نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، تولید از مولفه‌ های اساسی و اصلی خود کفایی و استقلال هر جامعه و کشوری است و یکی از اساسی‌ ترین شاخص ‌های توسعه ‌ای محسوب می‌ شود. تولید ملی یا به عبارتی آن چیزی که هر کشور یا هر ملتی به وجود می‌آورد، الزاما یک کالای فیزیکی نیست، بلکه هر چیزی که زاییده فکر، ذهن، عمل و فعالیت شهروندان یک کشور است، تولید ملی آن کشور محسوب می ‌شود.
در دنیای امروز مهم‌ ترین شاخص برای مقایسه وضعیت اقتصادی کشور ها با یکدیگر و هم چنین برای سنجش میزان سرعت رشد و حرکت آنها در مسیر توسعه‌ یافتگی، مقوله تولید است و شاخصی که براساس آن می‌ توان کشورها را با هم مقایسه کرد، شاخص تولید ناخالص ملی است.
 بنابراین اتکا به تولید ملی، منحصر به کشور ما نیست و به‌ طور کلی یک معیار سنجش جهانی است. در کشور ما جریان اقتصاد اتکا زیادی به ذخایر زیر زمینی و معدنی داشته و یکی از مهم ‌ترین جلوه‌ های تولید ملی، همان میزان کمی و کیفی رشد حرکت ما در مسیر تولید و کارآیی تولید در حوزه منابع معدنی و صنایع پایین‌ دستی آن است.
از این رو باید حرف‌ هایمان را از شعار به عمل تبدیل کنیم و با کمک پژوهشگران در هر صنعت و بهره‌ برداری و استفاده از توان علمی کشور و بهره‌ برداری از مراکز علمی و فناوری و مراکز دانشگاهی بتوانیم مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در زنجیره تولید در صنایع معدنی خصوصا صنایع استراتژیک مشابه فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی و سنگ‌ های تزئینی را بومی‌ سازی کنیم که خوشبختانه صنعت فولاد کشورمان در این مقوله از سایر صنایع معدنی پیشتاز است.

 



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در شرایطی که معاملات ملک در تهران نسبت به ماه قبل تقریبا سه برابر شده به دلیل عرضه مازاد و رقابت سازندگان برای فروش، تغییر محسوسی در قیمت‌ ها دیده نمی‌ شود.رونق نسبی بازار مسکن ناشی از متغیر، فضا را برای فروش تعداد اندکی از واحد های خالی مهیا کرده اما هنوز حجم عرضه بسیار بیش از تقاضا است. در این شرایط، فروش آپارتمانهای کلید نخورده به منظور دستیابی به نقدینگی بلوکه شده برای مالکان اهمیت بیشتری نسبت به افزایش نا چیز نرخ دارد.

واسطه‌ های ملکی اظهار دارند سازندگان خوش ‌فکر از رونق فعلی که آن را پیش‌ درآمد بازار شب عید می‌دانند در جهت دسترسی به نقدینگی به منظور تعریف پروژه بعدی استفاده می‌کنند. لذا برنامه‌ ای برای افزایش نرخ ندارند. معدود افرادی هم که تعدادی از فایل‌ های خود را با هدف غلبه بر انتظارات تورمی از دفاتر خارج کرده‌اند بخش دیگر را برای فروش، عرضه کرده‌ اند.

به اظهارات فعالان بازار مسکن، با توجه به مازاد عرضه و رشد حدود ۲۰۰ درصدی نرخ طی دو سال گذشته، ظرفیتی برای رشد قابل توجه نرخ مسکن وجود ندارد. افزایش نرخ پیشنهادی بعضی فایل‌ های نوساز هم به نوعی از شوک تغییر نرخ بنزین نشات گرفته و اهمیت چندانی ندارد. 

از این رو با وجود آن که معاملات تقریبا به سطح سال گذشته افزایش یافته هنوز تعداد واحدهای موجود در بازار حدود ۱۰ برابر تقاضای مطلق است. با نزدیک شدن به ماه‌ های پایانی سال، چهار متغیر بیرونی و یک عامل داخلی تقاضا برای خرید مسکن را در شهر تهران افزایش داده است. تغییر نرخ بنزین، افزایش نرخ ارز، رشد نرخ کالاها از جمله خودرو، ثبات بازارهای رقیب مثل بورس منجر به افزایش تعداد معاملات شده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

اگرچه بازار آهن در روزهای پایانی هفته سعی بر این داشت تا ثبات نسبی را در قیمت گذاری را تجربه کند اما برخی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار فولاد از جمله سمت و سوی "نرخ‌های جهانی" و "نرخ ارز صرافی" به هیچ وجه تمایل به ثبات نداشته و نوسانات بسیاری را به خود دیدند.

گذشته از این دو مورد عامل تحریک کننده بازار داخلی فرمول یا مکانیزم فعلی تنظیم بازار فولاد داخل کشور است که خود به تنهایی یکی از عوامل اصلی تحریک کننده بازار و به نوعی التهاب آفرین تدوین شده است؛ آنچه که از شواهد و نتایج معاملات امروز شمش در بورس کالا برمی‌آید، برای هفته آتی نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار در بورس کالا حول و حوش ۴۷۵۰ تومان بعلاوه مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد که خود یک عامل التهابی و تحریک کننده برای بازیگران این بازار محسوب می‌شود .

بدیهی است فولاد سازان همیشه خواهان نرخ فروش محصول در بازار داخلی، معادل نرخ صادراتی فروش آن  محصول خود می باشد و از سوی دیگر مصرف کننده نهایی در بازار داخلی هم موضعی عکس داشته و پذیرای نرخ فروش بین المللی و صادراتی دلاری نبوده و نخواهد بود.
در حال حاضر این مسئولان نظارتی وزارت محترم صَمت هستند که به عنوان حافظ منافع مصرف کننده و تولیدکننده می بایست اعتدال مناسب در این شرایط ایجاد نمایند اما نکته مهم توجیه پذیر، عدم توانایی مردم ایران در خریدهای دلاری در بازار داخلی و رسیدن به حداقل ثبات در معاملات می باشد که تقاضای ضعیف میلگرد آجدار در  بورس کالا طی چند روز اخیر با این سطوح قیمتی  به وضوح مسئله را تایید می کند. عدم توجه مسئولان به شرایط فعلی بازار و کاهش شدید قدرت خرید مردم سبب گشته تا انبارها و حواله‌های دست بنکداران به صورت کم سابقه  ای زیاد گردد و هم چنین به واسطه ی نوسانات ارزی و کاهش سرمایه با  استقبال سرد عرضه های میلگرد آجدار در چند روز اخیر روبرو بوده ایم.

 



:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، این روز ها در معاملات بورس‌ کالا مشاهده می‌ شود ثبات شکننده بهای میلگرد در بورس‌کالاست. در یکی دو روز اخیر شاهد هستیم که تعداد عرضه‌ های میلگرد در بورس‌ کالا تقویت شده است و البته برخی از این عرضه ‌ها را هم معاملات نسیه تشکیل می‌ دهد. این شرایط نشانه ‌ای از رشد نسبی تمایل به فروش است اما چیزی که در این معاملات دیده می‌ شود را باید در ثبات نسبی قیمت‌ ها جست‌ و جو کنیم که اندکی عجیب به‌ نظر می ‌رسد. 
از این رو به‌ صورت دقیق‌ تر بهای شمش در بورس‌کالا کاهش یافته و بعد از یک پله افت نرخ در بازار میلگرد، این کالا به یک ثبات نسبی دست یافته است.بنا بر این اگر قرار باشد بازار شمش بورس‌ کالا از بازار میلگرد تبعیت کند، این احتمال وجود دارد که کاهش قیمت شمش در بورس متوقف شده و به یک روند با ثبات دست یابد.
 البته این تنها یک گمانه ‌زنی است و روز های آینده می‌ توان در این خصوص بیشتر صحبت کرد. موجودی بالای انبار ها در کنار بازی دلار آن ‌هم در شرایطی که قیمت ‌های جهانی در یک روند افزایشی قرار دارد و البته جو روانی در بازار فولاد کاهشی است، پیچیدگی ‌های بزرگی را ایجاد کرده که به سادگی قابل ‌ارزیابی نیست.
 به اظهارات کارشناسان بازار فولاد، شاید بتوان گفت برای کوتاه‌ مدت انتظار کاهش قیمت‌ ها همراه با جو روانی موجود در بازار منطقی باشد ولی برای روز های آینده به تحلیل بیشتر اوضاع نیاز خواهد بود.اقتصاد دانان تولید و مصرف فولاد را یک سنجش برای رشد و پیشرفت کشور ها می ‌دانند، ایران جزو معدود کشور هایی است که این شانس را برای رشد و پیشرفت دارد، اما از طرف دیگر آمار مصرف فولاد در کشور ما نسبت به کشور های پیشرفته پایین است.

 



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بررسی قیمت‌ های پیشنهادی فروش آپارتمان‌ های لوکس‌ متراژ در بازار مسکن حاکی از وجود دو دسته قیمتی در این بازار می باشد.تحقیقات میدانی از واسطه‌ های ملکی نشان می ‌دهد قیمت پیشنهادی یک گروه از آپارتمان‌ های لوکس ‌متراژ که عمدتا نوساز یا زیر ۵ سال ساخت نیز می باشند با افزایش قیمت های پیشنهادی رو به ‌رو شده ‌اند اما یک گروه دیگر از این آپارتمان‌ ها که علاوه بر ویژگی لوکس‌ متراژ بودن، واجد شرایط امکانات لوکس از قبیل چند واحد پارکینگ، استخر، جکوزی داخل واحد، سالن ورزش و آمفی تئاتر هستند دچار افت شدید قیمت ها شده‌ اند.

به اظهارات مشاوران املاک در بازار مسکن قیمت پیشنهادی این نوع املاک از ابتدا حبابی بوده و بعضا بیش از ۱۰ میلیون تومان افت قیمت پیشنهادی را در طول یکی، دو ماه اخیر تجربه کرد ه‌اند. علت این است که آنها پس از اوج‌ گیری قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد سال جاری که میانگین قیمت معاملات نسبت به ماه‌ های مشابه سال گذشته بیش از ۱۱۰ درصد رشد کرد، به فاز تخلیه حباب قیمتی در آستانه عمیق شدن رکود ورود کردند و در نتیجه قیمت پیشنهادی آنها هم زمان با افت قیمت در عمده نواحی بازار، رو به کاهش گذاشت. 

در مقابل گروهی از این املاک که به لحاظ امکانات یا موقعیت قرار گیری الزاما در زمره املاک لوکس دسته‌ بندی نمی‌ شوند و صرفا به لحاظ متراژ، مساحتی بیش از ۱۵۰ متر مربع دارند و البته عمدتا نو ساز هستند، در جریان روال متفاوت قیمت ‌گذاری برخی از سازنده‌ ها پس از تغییر قیمت سوخت، با افزایش جزئی قیمت فایل شده‌ اند. از این رو بازار مسکن در مقایسه با سایر بازار‌ ها بسیار مقاوم است و تأثیری از سایر بازار‌ ها نخواهد گرفت و با توجه به آن که مسکن به عنوان یک کالای مصرفی به شمار می ‌رود متناسب با نرخ تورم تغییرات کمتری خواهد داشت..



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، تغییر جهت سریع بازار با گرایش شدید اوج گیری قیمت ها این تصور را در میان عوام ایجاد نمود که گویا فولادی ها در تلاشند تا عدم همخوانی اعداد و ارقام نرخ پایه سازمان یافته بورس کالا را با افت و عقب‌نشینی اخیر صورت گرفته در بازار بیرون بورس و حوزه شمش القایی را جبران نمایند؛ البته عرضه‌های نسبتا پر و پیمان میلگرد آجدار را در روز یکی دو روز اخیر نگذاشت بار دیگر قیمت این کالای پر مصرف رکود بزند اگرچه این عرضه ها کاملا محتاطانه و با سبدهای حساب شده و با حجم عرضه ی اولیه نسبتا کم برنامه‌ریزی شده‌اند. از این رو فعالان این حوزه در تلاشند تا این بازار را در خصوص نرخ‌های مهندسی شده بورس کالا با یکدیگر تا حدوی هماهنگ کنند تا شاید در تحریک و ترغیب تقاضای سفته‌بازان با اقبال مجدد این تقاضا برای عرضه های روز جاری مواجه گردد.

تا روز گذشته با احتساب نرخ های معاملاتی دو هفته اخیر شمش در بورس کالا؛ نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار برای هفته آتی بیش از ۴۷۰۰ تومان رقم خورده است؛ و این در حالی است که همین میلگرد آجدار در بازار خارج از بورس روز گذشته در مرز ۴۶۰۰ تومان در دسترس خریداران قرار گرفته است اکنون می بایست منتظر ماند و دید که آیا شارژ اینچنینی بازار می تواند کوره سفته بازان و اقبال نقدینگی به بازار داخلی میلگرد آجدار را بار دیگر شعله ور سازد یا خیر؛ قدر مسلم روند بازار ارز نیز در روز جاری می تواند نقش بسزایی را در ترغیب این نقدینگی برای جذب عرضه های بورس کالا ایفا کند.

در این شرایط تجربه ثابت کرده است از اقدام به خرید های هیجانی در بازار آهن بویژه در حوزه محصولات پرکاربرد تری هم چون میلگرد آجدار می بایست خود داری نمود تا مبادا در وضعیت بغرنج تحریم های اقتصادی و فشار مالی متحمل ضرر و زیان بیشتری گردیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، به اظهارات برخی کارشناسان بازار فولاد چند روزی است که کاهشی شده و برخی از تلاش‌ ها برای تغییر فاز بازار و رشد قیمت‌ ها نیز تاکنون به نتیجه نرسیده، تا جایی که بخش مهمی از رشد قیمت‌ های این دوره را تاکنون از دست رفته. 
در روز های پایانی سال شاهد بوده ایم که جریان افزایشی قیمت‌ ها در ابتدا با شتاب محدودی در حال حرکت بود ولی به مرور زمان با رشد شتاب افزایش نرخ و رسیدن قیمت‌ ها به سقف روانی و حتی فنی ۵ هزار تومان، به ناگاه با کاهش قیمت دلار آزاد،  بازار فولاد هم وارد یک فاز نزولی شد که این روند کاهشی تاکنون ادامه داشته است.این وضعیت کلی چهره تمام‌ نمای بازار فولاد است و اغلب مصنوعات فولادی نیز همین روند کلی را تعقیب می‌کنند. در زمانی که قیمت‌ ها در مسیر افزایش قرار گرفته بود تلاش بر این بود تا با عدم پیش‌ داوری، به رشد بیشتر قیمت ‌ها کمک نکنیم.
 بنا بر این در شرایط نزولی فعلی نیز عدم ترسیم یک دور نمای قیمتی از کف نرخ هم می ‌تواند روال کلی در بازار را دستخوش تغییر نکند.از این رو جریان غالب قیمتی به سمت بازگشت به یک سطح با ثبات پیش می‌ رود اما از هم‌ اکنون نمی ‌توان یک کف قیمتی منطقی را ترسیم کرد.
 در شرایط افزایشی نرخ، بیش از همه‌ چیز جو روانی رشد نرخ به همراه افزایش قیمت دلار آزاد بود که موتور محرک رشد قیمت‌ ها شد ولی این ‌بار همان جو روانی اثر معکوس داشته و کاری با واقعیت‌ های بنیادین بازار ندارد. البته یک رویکرد دیگر را نیز باید در نظر گرفت و آن عدم فروش توسط واسطه‌ ها و کسانی است که میلگرد یا سایر مصنوعات فولادی را گران‌ خریداری کرده‌ اند و هم ‌اکنون حتی ممکن است که در ضرر قرار گرفته باشند.

 



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، با نزدیک شدن به ماه‌ های پایانی سال جاری و افزایش معاملات، برخی مالکان فروش واحد های خود را به حالت تعلیق درآوردند، با این وجود کارشناسان رشد قابل توجه نرخ را برای بازار مسکن متصور نیستند.
چهار متغیر بیرونی و یک عامل داخلی تقاضا برای خرید ملک را در شهر تهران افزایش داد. فعالان بازار مسکن اظهار دارند تغییر نرخ بنزین، افزایش نرخ ارز، رشد نرخ کالا ها از جمله خودرو، ثبات بازار های رقیب مثل بورس منجر به افزایش تعداد معاملات شده است. از سوی دیگر تغییر نرخ بنزین، رشد نرخ آهن ‌آلات و دستمزد را در پی داشته است. در این شرایط خریداران آینده‌ نگر وارد بازار شده‌ اند. آمار اتحادیه املاک نشان می ‌دهد در نیمه اول آذر ماه معاملات در تهران ۱۸۱ درصد و در کل کشور ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
 تحرک بازار مسکن و هم چنین افزایش نرخ بنزین باعث شده تا مالکان از دادن تخفیف خودداری کنند. این رفتار طرف عرضه ممکن است روند کاهشی نرخ مسکن را متوقف کند. آمار بانک مرکزی نشان می‌ دهد طی چهار ماه گذشته نرخ مسکن در شهر تهران ۶.۶ درصد کاهش یافته است.
با این وجود واسطه‌ های ملکی عنوان می‌کنند طی حدود ۲۰ روز گذشته تعداد فایل‌ های نوساز در دفاتر املاک کاهش یافته است. برخی سازندگان با این تصور که متغیرهای بیرونی بر نرخ ملک اثر خواهد گذاشت حدود ۳۰ درصد آپارتمان‌های خود را از بازار خارج کرده‌ اند و فروش آنها را برای غلبه بر انتظارات تورمی به حالت تعلیق در آوردند.در شرایط فعلی، کارشناسان معتقدند که هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن به درک مشترک رسیده‌ اند. از یک طرف مالکان به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیتی برای رشد نرخ وجود ندارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

روند قیمت گذاری انواع مقاطع فولادی در روز جاری حاکی از این است که در اغلب مبادی ثبات حکم فرما می باشد از این رو در حوزه تولیدی نبشی و ناودانی کارخانه ی ناب تبریز آغازگر اعلام بهای محصولات خود در بازار بدون تغییر بوده است. کارخانه اسپیرال نیز دنباله روی این روند گردید.

در حوزه ی میلگرد آجدار کارخانه راد همدان قیمت های خود را بدون تغییر و کارخانه سیرجان با ۵۰ تومان افزایش به ازای هر کیلو محصول در روز جاری اعلام داشته اند از این رو انتظار می رود سایر تولید کنندگان نیز که در چند روز اخیر مبلغ گزافی را به خریداران تحمیل داشته اند روند کاهشی را پیموده و سایر کارخانه ها نیز ثبات در اعلام قیمت ها را در پیش بگیرند. البته پیش بینی روند بازار حتی برای یک ساعت آتی نیز با وجود فاکتور های متعدد تاثیرگذار بر آن بسیار دشوار می باشد.
 
در حوزه قوطی پروفیل نیز کارخانه های تولید کننده ای چون جهان قیمت قوطی پروفیل بدون تغییر نسبت به روز گذشته ثابت اعلام کرده اند. در حوزه ورق گالوانیزه هفت الماس بازار نسبت به روز اخیر شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی به ازای هر کیلو محصول بوده است بطوریکه کارخانه شهرکرد و تاراز نیز از این روند پیروی نموده و قیمت محصولات خود را به ازای هر کیلو ۱۰۰ تومان افزایش دادند. البته کارشناسان آهن پرایس معتقدند که بازار ورق های روغنی اگرچه دیرتر از سایر ورق ها شروع به اعلام قیمت می کند اما نمی توان آن را از درگیری با عوامل افزایشی بازار مصنون نگه داشت. 

با بررسی وضعیت بازار طی روز جاری می توان اینطور نتیجه گیری نمود که بازار آهن اگرچه خسته ی تحولات سیاسی و اقتصادی کشور می باشد اما هم چنان در تکاپوی برای ادامه حیات و پیدا نمودن راه حلی مناسب برای جلب رضایت حداکثری فعالان این حوزه می باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

جمعی از تولیدکنندگان فولاد در بازار با توجه به شرایط اقتصادی ایران به جای بالا و پایین کردن های پی در پی قیمت با اندیشه صحیح  به این نتیجه رسیدند که ذائقه مصرف‌کنندگان تا حدود زیادی تغییر کرده است و بسیاری از تولیدکنندگان نیز به منظور از دست ندادن بازار، علاوه بر ارتقای کیفیت محصولات خود، تنوع تولیدات را افزایش داده‌اند. صنایع مصرفی و بادوام شامل صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و ساختمان‌سازی است که مشتریان تولیدات این صنایع را بعضا تا پایان عمر و چند ده سال مورد استفاده قرار می‌دهند اما باید توجه داشت که یکی از عوامل اصلی دوام این محصولات، استفاده از مواد اولیه کیفی و با دوام است. 

به این صورت که صنایع یاد شده هرچه از مواد اولیه با کیفیت‌تر و خاص‌تری در محصولات خود استفاده کنند، هم مصرف‌کنندگان سریع‌تر آن را می‌پسندند و استفاده می‌کنند، هم اینکه تا سال‌ها برای مصرف‌کننده ماندگاری خواهد داشت. ماندگاری محصول نیز در نهایت موجب حضور بی چون و چرای تولیدکننده آن در بازار بسیار رقابتی جهانی خواهد شد. با اندکی درایت در بازار می توان متوجه بازارهای ورق گالوانیزه شد چراکه این محصولات به دلیل پوشش آن، در محیط‌های گوناگون به ویژه در آب و هوایی که باعث هوازدگی و خوردگی فلزات می‌شود، مقاومت زیادی دارند. در سال‌های نه چندان دور، به دلیل نبود تولیدکننده عمده (به ‌جز شرکت‌های فولاد مبارکه و هفت الماس و یکی دو شرکت دیگر) تقریبا بخش زیادی از نیاز کشور به این ورق‌ها از خارج کشور تامین می‌شد. 

اکنون بیش از ۱۰ تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور وجود دارند که قادر به تولید انواع محصولات این حوزه شامل ورق‌های ضخیم، نازک و با آلیاژ‌های گوناگون هستند. با این حال، به گفته برخی از مصرف‌کنندگان، بخشی از ورق‌های گالوانیزه خاص به ویژه ورق‌های دارای ضخامت بالا، از کشورهای دیگر تهیه می‌شوند و با ورود تولیدکنندگان جدید داخلی به این حوزه، نیاز کشور تامین می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، پیشرفت و توسعه اقتصادی هر کشوری نیازمند گسترش هر چه بیشتر تعاملات بین‌المللی و حضور فعال‌ تر و گسترده‌ تر در بازار های جهانی است. نظام اقتصادی هر کشور نیز مانند تمامی سیستم‌ های باز نیازمند تبادل و ارتباط سازنده با محیط پیرامونی است، بنا بر این صادرات و واردات براى همه کشور ها و در هر نظام اقتصادی امری ضروری است، چرا که هیچ کشوری توان تامین تمام نیاز های خود را ندارد و هر کشورى که دارای توان صادراتى بالایی باشد، از قدرت اقتصادی بالاترى نسبت به سایر کشور ها بر خوردار خواهد بود.
از این رو در این زمینه صنعت فولاد که از صنایع مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد کشور است. به دلیل برخورداری از مزیت‌ های رقابتی و ظرفیت‌ های بالقوه‌ فراوان برای رشد و توسعه صادرات از قبیل دسترسی به آب‌ های آزاد، منابع انرژی ارزان‌ قیمت، بهره‌ مندی از نیروی انسانی متخصص و برخورداری از ذخایر قابل توجه مواد اولیه، می‌ تواند به‌ عنوان یکی از مهم ‌ترین اقلام در حوزه صادرات غیر نفتی محسوب شود. 
بدین ترتیب امروزه تولید فولاد و میزان استفاده از آن، نقش اساسی در اقتصاد کشور ها ایفا می ‌کند و به جهت کاربرد آن در حوزه‌ های مختلف به یکی از شاخص‌ های مهم توسعه ‌یافتگی و صنعتی بودن کشور ها بدل شده، بنا بر این در برنامه‌ های توسعه اقتصادی کشور ها، توسعه صنایع فلزی از اهمیت شایان توجهی برخوردار بوده و تقاضای آن نیز در جهان رو به گسترش است.افزایش روند تولید و مصرف فولاد در کشورمان پس از انقلاب از تولید سالانه ۳۶۸ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۲۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تن در سال ۱۳۹۷ نشان از درک اهمیت این موضوع و شکوفایی این صنعت در کشور دارد.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تحریک تقاضای واقعی مسکن در تهران به عنوان خروجی ریزش قیمت‌ های پیشنهادی بروز کرد. پس از افزایش ۱۹ و ۲۲ درصدی ماهیانه تعداد معاملات در مهر ماه و آبان ماه، آمار ارائه شده توسط اتحادیه مشاوران املاک تهران از حدود سه برابر شدن قرار داد های خرید و فروش در آذر ماه حکایت دارد.
از این رو در ۱۷ روز ابتدای آذر ماه سال ۹۸ بالغ بر ۵۵۰۸ فقره معامله ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ۱۷ روز ابتدای آبان ماه سال جاری ۱۸۱ درصد و نسبت به زمان مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش نشان می‌ دهد. کارشناسان اظهار دارند، کاهش قیمت‌ های پیشنهادی، نزدیک شدن به ماه‌ های پایانی سال و ثبات بازار های رقیب را در افزایش معاملات مسکن موثر می‌ دانند. البته قیمت‌ ها بالا نرفته و بازار مسکن به نوعی در شرایط پیش‌ رونق غیر تورمی قرار دارد.

بدین ترتیب به اظهارات واسطه‌ های ملکی در پایتخت، که معاملات مسکن از نیمه دوم آبان ماه به طور مرتب رشد کرده اما قیمت افزایش نیافته است. شکستن یخ رکود در آخرین ماه پاییز این نمایه را ارسال می‌کند که قیمت‌ ها متناسب با توان خریداران به کف رسیده و طرف تقاضا با قیمت‌ های فعلی کنار آمده است. افزایش تدریجی معاملات در شرایطی که به ماه‌ های پایانی سال نزدیک می ‌شویم قابل پیش‌ بینی بود اما علت این حجم از رشد ماهیانه مسکن ممکن است به تغییر نرخ بنزین، نهایی کردن خرید قبل از پایان سال و سر ریز شدن تقاضای بالقوه ماه قبل به آذر ماه موکول شد.
به دنبال افزایش قرار داد های خرید و فروش مسکن در شهر تهران، معاملات در کل کشور نیز افزایش پیدا کرد. آمار ارایه شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک گویای آن است که در ۱۷ روز ابتدای آذرماه ۱۳۹۸بالغ بر ۲۴ هزار و ۵۶۵ قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور به امضا رسیده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به تحلیل کارشناسان آهن پرایس از وضعیت بازار آهن، طی هفته جاری با توجه به شرایط پیش رو می توان شاهد توقف روند صعودی قیمت ها و بازگشت آهسته قیمت ها به سطح واقعی خود باشیم. گزارشات از روند هفته گذشته حاکی از این است که احتمال افزایش قیمت نرخ پایه برای محصول نهایی مقاطع طویل فولادی همچون میلگرد در بورس کالا؛ حول و حوش ۴۴۰۰ تومان +vat برای هفته جاری وجود دارد؛ اما از انجاییکه فاصله نرخ رقابتی تمام شده هیجانی با نرخ پایه عرضه ها، زیاد و در حدود کیلویی ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان انجام شده است؛ لذا نتیجه عرضه های هفته جاری کاملا وابسته به جو حاکم بر بازار و نرخ رقابتی پایانی خواهد بود که در بورس کالا صورت می گیرد. 

اگر همین وضعیت و همین جو که برآورد شد حاکم بر بازار در هفته جاری باشد می توان کاهش حداقل ۱۰۰ تومانی در نرخ پایانی رقابتی معاملات میلگرد آجدار در بورس کالا نسبت به بیشینه نرخ رقابتی هفته گذشته محرز و تا حد زیادی قابل پیشینی می باشد. از عوامل نابه سامانی قیمت ها در بازار آهن روند التهابی بازار ارز بوده است از این حیث باید منتظر ماند و دید که ایا عرضه های داخلی شامل مواد اولیه یا محصول نهایی در بورس کالا به منظور حفظ قیمتهای فعلی کاهش پیدا خواهد کرد و یا اینکه بازی نرخ ارز مجددا روند نزولی را طی خواهد نمود یا خیر؟

انچه که از شواهد و قرائن برمی‌اید فعلا و برخلاف یکی دو هفته‌ای که گذشت، روندها از جمله مهم ترین انها روند نرخ ارز و همچنین روند ارام معاملات شمش صادراتی به نفع مصرف کننده نهایی در بازار داخلی تغییر مسیر داده است. برای همین امر کارشناسان آهن پرایس بارها تاکید کرده اند که در شرایط ملتهب بازار از اقدام برای خرید هیجانی خودداری نموده و اندکی صبر پیشه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طبق روال هرسال انتظار مصرف کنندگان و بازاریان کاهش قیمت ها در آذر ماه بود،چرا که فصل سرما و کاهش تقاضا سنتی ترین عامل موثر بر قیمت آهن آلات است. اما پاییز امسال با سال های گذشته متفاوت بود و بوی بنزین می داد و همین امر باعث التهاب اکثر بازار ها شدکه به تبع آن بازار آهن نیز از این التهاب بی نصیب نماند. در هفته گذشته التهاب بازار ارز و روند صعودی قیمت دلار باعث شتاب بیش از پیش افزایش قیمت آهن آلات شد به طوری که در زمان نگارش این مقاله قیمت میلگرد آجدار نزدیک به پنج هزار تومان میباشد.
 و اما پیش بینی قیمت آهن آلات در روزها و ماه های پیش رو؛ هرچند در کشور ما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی پیش بینی بازار کاری بسیار دشوار و گاها بیهوده است اما تیم خبری آهن پرایس تلاش میکند تا با توجه به فاکتور های موجود و عواملی که بیشترین اثر گذاری را دارند چشم اندازی هرچند کوتاه و تا حد امکان دقیق نسبت به وضعیت بازار آهن در آینده ارائه کند.
در حال حاضر و با قیمت دلار بین ۱۳و ۱۴ هزار تومن قیمت میلگرد در همان حوالی ۵۰۰۰ تومان خواهد بود و با توجه به میانگین نرخ معاملات شمش در هفته جاری حداقل قیمت ۴۸۰۰تومان برای ارزانترین میلگرد بازار در ده روز آینده متصور است مگرآنکه تغییر نزولی قابل توجهی در نرخ ارز حاصل شود . در مورد محصولات ذوبی هم با توجه به نبود برنامه مشخص در عرضه و کمبود یکسری از سایزها و محصولات قیمت بالاتر از حد معمول و با میزان تقاضا در بازار مشخص خواهد شد.
هرچه به انتهای سال نزدیکتر شویم طبق روال هرسال میزان تقاضا در بازار بیشتر خواهد شد و همچنین با پیش رو بودن سال نو میلادی و بعد از آن عید نوروز تقاضا برای دلار بالاتر می رود که خود این دو عامل یعنی افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت دلار میتواند در فواصل زمانی مشخص منجر به افزایش قیمت آهن آلات شود.
البته از انجایی که اقتصاد کشور به شدت متاثر از تحولات سیاسی میباشد، پیش بینی بلند مدت بازار دشوار است و ما فقط عوامل ثابت و روال فصلی را در نظر میگیریم که شرایط و عوامل فعلی هم کف قیمت ۴۸۰۰تومان را برای میلگرد مشخص میکند .این راهم در نظر داشته باشید که این قیمت ارزانترین میلگرد بازار می باشد و نام های آشناتر روی محور ۵۰۰۰تومان است.
در روزهای آتی گزارشات و مقالات تخصصی در خصوص پیش بینی قیمت تیرآهن و ورق ،پروفیل و سایر محصولات ارائه خواهد شد و همچنین راهنما و ترفندهایی برای بهترین خرید با مناسبترین قیمت در شرایط فعلی بازار ارائه خواهد شد تا با بکار گیری آنها بتوانید محصولات مورد نیاز خود را در زمان مناسب و با قیمت مناسب و از مکان مطمئن خریداری کنید در این حین میتوانید از مشاوران فروش آهن پرایس نیز راهنمایی بگیرید.

 



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار مسکن با بیان این‌ که تقاضای بالقوه‌ ای برای خرید خانه در سطح کشور وجود دارد که از توان کافی برخوردار نیستند، با توجه به افت شدید توان طرف تقاضا بسیار بعید است که افزایش نرخ سوخت تاثیری در قیمت مسکن ایجاد کند.
با توجه به افت شدید معاملات، داده‌ هایی که از بازار مسکن ارایه می ‌شود بیان ‌کننده همه‌ ی واقعیت ها نیست. مضافا بر این‌ که در حال حاضر معاملات در مناطقی خاص صورت می‌گیرد و توزیع خرید و فروش در تمام مناطق تهران و حتی کل کشور به صورت یکسان نیست.
کاهش نسبی قیمت مسکن شهر تهران در دو سه ماه اخیر به ثبات اقتصادی مربوط می ‌شود که ریسک سرمایه‌ گذاری در دو بخش خرید و ساخت را کاهش داد. از سوی دیگر ثبات  بازارهای موازی مسکن، تقاضا را به  سمت بازار ملک هدایت کرد.
بعد از یک دوره پرالتهاب در سال ۱۳۹۷ که فعالیت‌ های  سودا گرانه در بازار ملک را تشدید کرده بود بازار در ماه‌ های اخیر به آرامش نسبی رسیده و به همین دلیل رغبت فعالان عرصه ساخت و ساز برای حضور در بازار  بیشتر شده است. برخی از متقاضیان مصرفی نیز در این شرایط اقدام به خرید کردند که به افزایش نسبی معاملات انجامید.
کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش  ۱.۸ درصد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران و افزایش ۱۷ درصدی معاملات در آبان ماه، اگر به همین منوال ثبات اقتصادی در بازار حاکم باشد می‌ توان امیدوار بود که خرید و فروش مسکن به تدریج افزایش یابد. بازار مسکن هنوز جاذبه خود را دارد. میزان ثبت نامی که برای طرح اقدام ملی مسکن در برخی  استان‌ ها صورت گرفته موید این موضوع است که تقاضای بالقوه برای مسکن در سراسر کشور وجود دارد اما شرایط برای آنها فراهم نیست که باید در جای خود مورد تحلیل قرار گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، کاهش تقاضای داخلی صنعت فولاد کشور به دلیل رکود در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی و بخش های مختلف به جایی رسیده که تاثیر تحریم های خارجی در مقابل تحریم های داخلی نقش کمرنگ تری را ایفا می کند.
این در حالی است که صنعت فولاد را می توان یک از پایه های مهم اقتصاد هر کشوری دانست. برخی محققان حتی مصرف سرانه فولاد را به عنوان یک شاخص جهت ارزیابی صنعتی بودن یک کشور برشمرده اند.بازرگانی فولاد ، یکی از عوامل مهم و مراحل پیش از صادرات است که اکثراً نادیده گرفته شده است. بررسی موضوع بازرگانی محصولات فولادی ایران، به تبیین مشکلات و موانع صادرات این صنعت کمک بیشتری می‌ کند، بر این اساس یکی از مهم‌ ترین موانع صادرات فولاد کشور را قبل از هر موضوعی چه در دوران تحریم و چه در دوران غیر تحریم باید در ضعف بازرگانی فولاد جستجو کرد
صادرات آهن و فولاد ایران، با دو دسته موانع رو برو هستند، یکی موانع داخلی و دیگری موانع خارجی یا بین المللی می باشد.در موانع های داخلی، ضعف بازرگانی در حوزه فروش بین المللی و صادرات آن، یکی از مهم ترین نواقص بخش صادرات نیز می باشد، که مواردی هم چون حمل و نقل زمینی، کرایه ها و عدم حفظ بازار های مورد نیاز این صنعت، کشتیرانی و پهلوگیری کشتی‌های سنگین، سیاست‌ های ارزی دولت را باید مورد توجه قرار داد.
از این رو طبق سیاست های دولت برای دستیابی به رتبه دهم تولید صنعت فولاد در جهان  باید از فرصت ها استفاده شود نه اینکه با ایجاد دست انداز های داخلی، فروش محصولات در بازار داخلی و خارجی را با چالش هایی مواجه کنند که برای حفظ جایگاه فعلی هم، توانی برای صنعت فولاد کشور باقی نماند.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بخش قابل توجهی از انواع صادرات محصولات فولاد ایران به کشور های عراق و افغانستان اختصاص دارد که تا پیش از تحولات ارزی در کشور بیشتر این مبادلات به صورت ریالی انجام می‌ گرفت.بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بیشترین صادرات محصولات فولادی ایران به کشور عراق نیز می باشد.
تا پیش از این صادرات به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می‌گرفت که با وضع قوانین تعهد ارزی این مبادلات محدود شد اما بیش از یک سال است که صادرات به عراق و افغانستان نیز همراه با تعهدات ارزی برای صادر کنندگان است. با اشاره به این موضوع که هم ‌اکنون تعهد بازگشت ارز صادرات به عراق و افغانستان جا افتاده است، اگر تعهد ارزی به این کشور ها برداشته شود، سبب می‌ شود نرخ کالا شکسته شود و از سوی دیگر سبب می ‌شود ارز دلاری به کشور باز نگردد و دست تولید کننده و صادر کننده در این زمینه بسته شود. از این رو به نظر می ‌رسد که این تصمیم مناسب نباشد. در نهایت زمانی که امکان صادرات ریالی مهیا باشد زمینه قاچاق محصولات فولادی بیشتر می ‌شود. 
به اظهارات فعالان حوزه فولاد در پاسخ به این پرسش که تعهد بازگشت ارز صادرات به کشور هایی هم چون عراق و افغانستان تا پیش از این مورد اعتراض بسیاری از صادر کنندگان بود آیا گمان نمی رود که با رفع این محدودیت، امکان صادرات به این کشور ها بیشتر شود، تا پیش از این تجار نیز اجازه صادرات داشتند و این بازرگانان نسبت به تعهد ارزی اعتراض داشتند اما پس از مدتی قانونی وضع شده است که تنها تولید کننده حق صادرات دارد و ارز آن را نیز باید بازگرداند. موضوع این است که نرخ تمام شده محصولات فولادی ایران نسبت به کشور های دیگر پایین‌تر است و این موضوع سبب افزایش تقاضا می‌ شود اما اگر این مبادلات به صورت ریالی انجام گیرد، در مقابل آن ارزی وارد کشور نمی ‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بخش قابل توجهی از انواع صادرات محصولات فولاد ایران به کشور های عراق و افغانستان اختصاص دارد که تا پیش از تحولات ارزی در کشور بیشتر این مبادلات به صورت ریالی انجام می‌ گرفت.بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بیشترین صادرات محصولات فولادی ایران به کشور عراق نیز می باشد.
تا پیش از این صادرات به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می‌گرفت که با وضع قوانین تعهد ارزی این مبادلات محدود شد اما بیش از یک سال است که صادرات به عراق و افغانستان نیز همراه با تعهدات ارزی برای صادر کنندگان است. با اشاره به این موضوع که هم ‌اکنون تعهد بازگشت ارز صادرات به عراق و افغانستان جا افتاده است، اگر تعهد ارزی به این کشور ها برداشته شود، سبب می‌ شود نرخ کالا شکسته شود و از سوی دیگر سبب می ‌شود ارز دلاری به کشور باز نگردد و دست تولید کننده و صادر کننده در این زمینه بسته شود. از این رو به نظر می ‌رسد که این تصمیم مناسب نباشد. در نهایت زمانی که امکان صادرات ریالی مهیا باشد زمینه قاچاق محصولات فولادی بیشتر می ‌شود. 
به اظهارات فعالان حوزه فولاد در پاسخ به این پرسش که تعهد بازگشت ارز صادرات به کشور هایی هم چون عراق و افغانستان تا پیش از این مورد اعتراض بسیاری از صادر کنندگان بود آیا گمان نمی رود که با رفع این محدودیت، امکان صادرات به این کشور ها بیشتر شود، تا پیش از این تجار نیز اجازه صادرات داشتند و این بازرگانان نسبت به تعهد ارزی اعتراض داشتند اما پس از مدتی قانونی وضع شده است که تنها تولید کننده حق صادرات دارد و ارز آن را نیز باید بازگرداند. موضوع این است که نرخ تمام شده محصولات فولادی ایران نسبت به کشور های دیگر پایین‌تر است و این موضوع سبب افزایش تقاضا می‌ شود اما اگر این مبادلات به صورت ریالی انجام گیرد، در مقابل آن ارزی وارد کشور نمی ‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، افزایش قیمت بنزین تاثیری در بازار مسکن ندارد و این بازار فعلا ظرفیت افزیش قیمت را ندارد.به اظهارات مسئولان و کارشناسان بازار مسکن با بیان این ‌که قبل از گرانی بنزین، قیمت مسکن به شدت افزایش یافت، بنا بر این  افزایش قیمت بنزین تاثیری بر بازار مسکن ندارد.
از این رو با یاد آوری این‌ که بازار مسکن در یک رکود غیر تورمی به سر می ‌برد و حجم معاملات مسکن در سال جاری با  مقایسه در سال‌ های گذشته کاهش چشمگیری داشته و به تبع این اتفاق نیز قیمت ‌ها در این بخش نزولی بوده است.از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت مسکن ۳۰  تا ۴۰ درصد نقاط مختلف کشور کاهش یافته است، و تا پیش از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌ بندی آن، همواره قیمت مسکن نزولی بوده و  حجم معاملات در هر ماه نسبت به ماه پیش از آن کاهش می ‌یافت
با توجه  به رکود حاکم بر بازار مسکن و اقدام دولت در گران کردن بنزین این سئوال پیش می‌آید که تاثیر افزایش قیمت بنزین چه تاثیری روی قیمت مسکن خواهد داشت. فارغ از هر گونه نگاه سیاسی،  قیمت مسکن سال گذشته و سال جاری به صورت نا متعارف، غیر منطقی و ناموزون بود و بر اساس آمار مرکز آمار ایران بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافت.
از این رو باید به این نکته تاکید شود که علی‌ رغم افزایش قیمت بنزین، قیمت مسکن فعلا افزایش نمی یابد و در واقع این ظرفیت در بازار مسکن وجود ندارد. قیمت مسکن  قبل از افزایش قیمت بنزین به حدی بالا رفته که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و آنها توان ورود به بازار مسکن را ندارند، کاهش حدود ۷۰ درصدی حجم معاملات در بازار مسکن طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته نشان دهنده کاهش شدید قدرت خرید مردم است.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

روز گذشته بازار آهن در حوزه ورق وضعیت نامناسبی را  بار دیگر تجربه نمود. این نابه سامانی در کنار عرضه های صورت گرفته تمام نگاه ها را به سوی عرضه کننده های خرد فعال در بازار اهن هدایت نمود چراکه با وجود داشتن موجودی در انبار های خود از اعلام قیمت در سطح بازار امتناع نموده و سبب سردرگمی جمعی از متقاضیان خرید آهن در بازار گشتند.

تنها عامل بی سامانی بازار در روز گذشته عدم اعلام قیمت در حوزه ورق سیاه و ورق روغنی نبوده بلکه افزایش قیمت های زیرپوستی در سایر حوزه هم چون میلگرد آجدار نیز در بی نظمی های اخیر دخیل بوده است. برخی شنیده ها  حاکی از آن است که در بخش میلگرد آجدار با دامنه ی قیمتی حدود ۴۴۰۰ تا ۴۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو مواجه می باشیم که همین امر بیانگر  افزایش قیمتی بین ۰ تا ۱۰۰ تومان نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته و میانیگن افزایش قیمت حدود ۶۰ تومان در بازه ی زمانی رشد می باشد. 

البته نوسانات قیمتی روز گذشته بازار مقاطع طویل فولادی تحت تاثیر برخی التهابات بازار ارز و مهمتر از آن بدبینی هایی بود که از سمت تحلیل گران ریز و درشت بازارهای ارز و طلا  از روز پنجشنبه مخابره می گردید، قرار داشت . از این رو اگر بانک مرکزی نتواند بازار ارز را در کنترل خود درآورده و این اژدهای افسار گسیخته را مهار کند، چشم انداز بازار ارز به مراتب غیر قابل پیشبینی تر و غبارآلود تر از همیشه خواهد شد؛ البته واضح است که در بازار  داخلی فولاد این سیگنال ها به معنای لمس یک تحرک واقعی در سمت تقاضای مصرفی نمی باشد، همانطور که پیش تر هم عنوان شد، صرف نظر از اینکه تا چه حد این موج پیش خواهد رفت و تا کجا تخریب خواهد کرد، جریان موجود صرفا یک تبدیل نقدینگی در شاخه های پایین دست به سرمایه های کالایی دیده شده که ماحصل آن هم یک بازار طوفان زده پس از فروکش نمودن التهابات موجود و رکودی به مراتب عمیق تر و طولانی تر از دوره های گذشته خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با نزدیک شدن به نیمه پایانی سال ۹۸ هم چنان به نظر نمی رسد که فولاد سازان بازار داغی را پشت سر گذاشته باشند. بازار فولاد ایران در ۶ ماه گذشته در ثبات نسبی بوده و البته کم‌ و بیش عرضه بر تقاضا پیشی دارد و با وجود تامین نیاز داخل به‌ نظر می ‌رسد که تولید کنندگان برای دپو نشدن محصولات خود باید بیش ‌از پیش به سمت صادرات بروند. کارشناسان بازار فولاد بر این امر معتقد هستند که، نیمه دوم سال برای بازار فولاد چندان تفاوتی با نیمه نخست آن نخواهد داشت و سایه‌ ثبات نسبی بر این بازار تا پایان سال جاری گسترده خواهد بود. 

از این رو به اظهارات کارشناسان آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در زمینه صادرات فولاد در ۳ ماه نخست سال صادرات به خوبی انجام شده است، اما در ۳ ماه دوم سال، روند صادرات با کندی رو به‌ رو شد. البته این روند کند به دلیل اجرای آیین ‌نامه‌ دولتی بود که عرضه در بورس کالا را شرط صادرات برای فولاد سازان قرار دارد. هر چند این اواخر این قانون نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدیل شد.

بنا بر این با موضوع دیگر تحریم فولاد از سوی امریکا بود که در نیمه نخست سال جاری با عنوان تحریم فلزات ایران تشدید شد. البته در زمینه تحریم ‌ها مشکل انتقال و جا به‌ جایی پول وجود دارد و این موضوع صادرات ایران به کشور های شرق آسیا مانند تایوان، تایلند یا حتی چین که به آنها اسلب صادر می‌ شد را کمتر از گذشته کرده است. وضعیت بازار فولاد در نیمه دوم سال، در ۶ ماه دوم سال وضعیت صادرات سختگیرانه ‌تر از نیمه نخست سال خواهد بود، چرا که یکی از راهکار های صادراتی مطرح‌ شده، موضوع تهاتر بوده که کشور های هدف صادراتی چندان تمایلی به تهاتر نشان نداده ‌اند.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بنا بر اظهارات کارشناسان بازار مسکن قیمت خانه در تهران پس از یک ماه ثبات، دوباره روند نزولی به خود گرفت و در آبان ماه ۱.۸ درصد نسبت به مهر ماه کاهش یافت. آبان ماه ۱۳۹۸ نرخ مسکن در تهران به ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش یافته است.

آبان ماه ۱۳۹۸ تعداد معاملات مسکن در تهران به ۴۰۶۸ فقره رسید که نسبت به مهر ماه سال جاری ۱۷.۷ درصد افزایش و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است. ارزش کل معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۸ به ۳۹۳۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه قبل ۸.۲ درصد بالا رفت اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافت.

در هشت ماهه نخست سال جاری ۴۰ هزار و ۵۸۳ مبایعه‌ نامه در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به هشت ماهه ابتدای سال گذشته ۵۷ درصد افت نشان می‌ دهد. از سوی دیگر متوسط نرخ یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران طی هشت ماهه نخست سال جاری ۱۲ میلیون و ۸۱۷ هزار تومان بوده که نسبت به هشت ماهه نخست سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است. ارزش ریالی معاملات در هشت ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ به ۴۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش نشان می‌ دهد.

از سوی دیگر آمار تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌ های ساختمانی صادره در مهر ماه ۱۳۹۸ که گزارش آن در آبان ماه اعلام شده نشان می‌ دهد در مهرماه ۱۳۹۸ برای ۵۵۲۴ واحد مسکونی، مجوز ساخت صادر شده که نسبت به شهریور سال گذشته و مهر ماه به ترتیب ۲۸ و ۵.۱ درصد افزایش یافته است.



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طی اخبار کسب شده از روند بازار آهن، طی ۱۰ روز گذشته بازار وضعیتی آشفته و نامنظم داشته است به طوری که در برخی مبادی شاهد  رشد بی مهابای قیمت ها  نیز بوده ایم. علیرغم افزایش نظارت ها و فشار ناظران بازار و برخی عقب‌نشینی های صورت گرفته همچنان که دیده می‌شود، در برخی مبادی میلگرد مرز ۴۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو را در نوردیده است؛ از این روی صرف نظر از برخی پس لرزهای باقی مانده از هیجانات هفته گذشته و بی خبری برخی مراجعین، در چند روز اخیر شاهد سکوت و آرامش خاصی در بازار و حوزه تقاضا بوده ایم.

روز گذشته از شدت شیب صعودی قیمت آهن در بازار کاسته و بازاری نیمه پویا را برای فعالان خود رقم زد. این نوسانات سبب گشته تا متقاضیان خرید نیز فعلا ار اقدام جدی برای تامین نیاز مصرفی خود به مصالح جلوگیری کنند تا شاید بازار مجددا به سمت قیمت های واقعی خود گام بردارد. البته در میان نیز نباید از فعالیت زیرکانه دلالان و سودجویان غافل ماند که هم چنان سوار بر موج افزایش قیمت ها بوده و رغبتی برای عقب نشینی از موضع خود نیز ندارند که همین امر  لزوم ضرورت هوشیاری افراد در معاملات را بیش از پیش افزایش می دهد. 

البته رعایت جانب احتیاط در چنین شرایطی که اخبار دستگیری ۳ کلاهبردار حرفه‌ای با ۵۰۰ میلیارد ریال کلاهبرداری در شهرستان بناب از آهن‌فروشان منتشر شد از سوی  فعالان بازار امری اجتناب ناپذیر می باشد که با انجام اقدامات فنی و تخصصی، محل اختفای کلاهبرداران حرفه‌ای را شناسایی و پس از هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه سه کلاهبردار را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه افراد دستگیر شده با صدور چک‌های بلا محل از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند، خاطر نشان کرد: متهمان در بازجویی‌های فنی و مواجه با ادله و مستندات پلیس به کلاهبرداری ۵۰۰ میلیارد ریالی از آهن فروشی‌های این شهرستان و شهرستان‌های همجوار، اعتراف کردند.

 



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، روند توسعه صنعتی پایدار از صنایع مادر هم چون فولاد آغاز می‌ شود، تجربه‌ ای که در کشور های کره جنوبی و پیش از آن در ژاپن به اثبات رسیده و البته چین را می ‌توان مهم‌ ترین کشوری به شمار آورد که نبض تولیدات صنعتی خود را از یک بستر قدر‌تمند آغاز کرد و سپس به یک روند توسعه صنعتی نسبتا پایدار دست یافت. 
از این رو در ایران صنعت فولاد را باید از صنایع مهمی به شمار آورد که می‌ تواند زیر ساخت‌ های اصلی در فاز توسعه صنعتی را فراهم کند. البته توسعه صنعتی در کشورمان تفاوت‌ های جدی با سایر کشور های شرق آسیا دارد.کارشناسان بازار فولاد بر این معتقد هستند که مشکل صنعت فولاد از قیمت های پایین فولاد در بازار داخلی است، از این رو تنها راهکار مناسب و کار آمد برای رهایی از این وضعیت و اینکه تمام زنجیره فولاد راضی شوند را اصلاح قیمت های پایه عرضه در بازار داخل بیان کردند.تلاش برای افزایش حجم و ظرفیت تولید ورق فولادی سال‌ ها است که در اقتصاد صنعتی ایران به‌ عنوان یک رویکرد مهم در دستور کار قرار گرفته است و به مرور زمان شاهد توسعه این فاز می باشیم اگرچه برخی سنگ‌ اندازی‌ ها را نمی توان در این خصوص نادیده گرفت.
از این رو این موضوع در حالی است که سرعت ‌گیرهای موجود در روند توسعه صنعت ورق‌ های فولادی اثر گذاری بزرگی بر روند توسعه صنعتی، افزایش ظرفیت یا حجم معاملات ورق در بورس کالا اثر گذاری خاصی نداشته است ولی به معنای آرامش حوزه فولاد نمی باشد. 
اکنون با توجه به افزایش نیاز بازار داخلی و خارجی به ورق‌های فولادی، خط نورد گرم فعلی فولاد مبارکه پاسخگوی نیاز صنایع پایین ‌دستی نمی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بررسی ‌ها بر پایه آمار های رسمی مربوط به تحولات پاییزی بازار مسکن در مهر ماه و هم چنین تحقیقات میدانی انجام شده درخصوص تحولات بازار خرید و فروش، رهن و اجاره املاک مسکونی پایتخت در آبان نشان می‌ دهد، بازار مسکن در حالی وارد آخرین ماه از فصل پاییز شده است که دومین شاهد ملکی از پتانسیل صفر تورمی در این بازار رصد می‌ شود
بازار معاملات مسکن که وارد آخرین ماه از فصل پاییز شده است سه تغییر مهم را در خود جای داده است که بنا بر اعلام فعالان و کارشناسان بازار ملک اصلی ‌ترین مفهوم این ویژگی ‌ها، نبود انتظار از بابت رشد قیمت‌ ها در آذر ماه است. بر این اساس و در قالب اولین مشخصه بازار معاملات مسکن در شروع آخرین ماه از فصل پاییز،کاهش میانگین قیمت فروش واحد های مسکونی کوچک ‌متراژ در مهر ماه در مقایسه با شهریور ماه رصد می ‌شود، در حالی‌که آمار های رسمی مربوط به تحولات ماهانه قیمت مسکن در مهر ماه از کاهش متوسط قیمت فروش واحد های مسکونی کوچک ‌متراژ حکایت دارد، از این رو حجم معاملات خرید مسکن در این گروه‌ متراژی با افزایش همراه شد، بیشترین میزان رشد ماهانه حجم معاملات خرید مسکن در گروه‌ های متراژی مصرفی مربوط به همین بازه متراژی در مهر ماه به ثبت رسید.
از این رو این موضوع در حالی است که متوسط قیمت فروش مسکن در این بازه متراژی در مهر ماه در مقایسه با شهریور ۳/ ۳ درصد کاهش یافت، با این حال، میانگین کل قیمت مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه قبل کمتر از یک درصد رشد کرد و کل بازار معاملات مسکن شهر تهران در این ماه در مقایسه با شهریور با ثبات نسبی قیمت همراه شد.  اما در گروه متراژی کمتر از ۴۰ متر مربع نه‌ تنها شاهد افزایش محسوس حجم معاملات خرید مسکن به میزان ۳۹ درصد بودیم بلکه کاهش ۳/ ۳ درصدی میانگین قیمت در این بازه متراژی به ثبت رسیده است.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

با توجه افزایش قیمت سوخت در چند روز اخیر هم چنان شاهد تداوم رشد قیمت ها در حوزه آهن آلات بوده ایم به طوری که انگار افسار سیر صعودی بهای برخی از محصولات از دسترس خارج شده است. از این رو امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در اظهارات خویش اذعان داشت که تلاش صنایع پایین دستی فولاد در مقابله با رشد قیمت آهن به بهانه رشد قیمت بنزین در این روزها بسیار به چشم می خورد؛ وی هم چنین تصریح کرد چنانچه وزارت صمت به دنبال کنترل قیمت محصولات فولادی باشد بایستی بر روی قیمت ها در بورس کالا تمرکز نماید چراکه بهای ورق های  فولادی به عنوان ماده اولیه لوله و پروفیل همچنان در بورس کالا بدون تغییر قیمت ثابت باقی مانده است و همین امر نشان دهنده این است که رشد قیمت بنزین بهانه ای برای افزایش قیمت در این بازار نخواهد بود.

البته کارشناسان آهن پرایس دلایل موثر دیگری هم چون قیمت ارز، قیمت جهانی و شرایط بازار آهن را که بر قیمت مواد اولیه تولید مقاطع اثر دارند را نیز در گرانی های اخیر بی تاثیر نمی دانند. هر چند که تجربه ثابت کرده بازارهای داخلی ما متاثر از تصمیمات سیاسی و یا دولتی هیچ گاه قابل پیش بینی نبوده است؛ با این حال بهترین استراتژی برای تصمیم گیری پیرامون آینده ی بازار با بررسی عوامل بنیادینی چون نرخ ارز، بازارهای جهانی، میزان تقاضا، برنامه های تنظیم بازار داخلی، تغییر فصل امکان پذیر می باشد. 

فعالان بازار بر این باورند که حباب قیمتی ایجاد شده از جو روانی افزایش بهای سوخت به زودی تخلیه می شود و بازار مجددا وارد فاز ثبات قیمتی می گردد چرا که بر خلاف افزایش بهای برخی محصولاتف جامعه با روند تک بعدی افزایش هزینه ها بدون توجه به درآمد توانی برای مراجعه به بازار و تکمیل فرایند خرید خود نخواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 | نظرات ()