۳۹۲ ظرفیت این بخش ۱۲۰ میلیون تن اعلام شده بود. 

تولید کنسانتره در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۲۸ میلیون تن با رشد ۸۰ درصدی به رقم حدود ۵۰ میلیون تن رسید؛ هرچند که در حال حاظر از دغدغه‌ های فولاد سازان تامین خوراک اصلی همانا کنسانتره سنگ آهن است اما توسعه برنامه‌ های اکتشافی از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشو این امر مهم را می تواند پاسخگو باشد. هم چنین تولید گندله سنگ آهن نیز در دولت از سطح ۲۲ میلیون تن با افزایش ۲۶ میلیون تنی، رقم ۴۸ میلیون تن را محقق ساخت. 

نکته مهم دیگری که می توان گفت، رشد ۱۱ میلیون تنی ظرفیت فولاد از رقم ۲۲ میلیون تن در سال ۹۲ به سطح ۳۳ میلیون تن در سال ۹۶ است که در مسیر سند چشم‌ انداز ۱۴۰۴ بسیار امیدوار کننده محسوب می ‌شود. رشد تولید کنسانتره و گندله بررسی ها نشان می دهد، هدف پیش بینی شده برای تولید سنگ آهن رقم ۹۴ میلیون تن در دستور کار قرار گرفته و در عین حال ظرفیت این بخش به همین میزان است. آمارهای منتشر شده گویای آن است که در سال گذشته با ظرفیت ۸۶ میلیون تنی در این زمینه، افزون بر ۸۶ میلیون تن سنگ آهن تولید شد که نسبت به سال ۹۶ رشد یک درصدی داشت.

 



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بیشترین متراژ هدف جست ‌و جوی تقاضای مصرفی در اغلب مناطق شهر تهران در حال حاضر تا ۶۰ متر مربع نیز می باشد. در بین جست‌ و جو گران این گروه متراژی خانه اولی ‌هایی حضور دارند که ارزش دارایی نقدی آنها پس از تورم شدید ملکی در مدت کمتر از دو سال اخیر، به شدت کاهش یافته و آن‌ گونه که باید، نتوانسته‌ اند بودجه خود را ترمیم کنند و پر قدرت به بازار مسکن بازگردند. بنابراین حتی خرید آپارتمان نقلی نوساز برای بسیاری از آنها نا ممکن است.

با این وجود از آنجا که اغلب آپارتمان‌ های نقلی فایل شده نزد بنگاه‌ های ملکی در بازار مسکن بهمن و اسفند، واقع در مناطق مصرفی بوده و سن بنای بین ۱۰ تا ۲۰ سال دارد، این گروه از متقاضیان مسکن در حال جست ‌و جوی گزینه‌ های متعددی برای ارزیابی و خرید پیش ‌رو دارند.هر چند طبیعی است تعداد فایل ‌ها در مقایسه با شب عید سال گذشته که معاملات هنوز در فاز رونق نسبی بود، بسیار کمتر است. اگر همین وضعیت عرضه را با پاییز مورد مقایسه قرار دهیم، مشخص می ‌شود که عرضه در حال حاضر تا حدودی از تقاضای خرید آپارتمان‌ های مصرفی پشتیبانی می‌کند.

هر چند بسیاری از آپارتمان ‌های عرضه شده فاقد امکانات کامل هستند، اما با توجه به تناسب با بودجه خریداران، در صورت قیمت پیشنهادی منصفانه در این موعد زمانی احتمالا به فروش می ‌روند. بنابر اظهارات مسئولان بازار مسکن، مشاوران املاک بر این باورند که در اسفند ماه رشد حجم معاملات مسکن محتمل است، مگر اینکه به دنبال رخداد های غیر منتظره در بازارهای دیگر، تمایل به عرضه یا قیمت پیشنهادی در بازار مسکن دچار تغییر محسوس شود.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طی بررسی های آهن پرایس از شرایط بازار آهن، فاصله میانگین  دو ساله اخیر قیمت شمش فولادی و ورق گرم معمولا حدود ۳ هزار تومان بوده است. اکنون این فاصله در حدود ۴ هزار تومان می باشد. میانگین دو ساله قیمت سبد تیر سبک و ورق گرم حدود دو هزار تومان بوده است که در شرایط فعلی این عدد به بیش از ۳ هزار تومان افزایش یافته است. بدین ترتیب فاصله بیش از   ۴ هزار تومانی شمش فولادی و ورق گرم احتمال هدایت شمش های ارزان به سمت لایه های مختلف دیگر تولید به جای تولید میلگرد را تقویت کرده و اقبال به سمت تولید میلگرد را کاهش خواهد داد.

در حوزه فاصله تیر سبک ذوبی و میلگرد نیز میانگین قیمت در فاصله دو سال اخیر حدود ۱۰۰۰تومان بوده که اکنون به کمتر از ۵۰۰ تومان کاهش یافته است. در سال گذشته و در بحبوحه افزایش قیمت مقاطع، فاصله قیمت قراضه با شمش فولادی به حدود هزار تومان افزایش یافته بود و به نوعی باد به بیرق کارخانجات ذوب بود، اکنون این فاصله به کمتر از ۵۰۰ تومان کاهش یافته است. از این رو، بخش عمده ای از مشکلات ناشی از افزایش قیمت محصولات فولاد سازان دولتی در یکسال اخیر است. عدم رعایت فواصل منطقی بین لایه های مقاطع، حکایت از عدم توازن در توزیع مواد اولیه بین لایه های مختلف تولید دارد. این عدم توازن، تولید کننده های خصوصی میلگرد را تهدید می کند.

در شرایط پیش رو افزایش فشار بر قیمت نرخ پایه شمش فولادی، حاصلی جز هجوم همه لایه های مختلف بازار برای خرید این محصول در پی نخواهد داشت. بهترین نسخه برای کنترل وضع فعلی، ایجاد توازن بین قیمت لایه های مختلف است، تا وقتی ورق گرم و پروفیل۲ میل، در کانال ۹تا ده هزار تومان جولان می دهند، نمی توان انتظار بازگشت آرامش پایدار به بازار مقاطع را داشت.
در شرایط فعلی افکار عمومی منتظر کاهش قیمت ورق و پروفیل ۲ میل برای بازگشت آرامش به بازار می باشد، چرا که اوج گیری قیمت این دو محصول سرآغازی برای شدت یافتن شیب صعودی قیمت ها در بازار آهن بوده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، روند افزایشی بهای مصنوعات فولادی در بازار آزاد بعد از یک وقفه محدود باز هم ادامه یافته است و شاهد رشد مستمر نرخ در این بازار بوده ایم؛گویی قرار نیست بازار فولاد به یک سقف قیمتی برسد. میلگرد در بازار آزاد با احتساب مالیات ارزش‌افزوده به سادگی بالاتر از ۶ هزار تومان در هر کیلوگرم در حال نوسان است و این روند افزایشی تاکنون ادامه داشته است اما و اگرهای فاز عرضه و حجم معاملات و قیمت کشف شده در بورس‌ کالا هنوز به قوت خود پایدار است و در نهایت بورس و بازار با یک سیکل رفت و برگشتی اثر صعودی یکدیگر را با یک وقفه زمانی تقویت می‌کنند.

این شرایط اگرچه از لحاظ رکورد های قیمتی بی‌ سابقه است ولی وضعیت بازار فولاد و شیوه رشد قیمت ‌ها، اگرچه نمی توان گفت بی‌سابقه ولی کم ‌سابقه است. شتاب رشد قیمت‌ها به شدت بالاست و بعد از یک عقبگرد مقطعی در اوایل هفته گذشته شاهد جریان افزایشی جدیدی هستیم که گویی با وقفه ابتدای هفته، انگار قدرت جدیدی برای رشد قیمت ‌ها پیدا شده و رکورد پیشین را هم در هم شکسته و به فکر رکورد شکنی‌ های جدیدی است. این وضعیت همان‌گونه که بیان شد کم‌ سابقه است و باید دلیل اصلی آن را نه تنها در فاز عرضه بلکه بیش از آن در فاز تقاضا جست‌ و جو کرد.

تا زمانی که التهاب خرید با افزایش روز شمار تزریق نقدینگی به بازار فولاد در جریان است، مدیریت بازار را بهتر است فراموش کنیم؛ آن‌ هم در شرایطی که سیگنال‌ های روانی هم چون نوسان قیمت آزاد ارز و ذهنیت‌ های عجیب از دورنمای بازارها به تداوم رشد قیمت‌ ها منتهی شده است. البته جو روانی آن‌ هم در قیمت‌ های بالای فعلی اغلب تاریخ مصرف محدودی داشته و نمی‌توان به استمرار رشد قیمت‌ ها با قطعیت نگریست. موجودی انبارها هم ‌اکنون در کنار رشد قیمت‌ها به یک رکورد جدید نیز دست یافته است و همین داده در صورت تغییر فاز قیمت‌ها در بازار می‌تواند بلای جان بازار فولاد باشد.



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بخش مسکن با ۱۷۰ تا ۱۸۰ شغل مستقیم در ارتباط است و قطعا این ارتباط و رونق در بخش مسکن می‌تواند سایر صنایع و مشاغل را به حرکت دربیاورد پس چنان چه بخش مسکن رونق گیرد؛ برای اقتصاد کلان نیز مفید و مناسب خواهد بود. بنابر اظهارات کارشناسان در بازار مسکن با بیان این که قیمت مسکن در چند روز اخیر افزایش نداشته و هر گونه تغییر و تحول در قیمت از دید مشاوران املاک در امان نخواهد بود. هر رونقی در بخش مسکن به دلیل ارتباطی که با صنایع مهم کشور دارد به نفع اقتصاد خواهد بود و می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد انجام وظیفه کند. قیمت مسکن در سال اگر هم دستخوش تحول شود و  رشد کند، بدون شک کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

نرخ تورم عمومی در سال ۹۹ را می توان کمتر از ۲۰ درصد اعلام کرد. هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است و هیچ کدام از پیش ‌بینی ‌های همکاران بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای ۲۰ درصد را نشان نمی ‌دهد. بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا در طی رشد نقدینگی مطرح می‌کنند، صحت ندارد. از این رو برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از تاثیر افزایش نقدینگی بر تورم می توان گفت که، رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده و طبق آمار غیر رسمی تا آخر بهمن‌ ماه نیز همین حدود بوده است.

امید بر این است که  در بحث سامانه تأمین مالی مسکن و زنجیره تأمین مسکن که با تأمین مصالح ساختمانی ارتباط دارد و با اقداماتی که در طرح اقدام ملی مسکن برای کاهش ۲۵ درصدی قیمت تمام‌ شده ساخت صورت خواهد گرفت، سیگنال‌ های مثبتی به بازار مسکن وارد شود و انتظار می رود که این سیگنال ‌های مثبت موجب تثبیت قیمت مسکن و هم کاهش قیمت مسکن خواهد شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، قیمت‌های حال حاضر بازار اهن نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و طی سال‌جاری، شاهد رشد شتابان قیمت‌ها در بازار آهن بدون هیچ سرعت‌گیری بوده ایم. شتاب رشد قیمت‌ها در بازار آهن طی هفته‌های گذشته، توانست بازه‌ای کم‌‌ سابقه را  در تاریخ این بازار رقم زند. هجوم تقاضا در بازار داخلی برای خرید حداکثری با تحرک بالای نقدینگی، افزایش تقاضای سنتی پایان سال، رشد قیمت‌ها در بورس کالا و همچنین خوش‌بینی‌های بی‌حد و حصر در بازار داخلی و ترس از رشد بیشتر قیمت‌ها از جمله مواردی هستند که به تداوم رشد نرخ در بازار داخلی منتهی می شود.

کارشناسان معتقدند که در آخرین روز‌های معاملاتی سال این وضعیت نابه سامان التهابات و نوسانات غیرمعمول را افزایش داده و سبب ایجاد افزایش تقاضای کاذب در بازار فلزات شده است. 
نکته قابل تامل در این روزها انتشار برخی اخبار در رابطه با عدم وجود مواد اولیه، شمش و کُک در داخل کشور و از سویی دیگر عدم امکان تامین این مواد از خارج کشور می باشد؛ دراین شرایط ما نه در بازار واردکننده هستیم و نه تولیدکننده! اگر هم تولیدی صورت می‌گیرد از داشته‌های گذشته  می باشد.

شاید یکی از علل شوک قیمتی در حوزه های میلگرد آجدار که مدتی قبل به ازای هر کیلو ۴ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد میگردید ولی در بازه ی زمانی اندکی به کیلویی ۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، کمبود هایی این چنینی باشند. در خصوص قوطی‌جات نیز همین منوال برقرار است و قیمت هر کیلوی آن به بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است، این در حالی است که قیمت آن در ماه‌های گذشته به سختی به مرز ۷ هزار و ۵۰۰ تومان هم نزدیک می‌شد. قیمت نبشی و ناودانی هم در حالی که از مرز  ۵ هزار و ۴۰۰ تومان تجاوز پیدا نمی‌کرد، طی روزهای اخیر به کیلویی بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، فشار تقاضای محصولات فلزی زمانی با افزایش روبه‌رو شد که این بازار، توانایی اخذ مجوز‌های کافی برای واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته و کماکان صنایع پایین ‌دست از تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه تولیدی خود محروم بوده و این رنجی است که به بنگاه‌ها تحمیل شده است. صنعت فولاد طی هفته‌ های گذشته با روند قیمتی صعودی تندی مواجه شده‌ است؛ به ‌گونه‌ ای که افزایش نرخ‌ها رشد ۳۰ درصدی را به خود دیده و این موضوع عاملی برای تشدید نگرانی صنایع پایین دست شده است.

در واپسین روز‌های معاملاتی سال، التهاب و برخی نوسانات غیر معمول و نوعی تنش به بازار فلزات تحمیل می‌شود و افزایش تقاضای کاذب، بازار فلزات را تحت‌ الشعاع قرار می‌دهد. از سوی دیگر باید توجه داشت که صنایع داخلی مسیری برای داخلی ‌سازی را پیش گرفته ‌اند و بازار مصرفی برخی محصولات مانند ورق فولادی به‌ واسطه تولیدکنندگان بزرگی هم چون خودرویی‌ها و تولید کنندگان لوازم‌ خانگی دستخوش تغییرات و افزایش تقاضا می ‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که التهاب تزریق شده به بازار چندان عجیب نیست و شاید تا دستور العملی از سوی سیاست‌ گذار صادر نشود، بازار طبق همین منوال و حتی تا سال آینده با ضعف عرضه‌ ها دست‌ و پنجه نرم کند.

یکی از عوامل افزایش تقاضای کاذب و رشد نرخ‌ ها حضور دلال و سفته‌ باز‌هایی هستند که در تمامی بازار‌ها حضور دارند و سود ناشی از این رشد قیمت ‌ها به جیب دلالان می‌رود اما نباید از این گذشته نیز گذشت که شرکت‌های فولادی در صنایع بالا دستی نیز از رشد نرخ‌ها سود برده و می‌توانند سود آوری بنگاه خود را مثبت کنند.

محصولات فولادی جدید باید با افزایش کیفی تولید خود و پیشروی در خط استاندارد، نیاز بازار داخل را تامین و حتی صادرات را میسر کنند؛ واردات برخی محصولات با ارز نیمایی اصلا برای تولید مقرون ‌به ‌صرفه نبوده و باید داخلی‌ سازی بسیاری از محصولات فولادی برای چرخه بنگاه‌ های پایین‌ دست در داخل کارخانه‌ های فولادی مادر، شکل گیرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در حالی رکود در بازار نفس خرید و فروش در بازار مسکن را قطع کرده است که بررسی قیمت ها نشان می دهد، نرخ ملک روندی صعودی دارد. به اظهارات کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بازار مسکن، از این وضعیت به عنوان یک وضعیت غیر عادی می توان یاد کرد؛ به طوری که قیمت ها در بازار بالا می روند ولی واقعیت این است که بازار هیچ گونه کشش و ظرفیتی برای رشد قیمت ها ندارد.

در پاییز سال جاری متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان با میانگین مساحت ۸۶ متر مربع و متوسط عمر بنای ۱۱ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴.۸ درصد افزایش یافته است. هم چنین بر اساس این گزارش متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۸ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان با میانگین مساحت ٢٤٥ متر مربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ٠.٤ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٨٦.٣ درصد افزایش داشته است. 

اما افزایش قیمت مسکن در شرایطی است که حجم نقدینگی در اقتصاد کشور به رقمی بی سابقه رسیده است؛ به طوری که آمارها نشان می دهد نقدینگی در تابستان سال جاری از رقم ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده و رشد آن در حدود ۲۷ درصد بوده است. به این معنا که سرمایه های مردم پس از گردش در بازار ارز و سکه، به بازار مسکن حرکت کرده است. این در حالی است که بازار مسکن به طور کلی در سال ۱۳۹۸ با رکود شدیدی مواجه گردید.

 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

فشار تقاضای محصولات فولادی زمانی با افزایش روبه‌رو شد که این بازار، توانایی اخذ مجوز‌های کافی برای واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نداشته و کماکان صنایع پایین‌دست از تامین مواداولیه مورد نیاز بنگاه تولیدی خود محروم بوده و این رنجی است که به بنگاه‌ها تحمیل شده است.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، قیمت آهن آلات طی هفته‌ های گذشته با روند صعودی تندی مواجه شده‌ و همین موضوع عاملی برای تشدید نگرانی صنایع پایین دست گشته است.

کارشناسان معتقدند که در آخرین روز‌های معاملاتی سال، التهابات و برخی نوسانات غیرمعمول، نوعی تنش به بازار فلزات تحمیل کرده است و هم چنین افزایش تقاضای کاذب، بازار فلزات را تحت‌الشعاع قرار داده است. از سوی دیگر باید توجه داشت تحت تاثیر فشار های سیاسی و تحریم های صورت گرفته توسط دولت آمریکا علیه ایران، صنایع داخلی مسیر نوینی برای داخلی‌سازی را در پیش گرفته اند‌ و بازار مصرفی برخی محصولات مانند ورق فولادی نیز به‌واسطه تولیدکنندگان بزرگی همچون خودرویی‌ها و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دستخوش تغییرات و افزایش تقاضا گشته است.

اکنون که کمبود بازار راهکاری به اسم "واردات" ندارد، فشار تقاضای محصولات فلزی زمانی با افزایش روبه‌رو می شود که این بازار توانایی اخذ مجوز‌های کافی برای واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته و کماکان صنایع پایین‌دست از تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه تولیدی خود محروم باشند. این رنجی است که به بنگاه‌ها تحمیل شده است.

فعالان صنعت فولاد با انتقاد از اینکه حضور واسطه‌ها و دلالان را در بازار نمی‌توان انکار کرد، اذعان داشتند که: یکی از عوامل افزایش تقاضای کاذب و رشد نرخ‌ها حضور دلال و سفته‌باز‌هایی هستند که در تمامی بازار‌ها حضور دارند و سود ناشی از این رشد قیمت‌ها به جیب دلالان می‌رود؛ اما نباید از این مطلب نیز گذشت که شرکت‌های فولادی در صنایع بالا دستی نیز از رشد نرخ‌ها سود برده و می‌توانند سودآوری بنگاه خود را مثبت کنند.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()