نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، پس از سپری شدن یک دوره رکود سنگین در بازار مسکن و صنعت ساختمان در اواسط سال ۱۳۹۶، موج افزایش قیمت مسکن از کلان‌شهرها به راه افتاد. افت مستمر ارزش ریال و افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی، گرانی بی‌سابقه مسکن را تا به امروز رقم زد بطوری که این افزایش قیمت ها به سراسر کشور نیز سرایت کرد.

در محدوده شهران واقع در منطقه ۵ تهران که به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود قیمت های متفاوتی به چشم میخورد؛ بطوری که آپارتمان‌های واقع در شهران شمالی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان گران‌تر از آپارتمان مشابه در شهران جنوبی است و برای خرید یا اجاره مسکن در بخش شمالی باید متری ۲۰ تا ۴۳میلیون تومان هزینه کرد و قیمت اجاره واحدهای نوساز بین ۳۰ تا ۴۳میلیون تومان می باشد. این امر و تفاوت قیمتی در یک منطقه موجب سردرگمی متقاضیان نیز شده است.


یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن که باعث کاهش معاملات در این حوزه گردید، شیوع ویروس کرونا همزمان با اغاز سال جدید بود. در کنار این موضوع افزایش قیمت دلار نیز نگرانی مردم از کاهش ارزش دارایی شان را بیشتر کرده بطوری که رونق بازار مسکن را دچار اختلال کرده است. در کنار افزایش  قیمت مسکن از عمده مسائلی که در سال‌های گذشته  مسئولین از بررسی آن غفلت داشته اند، کنترل قیمت زمین با استفاده از ابزارهای مالیاتی و تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها با هدف افزایش سطح اراضی قابل بهره ‌برداری در صنعت ساختمان بود. نوسانات شدید قیمت آهن الات ساختمانی در ماه‌های اخیر گریبان حوزه ساخت ‌وساز را گرفته و نوسانات شدید قیمت آهن الات ساختمانی توأم با عدم دسترسی به برخی از مصالح مورد نیاز در ادامه پروژه‌های عمرانی اختلال ایجاد کرده است.


کارشناسان حوزه مسکن همچنین درباره ضرورت بازنگری در سیاست‌های اقتصاد مسکن اظهار دارند که تحقق تولید میلیونی مسکن، نیازمند حمایت در خصوص تأمین منابع مالی پروژه‌ها و ارائه زمین‌های ارزان قیمت می باشد بنابراین در شرایط فعلی سرمایه ‌گذاری در صنعت ساختمان شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و تمایل برای ساخت‌وساز کاهش پیدا کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به نقل از آهن پرایس در اخبار بازار آهن، پیش بینی ها حاکی از آن است که در روزهای آینده شاهد آرامش نسبی ازقیمت دلارهستیم چرا که دوباره دلار به نرخ اسبق خود بازگشته است. با کوچکتر شدن حباب قیمتی محصولات فولادی پایین آمدن نرخ آن در بازار آهن همچنان ادامه دارد. روندی که با شروع این ماه آغاز  شد و همراه با نوسانات کثیری سبب افت۱۵ الی ۲۰ درصدی قیمت فولاد نسبت به ماه های پیشین گشت.کارشناسان معتقدند که بر پایه نرخ جهانی میلگرد و شمش، همچنان ۱۰درصد حباب  هم چنان در بازار وجود دارد و بستری برای امید به کاهش قیمت۸۰۰تا۱۰۰۰تومانی میلگرد در روزهای آتی را  فراهم می کند، مشروط براینکه دلالان در روند بازار دخالت نکنند و تعادل میان عرضه و تقاضا را به هم نزنند.
در حال حاضر براساس آخرین اخبار منتشر شده  از قیمت میلگرد آجدارشاهد کاهش۲۰۰ الی ۴۰۰تومانی به ازای هرکیلو  در بازار آزاد می باشیم .لازم به ذکر است که برخی از تولیدکنندگان همچنان قیمت هایشان را حدودا ثابت نگه داشته و تغییراتی بسیار اندک در آن ها اعمال داشته اند.
از این رو  قیمت اکثر محصولات نبشی و ناودانی در روز جاری نیز تقریبا بدون تغییر باقی ماند. قیمت انواع تیرآهن برحسب کیلو نیز ثابت بوده و کمتر با کاهش قیمت مواجه شده است. در حوزه  قیمت بیشتر محصولات پروفیل و قوطی هم ۱۰۰تا۲۰۰تومان کاهش را تجربه نمودند. 
این اتفاقات زمانی رخ دادند که رئیس جمهور شخصی از بدنه وزارت صمت را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کردند. که با توجه به سوابق و تجربه های این شخص  در زمینه زنجیره فولاد و معاونت معدنی امکان دارد بازار فولاد دستخوش تغییرات شود.اگر فعالان حقیقی در این زمینه مقررات از پیش تعیین شده برای کنترل بازار را به درستی عمل و از سیاست های آزمون و خطا  پرهیز نمایند و قادر به کنترل تعادل میان عرضه و صادرات باشند،همچنان می توانند  سود را به شیوه عادلانه میان اعضای زنجیره فولاد تقسیم کنند و دست دلالانی که از شرایط بازار سوءاستفاده می کنند را از بازار قطع کنند.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یکی از دلایل اصلی تورم بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن به اعلام مداوم قیمت ها بر می گردد.  به خصوص که در این چهار حوزه، خرید و فروش های سرمایه گذارانه مسیر بازار را تعیین می کند. اگر وبسایت ها و اپلیکیشن ها اجازه دهند هر شخصی هر قیمتی دلش می خواهد برای مسکن یا خودروی خود تعیین کند در واقع آب به آسیاب نوسان گیران می ریزند.

از این رو می توان گفت در بدنه صنف مشاوران املاک شرایطی ایجاد شده تا ضمن دستیابی به رونق، جلوی تلاطمات قیمتی گرفته شود چرا که بخش مسکن به عنوان یک حوزه پیشرو ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در بر می گیرد و یک بازار مولد و اشتغال زاست.  از طرف دیگر مسکن نیاز اساسی خانوارهاست و همه باید تلاش کنیم تا مردم بتوانند مسکن مناسب خود را تهیه کنند.

بنا بر اظهارات کارشناسان بازار مسکن، وقتی درباره چشم انداز بازار مسکن حرف می زنیم باید شرایط کلی اقتصاد را در نظر بگیریم. روابط بین الملل، نرخ ارز و نوسانات بازارهای موازی در بخش مسکن تاثیرگذار است.  اگر سیاست خارجی به سمت توافقاتی پیش برود می توان به ثبات اقتصادی و به تبع آن ثبات قیمت مسکن امیدوار بود.

 در حال حاظر احدود یک هفته قبل، معاملات مسکن مقداری کساد شده، زیرا مردم منتظر هستند تا نتایج گشایش اقتصادی اعلام شده از سوی مسئولان را ببینند. بنا بر این نباید با برخی صحبت ها زمینه ایجاد تلاطم در بازار مسکن را فراهم شود هر نوع پیش بینی یا اظهار نظر درباره آینده بازار مسکن از حساسیت بالایی برخوردار است، لذا مصاحبه برخی اعضای صنف مشاوران املاک درباره بازار مسکن نظر شخصی آنهاست و طبیعتا نمی تواند موضع اتحادیه تلقی شود. حال امید بر این است که مسئولین راه حلی مناسب جهت بهبود وضعیت نا بسامان قیمت ها اندیشه کنند.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، همزمان با  نوسانات قیمت ارز و افزایش جهانی قیمت فولاد، قیمت ورق نیز با افزایش همراه شد؛ در حالی که همچنان تلاش برای رسیدن به آرامش در این بازار مشهود است. اگرچه عرضه اسلب در بورس به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد آرامش در بازار ورق صورت گرفت اما قیمت‌گذاری آن با نرخ بالا فروش این محصول در بورس را زیر سوال برد.
از اردیبهشت ماه امسال با ابطال معاملات، التهابات بازار ورق نیز آغاز گردید و قیمت ها در مدار صعودی قرار گرفت. از تلاش های صورت گرفته در خصوص ایجاد تعادل در قیمت ها می توان به عرضه اسلب در بورس و ایجاد وضوح در میان خریداران اسلب که تولیدکنندگان ورق فولادی بودند اشاره نمود؛ همچنین آزاد کردن بازار عرضه و تقاضا در تعیین قیمت ها تأثیر گذاراست.
در بازه زمانی ۴ ماهه پس از آنکه  دریافت کنندگان ورق و واحدهای پایین دستی به قیمت‌گذاری‌ها و تعیین سهمیه‌ها اعتراض کردند، اسلب پس از یک توقف ۲ ساله بار دیگر در بورس کالا عرضه گردید که با عدم استقبال همراه گشت. قیمت‌گذاری‌های اولیه درشرایطی بودند که اسلب در بورس کالا بیش از ۸۵۰۰ تومان قیمت گذاری گردید در حالیکه ورق نیز در همان رده قیمتی در بورس عرضه شد. پیش از آن نیز متقاضیان اسلب بسیار محدود بودند بطوری که در عرضه اولیه  که بالغ بر ۱۲۰ هزار تن عرضه از طرف  شرکت‌های مختلف بود، کمتر از ۱۰ هزار تن تقاضا ثبت گردید. نا گفته نماند که فعالان بازار این اختلاف را با قیمت‌گذاری نادرست بورس ارتباط دادند. 
برای دومین عرضه اسلب نیز شرایط به همین نحو بود و میزان بسیار محدودی از تقاضا ثبت گردید. عده‌ ای معتقدند روند قیمت گذاری و تقاضای بسیار کم منجر به خروج دوباره اسلب از بورس خواهد شد. عرضه اسلب در بورس مزایایی نیز به همراه داشت که تلاش برای کنترل قیمت‌ها در بازار ورق و الزام دریافت کنندگان به عرضه ورق تولید شده، از جمله مزایایی هستند که در صورت رسیدن به موفقیت در این زمینه شاهد خواهیم بود.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با این وجود این که  برخی کارشناسان نیز معتقدند حذف درج قیمت از وبسایت ها و اپلیکیشن‌ های موبایلی آگهی‌ های مسکن، تأثیری در کنترل یا عدم کنترل بازار مسکن ندارد. به اظهارات فعالان  بازار مسکن درباره تأثیرگذار بودن یا نبودن دستور دادستانی به پلتفرم‌های موبایلی آگهی املاک، این اتفاق پس از شکایت وزارت صمت و به دستور مراجع قضائی برای کنترل قیمت مسکن انجام شده است این در حالی است که سال گذشته نیز مشابه این اقدام از هفته آخر اردیبهشت ماه تا هفته دوم مرداد ۹۸ انجام شد؛ اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران با وجود چنین ممنوعیتی، کاهش نیافته است.

افت تعداد آگهی‌های خرید و فروش مسکن تا روز ۱۲ مرداد همان سال ۹۸ ادامه داشته و پس از آن با آزاد شدن امکان درج قیمت در آگهی‌ها، مجدداً شاهد افزایش آنها بوده ‌ایم، هرچند تعداد آگهی‌های ملکی دیگر به سطح اردیبهشت ماه نرسید و با ورود مسکن به فاز رکود و پایان تابستان، تعداد آگهی‌ها نیز به صورت کلی کاهش یافت.
 این در حالی است که اعداد ثبت شده در آگهی‌ های پیش و پس از این دوران نشان می‌دهد ممنوعیت درج قیمت، تأثیری در افزایش قیمت فروش و اجاره املاک در تهران نداشته است. از این رو از ابتدای سال ۹۸ تا پایان شهریور، کاهش قیمتی در آگهی‌ها رخ نداده است و تنها با ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌ها، شاهد مخدوش شدن نمودار قیمت‌ ها هستیم. از آنجا که سال گذشته ممنوعیت درج قیمت تنها برای وبسایت‌ ها اعمال شد و سایت‌های دیگر می‌توانستند قیمت را در آگهی‌ها ثبت کنند، نمودار قیمت‌ ها، هیچ‌گاه صفر نشد. در همین حال آمار بانک مرکزی از معاملات مسکن انجام شده در تهران نشان می‌دهد اتفاقاً در همان دوران ممنوعیت درج قیمت در آگهی ‌ها، شاهد افزایش شدید قیمت هر متر مربع ملک در تهران بوده‌ایم.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، برخلاف روند افزایش قیمت مقاطع فولادی در هفته‌ های گذشته، مجددا طی یک هفته اخیر بهای این محصولات وارد فاز کاهشی شده و پیش‌بینی فعالان بازار از استمرار این روند کاهشی تا آخر این ماه حکایت دارد؛ چراکه از سویی نرخ ارز کاهشی شده و از طرف دیگر میزان عرضه محصول به بازار از طریق رینگ معاملاتی بورس کالا از ثبات و میزان مناسبی برخوردار بوده و همین موارد در کنار رکود در بخش مصرف می‌تواند این بازار را تا مدتی کنترل کند.

اما وضعیت این بازار در ماه‌های آتی به شرایط اقتصادی کشور و نوسان نرخ ارز و همچنین میزان عرضه این محصولات بستگی دارد. تمامی انبارهای تهران از مقاطع طویل فولادی انباشته بوده و اغلب آنها با قیمت بالایی کالای خود را خریداری کرده‌اند. در این شرایط فعالیت ساخت‌و ساز نیز به نسبت کم شده و همین موضوع نیز از تقاضای بخش مصرف در این بازار کاسته و در شرایطی که نرخ ارز به ثبات نسبی رسیده، تقاضای غیرواقعی در بازار نیز کم شده است. همین موضوع باعث شده تا بخشی از فروشندگان به زیر فروشی رو آورند یعنی کمتر از قیمت مرسوم در بازار پیشنهاد نرخ بدهند. این بخش از فروشندگان به علت مواردی همچون کمبود نقدینگی، تعهد مالی و رسیدن موعد چک، ترس از افت بیشتر قیمت‌ها و... حتی به‌ صورت فوری به پول نیاز دارند و برای فروش محصول حاضر می‌شوند محصول خود را با درصدی ارزان‌تر از نرخ روز بازار معامله کنند. این زیرفروشی سیگنالی منفی برای بازار این روزهای مقاطع طویل فولادی کشور است.

زیر فروشی از سوی خرده ‌فروش صورت می‌گیرد، نه عمده فروش! چراکه عموما خرده‌ فروشان سرمایه کمتری دارند، بنابراین برای خرید محصول بیش از سرمایه خود سراغ قرض رفته و همین باعث می‌شود زمانی که بازار افت کند نیز چاره‌ای جز فروش در ضرر و حتی زیرفروشی نداشته باشند؛ اما عمده‌فروش عمدتا عجله‌ای برای معامله محصول خود ندارد چراکه معمولا حجم قابل توجهی محصول در انبار داشته و می‌تواند به نحوی موجودی خود را مدیریت کند که کمترین ضرر را ببیند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تکانه ‌های کاهشی بهای مصنوعات فولادی در کنار خوش ‌بینی به رشد عرضه‌ ها در بورس کالا آن هم در وضعیتی که بهای شمش میل به رشد نرخ ندارد سه‌گانه اصلی کاهش قیمت‌ ها در‌ بازار داخلی است که احتمال افت قیمت‌ ها را در بر دارد. این روند کلی در بازار فولاد در شرایطی نقش‌‌آفرینی می‌کند که برخی جرقه‌ های رشد نرخ را شاهد هستیم و البته تکانه ‌های افزایشی بهای ارز هم بازار فولاد داخلی را با خود هم ‌راستا نساخته است. عقب‌‌ نشینی نسبی تقاضا و امیدواری به رونق عرضه در کنار نظارتی شدن بازار از جمله مواردی است که پشتوانه رشد قیمت‌ها را از بازار دریغ کرده اگرچه تمامی این موارد با یک ابهام بزرگ روبه‌رو شده است.

 شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا با نرخ‌ گذاری دستوری و سیستم توزیع حواله‌ای هنوز به‌ صورت رسمی تکذیب نشده بلکه جلسات پی‌در‌پی در نهاد ریاست جمهوری حتی اگر به بازار فولاد هیچ ربطی نداشته باشد باز هم برای برخی زمینه‌ ساز شایعاتی دلخواه است. به نظر می‌رسد این بازار هم با ابهام در تصمیم ‌سازی ‌ها روبه‌روست و هم تایید و تکذیب غیر رسمی شنیده‌ ها و شایعات به مشکلات آن اضافه شده است.

بهای محصولات طویل فولادی از ابتدای تیر‌ماه سال ۹۹ وارد فاز افزایشی با شیب نسبتا قابل‌ توجهی شد، به گونه‌ ای که در برخی روزها بازار شاهد معامله هر کیلوگرم میلگرد با قیمت ۱۱ هزار تومان نیز بود. همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین نیز به تفصیل به آن پرداخته شد، افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در هفته‌ های گذشته از ناحیه مصرف ایجاد نشده بود و در واقع رشد نرخ ارز و هجوم نقدینگی برای تبدیل پول به کالا علت اصلی رشد تقاضا برای انواع محصولات فولادی بود. این افزایش تقاضا در این بازار ظرف هفته ‌های گذشته به میزانی زیاد بود که حتی رشد نرخ بهای محصولات فولادی بسیار بیشتر از سرعت رشد نرخ ارز شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به اظهارات کارشناسان بازار فولاد، نحوه مدیریت صحیح بازار محصولات فولادی مربوط به شناخت دقیق تقاضای محصولات میانی و مقاطع طویل فولادی است زیرا اینکه هر کارخانه فولاد چه میزان مواد اولیه برای تولیدات خود به کار می‌برد از مسیر آمارهای بورس کالا مشخص است. تکیه بر این آمار و ارقام می‌تواند نورافکنی برای مشخص شدن نیاز بازار به محصولات فولادی باشد.

در کنار تغذیه کامل بازار داخلی لازم است امکان صادرات برای تولید کنندگان محصولات فولادی فراهم شود زیرا صادرات به‌ عنوان حلقه مکمل تولید به‌ شمار می‌ رود اما باید توجه کرد که زمانی می‌توان به صادرات پرداخت که نیاز اصلی بازار داخلی تامین شده باشد. زیرا در صورتی که نیازهای داخلی تامین نشده باشد اگر اقدام به صادرات کنیم، رشد قیمت‌ های افسار گسیخته را شاهد خواهیم بود. 

همچنین در مساله ارز آوری هم این‌گونه نیست که تامین نیاز داخلی از اولویت‌ها خارج شده باشد و ابتدا به صادرات پرداخته شود، زیرا تامین نیاز مصرف‌ کننده داخلی رابطه مستقیمی با حفظ آرامش جامعه دارد و قطعا برای همه سیاست‌گذاران و مدیران تصمیم‌ ساز اهمیت بسزایی دارد. شاید کشور به دلیل کاهش صادرات فرآورده‌ های نفتی نیاز به ارز حاصل از صادرات سایر محصولات از جمله محصولات فولادی داشته باشد، اما در واقع به این معنا نیست که آنقدر صادرات را افزایش دهیم که بازار داخلی دچار آشفتگی شود.

 البته تنها مساله صادرات هم مطرح نیست، بلکه خرید محصولات فولادی با اهداف سوداگرانه نیز وجود دارد که سبب احتکار و نگهداری در انبارها می‌شود تا به‌ طور مقطعی قیمت‌ ها را تحت تاثیر قرار داده و از این تفاوت قیمت سودی حاصل شود. محصولات فولادی از لحاظ ابعاد و حجم به گونه ‌ای نیستند که در محلی غیر قابل رهگیری نگهداری شوند، انبار های این محصولات قابل شناسایی بوده و می‌توان با نظارت دقیق و صحیح با این موارد برخورد کرد و از وقوع آن جلوگیری به عمل آورد.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، این واقعیت که امروز در ایران با بحران مسکن مواجه هستیم کمتر جای بحث و چون و چرا می‌توان یافت، اما مسأله مسکن مسأله امروز و دیروز ما نیست.  دهه ‌ها برنامه‌ریزی برای این موضوع در قالب طرح‌ های عمرانی و توسعه خود مبین این نکته است، برنامه‌ریزی ‌هایی که گاه در حد طرح موضوع باقی‌ مانده‌ و گاه به اقداماتی کم ‌اثر در این حوزه منجر شده‌اند، اتفاقی که خود می‌تواند موضوع یک بررسی‌ تاریخی در این زمینه قرار گیرد. اما اینک در آخرین روزهای این سده بحران مسکن بیش از پیش خود‌ نمایی می‌کند و شرایط وخیم آن و ضرورت تأمل جدی و اقدام عاجل در این زمینه برای همه، از مسئولان و صاحب‌ نظران تا همه کسانی که از دور یا نزدیک درگیر خرید، فروش یا اجاره‌ خانه هستند ملموس و بدیهی است. 

در این میان در کنار ضرورت ریشه‌یابی مسأله و ردیابی عوامل شکل‌دهنده به مشکل در ساختارهای کلان و سیاست‌های خرد، توجه به اجاره‌ نشینان و همه کسانی که در این فرآیند از بازار مسکن به بیرون پرتاب شده و رفته فته از مرکز شهرها به حاشیه رانده می‌شوند هم ضروری است؛ زیرا در کنار طرد فضایی این افراد، شاهد طرد و ناشنیده‌ شدن آنها در مراکز تصمیم‌گیری هستیم.

ار این رو این وضع بحرانیِ همه‌گیر نه محدود به شهری خاص است و نه وضعیتی فوق‌العاده در زمانه حاضر؛ بحرانی است ریشه‌دار که ریشه در بن سیاست‌ های کلان دهه‌ های گذشته دارد، در رویکرد‌های اقتصادی‌ که گاه خود را در پشت طرح‌ها و سخنرانی‌ها و واژگان زیبا و فریبنده سیاستمدارانی که زبان را به کام سیاست می‌گردانند، پنهان می‌کند. 

اکنون می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد که تشدید روز افزون بحران در حوزه مسکن تنها ناشی از وضعیت خاص این حوزه یا اتخاذ تصمیمی غلط از جانب مسئولان این حوزه نیست، ظهور و بروز بحران مسکن و لاجرم مقابله با این بحران از حوزه مسئولیت مستقیم وزارت راه، مسکن و شهرسازی بیرون است.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با اندکی تامل در بازارآهن در می یابیم در زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد ارز روی ریل سقوط قرار گرفته بود، نرخ بیشتر محصولات تولیدی نوردکاران نیز در بازار آزاد آهن کاهش یافت. روند تخلیه حباب قیمتی مقاطع فولادی ازیکروز قبل آغاز شده بود و طی آن زمان با سرعتی بیشتری ادامه یافت. البته برخی نوردکاران که قیمت محصولاتشان را شدیدا کاهش داده بودند، سعی داشتند تا نرخ‌هایشان را ثابت نگه داشته و از سقوط بیشتر خودداری کنند. 

از این رو در یکشنبه هفته گذشته براساس آخرین قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی کاهش صفر تا ۵۰۰ تومانی در نرخ انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد مشاهده شد و بیشتر تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داده‌اند. در میان محصولات حوزه قوطی و پروفیل نیز برخی قیمت‌ها نسبت به قبل ثابت ماند و برخی نرخ‌ها نیز با کاهش شدید حتی تا ۷۰۰ تومان مواجه شد. اما عمر این روند کاهشی به درازا نکشید و با سرعتی بیشتر از روند نزولی شیب صعودی گرفت و مجددا به جایگاه اول خود بازگشت.

کارشناسان علل افت قیمت ها در بازار را اینطور عنوان می کنند که در کنار سقوط قیمت دلار، تداوم گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بالای عرضه شمش در بورس کالا طی روز سه‌شنبه  هفته اخیر سبب امیدواری نوردکاران نسبت به وضعیت روزهای آینده بازار آهن شد و در نتیجه، آنها قیمت محصولاتشان را پایین آوردند. البته آنها هم چنان معتقد بودند که عرضه شمش در روز سه‌شنبه نیز با توجه به دستور سازمان حمایت مبنی بر لزوم عرضه حداکثری شمش از سوی فولادسازان بزرگ و کوچک و تامین نظر فولادسازان اصلی درباره تسهیل صادرات از سوی دولت، به احتمال قریب به یقین رخ خواهد و اگر در این عرضه قیمت‌های نهایی چندان از قیمت‌های پایه بالاتر نرود، در آینده نیز شاهد روزهای خوشی برای بازارآهن خواهیم بود اما انگار هر آنچه رشته بودند پنبه شد!!!



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بازار فولاد از اواخر سال گذشته و بخصوص در ماه‌ هایی که از سال‌ جاری گذشته است، با رشد قیمتی قابل توجهی همراه شده است. در واقع این بازار نیز همپای سایر بازارها تحت تأثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت را تجربه کرده است. با توجه به اینکه فولاد و محصولات پتروشیمی جزو محصولات اساسی محسوب می ‌شوند که در بسیاری از صنایع دیگر تأثیر دارند، از سال‌ ها پیش روش ‌های مختلفی برای ساماندهی این بازار و جلوگیری از افزایش قیمت آن تدوین و اجرا شده است.

اما از سال ۱۳۸۲ که بورس فلزات راه‌ اندازی شد، پای فولاد به بازار سرمایه باز شد، اتفاقی که از سال ۸۴ و با تأسیس شرکت بورس کالای ایران، جدی‌تر و پررنگ‌تر دنبال شد. از آن زمان با شدت و ضعف بخشی از محصولات فولادی براساس مکانیزم‌ های بورسی عرضه می ‌شود. اما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، دولت وقت راهکار دیگری برای عرضه محصولات اساسی تدوین کرد. 
به این ترتیب به ‌دنبال ابلاغ مصوبه ۲۷ تیر سال ۸۸ کمیسیون اقتصادی دولت وقت به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بیشتر در عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی، وزارت صنعت بخشنامه و دستورالعمل‌ معرفی شرکت‌ های تولیدی به سازمان صنعت استان‌ها، شرکت بازرگانی پتروشیمی و بورس کالا جهت تأمین نیاز مواد اولیه صنایع پایین‌دستی را ابلاغ کرد.
در سال ۱۳۹۰ افزایش دامنه تحریم ‌های اقتصادی اواخر دهه ۸۰ علیه ایران، ادامه روند خام فروشی، صادرات بی‌رویه، قاچاق محصولات پتروشیمی، افزایش و نوسان شدید قیمت‌ها، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و کمبود بسیاری از محصولات به ‌دلیل احتکار باعث شد تا صنایع بالا دستی و پایین‌ دستی پتروشیمی با مشکلات زیادی روبه رو شوند.برهمین اساس در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ سامانه بهین یاب توسط وزارت صمت که ارتباط مستقیمی با تولید کنندگان دارد، متولد و در ابتدا محصولات پتروشیمی وارد این سامانه شد و پس از مدتی فولاد نیز به آن افزوده شد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بنا بر اظهارات کارشناسان، کشور در یک آشوب و بی نظمی اطلاعات در بازار مسکن به سر می برد. از این رو فضا برای سوداگران و کسانی که حداکثر استفاده را از این موقعیت می کنند، فراهم است و لذا احتکار مسکن از سوی این افراد صورت می گیرد.
طرح مالیات بر خانه‌ های خالی، مقابله با احتکار مسکن است، این طرح به عرضه بیشتر مسکن در کوتاه مدت کمک می کند. 

هر مدیری که واحدهای خالی تحت تملک خود را در سامانه ثبت نکند به انفصال از خدمت محکوم می شود، هر خانوار می تواند چندین خانه به شرط اجاره دادن، تحت تملک داشته باشد.. سامانه املاک و مسکن به لحاظ قانونی در بهمن سال ۹۸ شروع به کار کرد و لذا کمتر از یک سوم اطلاعات واحد های مسکونی کشور در این سامانه درج شده است بنابراین اطلاعات دو سوم ساکنان را نداریم.

بنا بر این اطلاعات باید در اختیار وزارت راه قرار بگیرد. در این زمینه ناهماهنگی زیادی بین دستگاه وجود دارد به طوری که دستگاه‌ ها در اشتراک گذاشتن اطلاعات عمومی کشور کوتاهی می کنند و لذا ضعف در اراده قوه مجریه وجود دارد.   فرد باید از تغییر واحد مسکونی خود خبر دهد که در کجا سکونت دارد لذا سه ماه بعد از لازم الاجرا شدن قانون همه مالکان واحد های مسکونی کشور و همه ساکنان باید کد ملی خود و خانواده هایشان را در مقابل کد پستی مسکونی درج کنند.


به اظهارات مسئولان بازار مسکن تمام مالکان واحد های مسکونی باید واحدهای خود را در بازار عرضه کنند تا احتکار ایجاد نشود، هدف از این طرح فقط مقابله با احتکار است لذا باید خانه ها را در سامانه اظهار کرد تا مشمول مالیات نشود. خانه یا باید سکونتگاه خود فرد باشد و یا اجاره داده شود. سکونتگاه های فرعی معاف از مالیات هستند، این طرح اصلاح یکی از مواد مالیات های مستقیم نیز میباشد. 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازارآهن، با بررسی قیمت تیرآهن در بازه اردیبهشت تا مرداد ۹۹ می توان دریافت که قیمت عرضه  تولید ذوب آهن در بورس ملاک مهمی در قیمت گذاری سایر مقاطع فولادی می باشد به طوری که اگر صف تقاضا  در بورس کالا هیجانی نشود، قیمت در معاملات بورس می‌تواند در سطح قیمت پایه قرار گیرد. البته نباید از تاثیر گذاری عواملی چون نرخ ارز بر قیمت اعلامی کارخانه ها غافل ماند.

در واقع معنا و تفسیرِ فاصله گرفتنِ قیمت های کشف شده و قیمت های پایه عرضه در بورس کالا، مربوط به هیجانی شدن و افزایشی شدن بازار دلار است. درست از همین زمان بود که دلار کانال ۱۶ هزار تومانی خود را شکست. بعد از آن، پس از مکث کوتاه ۵ روزه روی قیمت ۱۸ هزار تومان، با سرعت خود را به قیمت ۲۶ هزار تومان رساند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت هنگامی که بازار دلار آرام بگیرد، می تواند به کم شدن فاصله بین این دو قیمت کمک کند. 

یعنی در شرایط آرام بازار دلار و آهن، فاصله بین قیمت پایه عرضه و قیمت کشف شده منطقی می باشد. در شرایط آرام، این فاصله نباید از ۵۰۰ تومان در هر کیلو بیشتر باشد. در حالی که در شرایط نا آرام و ملتهب بازار دلار، این فاصله تا ۲۷۰۰ تومان هم رسیده است.

 
طبق نمودارهای استخراج شده توسط کارشناسان بازار حجم تیرآهن های تحویلی در ۲۰ روز نخست مرداد ماه کاهش یافته و از طرفی از تاریخ ۲۰ مرداد ماه تا انتهای مهرماه این حجم، افزایش دوبرابری پیدا کرده است؛ بنابراین این موضوع را در نظر داشته باشید که در طی هفته آینده احتمال کاهش نسبی عرضه تیرآهن در بازار آزاد وجود دارد که این موضوع می‌تواند باعث تحریک افزایش قیمت تیرآهن در هفته آینده گردد. اما خبر خوب اینکه، از اواخر مرداد ماه عرضه نسبتا کافی تیرآهن در بازار را خواهیم داشت.

 



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

پیرو افزایش قیمت های پیوسته در کشور نرخ انواع محصولات فولادی نیز در بازار آزاد آهن به شکلی افسار گسیخته ای مجددا افزایش یافت به طوری که امید فعالان بازار فولاد برای تداوم ارزانی‌های روزهای پایانی هفته گذشته به طور کامل به یأس تبدیل شد. گرانی‌های هفته جاری بازار آهن البته تحت تاثیر سایه سنگین دلار اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد در شرایطی که سوداگران بازار ارز به دنبال تداوم نوسانات دلار هستند و با تمام قوا جلوی کاهش نرخ ارز ایستاده‌اند، برخی سودجویان بازار آهن همچنان در آتش گرانی‌های نرخ محصولات فولادی می‌دمند. 

 همچنین عرضه مناسب ورق در بورس کالا نیز نتوانست جلوی افزایش قیمت افسار گسیخته نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد را بگیرد. به نحوی که قیمت‌های پیشنهادی برای ورق‌های عرضه‌شده در بورس کالا به اعدادی نجومی رسید، به نحوی که میانگین قیمت نهایی ورق‌های گرم عرضه‌شده تا ۱۲ درصد بیشتر از نرخ پایه بالا رفت و نرخ نهایی ورق‌های سرد عرضه‌شده نیز حتی به ۶۴ درصد بالای قیمت پایه رسید. این گرانی را می‌توان متاثر از هیجانات امروز بازار ارز و البته عطش فراوان طرف تقاضا برای ورق فولادی دانست. زیرا در حدود یک ماه گذشته ورق فولای یا در بورس کالا عرضه نشده بود یا به شکل مچینگ به این بازار می‌آمد. 

 البته گفته می‌شود که رئیس دولت تدبیر و امید با برخی اعضای مهم زنجیره فولاد جلسه داشته و به نظر می‌رسد گران‌تر شدن نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد دهمین تولیدکننده فولاد در جهان از قیمت‌های جهانی این محصولات، ارشدترین مقام اجرایی کشور را وا داشته است تا تدبیری برای حل مشکلات این بازار بیاندیشد تا شاید امید مصرف‌کنندگان واقعی محصولات فولادی به منطقی شدن قیمت‌ها در این بازار زنده شود. از این حیث لازم است که در درجه اول بحث تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولادی که بیش از یک ماه است اسیر کشمش‌های صنفی و سیاسی شده، تعیین تکلیف شود. بعد از آن نیز این انتظار می‌رود که در جلسه احتمالی امروز درباره ایجاد تناسب میان صادرات نهاده‌های فولادی و عرضه در بازار آزاد صحبت شود و راهکارهای جلوگیری از حضور سوداگران در بازار فولاد، به هم خوردن تناسب میان عرضه و تقاضا و تبدیل شدن این بازار به بازاری سرمایه‌ای نیز به بحث گذاشته شود.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

پیرو افزایش قیمت های پیوسته در کشور نرخ انواع محصولات فولادی نیز در بازار آزاد آهن به شکلی افسار گسیخته ای مجددا افزایش یافت به طوری که امید فعالان بازار فولاد برای تداوم ارزانی‌های روزهای پایانی هفته گذشته به طور کامل به یأس تبدیل شد. گرانی‌های هفته جاری بازار آهن البته تحت تاثیر سایه سنگین دلار اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد در شرایطی که سوداگران بازار ارز به دنبال تداوم نوسانات دلار هستند و با تمام قوا جلوی کاهش نرخ ارز ایستاده‌اند، برخی سودجویان بازار آهن همچنان در آتش گرانی‌های نرخ محصولات فولادی می‌دمند. 

 همچنین عرضه مناسب ورق در بورس کالا نیز نتوانست جلوی افزایش قیمت افسار گسیخته نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد را بگیرد. به نحوی که قیمت‌های پیشنهادی برای ورق‌های عرضه‌شده در بورس کالا به اعدادی نجومی رسید، به نحوی که میانگین قیمت نهایی ورق‌های گرم عرضه‌شده تا ۱۲ درصد بیشتر از نرخ پایه بالا رفت و نرخ نهایی ورق‌های سرد عرضه‌شده نیز حتی به ۶۴ درصد بالای قیمت پایه رسید. این گرانی را می‌توان متاثر از هیجانات امروز بازار ارز و البته عطش فراوان طرف تقاضا برای ورق فولادی دانست. زیرا در حدود یک ماه گذشته ورق فولای یا در بورس کالا عرضه نشده بود یا به شکل مچینگ به این بازار می‌آمد. 

 البته گفته می‌شود که رئیس دولت تدبیر و امید با برخی اعضای مهم زنجیره فولاد جلسه داشته و به نظر می‌رسد گران‌تر شدن نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد دهمین تولیدکننده فولاد در جهان از قیمت‌های جهانی این محصولات، ارشدترین مقام اجرایی کشور را وا داشته است تا تدبیری برای حل مشکلات این بازار بیاندیشد تا شاید امید مصرف‌کنندگان واقعی محصولات فولادی به منطقی شدن قیمت‌ها در این بازار زنده شود. از این حیث لازم است که در درجه اول بحث تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولادی که بیش از یک ماه است اسیر کشمش‌های صنفی و سیاسی شده، تعیین تکلیف شود. بعد از آن نیز این انتظار می‌رود که در جلسه احتمالی امروز درباره ایجاد تناسب میان صادرات نهاده‌های فولادی و عرضه در بازار آزاد صحبت شود و راهکارهای جلوگیری از حضور سوداگران در بازار فولاد، به هم خوردن تناسب میان عرضه و تقاضا و تبدیل شدن این بازار به بازاری سرمایه‌ای نیز به بحث گذاشته شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، متاسفانه این روزها شاهد هستیم که وضعیت اقتصادی کشور به دلیل بی‌برنامگی در حوزه اقتصادی نابسامان است. وضعیت بازار مسکن نیز مناسب نبوده و ما با گرانی ‌های لجام‌ گسیخته در این حوزه مواجه هستیم. افزایش قیمت خرید و رهن و اجاره مسکن مشکلات زیادی را برای قشر ضعیف و متوسط جامعه ایجاد کرده است و خیلی از افراد جامعه در تامین مسکن حتی به صورت رهن و اجاره با مشکل رو به‌ رو شده و مجبور شدند تا به خارج از شهرها بروند. مجلس شورای اسلامی وظیفه خود دانسته که در دو بخش به بازار مسکن ورود کند و با سیاست‌ گذاری دولت را در حوزه اجرایی برای ساماندهی بازار مسکن کمک کند.

یکی از بخش ‌هایی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است حوزه ساخت مسکن ارزان‌ قیمت برای دهک‌ های پایین جامعه است. در قالب این طرح سالانه یک میلیون واحد مسکن ساخته می ‌شود. تاکنون سالی ۳۰۰ هزار واحد توسط مردم و ۲۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شد و ما با کمبود ۵۰۰ هزار واحد مواجه بودیم که متاسفانه برنامه دقیقی برای ساخت آن وجود نداشت.

از این رو در این طرح با در نظر گرفتن زمین ارزان‌قیمت به ساخت مسکن‌هایی برای اقشار ضعیف جامعه توجه شده است.  قرار است زمین ‌های بلا استفاده دولت که حدود ۲۵۰ هزار هکتار است برای ساخت مسکن اختصاص داده شود و بخش عمده‌ای از این زمین‌ ها که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است قرار است به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود تا ساخت مسکن در آنها صورت گیرد.  قیمت زمین حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را در بر می‌گیردريا، در وهله‌ی دوم نیز خط اعتباری خاصی برای تخصیص وام‌ هایی با بهره زیر ۱۰ درصد دیده شده است. 



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

روند تخلیه حباب قیمت محصولات فولادی که از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود و تا اخر همان هفته در بازار آزاد آهن تداوم یافت. روندی که حتی کندتر شدن شیب سقوط دلار در روزهای اخیر نیز جلوی آن را نگرفت و این مساله نشان می‌دهد که در روزهای داغ شدن بازار آزاد ارز قیمت محصولات فولادی نیز به حبابی غیرواقعی دست یافته بود. حبابی که با قرار گرفتن قیمت دلار روی ریل نزولی در حال تخلیه بود و با توجه به انتظار خریداران برای سقوط هرچه بیشتر نرخ ارز و طبیعتا پایین‌تر آمدن قیمت محصولات فولادی همچنان بازار آزاد آهن در رکودی نسبی به سر می‌برد و بسیاری از معامله‌گران بازار تا پایان هفته از خرید این محصولات دست کشیدند. 

براساس آخرین قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی شاهد کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار، تیرآهن، نبشی، ناودانی و پروفیل در بازار آزاد طی هفته اخیر بوده ایم. البته برخی نوردکاران که قیمت محصولاتشان را در روزهای چهارشنبه تا پنجشنبه به شدت کاهش داده بودند با شروع هفته جاری حداقل ۵۰ تومان محصولاتشان را گران‌تر کرده‌اند.  در این میان باید توجه داشت بروز نشانه‌هایی از عزم وزارت صمت برای اصلاح روند عرضه قطره‌چکانی مواد اولیه در بازار آزاد  و تلاش برای تعیین تکلیف ضرایب قیمتی زنجیره فولاد نیز پالس‌های مثبتی را به بازار برای کاهش مضاعف نرخ محصولات فولادی داده است. نشانه‌هایی که اگر به واقعیت تبدیل شود و شرکت‌های بزرگ فولادی نیز راضی به عرضه محصولاتشان در بورس کالا شوند، قطعا تاثیر به‌سزایی روی تخلیه هرچه بیشتر نرخ مقاطع فولادی خواهد گذاشت. 

با این حال، نباید از یاد برد براساس نمودار مقایسه قیمت میلگرد در ایران با دیگر نقاط جهان که در پنج هفته گذشته ارائه شد،  هنوز هم قیمت میلگرد و البته دیگر مقاطع فولادی در بازار آزاد ایران از قیمت‌های جهانی این محصول بیشتر است. این در حالی است که با نگاهی به فرمول تعیین قیمت شمش در بورس کالا (حداکثر ۹۵ درصد قیمت شمش صادراتی ایران فوب خلیج فارس بر حسب دلار سنا) به جرات می‌توان گفت وجود این حباب قیمتی در کشوری که دهمین تولیدکننده فولاد جهان محسوب می‌شود، به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و متولیان این حوزه همچنان باید برای کاهش هرچه بیشتر نرخ مقاطع تلاش کنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار مسکن، متاسفانه بنگاه‌ های مشاور املاک در شرایط کنونی به التهاب بازار مسکن دامن می‌زنند و برخورد قاطع با بنگاه‌ هایی که از مصوبات جدید تخطی می‌کنند باید در دستور کار وزارت راه شهرسازی قرار گیرد.
تسهیلات ودیعه مسکن به همراه مصوبات مطرح شده در زمینه تعیین سقف افزایش نرخ اجاره از سمت دولت برای کنترل بازار مطرح شده است و تمامی دستگاه‌ های اجرایی به همراه نهاد های صنفی موظف به انجام این مصوبات هستند. از این رو اتحادیه‌ های مشاور املاک در سطح کشور موظف به برخورد جدی با بنگاه ‌های متخلف هستند و اتحادیه ‌هایی که برخورد نکنند، مرتکب کار غیر قانونی شده ‌اند.

در توضیح اقدامات لازم به منظور اجرای قاطع مصوبات دولت در زمنیه بازار اجاره، هماهنگی با کلیه نهاد های صنفی ذی‌ ربط از جمله اتحادیه‌ های مشاورین املاک به همراه ایجاد سازوکار به منظور برخورد محکم با بنگاه ‌های متخلف باید در دستور کار وزارت راه و شهر سازی قرار گیرد.
حال می توان گفت: در وضعیت کنونی مردم فشار زیادی از سمت حوزه مسکن تحمل می ‌کنند. بنابراین وزارت راه و شهرسازی به کمک سایر نهاد های اجرای و قضایی دیگر می ‌بایست تمام تلاش خود را در جهت کم کردن بار سنگین هزینه مسکن از دوش مردم به کار گیرد.

متاسفانه این روزها شاهد هستیم که وضعیت اقتصادی کشور به دلیل بی‌برنامگی در حوزه اقتصادی نابسامان است. وضعیت بازار مسکن نیز مناسب نبوده و مردم با گرانی ‌های لجام‌ گسیخته در این حوزه مواجه هستند. افزایش قیمت خرید و رهن و اجاره مسکن مشکلات زیادی را برای قشر ضعیف و متوسط جامعه ایجاد کرده است و خیلی از افراد جامعه در تامین مسکن حتی به صورت رهن و اجاره با مشکل روبه‌رو شده و مجبور شدند تا به خارج از شهرها روانه شوند.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، رینگ معاملاتی بورس کالا و بازار آزاد شمش و محصولات فولادی، هم زمان ظرف هفته های اخیر التهابات بی سابقه ای را شاهد بود. در حالی که کارشناسان نقش افزایش نرخ ارز را در بروز این التهابات قابل توجه ارزیابی می کنند، فعالان بازار فولاد معتقدند ثبات نداشتن روند عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا در افزایش قیمت تاثیر بسزایی داشته است.

در مقابل این ۲ دسته تولیدکنندگان فعال در صنایع پایین دستی هم از رعایت نکردن کف عرضه از سوی بخش میانی زنجیره شمش ناراضی بوده و معتقدند کاهش عرضه عامل کمبود در بازار شده و صنایع پایین دستی برای نخوابیدن خطوط تولید به خرید شمش در بازار آزاد با قیمت های بالا مجبور هستند. آمارهای محاسبه شده هم گویای این واقعیت است که میزان رقابت برای خرید شمش نیز به صورت فزاینده ای زیاد شده است اما در این میان فولاد سازان هم دلایل خود را برای کاهش عرضه شمش ارائه می دهند.

بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، از یک سو همه از فولاد سازها انتظار دارند با افزایش عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا بازار داخل را به ثبات برسانند و از سوی دیگر، با توجه به شرایط ارزی، انتظار می رود که با رشد صادرات، ارز آوری بیشتری بوجود آید. در این تحلیل ریشه های بحران بازار فولاد را می توان این گونه بیان کرد که، بهای شمش فولاد عرضه شده در داخل به مراتب از بهای جهانی این کالا کمتر است، متقاضیان زیادی در این بازار حضور دارند در نتیجه هرچه عرضه زیاد شود باز هم تقاضای خرید افزایش می یابد. رسیدن به تعادل در این شرایط شدنی نیست. ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت نباید تصور کنند که کمبود بازار را با فشار بر چند شرکت می توان مرتفع کرد.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، از هر بازاری که بگذریم، مسکن نیاز اصلی خانوار بوده که در دو سال اخیر متوسط رشد ۴ برابری را تجربه کرده و به تاسی از رفتار های انتظاری و واقعی، به قیمت های سرسام آوری رسیده است. قطعا در این حالت اجاره بها نیز از این نرخ ها تبعیت کرده و جامعه هدف مستاجران و اقشار ضعیف را تحت فشار گذاشته و شرایط زندگی را سخت کرده است.

متاسفانه بازار مسکن درگیر سوداگری و سفته بازی است و دلالان، مسکن را با قیمت پایین خریداری کرده ولی به بازار عرضه نمی کنند. هدف از این اقدام کسب سود و فروش با قیمت بالا است. از طرفی بهم خوردن عرضه و تقاضای مسکن از سالهای گذشته به دلیل توقف و تعلیق ساخت مسکن از جمله مسکن مهر و نیز شرایط کرونایی که بسیاری از کسب و کارهای خرد و خدماتی و حتی تولیدی را تعطیل کرده که باید به مشکلات کنونی افزود.

طبق آمارهای رسمی از مرکز آمار حدود ۳۷ تا ۴۰ درصد مردم اجاره نشین هستند و مشکل گرانی مسکن و اجاره بها تاثیری مستقیم بر زندگی شان دارد. مجلس یازدهم هفته گذشته با قید فوریت طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی به منظور افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمتها که نقش مهمی برای جلوگیری از احتکار و سوداگری دارد، را در دستور کار قرار داد. این طرح بر مبنای اصلاح ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم بوده که از سال ۹۴ تبدیل به قانون شد اما در این سالها رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفت. در حال حاضر طرح مالیات بر خانه های خالی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی و چکش کاری است تا بتواند به سرعت وارد فاز تصویب و اجرا شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، موضوع بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد مدتی است در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته است. فولادی‌ها اعتقاد دارند ضرایب فعلی برای تعیین قیمت سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی حاصل یک مطالعه کارشناسی از عملکرد شرکت‌های فولادی و معدنی است؛ بنابراین تغییر این ضرایب هیچ توجیه منطقی ندارد. این تولید کنندگان در همین حال تاکید دارند که کنترل دستوری قیمت شمش باعث‌ شده قیمت محصولات در حلقه‌ های ابتدایی زنجیره فولاد در حد سود آوری مورد انتظار واحد های معدنی افزایش نیابد.

در ۲ ماه گذشته، قیمت فولاد به سمت واقعی شدن پیش رفته و به همان نسبت قیمت این نهاده‌ های تولید نیز بیشتر شده است. در همین حال، تولیدکنندگان سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی همچنان بر تعدیل ضرایب قیمتی اصرار دارند و معتقدند قیمت نهاده‌ های تولید فولاد در ایران به مراتب پایین‌تر از نرخ‌ های جهانی است. در واقع فولادسازان به مواد اولیه ارزان ‌قیمت عادت کرده ‌اند و حاضر به از دست دادن آن نیستند اما هزینه این یارانه از جیب فعالان اقتصادی در بخش دیگری می‌رود. فعالان اقتصادی تاکید دارند تعدیل ضرایب مورد بحث، لازمه توسعه زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ است. در واقع، باید با تقسیم سود میان این زنجیره، زمینه جذب سرمایه به تمام حلقه‌ های تولید فراهم شود.

این موضوع همچنان میان تولید کنندگان در حلقه‌ های مختلف ادامه دارد. تاکنون جلسات متعددی برای بررسی این موضوع و کسب نتیجه نهایی برگزار شده که هیچ‌ کدام موفقیت ‌آمیز نبوده ‌اند. آخرین جلسه تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد با حضور مدیران عامل شرکت ‌های بزرگ فولادی و معدنی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۵ تیر برگزار شد که این جلسه نیز نتیجه‌ای به همراه نداشت و بر سر تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، توافق حاصل نشد و ضرایب جدید، دوباره به آینده موکول شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق بررسی های اخیر کارشناسان در رابطه با  بازارآهن و فولاد، استراتژی کاهش تولید با توجه به شیوع کرونا بسیار صحیح می باشد چراکه چالش های تولید فولاد در دنیا در ایران نیز جریان دارد و ما باید در شرایط کنونی ساخت‌وساز کشور را رونق ببخشیم. بنابر آخرین گزارش ارسالی میزان تولید فولاد خام جهان در ماه مه۲۰۲۰ برابر ۱۴۸.۸ میلیون تن اعلام شد، این رقم در مقایسه با آمار تولید فولاد در ماه مه سال ۲۰۱۹ افت حدود ۸.۷ درصدی را نشان می‌دهد. شیوع ویروس کرونا را باید علت اصلی این افت تولید دانست. پس از همه‌گیری این ویروس در سطح بین‌المللی از یک سو صنایع مصرف‌کننده فولاد با رکود روبه‌رو شدند، در چنین شرایطی برخی تولیدکنندگان فولاد، سیاست کاهش تولید را در پیش گرفتند.

از سوی دیگر، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین رعایت پروتکل‌های مربوط بهداشتی زمینه کاهش تولید فولاد را فراهم کرد. قرنطینه شدن برخی کشورها در یک بازه زمانی و همچنین قوانین مربوط به منع عبور و مرور نیز، در این افت اثرگذار بود. وی در ادامه خاطر نشان کرد: بیشترین مصرف فولاد به پروژه‌های ساخت‌وساز باز می‌گردد، از ابتدای امسال میلادی تاکنون، صنعت ساخت‌وساز با رکود قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. همین موضوع را باید علت اصلی کاهش تقاضای فولاد دانست. جعفری‌طهرانی در ادامه گفت: سایر صنایع مصرف‌کننده شمش فولاد مانند محصولات طویل، ورق و HRC که در ساخت بدنه خودرو و لوازم‌خانگی کاربرد دارد، همگی به‌دلیل شرایطی که پیش آمده، با کاهش تقاضا و تولید روبه‌رو بوده‌اند.
 
 انتظار می‌رود روند شیوع کرونا در همه کشورها تا پایان سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. در چنین شرایطی بسیاری از کشورها ناچار هستند فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر بگیرند. تولید ناخالص داخلی در کشورهای گوناگون به متغیرهای متفاوتی بستگی دارد. صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت مادر در برخی کشورها نقش اساسی در تولید ناخالص داخلی دارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

متراژهای پر مخاطب مسکن

به گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بنا بر اظهارات واسطه های ملکی میزان تقاضای خرید آپارتمان ‌های بزرگ‌ تر از ۱۰۰ متر مربع در بازار مسکن بسیار اندک است و عمده مراجعه‌ کنندگان در جست ‌و جوی آپارتمان‌ های فروشی با متراژ ۵۰ تا حداکثر ۱۰۰ متر مربعی هستند.

نه تنها شواهد عینی در بازار مسکن، بلکه آمارهای رسمی نیز نشان می‌ دهد طی سال ‌های گذشته دامنه متراژ مورد تقاضا در بازار مسکن چه در بخش اجاره و چه در بخش فروش آپارتمان‌، رفته رفته محدودتر شده است و اکنون آپارتمان ‌های زیر ۱۰۰ متر مربع در هر دوی این بازارها عمده تقاضا را به خود اختصاص داده ‌اند.

در این بین معدود خانه اولی‌ هایی که این روزها در حال جست ‌و‌ جو در بازار بوده و قصد خرید آپارتمان با استفاده از تسهیلات را دارند، اغلب با توجه به بودجه محدود و نامتناسب با سطح نرخ فعلی مسکن در پایتخت در صدد یافتن آپارتمان‌ های نقلی ۴۰ تا ۶۰ متر مربعی هستند تا آن را به اجاره بسپارند و در زمان مناسب با تقویت بودجه خود، نسبت به تبدیل به احسن آن واحد اقدام کنند.

 یک گروه دیگر از متقاضیان مصرفی مسکن نیز که در زمره معدود متقاضیان غیر سرمایه ‌ای و غیر سفته‌ باز حاضر در بازار مسکن تابستان ۹۹ به شمار می‌ آیند، از این رو متقاضیان تبدیل به احسن هستند که قصد خرید آپارتمان‌ های ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربعی دو خوابه را دارند.  در عین حال به گفته واسطه‌ ها، برای سفته ‌بازان آن چه در خرید تعیین‌ کننده است، متراژ نیست، بلکه نرخ ملک است و آنها بلافاصله با یافتن واحد های عرضه شده با نرخ مناسب برای خرید پیش ‌قدم می ‌شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، سال‌ هاست فعالان بازار فولاد از جولان مافیای این صنعت در سایه عدم نظارت وزارت صمت بر نحوه توزیع و فروش آهن و محصولات فولادی در بازار گلایه می‌کنند. اخیراً نیز با اوج‌ گیری کشمکش تولیدکنندگان سنگ آهن و فولاد، ماراتنی جدید برای افزایش قیمت‌ ها آغاز شده و تولید کنندگان صنایع پایین‌ دستی این صنعت را با بلا‌تکلیفی مواجه کرده است. در هفته‌ های اخیر، سیر صعودی قیمت فولاد در کشور موجب اعتراض بسیاری از تولید کنندگان شده است. 

برخی از فعالان بازار گرانی‌های اخیر آهن و محصولات فولادی را به بازی‌های پشت پرده مربوط می‌دانند و معتقدند کاهش عرضه از یک سو و واسطه‌گری دلالان از سوی دیگر موجب افزایش قیمت فولاد شده است اما آنچه مورد نقد صنایع پایین ‌دستی فولاد است، نظارت ضعیف وزارت صمت بر توزیع فولاد می‌باشد، زیرا با افزایش قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته، بسیاری از توزیع ‌کنندگان از فروش کالا خودداری کرده و با اعلام قیمت ‌های نجومی، خریداران را دچار سردرگمی کرده‌اند.

گرانی‌ های اخیر فولاد و کمیاب شدن آن در بازار موجب واکنش نمایندگان مجلس نیز شده است، به طوری که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این سؤال که به رغم رکود ساخت و ساز چرا قیمت‌ ها به دو برابر افزایش یافته است، خواستار پاسخگویی سرپرست وزارت صمت به این ابهامات شده است. بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، در این بازار مافیا جولان می‌دهد و قیمت‌ها روزانه در حال افزایش است.
هیچ کمبود و مشکل برای تولید و فروش فولاد در کشور نداریم، اما متأسفانه در نبود نظارت شرکت‌های فولاد از انحصار موجود در بازار سوءاستفاده می‌کنند. این مسئله باعث شده تا قیمت فولاد به صورت روزانه افزایش یابد، هیچ اقتصادی چنین اتفاقی را نمی‌تواند بپذیرد.جایگاه نهاد‌های نظارتی این روز‌ها در حوزه فولاد بسیار ضعیف است. هم اکنون در کارخانه‌ های فولاد، شمش فولاد به وفور وجود دارد، اما توزیع قطره چکانی باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده و متأسفانه این روند باعث افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه شده است.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 مرداد 1399 | نظرات ()