نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به تازگی جریان اصلی رشد نرخ با شتاب بر جسته افزایش قیمتی تجربه شده است آن هم در شرایطی که تجربه از تداوم رشد قیمت ‌ها با آغاز فاز شتاب افزایش نرخ حکایت دارد. این درحالی است که بازار فولاد همان بازاری نیست که همیشه می ‌شناختیم بلکه تغییرات بسیاری را متحمل شده است که نیاز به باز بینی داده ‌های پیشین ذهنی را مطرح می ‌کند. 
جریان تزریق کالا به بازار حتی در بسیاری از موارد بین تولید کننده یا نماینده فروش اصلی با خریدار نهایی بعضا متصل شده است و خرده ‌فروشی را هم در پاره ‌ای از اوقات به حاشیه رانده است. این تغییر در مکانیزم فروش جایگاه تولید کننده اصلی را تقویت کرده است و تا زمانی که پتانسیل عرضه کافی کالا از انبار به مصرف ‌کننده نهایی یا حتی واسطه ایجاد نشود یا قیمت ‌های بازار کمتر از نرخ ‌های تولید کننده نشود، این روند کلی ادامه خواهد داشت.
بررسی روند بازار فولاد نشان می ‌دهد جای داده ‌های بنیادین در بازار فولاد با سیگنال ‌های روانی عوض شده و البته رفتار واحد های تولیدی اصلی هم مزید بر علت بوده و هست. در گذشته عنوان شد که بازار مدتی است که به ‌صورت مستقیم با اثر گذاری واحد های تولیدی در حال ایفای نقش است آن هم در شرایطی که قیمت تمام شده تولیدات هم افزایش یافته و با رشد هزینه‌ ها در واحدهای تولیدی، بخشی از این رشد نرخ منطقی به‌ شمار می ‌رود. به‌ صورت مختصر می‌ توان گفت که رشد بهای قراضه در کنار مشکلات جمع ‌آوری آن در روز های سرد سال در کنار افت تولید در بسیاری از کارخانه‌هایی که در تولید و عرضه قراضه نقش دارند به رشد بهای شمش منجر شد و افزایش قیمت شمش هم به رشد قیمت تمام شده میلگرد انجامید که در نهایت بخش ‌های اصلی در بازار مصنوعات فولادی را در بر گرفت.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، براساس نوسانات ۱۲ ماهه نرخ مسکن شهر تهران، روند رشد سالانه قیمت، نزولی است و برخی کارشناسان، رکود غیر تورمی تا پایان سال جاری را محتمل‌ترین سناریو برای بازار مسکن شهر تهران می ‌دانند. فروردین ماه کف نرخ و تیرماه سقف نرخ مسکن شهر تهران در بازه هفت ماهه بوده است. آمار دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد پس از تیر ماه نرخ مسکن در پایتخت با دو افت ماهیانه ۳.۱ و ۳.۵ درصد مواجه شده و در مهر ماه رشد اندک یک درصد را به ثبت رسانده است.
لذا گزارش آبان که در پایان ماه منتشر می ‌شود تا حدودی می‌ تواند وضعیت آینده بازار را ترسیم کند. هر چند برآورد می‌ شود اگر رشد عجیب و غریبی در نرخ مناطق ۱ تا ۳ پایتخت رخ ندهد احتمالا روند کلی بازار در آبان ماه کاهشی خواهد بود، زیرا شش منطقه‌ مصرفی تهران که بیش از نیمی از معاملات در آن صورت می‌گیرد، در مهرماه ۱۳۹۸ با افت ۲ تا ۱۲ درصد نرخ مواجه بودند.
اما افزایش غیر منتظره ماهیانه نرخ در مناطقی از تهران هم چون منطقه یک با رشد ۷.۶ درصد، منطقه دو با رشد ۹ درصد و منطقه هشت با رشد ۴.۳ درصد کمک کرد تا معدل کل یک درصد نسبت به ماه قبل افزایش یابد. با این حال کارشناسان هیچ نوع چشم‌ انداز افزایشی در بازار مسکن متصور نیستند.
عمده کارشناسان معتقدند محتمل ‌ترین سناریو در بازار مسکن آن است که اواخر امسال معاملات مقداری افزایش پیدا کند اما رشد نرخ رخ نخواهد داد. از نیمه بهمن ماه سال جاری معاملات افزایش پیدا می‌کند، آن هم به این دلیل که معمولا اقتصاد ایران هر ساله به شکل سیستماتیک با تورم مواجه می‌ شود و مردم این موضوع را در نظر می‌گیرند و بعضی افراد هر طور شده یک خانه می‌خرند که از گرانی سال بعد در امان باشند.

 



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

اگرچه در ظاهر مسئولان اذعان دارند که افزایش نرخ سوخت بر روی بهای کالاهای تولیدی تاثیری نخواهد داشت و هزینه های حمل بار همچنان بر حسب تن کیلومتر محاسبه خواهد گشت اما تجربه ثابت کرده است افزایش قیمت خواه ناخواه در آینده ای بسیار نزدیک در جامعه به وقوع خواهد پیوست. البته در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نام گرفته، مسئولان حمایت و کمک به مجموعه های کارگری را به دلایل مختلف ازجمله سوء مدیریت پشت گوش انداخته اند و همین امر سبب نگرانی و افزایش حجم فشار بر قشر های نیازمند شده است.

در این میان نقش کارگران و تلاش گران عرصه صنعت که به حق نقش ارزنده و بسیار تأثیرگذاری در رونق تولید و گردش چرخ صنعت کشور دارند، نباید فراموش شود و در کنار گردش چرخ صنعت گردش امور این عزیزان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مشکلاتی که سال هاست گریبان صنعت کشور را گرفته عدم مدیریت صحیح بر کارخانجات بزرگ و عموما تخصصی است که به دلیل نبود اهلیت و داشته های فنی مدیران آن سبب شده تا بسیاری از این واحدهای تولیدی راهی جز تعطیلی را انتخاب نکرده و به تبع آن علاوه بر توقف تولید، زندگی صدها نفر از کارگران و خانواده های این کارخانه ها را دچار چالش بزرگی نماید. در این زمینه کم نبوده اند کارخانجاتی که به واسطه بی تدبیری در اختیار مدیران بی تعهد و تخصصی قرار گرفته اند که در نهایت موجبات ورشکستگی و از بین بردن منابع ملی و بیت المال را فراهم آورده اند.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، این اتفاق علاوه بر تبعات اقتصادی بسیار زیادی که برای کشور به ویژه در دوران تحریم دشمنان این مرز و بوم دارد، موجب بروز آسیب های اجتماعی فراوان و گاها مشکلات امنیتی در جامعه شده و مدیریت آن بسیار دشوار خواهد بود. یکی از این نمونه مجموعه ها، کارخانه فولاد قزوین است که پیش از این به دلیل سوء مدیریت های صورت گرفته در آن، مسیر انحلال و ورشکستگی را پیموده و انبوه کارگران این شرکت به دلیل مشکلات مالی و عدم کارآیی لازم کارخانه در خطر اخراج و بیکار قرار داشتند. اما با تغییر تیم مدیریتی این کارخانه، ورق برگشت و امروز خبرهای خوبی هم ازحوزه تولید و هم از حوزه نیروی انسانی آن به گوش می رسد.

 



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، ایران در ۶ ماه گذشته در ثبات نسبی بوده و البته کم‌ و بیش عرضه بر تقاضا پیشی دارد و با وجود تامین نیاز داخل به‌ نظر می‌ رسد که تولید کنندگان برای دپو نشدن محصولات خود باید بیش‌ از پیش به سمت صادرات بروند. کارشناسان فولاد معتقدند، نیمه دوم سال برای بازار فولاد چندان تفاوتی با نیمه نخست آن نخواهد داشت و سایه‌ ثبات نسبی بر این بازار تا پایان سال جاری گسترده خواهد بود.
شرایط نیمه نخست سال در نیمه نخست سال جاری بازار فولاد با رکود داخلی رو به‌ رو بود. زمینه صادرات فولاد در ۳ ماه نخست سال جاری صادرات به خوبی انجام شد، اما در ۳ ماه دوم سال، روند صادرات با کندی رو به ‌رو شد. البته این روند کند به دلیل اجرای آیین‌ نامه‌ دولتی بود که عرضه در بورس کالا را شرط صادرات برای فولاد سازان قرار دارد.
موضوع دیگر تحریم فولاد از سوی امریکا بود که در نیمه نخست امسال با عنوان تحریم فلزات ایران تشدید شد. البته در زمینه تحریم‌ ها مشکل انتقال و جا به‌ جایی پول وجود دارد و این موضوع صادرات فولاد ایران به کشور های شرق آسیا مانند تایوان، تایلند یا حتی چین که به آنها اسلب صادر می ‌شد را کمتر از گذشته کرده است.
از این رو با اشاره به وضعیت بازار در نیمه دوم سال جاری، در ۶ ماه دوم سال وضعیت صادرات سختگیرانه‌ تر از نیمه نخست سال خواهد بود، چرا که یکی از راهکار های صادراتی مطرح‌ شده، موضوع تهاتر بوده که کشور های هدف صادراتی چندان تمایلی به تهاتر نشان نداده اند.به اظهارات کارشناسان بازار فولاد، ممکن است نرخ دلار به زیر ۱۱هزار تومان نیز کاهش پیدا کند که در این صورت سبب کاهش جذابیت‌ های صادراتی می ‌شود و به همین روال صادرات فولاد سازان نیز دچار افت خواهد شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رشد حدود ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن، توان خرید متقاضیان را به شدت کاهش داده و به همین دلیل برخی کارشناسان افزایش سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی را پیشنهادی برای رونق ‌دهی به بازار مسکن می ‌دانند.  با این حال هنوز رقم وام افزایش نیافته اما بانک مسکن از ۱۵ مهرماه سال گذشته محدودیت شرط سنی آپارتمان‌ ها برای دریافت تسهیلات از طریق اوراق که تا پیش از آن ۲۰ سال بود به ۲۵ سال افزایش داد. 
اخیرا نیز بنا بر اعلام مسئولان بانک مسکن در مصوبه ای امکان استفاده از همه تسهیلات خرید مسکن برای خرید خانه ‌های با سن بنای حداکثر ۲۵ سال ساخت، مجاز و بلا مانع اعلام شد.شرط سنی آپارتمان‌ ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی منجر به محدودیت خریداران شده بود که طی پنج سال گذشته خریداران در تهران به تدریج به واحد های قدیمی‌ تر رو آورده‌ اند. فروش آپارتمان‌ های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است. 
مهرماه سال ۱۳۹۳ آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۱۳۹۴ به ۴۴.۹ درصد رسید. مهرماه ۱۳۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند
از این رو خانه اولی ها کماکان به روال گذشته است و حداکثر سن بنای مجاز برای آپارتمان‌ ها و خانه هایی که با تسهیلات صندوق یکم مورد معامله خرید مسکن قرار می گیرد ۱۵ سال است. 
میزان استقبال متقاضیان خرید مسکن از اجازه استفاده از تسهیلات اوراق مسکن برای خرید خانه های ۲۰ تا ۲۵ سال ساخت نیز می باشد. تحقیقات به عمل آمده مدیران شعب بانک مسکن در سراسر کشور حکایت از افزایش تقاضای استفاده از این تسهیلات برای خرید واحد های مسکونی دارای سن بنای بالا دارد. این موضوع باعث رونق گرفتن معاملات خرید مسکن البته برای گروه ¬های مصرفی خواهد شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

کارشناسان معتقدند که در هفته‌های اخیر روند کلی قیمت در بازار مسیرهای مختلفی برای رشد قیمت طی کرده است. سیر شکل گرفته در بازار آهن با محوریت میلگرد نشان از افزایش شتاب رشد قیمت‌ها در یکی، دو روز اخیر دارد گویی آتش‌فشان بازار آهن تازه به غرش افتاده است اگرچه در مورد دورنمای این رشد قیمت‌ها نمی‌توان اظهارنظر صریحی داشت.

نوسان قیمت‌ها در بورس‌کالا نیز در روزهای اخیر به افزایش نرخ در بازار داخلی کمک کرده گویی معاملات بورس‌کالا سوخت اصلی برای افزایش نرخ در بازار داخلی را فراهم کرده است. معاملات دو روز ابتدایی مصنوعات فولادی در بورس‌کالا محرک مهمی برای تداوم رشد نرخ در بازار داخلی بود که حتی می‌توان بخشی از شتاب رشد قیمت‌ها را به همین معاملات نسبت داد. البته ذات عرضه و تقاضاست که در بورس‌کالا یا هر بازار دیگری قیمت‌ها را تعیین می‌کند و هجوم تقاضا در برابر عرضه‌های موجود تاکنون رشد قیمت‌ها را در بر داشته است. 

 به‌صورت مختصر می‌توان گفت که رشد بهای قراضه در کنار مشکلات جمع‌آوری آن در روزهای سرد سال در کنار افت تولید در بسیاری از کارخانه‌هایی که در تولید و عرضه قراضه نقش دارند به رشد بهای شمش منجر شد و افزایش قیمت شمش هم به رشد قیمت تمام شده میلگرد انجامید که در نهایت بخش‌های اصلی در بازار مصنوعات فولادی را در بر گرفت. این روند کلی البته در آمارهای بورس‌کالا هم قابل رهگیری است که در هفته‌های اخیر به آن اشاره کردیم. در دو هفته اخیر رشد قیمت‌ها به نسبت متعادل بود ولی در هفته جاری شاهد اوج گرفتن شتاب رشد قیمت‌ها هستیم آن‌هم در شرایطی که جو روانی موجود در بازار از این روند افزایشی حمایت کرده است.

به گزارش آهن پرایس، در شرایطی که بازار بعد از ماه‌ها ثبات قیمت‌ها اولین جرقه رشد نرخ را تجربه کرد و باز هم آرامش نسبی حاکم شد، گام دوم جرقه‌های رشد قیمتی هم قابل پیش‌بینی بود و هم منطقی به‌نظر می‌رسد آن‌هم در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی نه تنها سود اقتصادی کافی را از تولید به دست می‌آوردند بلکه یا در نقطه سر به سر بوده یا حتی با فرض برخی بدهی‌ها، در فاز زیان قرار داشتند.



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

فولاد، فلزی مقاوم است که از آهن به دست می‌آید و کربن نیز به عنوان مهمترین ماده آلیاژی آن محسوب می‌گردد. این فلز به ٢ روش خمیری و ذوب تولید می ‌شود. صنعت فولاد سازی یکی از صنایع آب بر است، اما نقش برجسته‌ ای برای رشد زیر ساخت کشور‌ های در حال توسعه دارد. 
به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در حال حاضر صنعت آهن آلات در اکثر جوامع پیشرفته از رکود مالی رنج می‌ برد، زیرا آن‌ ها مراحل اصلی توسعه خود را پشت سر گذاشته اند و به تدریج در خواست شان برای فولاد کمتر شده است. این فلز در امور زیر بنایی و مسکونی مانند سد سازی، اتوبان سازی و ساخت خانه به کار می ‌رود. در ایران و با توجه به وضعیت موجود در منطقه، صنعت فولاد رشد خوبی داشته و ظرفیت تولید این فلز در سال های گذشته به ٢۱/۴ تُن در سال رسید که کشور ایران را در جایگاه چهاردهم کشور‌ های تولید کننده فولاد قرار داد.
 جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در افق ۱۴۰۴ این رقم را به ۵۵ میلیون تُن در سال برساند. هزینه تولید، در صنعت فولاد سازی نقش کلیدی دارد. مانند نیروی کار ارزان، مسائل محیط زیست و مواد اولیه کافی، که ایران همه این ویژگی ‌ها را دارا است.از این رو البته با توجه به مزیت نسبی این فلز در کشور ما، این صنعت نباید فقط با تکیه بر بازار داخلی توسعه یابد.
تلاش برای دستیابی به بازار‌ های جهانی به گونه‌ ای که سهم کشور را افزایش دهد می ‌تواند کلیدی جهت توسعه اقتصادی بیشتر در آینده باشد. ضمن آنکه بیشتر کشور‌ های پیرامون جمهوری اسلامی مانند پاکستان، عراق و سوریه نیاز بسیاری به فولاد برای امور زیر بنایی خود دارند. بنا بر این مسئولان نیز باید تمام نیروی خود را در سال جاری و در شرایط تحریم ها برای حمایت از تولید کنندگان داخلی به کار بگیرند تا رشد و رونق در صنعت فولاد روز افزون گردد تا در رتبه بالاتری در بازار جهانی  فولاد قرار بگیرند.

 



:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، مسئولان اتحادیه املاک با انتقاد از اظهار نظر های غیر واقعی درباره عدم کاهش قیمت مسکن، برخی انبوه‌ سازان و دست‌ اندرکاران بازار در زمین سودا گران بازی می کنند. طی ماه‌ های اخیر شاهد یک کاهش قیمت ۳۰ درصدی قیمت مسکن در مناطق جنوبی شهر تهران و شهر های اطراف پایتخت و ۴۰ درصدی در واحد های بزرگ متراژ بوده ایم.
از این رو بخشی از بازار مسکن تحت تاثیر فضای روانی نشات گرفته از اظهارات مسئولان و دست اندرکاران این حوزه قرار دارد، وقتی قیمت مسکن در جنوب تهران و جنوب شهر های بزرگ ۳۰ درصد و ۴۰ درصد در مناطق شمالی تهران و شهر های بزرگ کاهش یافته، بازی برخی انبوه سازان و عده‌ ای دیگر که اطلاعات علمی، تخصصی و... در حوزه قیمت و بازار املاک ندارند، بازی کردن در زمین سوداگران است. در حال حاضر با عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار مسکن رو برو هستیم که به تعلل برخی انبوه‌ سازان بر می‌ گردد. بنا بر این این‌ گونه به نظر می ‌رسد که این افراد نمی‌خواهند قیمت در بازار مسکن شکسته شود و نمی‌خواهند قیمت مسکن به نرخ‌ های واقعی و حقیقی نزدیک شود.
ریزش قیمت مسکن در بازار امری مشهود و بدیهی است، آمار مربوط به کاهش ۳۰ و ۴۰ درصدی قیمت مسکن بر اساس رصد اتفاقات کف بازار اعلام شده، است، برخی انبوه‌ سازان با آن‌ که تخصص آنها تولید است و عده‌ ای دیگر نیز که در بازار مسکن حضور دارند متاسفانه بدون اشراف به اتفاقات بازار مسکن اظهار نظر کرده که به سوداگری کمک می‌کند. به نظر می رسد در وضعیتی که قیمت در بازار مسکن کاهش یافته است، انبوه‌ سازان و سازندگان مسکن را باید ترغیب شوند تا قیمت مسکن را بیشتر کاهش دهند. در واقع آنها باید به سود کمتر قانع باشند تا روند کاهش در بازار مسکن رخ دهد.

 



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، اصلاح قیمت فولاد تنها راهکار تعدیل تعرفه صادرات سنگ آهن می باشد. اعمال تعرفه در کشورهای مختلف نظیر آمریکا یا اروپا و حتی چین معانی مختلفی دارد و احتمالا یکی از خطاها ی آنها این است که  برای فولادی که رقابت پذیر نیست، تعرفه وضع کرده اند که البته  این موضوع می تواند ناشی از مازاد نیروی انسانی، ایراد در فناوری، گران بودن انرژی و ... باشد. 

در ایران نیز خطاها مفاهیم مختلفی دارند و دلیل وضع تعرفه در کشور ما بیشتر به مکانیزم قیمت گذاری فولاد باز می گردد تا آنکه دولت سیاست عدم خام فروشی داشته باشد. اگرچه دولت دوست دارد که ارزش افزوده را افزایش دهد و از قیمت های پایین تر در تولید ناخالص داخلی به قیمت های بالاتر حرکت کند و در این راستا نظیر سایر کشورها دنبال جذب سرمایه گذاری باشد  چرا که اهل فن معتقدند که راه برای جلوگیری از خام فروشی، سرمایه گذاری است نه اعمال تعرفه و همواره از این سیاست حمایت کرده است.

اگرچه در حوزه فولاد هنوز با خطا به جهت سونامی قیمت دلار مواجه هستیم، اما دولت هنوز علی رغم تثبیت نرخ دلار، اجازه نداده که در قیمت فولاد مکانیزم رقابتی یعنی عرضه و تقاضا حاکم شود و بازار فولاد هم چنان با مازاد عرضه مواجه می باشد و دولت می تواند درمورد آن به گونه ای سیاست گذاری کند که قیمت تابع مکانیزم عرضه و تقاضا باشد. اما هنوز با آن نقطه فاصله دارد و معتقد است می تواند عامل جهش ۲۰ درصدی در بازار باشد و چون صنایع ممکن است قدرت پرداخت را نداشته باشند یا نقدینگی بانک ها پاسخگو نباشد لذا ترجیح داده این عدد را به مرور زمان پر کند. از اینرو دولت برای پر کردن این شکاف، قیمت سنگ آهن را به فولاد وصل کرد و چون قیمت سنگ آهن ۲۰ درصد کمتر از قیمت استاندارد فولاد بود و در مقابل صادرات هم آزاد بود، لذا فشار قیمتی بر سنگ آهن سبب شد بازار صادراتی جذاب تر شود و صادرات به جای عرضه داخلی از سوی عرضه کنندگان انتخاب گردد.



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، صنعت لوله و پروفیل کشور هم ‌اکنون به خود کفایی رسیده و قادر به تامین نیاز های داخلی است اما با توجه به تحولات رخ داده در عرصه جهانی، باید تکنولوژی ‌ها در این صنعت به‌روز رسانی شود. در غیر این صورت، قادر به رقابت با نمونه‌ های مشابه خارجی نخواهیم بود. در خصوص صنعت لوله و پروفیل، کارشناسان اظهار دارند، صنعت لوله و پروفیل یکی از صنایع اساسی است که بر دیگر صنایع تاثیر جدی می‌ گذارد. این صنعت با چالش ‌هایی مواجه است که بسیاری از این مسائل حل نشده‌ باقی مانده‌ اند. در صنعت لوله و پروفیل حدود ۱۶۰ کارخانه کوچک و بزرگ وجود دارد که از لوله‌ های ریز تا لوله‌ های قطور را تولید می‌ کنند. این لوله ‌ها در صنایع مختلف مانند انتقال آب، نفت و گاز، ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. در مجموع، حدود ۱۸ میلیون تن ظرفیت در این صنعت وجود دارد که کل تولید آن بین پنج تا ۶ میلیون تن متغیر است. اکنون در صنعت لوله و پروفیل کشور بالغ بر ۴۰ هزار نیروی انسانی مشغول به ‌کار هستند و سرمایه‌ های بسیار عظیمی در این صنعت به ‌کار گرفته شده است. در حالی که کل ظرفیت فعال این صنعت به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌ رسد و باقی ظرفیت خالی و غیر فعال مانده است. لوله هم برای پیشرفت صنایع کشور و هم برای صادرات، مورد نیاز است و صنایع بسیاری به صنعت لوله وابستگی دارند. از این رو، صنعت لوله و پروفیل ظرفیت بسیاری برای ایجاد اشتغال دارد. خوشبختانه در صنعت تولید لوله به ‌ویژه لوله‌ های قطور به خود کفایی رسیده‌ ایم و کیفیت این محصول قابل رقابت با نمونه‌ های مشابه خارجی است. یکی از کاربرد های نوین لوله در صنعت ساختمان است که جایگزین مصنوعات قدیمی مانند تیرآهن و میلگرد در اسکلت ساختمان شده، علاوه بر این، لوله در ساخت نرده ساختمان، لوله ‌های گاز و آب، ستون‌ها و سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدای از صنعت ساختمان، لوله در صنعت خودرو نیز برای تولید اگزوز، شاسی و... مصرف می‌ شود.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در زمستان سال گذشته در حالی که دلالان بازار مسکن، مست شوک قیمت مسکن بودند مسئولان بازار مسکن به خریداران متذکر شدند که بر اساس مدل های اقتصادی، احتمالا بازار مسکن از اوایل سال ٩٨ وارد دوره رکود چند ساله خواهد شد و طبیعتا خریدارانی که در پایان دوره افزایش قیمت وارد این بازار شوند صاحب دارایی ای خواهند شد که قرار نیست تا چند سال، بازدهی مناسب داشته باشد. البته بازار مسکن تا خرداد سال جاری نیز به روند افزایشی قیمت ادامه داد ولی سرانجام با پایان بهار، متوقف و حتی اندکی عقب نشینی نمود. در چنین شرایطی شاید برخی از افراد که شناخت نا کافی از ماهیت علم اقتصاد دارند معترض شوند که چرا پیش بینی مدل های اقتصادی، یک خطای دو سه ماهه داشته است که باید یاد آور شد پیش بینی تنها یک احتمال است و بنا بر این پیش بینی، دارای خطا است. اینکه انتظار داشته باشیم تاریخ دقیق و نقطه ای برای شروع یا پایان یک روند اعلام شود دور از منطق است و بیش از اقتصاد دانان، از عهده شعبده بازان و غیب گویان بر می آید. البته جای انکار نیست که افراد، خواهان قطعیت و ثبات قیمت ها هستند ولی گاه همین مساله، مشکلات جدی بر ایشان به وجود می آورد.متاسفانه در شرایط پرنوسان اقتصاد کشور، بازار پیش بینی داغ است و طبیعتا افرادی از این شرایط آسیب می بینند که دل به این پیش بینی های قطعی، نقطه ای و غیر علمی می بندند.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

گزارشات کسب شده از بازار آهن حاکی از خیز بلند میلگرد آجدار در پی بهبود بازارهای بین المللی در روز های اخیر می باشد. روندی که سبب گشت تا در اغلب سایز ها شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی به ازای هر کیلو محصول باشیم. البته نباید از حمایت های مستقیم و غیر مستقیم دولت از این گروه تولیدکنندگان نیز غافل ماند که سببِ افزایش قیمت این چنینی شده اند. این نوع حمایت ها عمدتا در غالب اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار و کاهش حجم عرضه های داخلی در جهت کنترل قیمت های بازار صورت می گیرد به این ترتیب که این بار پالس های خبری مثبت بازارهای جهانی کامودیتی متاثر از توافقات کاهش تعرفه‌های بین آمریکا و چین هم چاشنی این روند گردیده و بر خلاف رویه دو هفته گذشته که میانگین افزایش قیمت‌ حدود ۵ الی ۱۰ تومان بود، روز گذشته شاهد افزایش قیمتی در حدود ۲۰ تومان به ازای هر کیلو بوده ایم. به گزارش آهن پرایس، با توجه به اینکه ماهیت این روند صعودی تا حد زیادی مستقل از حجم تقاضای مصرفی واقعی بازار داخلی و با مکانیزم توافقات صنفی و مهندسی عرضه های داخلی صورت می گیرد و از طرف دیگر با توجه به ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز، از آنجایی که ایران به عنوان دهمین تولیدکننده و تامین کننده یا صادر کننده فولاد دنیا شناخته می شود، علیرغم تاثیر پذیری بازار داخلی ایران از سمت و سوی بازارهای جهانی؛ آنچه که در وهله اول در تعیین سمت و سوی بازار داخلی میلگرد کشور تاثیر گذار خواهد بود، موضوع پیچ تنظیم بازار حجم عرضه های داخلی محصول نهایی فولادسازان بزرگ کشور از طریق بورس کالا می باشد. تغییر فصل و کاهش تقاضای مصرفی در بازار داخلی، موضوعی است که انبارداران و خرده فروشان بصورت ملموس تری آن را این روزها درک می کنند؛ لذا در مجموع بازار داخلی فولاد بیش از آنکه تحت تاثیر جو روانی تقاضا باشد، زیر فشار مهندسی عرضه ها و توافقات صنفی قرار دارد .



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 سودا گران موج گرانی را از طریق فضای مجازی و یا سایت‌ های خرید و فروش مسکن ایجاد کرده‌ اند. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد۴۰۰ واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی به مردم تحویل خواهد شد، بخش عمده‌ ای از واحد ‌هایی که در این طرح قرار دارند مربوط به واحد‌ های مسکن مهری است که در طول ۵ سال گذشته باقی مانده است.
به اظهارات کارشناسان بازار مسکن، اتمام ساخت واحد‌ های مسکن مهر تا پایان سال آینده امکان پذیر نخواهد بود، طبق تعهداتی که دولت داده است واحد‌ های مسکن مهری که در قالب طرح اقدام ملی به متقاضیان واگذار می ‌شود تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌ برداری می ‌رسد.
از این رو تمامی واحد‌های مسکن مهر در گذشته فروخته شده و یا متقاضیان برای آن‌ ها ثبت نام کرده ‌اند، تحویل این واحد ‌ها نقشی در رونق تولید در بازار مسکن ندارد، چرا که عمده این واحد‌ ها صاحب مالک و یا سرمایه‌ گذار هستند. بنا براین در این طرح ملکی خرید یا فروش نمی‌ شود.
اتمام واحد‌ های مسکن مهر تأثیر بسزایی در کاهش قیمت مسکن ندارد، بنا براین واگذاری سند و یا عرصه نمی ‌تواند در ایجاد رونق بازار مسکن تاثیر گذار باشد.بسیاری از این واحد‌ ها در گذشته بدون سند و در قالب قولنامه و یا مبایعه نامه خرید و فروش می‌ شدند، بنا براین واگذاری سند نمی ‌تواند کمک چندانی در بهبود وضعیت بازار مسکن داشته باشد.
متأسفانه بسیاری از سودا گران بازار مسکن وارد بازار خرید و فروش مسکن مهر شده‌ اند. سودا گران بیشتر در واحد‌ های مسکن مهر پردیس و پرند وارد شده‌ اند و همین موضوع باعث رشد جهشی قیمت در واحد‌ های مسکن مهر شده که این خود زمینه ساز ایجاد نگرانی برای متقاضیان این واحد‌ ها شده است. از این رو باید دولت هر چه سریع ‌تر با تکمیل واحد ‌های مسکن مهر و واگذاری آن‌ ها به متقاضیان واقعی مانع رشد جهشی و نا بهنگام قیمت‌ ها در این واحد ‌ها شود.



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 سودا گران موج گرانی را از طریق فضای مجازی و یا سایت‌ های خرید و فروش مسکن ایجاد کرده‌ اند. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد۴۰۰ واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی به مردم تحویل خواهد شد، بخش عمده‌ ای از واحد ‌هایی که در این طرح قرار دارند مربوط به واحد‌ های مسکن مهری است که در طول ۵ سال گذشته باقی مانده است.
به اظهارات کارشناسان بازار مسکن، اتمام ساخت واحد‌ های مسکن مهر تا پایان سال آینده امکان پذیر نخواهد بود، طبق تعهداتی که دولت داده است واحد‌ های مسکن مهری که در قالب طرح اقدام ملی به متقاضیان واگذار می ‌شود تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌ برداری می ‌رسد.
از این رو تمامی واحد‌های مسکن مهر در گذشته فروخته شده و یا متقاضیان برای آن‌ ها ثبت نام کرده ‌اند، تحویل این واحد ‌ها نقشی در رونق تولید در بازار مسکن ندارد، چرا که عمده این واحد‌ ها صاحب مالک و یا سرمایه‌ گذار هستند. بنا براین در این طرح ملکی خرید یا فروش نمی‌ شود.
اتمام واحد‌ های مسکن مهر تأثیر بسزایی در کاهش قیمت مسکن ندارد، بنا براین واگذاری سند و یا عرصه نمی ‌تواند در ایجاد رونق بازار مسکن تاثیر گذار باشد.بسیاری از این واحد‌ ها در گذشته بدون سند و در قالب قولنامه و یا مبایعه نامه خرید و فروش می‌ شدند، بنا براین واگذاری سند نمی ‌تواند کمک چندانی در بهبود وضعیت بازار مسکن داشته باشد.
متأسفانه بسیاری از سودا گران بازار مسکن وارد بازار خرید و فروش مسکن مهر شده‌ اند. سودا گران بیشتر در واحد‌ های مسکن مهر پردیس و پرند وارد شده‌ اند و همین موضوع باعث رشد جهشی قیمت در واحد‌ های مسکن مهر شده که این خود زمینه ساز ایجاد نگرانی برای متقاضیان این واحد‌ ها شده است. از این رو باید دولت هر چه سریع ‌تر با تکمیل واحد ‌های مسکن مهر و واگذاری آن‌ ها به متقاضیان واقعی مانع رشد جهشی و نا بهنگام قیمت‌ ها در این واحد ‌ها شود.



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آنچه که طی این مدت ذره بین تعقیب رفتار سازنده های بازار مسکن منعکس می کند، اتخاذ تصمیم جدید سازنده ها در مواجهه با وضعیت جدید بازار آهن آلات و مصالح ساختمانی می باشد. این روزها در گوشه و کنار شهر شاهد ساختمان های نیمه ساخت و پروژه های رها شده هستیم که همگی نشان از تأثیرگذاری وضعیت بازار آهن بر بازار مسکن دارد. بطور مثال در شهر تهران بساز و بفروش های مسکن نه قصد تکمیل سریع ساختمان های خود را دارند و نه حتی تصمیم بر متوقف کردن پروژه ها می گیرند. بدین معنا که سازنده ها سرعت تکمیل پروژه های خود را به کمترین میزان کاهش داده اند تا بلکه بتوانند از شرایط موجود و رکود بازار عبور کنند.

به گزارش آهن پرایس، افزایش قیمت های بی وقفه طی ماه های اخیر موجب شده تا سازندگان مسکن برای تهیه آهن آلات ساختمانی همچون میلگرد آجدار و تیرآهن تعلل نمایند و یا حدالامکان تاریخ تکمیل پروژه را به زمانی طولانی تر موکول نمایند. برخی پروژه ها در شهر تهران اکنون بیش از ۹ ماه می باشد که نیمه کاره رها شده بطوری که هنوز بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد حجم کار باقی مانده است.

از سوی دیگر با توجه به وضعیت فعلی بازار آهن که پس از یک دوره رکود و ثبات قیمت هم اکنون روند افزایش پله ای را طی می کند، سازندگان ترجیح بر این دارند که تا کاهش قیمت ها و رسیدن قیمت آهن به قیمت های پایه سال گذشته، باز هم صبر پیشه کنند. در حقیقت با توجه به ثبات نسبی قیمت ها در بازار آهن و رکود سنگین حاکم بر معاملات مسکن، سازندگان دیگر اراده ای برای تکمیل پروژه ها ندارند.

افزایش قیمت های گام به گام تولیدکنندگان طی ماه جاری نیز، دلیلی بر تغییر رفتار سازندگان بشمار می رود چراکه هنوز هم با توجه به کاهش و افزایش های چند مرحله ای اعتمادی به روند پیشروی بازار ندارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، عامل چرخش تورم مسکن پایتخت در اولین ماه پاییز مشخص شد. قیمت مسکن در تهران بعد از دو ماه کاهش ماهانه پی در پی، در مهر ماه کمتر از یک درصد افزایش یافت. این تغییر مسیر تورم ماهانه ملکی کاملا متاثر از رشد قابل ملاحظه قیمت آپارتمان ‌های مناطق یک تا سه بوده است که با توجه به وزن معاملاتی این مناطق، جلوی کاهش سطح میانگین قیمت‌ ها در تهران گرفته شد. متوسط قیمت در ۱۰ منطقه که همگی مناطق مصرفی هستند، به‌رغم رشد معاملات خرید بیش از ۲ درصد کاهش یافته است.

درباره تغییرات منطقه‌ای حجم معاملات و قیمت مسکن در شهر تهران در مهر ماه نشان می‌ دهد به‌ رغم ثبت تورم ۹/ ۰ درصدی مسکن در این ماه، در هر سه گروه از مناطق مصرفی شهر تهران روند ریزش قیمت‌ ها مشابه‌ دو ماه گذشته ادامه داشته است، طوری‌که تورم ماهانه مسکن در شهر تهران در ۱۰ منطقه مصرفی از جمله مصرفی‌ترین منطقه شهر تهران منطقه ۵، مناطق مصرفی واقع در مرز دو نیمه شمالی و جنوبی پایتخت و مناطق مصرفی جنوبی شهر تهران در مهر ماه در مقایسه با شهریور ماه در مجموع کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده است.

از این رو می‌توان مهر ماه را یک ماه استثنا در بازار مسکن معرفی کرد، در واقع رشد ۱۹ درصدی حجم معاملات خرید مسکن که سطح معاملات را اندکی از کف رکودی بالاتر برد از احیای رابطه از دست رفته قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران جلوگیری کرد، این در حالی است که در صورت عدم افزایش حجم معاملات مسکن در این ماه انتظار می ‌رفت روند رشد قیمت مسکن در منطقه یک که طی دو سال گذشته به شدت افزایش یافته بود متوقف شود و این منطقه کاهش قیمت فروش آپارتمان و تورم منفی را تجربه کند.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

روند قیمت آهن در هفته ای که گذشت برای متقاضیان خرید در بازار و کارشناسان این حوزه اصلا جذاب نبوده است و حتی یک هفته نیمه‌تعطیل نتوانست مانعی در برابر  رشد قیمت‌ها شود. کارشناسان معتقدند که جرقه این روند صعودی به دو هفته گذشته باز می‌گردد اما اوج شتاب رشد قیمت‌ها مختص همین چند روز اخیر می باشد که تاکنون این روند صعودی ادامه داشته و هنوز هم نمی‌توان از توقف این جریان افزایشی سخن گفت. برای ترسیم دورنمای بازار باید از دو مسیر مختلف به بحث پرداخت یکی داده‌های بنیادین در بازار داخلی و دیگری جو روانی رشد قیمت‌ها. 

در رابطه با جو روانی ایجاد شده در بازار می توان نگاهی گذرا تغییر فاز قیمت آهن آلات در بازار آهن انداخت: به طوری که اگر اواخر ماه مهر را اولین پله رشد قیمت‌ها مد نظر قرار دهیم، رشد نرخ اوایل آبان‌ماه نیز دومین پله افزایش نرخ به‌شمار می آید که تاکنون نیز تداوم یافته است. البته فعالان این حوزه می دانند که رشد قیمت‌های فعلی عمر چندانی ندارد ولی با هیجان خرید بسیاری از اهالی بازار تقویت شده تا جایی که می‌توان گفت تا زمانی که تلاش برای خرید ادامه دارد، پتانسیل رشد قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت. 

از سوی دیگر موجودی انبارها به نسبت در حال افزایش بوده و تداوم خرید از واحدهای تولیدی و اعلام زمان تحویل بین یک هفته تا ۱۰ روز یا حتی بیشتر، نشان می‌دهد که جو غالب در بازار فولاد هنوز هم در مسیر جذابیت خرید حرکت می‌کند. این شرایط دلیلی برای عدم رشد بیشتر قیمت‌ها را در ذهن تداعی نمی‌کند، بنابراین به گزارش آهن پرایس، جریان روانی غالب در بازار را می‌توان هنوز افزایشی در نظر گرفت. ذات روند صعودی در فکر و ذهن اهالی بازار خود یکی از دلایل مهم برای تداوم رشد قیمت‌هاست. تمامی این موارد درحالی خودنمایی می‌کند که تجربه نشان داده جو روانی در بازار رخدادی کوتاه‌مدت است و به سرعت با تغییر فاز قیمت‌ها تغییر خواهد کرد



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس، بازگشت رکود و درگیر شدن اقتصاد کشور در بحران افت تقاضا از جمله اتفاقاتی بود تولید و فروش شرکت‌ های بزرگ کشور از جمله بنگاه‌ های بزرگ فولاد ساز را در سه ماهه دوم تهدید می‌کرد.از دیگر سو صنعت فولاد در سال ۹۸ با ابلاغ بخشنامه‌ های گوناگون و متناقضی مواجه شد که کل زنجیره فولاد و خصوصاً دو موضوع مهم صادرات فولاد و تأمین سنگ‌ آهن را تحت تأثیر خود قرار داد.
بر اساس یکی از بخشنامه معاونت معدنی وزارت صمت، صادرات فولاد و محصولات فولادی منوط به رعایت کف عرضه در بورس کالا شد و پس از آن، رفع ممنوعیت صادرات سنگ‌ آهن در بخشنامه‌ ای دیگر باعث کمبود سنگ‌ آهن در کشور و کاهش دپوی سنگ ‌آهن فولاد سازان به کمترین میزان خود شد. 
نتیجه این دو اتفاق کاهش تولید فولاد در مقاطعی از خرداد و تیرماه شد اما پیگیری شرکت‌ های فولادی نظیر فولاد مبارکه و ذوب‌ آهن اصفهان و مطرح شدن این مشکلات در سطح رسانه‌ ها، دولت را به فکر جبران انداخت تا با وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ ‌آهن خام تا حدی این معضل را رفع کند.
با این حال آمار ها حاکی از بهبود عملکرد فولاد سازان در تابستان دارد. بر اساس آمار های اعلامی، در مرداد ماه صادرات فولاد کشور جهش ۹۶ درصدی را نسبت به مرداد ماه سال قبل نشان داده و بر این اساس، فولاد سازان کشور با غلبه بر زنجیر های محکم تحریم، توانسته‌ اند در مرداد ماه ۹۸ بالغ بر ۱/۰۴ میلیون تن فولاد صادر کنند تا مجموع صادرات فولاد در ۵ ماهه نخست سال جاری به ۴.۸۵ میلیون تن برسد و این عدد ۱۳ درصد از مدت مشابه سال قبل باشد و البته خبر مسرت بخش دیگری که ایمیدرو به آن اشاره کرده. این آمار ها خود گواه شکست کامل تحریم فلزات اساسی در کشور به مدد فعالیت مستمر بخش خصوصی در حوزه بازرگانی خارجی است و باید بر این نکته تأکید بسیار کرد که تحریم فلزات اساسی و خصوصاً فولاد، سخت‌ ترین نوع تحریم در طول تاریخ بوده است.



:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بازار مسکن به اظهارات کارشناسان، کسادی معاملات مسکن تا شب عید ادامه خواهد داشت، رکود فعلی بی‌ سابقه نیست و در سال‌ های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ نیز با توجه به افت شدید معاملات ۳۰ تا ۴۰ درصد برگشت نرخ وجود داشت.
 اما در حال حاظر نمی‌ توان انتظار داشت قیمت‌ ها بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، در حالی که جهش حدود ۲۰۰ درصد بوده است
در سال‌ های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ همانند دوره فعلی با توجه به افت شدید معاملات، برگشت نرخ وجود نداشت که نرخ نسبت به سال قبل از آن ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین آمد. اما در حال‌ حاضر برگشت نرخی مشاهده نشده و قیمت‌ ها حدود ۲۰۰ درصد نسبت به ابتدای سال قبل بالا رفته است. 
بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت می ‌گیرد، دولت به سیستم بانکی بدهکار است، کسری بودجه دارد و نتوانسته جلوی تورم را بگیرد که مردم با کمبود درآمد مواجه شده‌ اند. بنا بر این چرخه اقتصاد کند شده و از سوی دیگر نقدینگی در سیستم بانکی بلوکه شده است. از این رو مسکن از گذشته تا به امروز یک کالای بسیار گران به شمار می رود، از ۱۰۰ سال قبل هرکس می‌ خواست خانه بخرد همه چیز را می‌فروخت تا بتواند خانه دار شود.بنا بر این بازار مسکن حداقل تا شب عید با رکود دست و پنجه نرم می ‌کند، و از نیمه دوم زمستان احتمالا بازار مسکن مقداری فعال می‌شود و معاملات بالا می ‌رود.
از نیمه بهمن ماه سال جاری معاملات افزایش پیدا می‌ کند، آن هم به این دلیل که معمولا اقتصاد ایران هر ساله به شکل سیستماتیک با تورم مواجه می‌شود و مردم این موضوع را در نظر می‌گیرند و بعضی افراد هر طور شده یک خانه می ‌خرند که از گرانی سال بعد پیشگیری کرده باشند.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، در سال رونق تولید همگان در انتظار اقدام عملیاتی هستند تا بتواند باری از دوش تولید کنندگان برداشته و به رونق مجدد بازار آهن منجر شود. از این رو در راستای تنظیم بازار محصولات فولادی، نامه ای را صادر و ابلاغ شده است  که با توجه به باز شدن سقف رقابت در معاملات بورس کالا و امکان وجود تفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت فروخته شده کالا در قبل و به منظور جلوگیری از رانت در بازار فولاد کشور، خریداران محصولات عرضه شده را موظف کرد تا مابه التفاوت خرید خود از فولادسازان در بازه اعلامی را بر اساس قیمت های کشف شده اولین عرضه محصولات هرنماد در تالار بورس کالا تسویه نمایند و فروشنده باید مابه التفاوت را به حساب بدهکاری مشتریان خود منظور نموده و پیگیر اخذ آن باشند. 

اخذ هرگونه وجه اضافه بعد از خرید قطعی، خلاف مقررات بورس کالا و بازار سرمایه است. همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز در جواب این نامه اعلام کرده است که این موضوع "ماهیت عطف به ماسبق" دارد و جایز نمی باشد به عبارت صحیح تر دریافت مابه‌التفاوت خرید محصولات فولادی، خلاف مقررات است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در پایان اذعان داشت که: پیرو دستور جناب آقای رحمانی به معاونت معدنی در خصوص اصلاحِ نامه، با آقای سرقینی مذاکراتی صورت گرفته است که اگر وزیر  دستور نامه کتبی را صادر نماید زودتر عملیاتی می شود. از این رو  زمانی که آقای رحمانی در حضور  معاونان خود در اتاق بازرگانی و اعضای آن دستور اصلاح نامه را می دهند و مورد تشویق افراد حاضر در جلسه قرار می گیرد آنوقت دلیل اتلاف زمان و هزینه اضافه گذاشتن ها از جانب معاونت معدنی که سبب وارد آمد صدماتی به تولیدکنندگان شده است، غیر قابل درک می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، از زمان های گذشته تا کنون شرکت های زیادی در حوزه فولاد و نفت با هدف سود آوری و خود کفایی در این کشور تاسیس شدند، از جمله شرکت فولاد اکسین که طی سالیان گذشته پا در عرصه فولاد کشور گذاشته است، ولی متاسفانه بنا بر مسائل و مشکلاتی امکان سود آوری این شرکت و برگشت سرمایه آن هیچ وقت محقق نگردید. بنا بر این می بایست با تغییر در رویکرد سیاست این شرکت و انتصاب مدیران متخصص و لایق که دغدغه شان سود آوری شرکت و کشور باشد، این شرکت را در مسیر تحقق اهداف کلانش یاری نماییم.
به اظهارات مسئولان بازار فولاد، هدف از تاسیس فولاد اکسین اشتغال زایی در بحث نیروی انسانی و خود کفایی کشور دانست، شرکت فولاد اکسین خوزستان شرکتی استراتژیک و منحصر به فرد می باشد که می توان بیان کرد، در صورت عدم تولید هم بسیار با اهمیت و ارزشمند است.
در خصوص مدیریت فولاد اکسین خوزستان می توان اظهار داشت، با توجه به پیگیری های انجام شده در چند ماه گذشته توانستند مدیری جوان و لایق در جایگاه مدیر عاملی این شرکت منصوب کنند که خوشبختانه با دستاورد های ارائه شده توسط ایشان، حاکی از روند رو به رشد شرکت بوده است.
بنا بر این فولاد اکسین با دارا بودن نیروی متخصص تحصیل کرده خود توانست طی سال جاری تولیدات و فروش خود را متحول نماید. هم چنین ایشان در اجرای طرح فولاد سازی این شرکت که موجب خود کفایی اکسین و استراتژیک نمون استان است.از این رو به اظهارات فعالان فولاد اکسین از هیچ تلاشی در محقق ساختن این طرح بزرگ که منجر به اشتغال زایی جمع کثیری از جوانان این استان می شود دریغ نخواهند کرد.



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، وضعیت بازار مسکن طی دو ماه پاییز و زمستان سال جاری، در ماه‌ های باقی مانده از پاییز و سه ماه زمستان نیز هم چنان شاهد رکود عمیقی بر بازار و نرخ مسکن خواهیم بود و روند تبدیل رکود تورمی به غیرتورمی ادامه خواهد داشت.
معاملات مسکن نیز در مدت یاد شده کم و کاهشی خواهد بود، در خوشبینانه‌ ترین حالت ممکن معاملات بازار مسکن در سطح فعلی باقی خواهد ماند.بازار مسکن هم چنان ظرفیت کاهش نرخ مسکن را دارد و این گونه نیست که بتوان اظهار داشت نرخ مسکن به کف رسیده است.
به اظهارات مسئولان بازار مسکن با یادآوری افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نرخ مسکن در سال ۹۷ و چند ماه ابتدایی سال جاری، تورم کشور در بدبینانه ‌ترین حالت ممکن ۴۰ تا ۴۵ درصد بوده، اما تورم بازار مسکن سه برابر این رقم بود. از این رو پیش‌ بینی می شود طی ماه‌ های پیش رو نرخ مسکن به نرخ واقعی خود نزدیک تر می‌ شود.
کارشناسان بازار مسکن پیش تر نیز بیان این‌ که نرخ واحد های متراژ بالا حدود ۴۰ درصد در شهر های بزرگ کاهش یافته است. پیش‌بینی کارشناسان بر این امر بود که، روند کاهش نرخ مسکن از نیمه دوم سال آغاز شود اما از اوایل شهریور سال جاری کاهش نرخ‌ ها در بازار مسکن شروع شد.
به اظهارات نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک: در واحد های مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل ۳۰ درصد نرخ مسکن بوده‌ ایم، به‌ عنوان مثال نرخ واحدی که تا پیش از تیر ماه ۷۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد در حال حاظر به حدود ۵۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.از این رو روند نزولی نرخ مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده ایم، در حال ‌حاضر نرخ مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌ های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر نیز را در این بخش داریم.



:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش تحلیلگران آهن پرایس با وجود کاهش هزینه های تولید فولاد که به علت عوارض صادرات سنگ‌آهن عارض شده است، هم چنان نرخ فروش بالا می باشد. از آنجا که وضع عوارض صادرات سنگ‌آهن از ابتدای مهرماه اعمال شده است، سوال مهم این است که آیا این اتفاق تغییری در روند تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های فولادی ایجاد کرده یا خیر؟ در همین رابطه کارشناسان اذعان داشتند که هنوز خروجی ملموسی برای پاسخ به این نوع پرسش ها به دست نیامده  چراکه هنوز برخی ها بر اساس قراردادهای قبلی خود در حال صادرات سنگ‌آهن می باشند، اما باید دانست که این روند دیری نمی پاید و عوارض ۲۵ درصدی می‌تواند به تأمین سنگ‌ آهن مورد نیاز فولادسازان کشور کمک شایانی کند.

بررسی نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی امر مهمی بوده که ممکن است گاهی قیمت جهانی سنگ‌ آهن را آن قدر بالا ببرد که تعرفه ۲۵ درصدی مانعی برای صادرات نباشد و گاهی نیز ممکن است قیمت جهانی سنگ‌آهن را آنقدر پایین بیاورد که حتی صادرات بدون عوارض نیز انگیزه‌ای برای صادرکنندگان سنگ آهن ایجاد نکند. مسلماً اخذ این نوع عوارض بر قیمت تمام شده تولید فولاد اثرگذار خواهد بود زیرا ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه تولید فولاد به قیمت سنگ‌آهن اختصاص داده می شود اما دل خوش کردن به روند کاهش قیمت فروش فولاد با وجود چنین مصبوبه هایی امری دور از ذهن می باشد چرا که ، این موضوع بیشتر باعث فعال شدن ظرفیت‌های صادراتی فولاد کشور خواهد شد، در واقع هزینه‌های سربار شرکت‌ها سرشکن می‌شود و تولید اقتصادی‌ تری خواهند داشت.

رئیس انجمن فولاد در مورد میزان صادرات فولاد طی سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی‌ها مبنی بر صادرات ۸ میلیون تنی بود، ولی احتمالاً صادرات از این رقم نیز بیشتر خواهد شد که بی رمقی بازار داخل در خرید آهن آلات نیز عامل موثری در رشد نرخ صادرات خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، رشد بهای میلگرد در بازار داخلی بعد از مدت ها ثبات موضوعی داغ برای بررسی عوامل نهفته در بازار آهن گشته تا شاید کارشناسان بتوانند در جستجوهای خود پاسخی برای سوالاتی از جنس تداوم رشد قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی در روزهای آتی بیابند و این معادله چند مجهولی مبهم بازار فولاد را هرچه سریعتر مرتفع کنند. 

از این رو کارشناسان در اولین بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که ساده‌ترین دلیل برای افزایش قیمت‌ها را می‌توان در چند نکته اصلی جست‌وجو کرد؛ رشد قیمت‌ شمش در بورس‌کالا و بازار داخلی، افزایش قیمت‌های جهانی و انتظار برای رشد صادرات به کشور عراق. حال اگر دو داده اصلی یعنی رشد قیمت شمش و افزایش قیمت‌های جهانی ادامه یابد هیچ بعید نیست که بازار میلگرد هم رشد نرخ داشته باشد. البته ضعف تقاضای داخلی را آن‌ هم در روزهای سرد سال که تقاضا به ‌صورت سنتی کاهش می‌یابد  را نیز می بایست بسیار جدی گرفت.

نکته دیگر قیمت میلگرد آجدار در مقایسه با قیمت شمش یا قیمت تیرآهن بوده که بسیار کمتر است که دلیل آن را هم می بایست در بالا بودن حجم تولید و گسترده ‌بودن کارخانه‌های نوردی جست‌وجو کرد که در اغلب استان‌ها وجود دارند و می‌توانند بخشی از نیازهای منطقه خود را تامین کنند. در شرایطی که بهای میلگرد در ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان با احتساب دلار آزاد، شاید ارزان‌ترین نرخ باشد اما با این حال اثرپذیری بسیار آن را از نوسان قیمت شمش نباید نادیده گرفت چراکه بخشی از صنعت میلگرد ایران را به بهای شمش و هزینه حمل‌ونقل وابسته شده است. در ادامه می توان به کارخانه‌هایی اشاره داشت که میلگرد تولیدی خود را به‌صورت مستقیم از سنگ‌آهن تولید کرده و قیمت تمام‌شده پایین‌تری دارند. این یعنی نبض تعیین نرخ در دستان این تولیدکنندگان قرار گرفته است که فاصله جغرافیایی این واحدهای تولیدی به صورت سیگنالی بر قیمت تمام‌شده محصول در مقصد می‌افزاید.

 



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، امروز فولاد ایران جزو ارزان ترین فولاد های تولیدی جهان است و فقط چینی ها قادر به رقابت قیمتی با صنعت فولاد ایران می باشد، در صورتی که با مشکلات تحریمی و نقل و انتقال پول مواجه نشویم، در سال ۹۸ مزیت صادراتی خوبی در این بخش خواهیم داشت.
به آمار ۱۰ ماهه تولید محصولات فولادی، در این مدت تولید کل محصولات فولادی با هفت درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ به ۱۷ میلیون و ۵۷۲ هزار تن رسید. از این رو تولید تیرآهن با افت هفت درصدی در مقایسه با ۱۰ ماهه ۹۶ به ۸۳۹ هزار تن، تولید میلگرد با رشد ۲۲ درصدی به ۶ میلیون و ۳۱۲ هزار تن، ورق گرم با رشد ۲ درصدی به ۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تن، ورق سرد با رشد هفت درصدی به ۲ میلیون و ۸۸ هزار تن، ورق پوشش دار با افت هشت درصدی به یک میلیون و ۱۵۴ هزار تن و سایر محصولات فولادی با افت ۱۳ درصدی به ۶۰۹ هزار تن رسید.
از این رو ایران در سال ۱۳۹۸ در رتبه دهم تولید کنندگان فولاد جهان قرار گرفت، ولی در شرایط تحریم نیاز به همبستگی بیشتر، اتکا و توجه به توانمندی‌ های داخلی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می ‌شود. تکمیل طرح‌ های سرمایه‌ گذاری‌ های به عمل آمده و راه‌ اندازی قریب‌ الوقوع کارخانه‌ های جدیدی در صنایع آهن و فولاد ایران، افزایش تولید برای دستیابی و تحقق برنامه‌ های پیش‌ بینی ‌شده و مد نظر، نیازمند توجه اساسی به فرصت‌ ها و ریسک‌ های محتمل بر بازار داخل و خارج فولاد است. تمامی این عوامل می‌ تواند قیمت سهام این گروه را نیز در بازار سرمایه تحت‌ تاثیر خود قرار دهد.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار مسکن روند کاهش قیمت در بازار مسکن به شهر‌های بزرگ رسیده است. طی ماه‌ های اخیر و پس از جهش قیمت در بخش مسکن، سمت و سوی بازار مسکن از منظر قیمت نزولی شده و هم چنان با این رویه پیش می ‌رود. با یاد آوری این ‌که از ابتدای سال گذشته تا اواسط تیر ماه امسال بازار مسکن درگیر رکود تورمی بود. افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ ها در بازه مورد مشخص به میزانی پیشرفت کرد که در نهایت باعث کاهش ۸۹ درصدی معاملات در تابستان امسال شد. اتفاقی که در ربع قرن اخیر در بازار مسکن ایران سابقه نداشته است.

از این رو به اظهارات کارشناسان این ‌که قیمت واحد‌ های متراژ بالا حدود ۴۰ درصد در شهر‌های بزرگ کاهش یافته است، پیش بینی کارشناسان بازار مسکن این بود که روند کاهش قیمت‌ ها از نیمه دوم سال آغاز شود، اما از اوایل شهریور سال جاری کاهش نرخ‌ ها در بازار مسکن شروع شد. بنابراین در واحد ‌های مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل ۳۰ درصد قیمت‌ ها بوده ‌ایم، به عنوان مثال قیمت واحدی که تا پیش از تیر ماه ۷۵۰ میلیون تومان معامله می ‌شد الان به حدود ۵۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. روند نزولی قیمت‌ ها در بازار مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده ، در حال حاضر قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌ های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر نیز را در این بخش وجود دارد.

اولین گروه از متقاضیان مصرفی بازار مسکن به کاهش قیمت‌ ها واکنش مثبت نشان دادند و این در حالی است که معمولا در مهر ماه معاملات نسبت به شهریور ماه به طور محسوسی کاهش می‌ یابد. هر چند بازار مسکن هنوز کساد است، نمایه‌ های دریافتی از تعداد معاملات در نیمه مهر ماه نشان می ‌دهد به دنبال افت قیمت‌ های پیشنهادی، بعضی از خریداران محتاط که ریسک خرید را به آینده موکول نمی ‌کنند وارد بازار شده‌ اند.



:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

این روزها نوسانات بازار محصولات ذوبی به قدری بازار آهن را متشنج کرده که بالاخره توانست روز گذشته اثر خود را بر قیمت سایر محصولات فولادی بگذارد. این تاثیر به قدری محسوس بود که سبب غافلگیری فعالان این حوزه نیز گشت؛ به طوری که در قیمت میلگرد آجدار اغلب کارخانه های تولیدی شاهد افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی به ازای هر کیلو محصول، در قیمت انواع ورق گرم و سرد نیز  افزایش ۱۰۰ تومانی و بیشتر به ازای هر کیلو محصول را مشاهده نمودیم.

کارشناسان آهن پرایس معتقدند که وضعیت روز گذشته بازار آهن پیرو نوسانات اخیر بازار تیرآهن های ذوبی می باشد چراکه رتبه ی یک تولید و فروش تیرآهن در داخل کشور به کارخانه ذوب آهن اختصاص می یابد و هم چنین ذوب آهن توانایی تولید تیرآهن‌های سایز ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متر نیز دارا می باشد. از این رو گزارشات حاکی از این است که بیش از ۷۰ درصد از تولید تیرآهن کشور توسط ذوب آهن انجام می‌شود و سایر تولیدکنندگان هر یک به‌ تنهایی سهم بسیار کمی از این بازار دارند. این در شرایطی است که وضعیت بازار در مورد میلگرد آجدار متفاوت بوده و تولیدکنندگان این حوزه بسیار زیاد می باشند.

تمایل بازار را بیشتر به  سمت تیرآهن نوع I می باشد به عبارت دیگر متقاضیان در حال حاضر نوع I را بیش از سایر محصولات خریداری می‌کنند چراکه در سازه‌های ساختمانی بیشتر از این نوع تیرآهن استفاده می شود به این صورت که در سازه‌های ساختمانی تیرآهن I دوبل برای ستون و I تک برای تیرریزی کاربرد دارد و در برخی مواقع مهندسان طراح تصمیم می‌گیرند به جای تیرآهن از تیر ورق استفاده کنند؛ این در حالی است که تیرآهن‌های نوع H  یا همان هاش تنها برای سازه‌های صنعتی استفاده می‌شود. البته تیرآهن نوع H پیش از این در پل‌ها به‌ کار می‌رفت اما به‌ دلیل وزن و قیمت بسیار بالای این محصول نسبت به محصولات مشابه، کاربرد آن کاهش یافته است.

 



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آبان 1398 | نظرات ()