نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته نیز تقریبا در اغلب مبادی فروش ثابت بود و اگر نوسان قمیتی هم رخ داد به صورت جزئی و مختصر بود اما در کل تمایل چندانی به خرید آهن آلات در بازار مشاهده نشد.

قیمت دلار نیز نوسان جزئی را تجربه کرد و در پایان روز گذشته در بازار آزاد پس از کمی افزایش به قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به اینکه خرید اهن درحال حاضر رونق گذشته را ندارد و معاملات چندانی نیز در بازار اهن رخ نمی‌دهد از همین رو به ندرت نوسانات کاهشی و افزایشی اتفاق می‌افتد و این نوسانات اندکی که مشاهده می‌شود بیشتر اصلاح قیمت است.

از همین رو آنچه از گزارشات قیمت اهن الات در روز گذشته برآورد می‌شود نشان‌دهنده ثبات حداکثری قیمت مقاطع فولادی است به این صورت که قیمت میلگرد جز در چند کارخانه که نوسان کاهشی ۱۰۰ الی ۴۲۰ تومانی داشت در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت تیرآهن نیز همچنان در بخش کیلوفروشی بدون تغییر بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز این ثبات قیمت مشاهده شد اما شاخه‌های پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت ثابت بود و کاهش ۱۵۰ تومانی تنها در یک شرکت مشاهده شد. قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز درکنار ثبات قیمت در چند شرکت، در مابقی مبادی فروش حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت روز ورق سیاه نیز نوسان کاهشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی همچنان ثابت و بدون تغییر اعلام قیمت شد.

همانطور که در نخستین روز هفته نیز پیش‌بینی شد آخرین هفته دی ماه درحالی به پایان رسید که قیمت اکثر اهن الات در عمده مبادی فروش به طور مداوم ثابت اعلام می‌شد و هیچ یک از عوامل مؤثر در قیمت آهن، توانایی ایجاد تحرک در بازار آهن را نداشت.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به تجریبات سال‌های گذشته در این موقع از سال به تدریج خرید اهن الات شروع شود و بازار آهن تحرک و شور و نشاطی به خود ببیند اما همانطور که مشاهده می‌شود چنین امری رخ نداد و به تأثیر از عوامل متعددی از جمله بلاتکیفی مذاکرات برجام و همچنین عدم نقدینگی خریداران، بازار اهن الات با کمبود متقاضی مصرف روبه‌رو است.

از سوی دیگر میزان معاملات بورس کالا نیز در قیمت روزانه اهن آلات تأثیرگذار است از همین رو همانطور که احتمال می‌رفت معاملات مقاطع فولادی عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نکرد و حاشیه سود عرضه‌کنندگان مقاطع به میزان عرضه پیشین یعنی ۳ الی ۵ درصد باقی ماند.

به گزارش آهن پرایس، خبرها از عامل مهم فعلی که بازارهای مالی را در نوعی بلاتکلیفی نگه داشته است بیانگر این است که مذاکرات برجام در مسیر مثبتی در جریان است اما گویا طرف‌های مذاکره‌کننده غربی در صدد تعیین ضرب‌العجل برای مذاکرات هستند و هشدار می‌دهند که هرچه سریع‌تر مذاکرات را پایان داده و توافقی شکل بگیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات گسترده قیمت آهن آلات

با این اوصاف با توجه به شرایط فعلی جامعه می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بازار بلاتکلیف آهن در شرایط کنونی متقاضی مصرف به دلیل عدم نقدینگی تمایلی به خرید اهن ندارد و برای برون‌رفت بازار اهن از رکود به انجام معاملات نقدی نیاز است تا بازار از این ترس و خمودگی رها شود و دوباره جان بگیرد.

محصول نهایی ارزانتر از مواد اولیه

به اعتقاد علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عرضه محصولات تمامی زنجیره‌ها در بورس کالا موجب تسهیل دسترسی به محصولات می‌شود و انحصار محصول هر واحد از این زنجیره مانعی در واحدهای دیگر ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: گاه می‌بینیم واحدهای تولیدکننده شمش که مواد اولیه آنها آهن اسفنجی است، نرخ نهایی شمش برای آنها پایین‌تر از آهن اسفنجی تمام می‌شود و به‌طبع این امر جز ضرر و زیان مالی هیچ سودی برای تولیدکننده ندارد. این در شرایطی است که در حال حاضر عرضه آهن اسفنجی با کاهش روبه‌رو است و برخی تولیدکنندگان که تولیدات انبوه دارند مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند اما چیزی عرضه نمی‌کنند و این امر زنجیره فولاد را با مشکل مواجه می‌کند.

جدی در پایان تصریح کرد: براساس طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد همه واحدها موظف هستند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند تا بدین وسیله بازار تنظیم شده و نظارتی بر قیمت‌ها انجام شود که نتیجه این امر جلوگیری از رانتخواری است که عموما هم توسط دولتی‌ها اتفاق می‌افتد.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته همچنان بازار خرید آهن آلات کساد بود و آنچه بیش از همه مشاهده می‌شد ثبات حداکثری قیمت روز آهن آلات بود و آنطور که به نظر می‌رسد حتی تثبیت قیمت‌ مقاطع فولادی به رونق تقاضای مصرف و خرید آهن منجر نشد و کارساز نبود.

بازار ارز نیز مانند چند روز اخیر کماکان دچار نوسانات جزئی است و قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی درحال کاهش و افزایش بود، به طوری که روز گذشته هر دلار در بازار آزاد با کمی افزایش به قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

ثبات گسترده‌ای که در دو ماه اخیر در بازار آهن حاکم است گویا همچنان ادامه دارد اما این عدم تغییر قیمت‌ها به افزایش خرید آهن منجر نمی‌شود. این امر دلایل متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به کمبود نقدینگی و رکود ساخت و سازها اشاره کرد. 

پس از بررسی قیمت‌ها در بازار آهن، قیمت روز میلگرد تنها در شمار معدودی از شرکت‌ها کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت درحالی که غالب مبادی فروش تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکرده و همچنان ثابت بودند اما با وجود این بازار خرید میلگرد همچنان دچار خمودگی و کم‌رونق بود.

قیمت تیرآهن نیز تنها در بخش شاخه‌فروشی و در یک شرکت کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی را تجربه کرد و مابقی بخش‌ها ثبات قیمت داشتند، در بخش کیلوفروشی نیز کلیه مبادی فروش با ثبات قیمت عرضه شدند.

اما در این میان کاهش قیمت برخی مقاطع فولادی نیز رؤیت شد که انواع لوله‌ها و پروفیل جزو این دسته محصولات بودند به طوری که در غالب مبادی فروش قیمت روز پروفیل با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود.

نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند عمده مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند و جز چند شرکت که کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند مابقی شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بودند.همچنین قیمت روز ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان و قیمت ورق گالوانیزه هم به طور میانگین حدود ۴۰۰ تومان کاهش داشت.

مطابق آمارها از بورس کالا روز گذشته در کنار استقبال پایین از محصولات عرضه شده، شمش بلوم حدود ۲۷۱ هزار و ۷۰۰ تن متقاضی داشت که این میزان بیانگر رشد ۱/۱ درصدی این محصول در مقایسه با عرضه پیشین بود و قیمت پایه آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۴۱۳ تومان بود. با توجه به این آمار احتمال می‌رود معاملات مقاطع فولادی در بورس کالای امروز با کمی نوسان روبه‌رو باشد اما نمی‌توان رشد چشمگیری برای آن متصور شد.

براساس گزارش‌ها امروز حدود ۱۹۲ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا بر روی تابلو خواهد رفت که شامل میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی، آهن اسفنجی و ورق گرم می‌شود. ظاهرا حجم محصولات عرضه شده در مقایسه با عرضه پیشین کاهش داشته است.

در حال حاضر یکی از عوامل مؤثر در تغییر قیمت اهن الات که مذاکرات وین است همچنان در جریان است و براساس اخبار جدید، ایران در پی دریافت تضمین از طرفین مذاکره برای عدم تکرار دوباره خروج از برجام است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود خرید آهن آلات

طبق اخبار منتشر شده در این زمینه، یکی از علل کشدار شدن مذاکرات وین همین امر است و ایران به دنبال دریافت تضمین موثق و مطمئن است که با تبصره و قانون و تغییر دولت، همچنان پایدار باشد و تحریم‌ها بازگردانده نشود.

به نظر می‌رسد امریکا نیز برای ارائه تضمین‌های مورد نظر اعلام آمادگی کرده است که این خبر می‌تواند نشان‌دهنده روند رضایت‌بخش مذاکرات و زمینه افزایش احتمال دستیابی به توافقات بود.

انتشار این خبر بازارهای مالی را که غالبا در فاز انتظار و صبر فرو برده است سیگنال مثبتی بود و می‌تواند بازارها را از این بلاتکلیفی نجات دهد.

تأمین منافع همه واحدهای فولادی در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس، پس از اعتراض فعلان فولادی به نحوه قیمتگذاری محصولات در بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان فولاد نامه‌ای اعتراضی در انتقاد به این روند ارسال کردند که به بنا بر اظهارنظر مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن کشور، محتوای این نامه در صدد تأمین منافع کل زنجیره فولاد نیست.

وی در ادامه بیان کرد: نظرات سایر انجمن‌های فولادی باید با نظرات انجمن تولیدکنندگان در یکسو و هم‌جهت باشد تا بتوان از آنچه در نامه اعتراضی مکتوب شده در نشست‌های متعدد مربوطه دفاع کرد اما آنچه مشهود است خلاف این عمل است و سایر تشکل‌ها با فولادسازان هم‌عقیده نیستند.

اکبریان عمکرد سامانه بورس را مثبت ارزیابی کرد و افزود: درخواست تولیدکنندگان فولاد تأمین مواد اولیه با قیمتی پایین است و کاری به واحدهای دیگر زنجیره فولاد ندارند. در واقع آنچه موجب اعتراض این انجمن شده افزایش قیمت مواد اولیه است و پیشنهاد آنها این است که مواد اولیه در بورس عرضه نشود تا بتوانند در خارج از بورس با قیمتی پایین‌تر تهیه کنند.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور اجرای این درخواست را نادرست خواند و در پایان تصریح کرد: با انجام چنین درخواستی واحدهای کوچکتر و پایین دست زنجیره فولاد متضرر خواهند شد و این غیرمنصفانه است و در شرایط فعلی کشور که اقتصاد ضعیفی داریم، نباید عملکردی یکجانبه و منفعت‌طلبانه داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته همچنان در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و فروشندگان با حفظ قیمت‌ روز پیشین محصولات خود را عرضه کردند اما در این میان کاهش قیمت جزئی در برخی مبادی فروش نیز مشاهده شد. با وجود این شرایط خرید آهن آلات نیز همچنان کم رونق است و بازار شور و نشاطی به خود نمی‌بیند.

بازار ارز نیز همچنان درگیر نوسانات جزئی بود و دلار در همان کانال ۲۷ هزار تومانی در یک بازه محدود در رفت و برگشت بود و درنهایت در پایان روز هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۵۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به اینکه کلیه مبادی فروش در رکود و سکون به سر می‌برند و تقاضای خرید آهن نیز در این فصل از سال یخ‌زده و منجمد شده است ناگزیر قیمت اهن الات نیز عمدتا ثابت اعلام می‌شود و بعضا نوسانات کاهشی جزئی که اتفاق می‌افتد باز هم تقاضایی در بازار شکل نمی‌گیرد.

به عنوان مثال قیمت روز میلگرد که درحال حاضر در بازه ۱۴ الی ۱۵ هزار تومانی قرار دارد همچنان در اکثر بازارها ثابت بود اما کاهش قیمت ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومانی در چند مبادی فروش نیز مشاهده شد، با وجود این آنچه در شرایط فعلی در جریان است این است که خرید میلگرد همچنان رونقی ندارد و شاید یکی از عوامل آن رکود ساخت‌وسازها باشد.

با این اوصاف قیمت روز نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت و بدون تغییر بود. همچنین به تبعیت از جو غالب بازار خرید تیرآهن نیز کماکان با رکود نسبی مواجه بود به طوری که روز گذشته در بخش کیلوفروشی قیمت آن ثابت بود اما قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات برخی شرکت‌ها کاهش ۵ الی ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرد. 

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز همچنان ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه به طور میانگین ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند اکثر محصولات تغییر قیمت نداشته و ثابت اعلام شد.

ماحصل تحلیل قیمت آهن در روز گذشته بیانگر استمرار رکودی عمیق در بازار آهن و فولاد است و در حال حاضر مهمترین فاکتور نتایج مذاکرات وین است که هنوز به فرجامی نرسیده است.

طبق آخرین اخبار موجود از برگزاری نشست‌ مذاکره‌کنندگان ارشد در روز گذشته، طرفین به دنبال ارائه راهکارهایی برای لغو تحریم‌ها و دریافت ضمانت از آمریکا برای عدم تکرار خروج از توافق هستند. با این اوصاف درحال حاضر نمی‌توان نتیجه مشخصی برای آینده مذاکرات متصور شد و همچنان باید منتظر تصمیمات طرفین بود.

همچنین با توجه به آمارها قیمت آهن اسفنجی برای عرضه در بورس کالا ۷ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که انتظار می‌رود با کاهش قیمت این محصول تقاضای مصرف نیز افزایش بیابد.

امروز حدود ۳۴۰ هزار تن محصولات فولادی همچون شمش، تختال، ورق قلع اندود، ورق گرم و سرد در بورس کالا عرضه خواهد شد. که کف قیمتی تعیین شده برای شمش ۱۲ هزار و ۲۷۰ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱/۳ درصدی داشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار سرمازده آهن و فولاد

به همین منظور حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان در زمینه عدم توازن قیمت‌ها در بورس کالا اظهار کرد: قیمت شمش در بازارهای جهانی حدود ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است اما در بازارهای داخلی ۱۲ هزار تومان معامله می‌شود و این نتیجه تصمیمات و سازوکار نادرست بورس کالا است که به اعتراض القایی‌ها و نارضایتی آنها منجر شده است.

وی در ادامه افزود: حتی اگر واحدهای القایی برای تولید شمش از قراضه استفاده کنند، قیمت آن با شمش عرضه شده در بورس برابر می‌شود و اگر از آهن اسفنجی استفاده کنند اوضاع همچنان به همین منوال خواهد بود زیرا ۱۰ الی ۱۵ درصد آن به هدر می‌رود.

این فعال صنعتی تصریح کرد: قیمتی که بورس کالا برای شمش در نظر گرفته حتی از هزینه تولید آن نیز کمتر است زیرا علاوه‌بر مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل را نیز باید در نظر گرفت و این محصول را به نرخ واقعی عرضه کرد. اما اگر قرار نیست نرخ شمش اصلاح شود، بهتر است نرخ آهن اسفنجی تنظیم شود و متناسب با قیمت شمش باشد.

ناامنی تولیدکنندگان در بورس کالا

در همین زمینه می‌توان به اظهارات آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل اشاره کرد، وی معتقد است ناآگاهی از ماهیت و سازوکار بورس کالا، برخی تولیدکنندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده است. تا حدی که این واحدها به دلیل متحمل شدن ضررهای مالی مداوم به تعطیلی تهدید می‌شود. نحوه قیمتگذاری محصولات اولیه در بورس کالا چندان منطقی به نظر نمی‌آید و باید براساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بر اساس گزارش‌ها قیمت روز آهن آلات روز گذشته تقریبا به طور یکدست در اغلب مبادی فروش ثابت بود و تغییر قیمت چشمگیری در بازار آهن و فولاد مشاهده نشد.

بازار ارز نیز نوسانات جزئی نرخ دلار را شاهد بود و با توقف در کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان در این محدوده قیمتی در نوسان داشت به طوری که هر دلار در بازار آزاد به نرخ ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به سکون یکدستی که در بازار آهن حاکم بود نوسان چندانی هم رخ نداد و عمده مبادی فروش محصولات خود را به قیمت روز پیشین عرضه کردند. به عنوان مثال قیمت میلگرد جز در چند شرکت که کاهش مختصری داشت در غالب شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت بود اما کاهش قیمت جزئی در چند شرکت نیز مشاهده شد. همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در همه مبادی روش ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی نداشت.

قیمت ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی و روغنی نیز مانند سایر محصولات فولادی با ثبات قیمت عرضه شدند. قیمت روز تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی همچنان ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات قیمت برخی شاخه‌ها، به صورت جزئی کاهش قیمت نیز مشاهده شد.

با توجه به اینکه کلیه بازارهای آهن و فولاد در رکود به سر می‌برند، عاملی که بتواند کمی از فشار رکودی موجود بکاهد و تغییری در قیمت‌ها ایجاد کند، دستکم در روز گذشته رخ نداد از همین رو فروشندگان نیز به ناچار محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

به گزارش آهن پرایس، خبرها از مذاکرات وین که در شرایط فعلی به مهمترین فاکتور اثرگذار در کلیه بازارهای مالی تبدیل شده و بازارها را در فاز صبر و انتظار فرو برده است، گویای این است که امروز کارشناسان ارشد مذاکره‌کننده ادامه نشست‌های دور هشتم مذکرات در زمینه رفع تحریم‌ها را برگزار می‌کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد برگزاری این نشست‌ها و دستیابی به نتایج مشخص بیش از حد انتظار کشدار و طولانی شده است اما به هر حال عملا هیچ توافقی درحال حاضر صورت نگرفته و همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات باشیم. در نتیجه تأثیری که روند مذاکرات و نتایج نامشخص آن در بازار آهن دارد ثبات حاکم بر قیمت اهن الات است.

مورد بعدی که به نظر می‌رسد ممکن است نقشی تعیین‌کننده در بازار آهن داشته باشد مسأله اجرای سند توافق ۲۵ ساله بین ایران و چین است که احتمال دارد اجرای آن به طور غیرمستقیم به تقویت بازارهای مالی ایران منجر شود و نتایج مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در تنگنای کاهش قیمت

همچنین براساس آمار موجود از تالار صنعتی، روز گذشته مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا تقاضای چندانی نداشت و این محصولات معاملات کم‌رونقی داشتند. نتیجه این امر احتمال افزایش قیمت‌ها است زیرا اگر مواد اولیه تقاضای مصرف نداشته باشد به کاهش تولید محصولات میانی منجر می‌شود که این مسأله ممکن است کمی قیمت‌ها را بالا ببرد.

براساس گزارش‌ها امروز نیز حدود ۳۶ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل ورق گالوانیزه، ورق سرد و  ورق گرم و شمش آلیاژی می‌باشد. حجم عرضه ورق گالوانیزه در مقایسه با عرضه پیشین افزایش داشته درحالی که قیمت آن ثابت است.

با این اوصاف در حال حاضر جو غالب در بازار اهن ثبات قیمت آهن آلات است و عملا جریانی که بتواند بازار را از این اوضاع رکودی خارج کند وجود ندارد.

ضرر فولادسازان از صادرات ارزان

مسأله‌ای که این رزوها مورد توجه قرار گرفته فروش محصولات نهایی به قیمتی کمتر از محصولات اولیه آن است. به این صورت که عدم تناسب قیمت شمش با بازارهای جهانی به تولید محصولات نهایی ارزان قیمت منجر می‌شود که این امر به ضرر تولیدکنندگان است.

در همین زمینه بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: با توجه به این شرایط تولیدکنندگان نیز به تطابق قیمت شمش با قیمت جهانی آهن اصرار دارند زیرا در این صورت فولادسازان محصولات خود را براساس قیمت‌های جهانی عرضه می‌کنند و متحمل زیان‌های مالی نمی‌شوند.

وی افزود: صادرات محصولات نهایی همچون میلگرد به قیمتی کمتر از مواد اولیه آن مانند شمش، امری غیرعقلانی است و جز تحمیل هزینه‌های تولید سوخت و سرمایه، عواید دیگری ندارد.

به اعتقاد این فعال صنعتی صادرات میلگرد باید با احتساب ارزش افزوده باشد زیرا فروش محصولات نهایی زیر قیمت شمش تنها زیان مالی به بار خواهد آورد.

تأمین منافع عامل قیمتگذاری دستوری

نامتناسب بودن و ناترازی قیمت محصولات زنجیره فولاد همیشه مورد بحث و مناقشه بسیاری از فعلان این حوزه بوده است زیرا نامشخص بودن اساس قیمتگذاری محصولات به نابسامانی در بازار آهن و فولاد منجر می‌شود.

در همین زمینه مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: برای ایجاد تناسب و نظم در بازار باید نحوه قیمتگذاری محصولات مشخص باشد و اینکه بر چه اساس و سیستمی این جریان صورت می‌گیرد و تعیین قیمت محصولات متأثر از چه پارامترهایی است.

وی افزود: عرضه محصولات در بورس کالا به قیمت بالا متقاضیان را به سمت واحدهای عرضه‌کننده با قیمت پایین‌تر هدایت می‌کند. از سویی دیگر از آنجایی که هدایتگران بورس کالا از افرادی با نظرات و منافع مختلف شکل گرفته است، به یقین در تعیین نرخ محصولات منافع خویش را نیز در نظر می‌گیرند. اکبریان در پایان افزود: نتیجه این جریان قیمتگذاری دستوری است که عدم توازن قیمت‌ها در زنجیره فولادی را در پی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در حالی که به ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ نزدیک می شویم همچنان چشم انتظار تحقق قول ساخت سالیانه ۱ میلیون مسکن ملی هستیم. در این روزهای رکودی بازار که قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی بشدت کاهشی شده است و قیمت میلگرد و تیرآهن و بسیاری دیگر از مقاطع تا حد زیادی اصلاح شده است باز هم خبری از تحرک نیست و بسیار واضح است که بازار آهن و فولاد و مسکن در یکسو هستند و چنانچه بازار آهن و فولاد رکودی باشد بلاشک بازار مسکن نیز در خواب کامل خواهد بود. 

یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار داشت: جهت ساخت نهضت ملی مسکن پیشنهاد انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی مبلغی معادل متری ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. 

بنا بر اظهارات رستم قاسمی آورده متقاضیان ملی مسکن نهایتا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود. همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود مقرر شده است که متراژ این واحدها ۱۰۰ مترمربعی باشند و از سوی دیگر تسهیلات مورد نظر برای نهضت ملی مسکن در حدود ۳۵۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان برآورد شده است و پیش از اعلام انبوه سازان نیز هزینه ساخت این واحدها رقمی بین ۵ الی ۶ میلیون تومان پیش بینی شده بود. 

جالب توجه است که در دولت پیشین این مبلغ را متری ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان برآورد کرده بودند یعنی مبلغی حدود نصف مبلغ فعلی بوده است، که پس از یک بازه ی زمانی یک ساله معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی طی توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و انعقاد قرار دادهای جدید این مبلغ را ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام نمود. 
در نهایت امر نیز پس از جلسات و رایزنی ها مقرر گشت که طرح ملی مسکن به طرح نهضت ملی مسکن منتقل شود و بر اساس بیانات محمودزاده معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همه افرادی که در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده بودند با همان شرایط به نهضت ملی مسکن منتقل شدند. 

در ادامه می توانید این مطلب را نیز بخوانید: بازار مسکن۱۴۰۰ رکودی تر از قبل

محمد مرتضوی یکی از اعضای ایات مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار داشت: یکی از مسائل پر اهمیت برای افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کرده اند هزینه های احداث است چرا که تعداد کثیری از افرادی که در این طرح شرکت کرده اند از دهک کم در آمد جامعه هستند و هدف از این طرح باید چنین باشد که که دهک با بضاعت کم نیز صاحب خانه شوند. 

مرتضوی معتقد بود که از برخی کم و کاستی ها در مسکن مهر باید درس بگیریم و با تجربه مکفی در نهضت ملی مسکن باید توجه نماییم که همچون مسکن مهر فرسایشی نشود چرا که در مسکن مهر احداث دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی هدف گذاری شده بود که این رقم بزرگی بود و ناتمام ماند و حتی دولتهای بعدی نیز درگیر به پایان رساندن این طرح بودند لذا در شرایط امروز باید از مسکن مهر درس بگیریم و قراردادهای پیمانکاری نسبت به تورم عمومی در سازمان برنامه و بودجه منعقد شود.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات دچار نوسانات جزئی بود به طوری که در کنار ثبات بسیاری از مقاطع فولادی فروشندگان به کاهش قیمت بخش قابل توجهی از محصولات روی آوردند.

در همین راستا بازار ارز نیز شاهد نوسانات نزولی قیمت دلار بود و گاه به گاه کاهش هیجانی آن و ورود به کانال ۲۷ هزار تومانی و بازگشت مجدد به کانال ۲۸ هزار تومانی را تجربه می‌کند. اما روز گذشته نرخ دلار پس از کمی عقبگرد و ورود به کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

همانطور که پیش‌بینی می‌شد کفه کاهشی ترازوی قیمت آهن آلات در نخستین روز هفته سنگینی می‌کرد و بیشتر فروشندگان همراه ثبات در قیمت برخی محصولات به کاهش جزئی قیمت اهن روی آوردند، به عنوان مثال اگرچه قیمت روز میلگرد عمدتا ثابت و بدون تغییر بود اما کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی این محصول نیز به چشم می‌خورد.

اما قیمت نبشی و ناودانی ایرانی جز در یک شرکت که ثابت بود در عمده شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز تقریبا در همه مبادی فروش به طور میانگین کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کردند.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی نداشت در حالی که در بخش شاخه‌فروشی کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در بسیاری از مبادی فروش مشاهده شد. ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در بیشتر مبادی فروش ثابت و بدون تغییر قیمت بودند در حالی که قیمت روز ورق سیاه کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت.

آنطور که به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها در روز گذشته علاوه‌بر تأثیر اخبار مثبت از مذاکرات و حجم کاهشی معاملات بورس کالا در هفته پیش، به منظور جبران ضرر و زیان ناشی از کمبود متقاضی مصرف بود.

به دلیل کاهش غیرمعمول تقاضای مصرف و ادامه‌دار بودن این جریان، درحالی که با توجه به سال‌های گذشته باید این رکود در این موقع از سال شکسته می‌شد، آسیب‌های مالی چشمگیری به تولیدکنندگان تحمیل شده است، از این رو فروشندگان برای جبران این آسیب‌ها و جلوگیری از زیان مالی، علاوه‌بر روی آوردن به زیرفروشی به کاهش قیمت اهن الات نیز اقدام کردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار آهن تا پایان هفته

براساس گزارش‌های منتشر شده در ۹ ماه گذشته میزان مصرف مقاطع فولادی در کشور کاهش چشمگیری داشته است به طوری که تقاضای تیرآهن حدود ۳ درصد و مصرف میلگرد نیز حدود ۱۳ درصد ثبت شده است همچنین برای نبشی و ناودانی و برخی مقاطع دیگر نیز کاهش ۲ درصدی اعلام شده است.

به‌تبع کاهش مصرف محصولات نهایی، به کاهش مصرف محصولات میانی از جمله شمش و بیلت، اسلب و ... منجر خواهد شد. به طور میانگین براساس آمارها محصولات نهایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشه کاهش ۱۴درصدی داشته و محصولات پایانی نیز حدود ۱۰ درصد با کاهش مصرف مواجه بوده است که عواقب این کاهش اظهر من الشمس است.

به گزارش آهن پرایس، از طرفی دیگر شاهد تأثیرپذیری هیجانی بازارهای مالی از جمله بازار آهن و فولاد از اخبار مذاکرات هستیم. به گونه‌ای که با انتشار خبری از سخنگوی کاخ سفید مبنی بر ابراز رضایت از روند نشست‌ها و دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر در مذاکرات وین، علاوه‌بر قیمت دلار، قیمت اهن آلات را نیز در مسیر کاهشی قرار داد.

از سوی دیگر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در حال حاضر کاهش تورم ۱۷/۵ درصدی نقطه به نقطه در مقایسه با مرداد ماه ایجاد شده است، به گفته وی این کاهش به معنی کاهش قیمت کالاها نیست بلکه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها به شدت قبل نیست.

همچنین بنا بر گفته وزیر نفت میزان درآمد و فروش نفت در بودجه سال آینده افزایش خواهد یافت و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به گونه‌ای است که دچار کسری بودجه نشویم. با این اوصاف به نظر می‌رسد می‌توان برای سال آینده اوضاع اقتصادی رو به بهبودی را متصور شد.

بنابراین با ارسال سیگنال‌های مثبت از اخبار منتشر شده امید است شاهد استمرار کاهش تورم در کشور در ماه‌های پیش رو باشیم. با کاهش تورم قاعدتا بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه تولید آهن و فولاد نیز کاهش می‌یابد و مانع از زیان‌ده شدن تولیدکنندگان می‌شود، در نتیجه همه بازارها روی ریل رونق و بهبود قرار می‌گیرند.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مدت هاست نه تنها بازار فولاد بلکه سایز بازارها چشم انتظار نتایج مذاکرات وین مانده اند و اقتصاد کشور با هر اتفاق سیاسی تحت تاثیر قرار می گیرد و کوچکترین امیدواری از سوی مذاکرات نرخ ارز را کاهشی خواهد کرد و می توان اظهار داشت اقتصاد کشور فلج شده است چه بسا پر اهمیت ترین بخش اقتصاد ما این است که وابسته به جملات و صحبت های مقامات کشورهای پیشرفته است.

بازار فولاد و آهن و قیمت روزانه آهن  آلات و حتی حرکت مصرف کنندگان این روزها با سرعتی لاک پشتی است. راند دوم دور هشتم مذاکرات نیز برگزار شد و طی این مذاکرات مساله لغو تحریم ها مطرح شد و دیدار دو جانبه و چندجانبه علی باقری مذاکره کننده ارشد از سوی دولت ایران با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و نمایندگان سه کشور اروپایی در وین ادامه یافت. 

در این مذاکرات روسای هیات ها و کارشناسان تلاش خود را به کار گماشتند  و رئیس هیات مذاکره کننده کشور ایران درصدد رایزنی های فشرده دیپلماتیک برآمد.در ابتدای هفته می توانیم پیش بینی نماییم که دو عامل اصلی بدون تغییر است و یک عامل نیز کاهشی خواهد بود.

بدین ترتیب اولین عامل، نرخ شمش صادراتی تقریبا ثابت است و در محدوده ی قیمتی ۵۴۰ الی ۵۴۵ دلار نوسان می نماید. دومین عامل بحث بازار است که همچنان در فاز انتظار به سر می برد و تقاضای داخلی نیز بسیار کم است.

سومین عامل نرخ روزانه دلار نیمایی است که تا کانال ۲۵ هزار تومان پیشرفت کرده بود و طی یک هفته ی اخیرا کاهشی در حدود ۴۰۰ تومان داشت که این عامل بلاشک می تواند در کاهش قیمت میانگین هفتگی فولاد و آهن آلات تاثیر گذار باشد. البته یک عامل چشمگیر دیگر نیز تحولات در قیمت گذاری در آهن اسفنجی است که شاید به کاهش نرخ پایه اسفنجی در هفته های آتی شود. 

بر اساس عوامل ذکر شده می تواند اظهار داشت بازار شمش و مقاطع بیشتر از آنکه خبر از افزایش قیمت بدهد رو به سوی کاهش قیمتی خواهد داشت، چنانچه روال به همین صورت ادامه یابد نرخ پایه شمش مقاومت کانال دوازده هزار تومان را از دست خواهد داد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار فولاد وابسته به مذاکرات

در مورد عرضه مقاطع در بورس کالا نیز با توجه به اینکه از کانالهای بالای نرخ پایه یعنی نرخ بالای ۱۳۳۰۰ تومان استقبال نخواهد شد از همین رو پیش بینی می گردد که سبدهای تیرآهن و میلگرد در نرخ نزدیک به ۱۳ هزار تومان همگرا خواهند شد، به عبارت دیگر در طی هفته جاری فرصت خرید میلگرد با قیمت ۱۴۲۰۰ الی ۱۴۳۰۰ در بورس کالا فراهم خواهد شد. 

همچنین بر اساس تجربه هر ساله از اواخر دی ماه و پس از سال نو میلادی غالبا تحولات قیمت و تقاضا در بازار داخلی رویت می گردد اما در سال جاری نه تنها خبری از این تحولات نبوده است بلکه قیمت شمش صادراتی ایران ثابت ماند و همچنین نرخ تختال ارزان شد. 

شایان ذکر است فولاد مبارکه که یکی از صادر کنندگان بزرگ تختال است یک محموله را با قیمت ۵۶۰  دلار تن فوب در بندرهای جنوب ایران فروخت، که این مبلغ ۸ دلار کمتر از مبلغی است که کارخانه های ایرانی مثل فولاد خوزستان در اواخر دسامبر به دست آورده اند. البته اینکه این محموله به کجا تحویل داده شده به صورت نقطه ای مبهم باقی مانده است. 

از گذشته تا کنون برخی از فعالان آسیایی و همچنین اتحادیه اروپا از خریداران تختال فولاد مبارکه هستند. فولاد خوزستان نیز مناقصه ی جدیدی را اعلام کرده است و تا روز یکشنبه ۲۶ دی ماه پیشنهادات را جمع آوری خواهد کرد. در نتیجه قیمت هفتگی برای تختال صادراتی ایران مبلغ ۵۶۰دلار در هر تن در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس آمار موجود قیمت روزانه آهن آلات در یک هفته گذشته به طور میانگین ثابت بود و اغلب مقاطع فولادی در بیشتر مبادی فروش نوسانات قابل ملاحظه‌ی را تجربه نکردند و فقط کاهش و بعضا افزایش جزئی قیمت در برخی شرکت‌ها مشاهده شد و به طور کلی می‌توان گفت بازار آهن در آرامش رکودی به سر برد.

بازار ارز نیز نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار در مرز ۲۸ هزار تومانی به طور محدود درحال کاهش یا افزایش بود به گونه‌ای که هر دلار آمریکا در پایان روز پنجشنبه به قیمت ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان در بازار آزاد مبادله شد و در روز جمعه نیز تقریبا ثابت بود و نوسانی نداشت.

تحلیل روزانه قیمت آهن

هفته سوم دی ماه در حالی پایان یافت که قیمت اهن الات روندی رکودی و ثابت در پیش گرفته بود و تغییرات قیمتی چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد در همین راستا به بررسی قیمت مقاطع فولادی در روز پنجشنبه می‌پردازیم.

در بازار آهن قیمت روز میلگرد جز در یک کارخانه که افزایش نسبی را تجربه کرد، تقریبا در کلیه مبادی فروش بدون تغییر بود و با حفظ قیمت روز پیشین آن عرضه شد. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و قیمت روز تیرآهن جز در بخش شاخه‌فروشی که کاهش قیمت را تجربه کرد در مابقی شرکت‌ها و در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی رخ نداد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز جز در یک شرکت که با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، در مابقی مبادی فروش ثابت اعلام شد. همچنین قیمت انواع ورق سیاه، گالوانیزه روغنی و رنگی نیز در پایان هفته پیش ثابت بود.

به گزارش آهن پرایس، اگرچه ممکن است توقف نسبی قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی و نوسانات محدود آن کلیه بازارهای مالی به ویژه بازار آهن و فولاد را تحت تأثیر قرار داده باشد به طوری که میزان معاملات کاهش یافته و رکودی مستمر بر آن حاکم شده است.

اما آنچه از اوضاع جامعه می‌توان برداشت کرد این است که در حال حاضر اکثر بازارها از اخبار سیاسی و برنامه‌های پیش رو بیشتر تأثیر می‌پذیرند تا مسائل اقتصادی! زیرا همانطور که به نظر می‌رسد اخبار مذاکرات وین به مهمترین فاکتور تعیین اوضاع بازارها به ویژه بازار آهن تبدیل شده است.

ناگفته نماند که شاید اخبار مذاکرات وین تأثیر چشمگیری در قیمت آهن آلات داشته باشد اما نمی‌توان اصلی‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده از جمله کاهش تقاضای مصرف، کمبود نقدینگی، کاهش ساخت و سازها، قیمت‌های جهانی و برخی عوامل مهم دیگر را نادیده گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش قیمت آهن با عرضه در بورس

به عنوان مثال قیمت ارز نیمایی که تا کانال قیمتی ۲۵ هزار تومانی رسیده بود در هفته گذشته حدود ۴۰۰ تومان کاهش داشت که در تعیین قیمت پایه مقاطع فولادی اثرگذار است، همچنین قیمت‌های مواد اولیه نیز که ممکن است ثبات داشته باشد یا اندکی با کاهش مواجه شود قطع به یقین در قیمت محصولات نهایی نیز تأثیر خواهد داشت. به طور نمونه قیمت شمش صادراتی که بین ۵۴۰ الی ۵۴۵ دلار در نوسان است تقریبا بدون تغییر است پارامتری مهم در تعیین نرخ پایه مقاطع فولادی است.

با این اوصاف احتمال دارد هفته جاری نیز بازار آهن نوسانات چشمگیری را تجربه نکند و به طور کلی در کنار ثبات در عمده مبادی فروش، ممکن است قیمت آهن کاهش جزئی داشته باشد.

براساس تجربه سال‌های گذشته در این ماه از سال و با آغاز سال جدید میلادی یخ رکودی تقاضای بازار به تدریج آب می‌شد و معاملات آهن تا حدودی رونق می‌گرفت اما در سالجاری و تا این لحظه چنین تغییری در بازار رخ نداده است.

در ادامه به بررسی آخرین گزارشات مربوط به مذاکرات وین که این روزها همه توجهات را به خود جلب کرده است، می‌پردازیم. براساس اخبار موجود مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که احتمال دستیابی به توافقات در این دور از نشست‌ها بالا است و خوشبینی ما در مقایسه با نشست ‌های پیش از سال نو میلادی، افزایش یافته است.

وی به تسریع روند مذاکرات تأکید کرد تا هر چه سریعتر مانع از پیشروی ایران در دستیابی به قدرت هسته‌ای شوند. وی همچنین خواستار بازگشت آمریکا به توافقات برجام بود.

به طور کلی خبرهای منتشر شده همچنان ارسال‌کننده سیگنال‌های مثبت به کلیه بازارها هستند و به گفته طرف‌های مذاکره کننده دستیابی به توافق امری بعید و دور از انتظار نیست و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

ثبات بازارهای جهانی پس از سال نو

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد برخلاف سال‌های گذشته، پس از آغاز سال نوی میلادی نوسانات چشمگیری در بازار جهانی آهن و فولاد رخ نداد و تقریبا ثبات یا کاهش نسبی قیمت مقاطع فولادی را شاهد هستیم.

آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران در همین زمینه اظهار کرد: در حال حاضر کلیه بازارها دچار نوعی ثبات هستند و به نظر می‌رسد تنها اتفاق و رویدادی اساسی و مهم می‌تواند این ثبات را بشکند و بازارهای جهانی آهن و فولاد را متلاطم کند.

وی به ثبات بازارهای جهانی متأثر از انتشار سویه جدید کرونا اشاره کرد و افزود: با انتشار سویه اومیکرون احتمال کاهش تقاضای مصرف و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها امری دور از انتظار نیست اما به طور کلی نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که آیا قیمت‌ها افزایش خواهد یافت یا کاهشی خواهد بود مگر اینکه تغییراتی اساسی در شاخص‌های تعیین‌کننده و مؤثر ایجاد شود.

رحام همچنین درباره بازارهای داخلی نیز بیان کرد: درحال حاضر موضوعات سایسی از جمله مذاکرات برجام در کشور ما نقشی مهم در تعیین اوضاع بازارها پیدا کرده است و احتمالا با حصول توافقات همه کالاهای پایه‌ای کاهش قیمت دوره‌ای را تجربه خواهند کرد. وی در پایان افزود: در حال حاضر اکثر بازارهای داخلی بیش از فضای اقتصادی، از فضای سیاسی تأثیر می‌پذیرند.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته قیمت روز آهن آلات اندکی کاهش یافت و این درحالی است که آز آغاز هفته شاهد ثبات حداکثری قیمت اهن الات در عمده مبادی فروش بودیم.

بازار ارز نیز که همچنان درگیر نوسانات متعدد است متأثر از اخبار داخلی و خارجی از جمله مذاکرات وین، به طور مداوم در کانال قیمتی ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی در رفت و برگشت است. در پایان روز گذشته نیز قیمت دلار مجددا کمی عقبگرد کرد و در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پس از ثبات قیمت مقاطع فولادی از ابتدای هفته جاری، روز گذشته شاهد عقبگرد مختصر قیمت‌ها در مبادی فروش بودیم به طوری که قیمت روز میلگرد تقریبا در نیمی از شرکت‌ها حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت را تحربه کرد البته نیم دیگری از مبادی فروش نیز تمایلی به تغییر قیمت نداشتند و محصولات خود را با ثبات نرخ روز پیش عرضه کردند.

قیمت روز تیرآهن نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش کیلوفروشی در کنار تثبیت قیمت در برخی کارخانه‌ها، شماری از مبادی فروش کاهش ۲۰۰ تومانی داشتند اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی این محصول مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز مانند سایر مقاطع فولادی کاهش قیمت را تجربه کرد به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت برای این محصولات ثبت شد. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در غالب مبادی فروش تغییر قیمت چندانی نداشت اما دو شرکت با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی به طور میانگین با کاهش ۱۰۰ تومانی عرضه شد همچنین قیمت ورق سیاه نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

علاوه‌بر سیگنال‌هایی که مداوم از مذاکرات برجام به بازار آهن مخابره می‌شود و همه بازارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، علت کاهش قیمت آهن آلات در روز گذشته را می‌‍‌توان به اوضاع تالار صنعتی و میزان استقبال و رقابت مقاطع فولادی عرضه‌شده در بورس کالای روز گذشته نسبت داد.

براساس گزارش‌ها از محصولات عرضه شده در بورس کالا حدود ۱۱۸ هزار و ۱۴ تن از این میزان مورد معامله قرار گرفت و رقابت چندانی برای این محصولات شکل نگرفت. به عنوان مثال قیمت میلگرد عرضه شده حدود ۱۳ هزار و ۴۲۰ تومان ثبت شد و رقابت ۰/۲ درصدی داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آسیب‌های کمبود تقاضا در بازار آهن

همچنین قیمت پایه تیرآهن نیز ۱۳ هزار و ۵۷۱ تومان در نظر گرفته شده بود و حجم معاملات این محصول ۰/۰۷درصد بود. به طور کلی می‌توان گفت معاملات بورس کالای روز گذشته رونق چندانی نداشت و این وضعیت پالس کاهش قیمت را به بازار آهن ارسال کرد.

تعدیل قیمت‌ها با بورس کالا

به گزارش آهن پرایس، کاهش معاملات چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد در این روزهای تورمی که هزینه‌های تولید افزایش یافته و تقاضایی نیز برای محصولات نهایی وجود ندارد، تولیدکنندگان را دچار چالش و نگرانی کرده است. زیرا عدم فروش محصولات و کمبود تقاضا به کاهش گردش پول در بازار منجر می‌شود که نتیجه آن ضرر مالی تولیدکنندگان است.

در همین راستا سیف‌الله امیری مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به وضعیت موجود بازار آهن، از استمرار افت قیمت مقاطع فولادی با عرضه آنها در بورس کالا خبر داد. به گفته وی قیمت آهن اسفنجی که فاکتور مهمی در قیمتگذاری سایر محصولات به شمار می‌رود با عرضه در بورس کالا کاهش داشته است.

امیری همچنین با تأکید بر لزوم عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، بیان کرد: پس از ابلاغ شیوه‌نامه عرضه کلیه محصولات در بورس کالا، فروش محصولات در خارج از آن ممنوع شد، از همین رو تولیدکنندگان جهت جبران کمبود این محصولات در بازار داخل ملزم به عرضه آنها در بورس کالا هستند و پس از سه بار عرضه در بورس کالا و تأمین بازار داخل، می‌توانند به صادرات مازاد محصولات خود اقدام کنند.

وی عرضه مقاطع فولادی در بازار آزاد را منوط به داشتن کد نقش و ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت دانست و اظهار امیدواری کرد که با این روند سامان‌بخشی و شفافیت در بازار ایجاد شود.

مدیرکل صنایع وزارت صمت به کاهش اثربخشی نوسانات قیمت دلار در بازار آهن اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم که اثرات نرخ دلار و تحریم‌ها کمترین تأثیر را در بازار و قیمت آهن الات داشته باشد تا به مرور شاهد توازن قیمت مقاطع فولادی باشیم.

وی این امر را مثبت تلقی کرد و در پایان افزود: از آنجایی که مواد اولیه برای تولیدات فولادی در کشور موجود است کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار با تسهیل بیشتری انجام می‌شود و اینکه در زنجیره تولید محصولات فولادی نیازی به بازارهای خارجی نداریم نقش فاکتورهای خارجی در تعیین قیمت‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند.

با این اوصاف می‌توان گفت که حال بازار آهن و فولاد در این ایام ناخوش است و هر واحدی در این زنجیره به نحوی متحمل آسیب‌ها و زیان‌هایی است که به امید گشایش‌ اقتصادی و رفع تحریم‌ها و حصول توافقات برجامی در حالت صبر و انتظار به سر می‌برد



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی قیمت روزانه آهن آلات از تداوم رکود و استمرار ثبات قیمت‌ آهن در عمده مبادی فروش حکایت دارد به طوری که جز تعداد انگشت‌شماری از کارخانه‌ها که به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند، نوسان چشمگیری در بازار آهن و فولاد مشاهده نشد.

بازار ارز نیز کماکان متأثر از اخبار داخلی و خارجی به طور مداوم در نوسان است به طوری که دلار در پایان روز گذشته با کمی افزایش در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

طبق بررسی‌ها در ادامه روند رکودی معاملات بازار آهن و تثبیت قیمت اهن الات، روز گذشته نیز جو غالب تداوم حفظ قیمت‌ها بود به‌گونه‌ای که قیمت روز میلگرد همچنان راکد بود و نوسان کاهشی و افزایشی مختصری در معدودی از شرکت‌ها مشاهده شد.

 آنچه از آمار برمی‌آید کف قیمتی هر کیلوگرم میلگرد آجدار سایز ۱۶ در بازار آزاد ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است و در برابر قیمت مواد اولیه تولید این محصول، قیمت پایین و مناسبی ارزیابی می‌شود اما همچنان با رکود تقاضای مصرفی و همچنین سرمایه‌ای روبه‌رو است. 

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز کماکان بدون تغییر بود و قیمت تیرآهن که شاهد نوسان جزئی در بخش شاخه‌فروشی بود، در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد. همچنین مانند سایر مقاطع فولادی قیمت نبشی و ناودانی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شد در حالی که قیمت ورق سیاه در کنار ثبات قیمت، در برخی شرکت‌ها کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد. 

قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز به طور میانگین  با نوسان کاهشی ۲۰۰ تومانی روبه‌رو بود البته برخی شرکت‌ها نیز تمایلی به تغییر قیمت این محصولات نداشتند.

با توجه به آمار موجود از بازار آهن مشاهده شد که فروشندگان درحال حاضر از تغییر قیمت محصولات خود دست کشیده‌اند و گویا منتظر تغییرات مثبت در پی مذاکرات وین هستند، اما بدیهی است که معمولا در این فصل از سال معاملات آهن آلات کم‌رونق می‌شود.

با این اوصاف می‌بینیم که برخی فروشندگان برای به فروش رساندن محصولات خود برای جلوگیری از زیان مالی در شرایطی که نه در بازار داخل تقاضایی وجود دارد و نه امکان صادرات مهیا است، به فروش مقاطع فولادی با قیمتی برابر با قیمت شمش روی آورده‌اند و به اصطلاح زیرفروشی می‌کنند که این جریان به نوعی به ایجاد رقابت منفی در بازار منجر شده است.

از طرفی دیگر بورس کالا که از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت اهن است روز گذشته شاهد کاهش حجم معاملات شمش عرضه‌شده بود به طوری که تنها ۲۸ درصد از این میزان مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش آهن پرایس، کف قیمتی شمش معامله شده در بورس کالای روز گذشته ۱۲ هزار و ۵۲۹ تومان ثبت شده است که این نرخ در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۰/۴درصدی داشته است، در نتیجه کم‌رونقی معاملات در تالار صنعتی به سکون حاکم بر بازار اهن عمق بیشتری داد و عملا نوسان قیمتی اتفاق نیفتاد.

بر مبنای گزارش‌ها امروز نیز حدود ۲۳۴ هزار تن محصولات فولادی در تالار صنعتی عرضه خواهد شد که شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی، ورق گرم و گالوانیزه است. کف قیمتی در نظر گرفته شده برای میلگرد ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه افزایش ۰/۹ درصدی داشته است و احتمال دارد میزان معاملات مقاطع امروز نیز مانند شمش روز گذشته رقابت چندانی نداشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار کم‌رونق آهن آلات

اما فاکتور دیگری که هم نرخ دلار را دچار نوسان می‌کند و هم کلیه بازارهای داخلی را دچار رکود کرده، مذاکرات وین است. مطابق آخرین خبرها مذاکرات در مسیر درست خود در حال پیشروی است، از همین رو وزیر امور خارجه ایران در این زمینه اعلام کرد که طرف‌های مذاکره‌کننده در بازگشت به تعهدات پیشین خود کمی تردید دارند و هنوز تضمینی برای رفع تحریم‌ها دریافت نکرده‌ایم.

وی همچنین افزود منظور ما از تضمین این است که تحریم‌های جدیدی برای ایران در نظر گرفته نشود و تحریم‌هایی که لغو می‌شود با تصویب قانونی و امضایی قابل بازگشت نباشد. 

وی تصریح کرد که اگرچه دریافت تضمین از طرف‌های مذاکره کننده وجوه مختلفی دارد اما دستکم باید تعهد داده شود که واردات ارز در سیستم بانکی کشور و فروش نفت بدون هیچ مانعی انجام شود و تنها در این صورت است که می‌توانیم ادعا کنیم توافقات اولیه شکل گرفته است.

در این میان برخی نیز آزادسازی پول بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی که حدود ۱۵ میلیارد دلار است را نشانه‌ای بر حصول توافقات می‌دانند. با وجود این هنوز نمی‌توان چشم‌انداز دقیق و مشخصی ار آینده مذاکرات ارائه داد و همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد اقتصاد کشور ما مشکلات منحصر به خود را دارد و اصلاح و بهبود آن را نباید به مذاکرات گره زد اگرچه تأثیر آن را نیز نمی‌توان انکار کرد.

ناترازی قیمت‌ها در بورس کالا

به دنبال ادامه مباحث عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران با ابراز خشنودی از این تصمیم، اظهار کرد: شفاف‌سازی قیمت‌ها و تنظیم بازار اتفاقی است که در پی اجرای این شیوه‌نامه رخ می‌دهد و ظاهرا کسی با این تصمیم مخالف نیست اما مسأله‌ای که نگران‌کننده است نحوه قیمتگذاری و عرضه محصولات است.

وی در ادامه بیان کرد: ناترازی قیمت‌ها و عرضه نادرست محصولات ممکن است به ضرر و زیان برخی واحدها بینجامد یا حتی برخی تولیدی‌ها را به تعطیلی بکشاند. اگرچه نمی‌توان نقش بورس کالا را در بخش صادرات نادیده گرفت اما به نظر می‌رسد در بخش تولید ضعیف عمل می‌کند و جای تأمل دارد.

رحام در ادامه تصریح کرد: هنگامی که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد تولیدکننده نیز به‌ناچار قیمت محصولات نهایی خود را افزایش می‌دهد و این درحالی است که به دلیل کمبود نقدینگی و کاهش توان مالی خریدار، محصولات نهایی به فروش نمی‌رسد که این به زیان تولیدکنندگان تمام می‌شود.

رحام در پایان بیان کرد: برنامه‌ریزی در اوضاع متلاطم و بازاری که مدام در نوسان است چندان پاسخگو نیست و با شکست مواجه می‌شود و اعضای هیأت مدیره بورس نیز که خود جزوی از این زنجیره فولاد هستند در تصمیماتی که گرفته می‌شود منافع خود را هم در نظر می‌گیرند.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته همچنان قیمت آهن آلات تقریبا در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود و میل به ثبات قیمت در عمده شرکت‌ها استمرار داشت این در حالی است که بازار ارز مداوم در حال نوسان است و به طور هیجانی کاهش و افزایش می‌یابد، روز گذشته قیمت دلار پس از ورود به کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی مجددا افزیش یافت و در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به تداوم ثبات قیمت اهن الات در چندین روز اخیر می‌توان گفت درحال حاضر کلیه مبادی فروش از تغییر قیمت‌ها دست کشیده‌اند به همین جهت قیمت روزانه میلگرد نیز دستخوش اوضاع قرار گرفته و در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اگرچه برخی از مبادی فروش به طور میانگین حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز همچنان ثبات اعلام شد، همچنین قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند سایر مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت ورق سیاه نیز ثابت بود و انواع ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای تجربه نکردند.

قیمت روزانه تیرآهن نیز عمدتا بدون تغییر بود، به طور مثال قیمت تیراهن کیلویی در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات قیمت‌ها، افزایش جزئی قیمت این محصول مشاهده شد.

همانطور که به نظر می‌رسد کلیه بازارهای مالی در فاز انتظار ناشی از مذاکرات قرار دارند به همین جهت به ثبات قیمت آهن آلات اقدام کرده‌اند اما فارغ از نتایج مذاکرات دور هشتم باید اوضاع بازار و ظرفیت‌های آن را نیز در نظر گرفت.

به طور مثال حتی اگر اخبار مذاکرات سیگنال‌ها مثبت به بازار آهن ارسال کند، در نهایت آنچه قابل چشم‌پوشی نیست، کمبود متقاضی مصرف و کاهش تقاضای سرمایه‌ای است و این عوامل مهمترین دلیل ایجاد رکود در بازار آهن به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عقبگرد دلار در بازار رکودی آهن

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد برای برون رفت از اوضاع فعلی به همسویی چندین عامل مؤثر بر قیمت آهن به طور همزمان نیاز است اما احتمال دارد با پایان فصل زمستان به‌تدریج اوضاع رو به بهبود برود.

از سویی دیگر میزان معاملات بورس کالا و قیمت‌های محصولات عرضه شده نیز در قیمت مقاطع فولادی بی‌تأثیر نیست. براساس گزارش‌ها امروز حدود ۳۳۴ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی همچون شمش، تختال، ورق سرد و گرم و ورق قلع‌اندود است. قیمت شمش عرضه شده ۱۲ هزار و ۵۷۹ تومان تعیین شده که در مقایسه با آخرین عرضه تغییری نداشته است.

خبرها از مذاکرات وین نیز همچنان مثبت و خوشبینانه است و رسانه‌ها داخلی و خارجی از جدیت طرفین مذاکره برای دستیابی به توافق و رفع اختلافات می‌گویند.

 عرضه در بورس مانع قیمتگذاری دستوری

مباحث متعددی در بازار آهن و فولاد حول محور قیمتگذاری دستوری و عرضه کلیه محصولات در بورس کالا مطرح می‌شود به طوری که برخی فعلان این حوزه مخالف و برخی دیگر موافق هستند.

به گزارش آهن پرایس، بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به کاهش میزان تولید صنایع فولادی در تابستان سال گذشته به دلیل چالش‌ها و موانع موجود از جمله قطعی برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان، بیان کرد: با توجه به موانعی که در تابستان پیش روی تولیدکنندگان وجود داشت با کاهش ۱۵ درصدی تولید مواجه شدیم، اگرچه اکنون نیز با کمبود گاز مواجهیم اما در مقایسه با تابستان میزان تولید بهبود یافته است.

وی همچنین درباره عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا محل خوبی برای تنظیم قیمت‌ها و سامانبخشی بازار است اما نباید برای عرضه در بورس کالا اجباری وجود داشته باشد زیرا ممکن است تأمین اقتصادی و مالی در سطح گسترده برای مصرف‌کنندگان دشوار باشد.

سعید عسکرزاده دبیر اجرایی انجمن سنگ آهن ایران نیز با اشاره به آشفتگی بازار ناشی از قیمتگذاری دستوری اظهار کرد: قیمتگذاری دستوری تناسب قیمت محصولات را به‌هم می‌زند و زمینه سوءاستفاده برخی افراد را هم فراهم می‌کند به همین جهت عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است از طرفی دیگر قوانین بورس کالا مانع از قیمتگذاری دستوری محصولات است که مانع از ناترازی قیمت‌ها می‌شود.

علیزاده عضو ناظر مجلس شورای عالی بورس نیز در همین زمینه اظهار کرد: نمی‌شود مواد اولیه را ارزان خرید ولی به قیمت محصولات صادراتی عرضه کرد، به هیمن جهت عرضه مواد اولیه نیز در بورس راهکار مناسبی برای یکسان‌سازی قیمت‌ها است.

وی به فواید عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و افزود: نتیجه نهایی این طرح واقعی شدن قیمت‌ها است که به نفع همه از جمله مصرف‌کنندگان است، تولیدکنندگانی که برای تأمین مواد اولیه یارانه دریافت می‌کنند و نیروی کار ارزان در اختیار دارند در مقابل محصولات خود را به قیمت محصولات صادراتی عرضه می‌کنند اما با عرضه در بورس کالا محصولات به قیمت واقعی معامله می‌شوند.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت و همانند چند روز گذشته اکثر مقاطع فولادی عمدتا ثابت و بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت دلار نیز  با دریافت پالس‌های مثبت از مذاکرات در عرض یک روز حدود هزار تومان عقبگرد کرد و وارد کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان شد. به طوری که روز گذشته دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید.

 با توجه به اوضاع اقتصادی کشور ما اگر تحریم‌ها لغو شود احتمالا قیمت دلار در کانال قیمتی فعلی مانور خواهد داد و اگر همچنان تحریم‌ها ادامه پیدا کند ممکن است نرخ دلار به کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان بازگردد، اما با توجه به فضای هیجانی کشور ممکن است قیمت دلار همچنان کاهش بیابد به طوری که تا کانال قیمتی ۲۵ هزار تومان نیز برسد اما به طور کلی این کاهش‌ها تداوم نخواهد داشت.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به مسائل سیاسی جاری در کشور و همچنین استمرار کمبود تقاضا، ثبات قیمت اهن الات را در چندین روز گذشته تعمیق کرده است از همین جهت مطابق گزارش‌ها از بازار آهن، روز گذشته قیمت میلگرد عمدتا ثابت و بدون تغییر بود اما تعدادی از فروشندگان به کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نرخ این محصول اقدام کردند.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و قیمت پروفیل و لوله نیز همانند سایر مقاطع فولادی تغییر محسوسی نداشت و تنها یک شرکت با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کرد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی افزایش محدودی را تجربه کرد اما در بخش کیلوفروشی قیمت‌ها بدون تغییر بود. قیمت ورق سیاه نیز بدون تغییر بود درحالی که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی به طور میانگین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

همانطور که مشاهده می‌شود کلیه بازارها در فاز انتظار ناشی از مذاکرات در ثبات نسبی به سر می‌برند و هر بار با دریافت سیگنالی مثبت اندک تغییری در قیمت‌ها ایجاد می‌کنند، بازار آهن و فولاد نیز به تأثیر از این جو و اخبار از تغییر قیمت‌ آهن آلات دست کشیده و ثبات پیشه کرده‌اند.

اگرچه نبود متقاضی مصرف در این فصل از سال و همچنین کاهش روزانه قیمت دلار در شکل‌گیری اوضاع فعلی بازار آهن بسیار مؤثر است، اما آنطور که به نظر می‌رسد درحال حاضر مذاکرات برجام نقش پررنگی در ایجاد شرایط فعلی دارد.

براساس گزارش‌های موجود از نتایج نشست دور هشتم تا به امروز تلاش‌ها همچنان ادامه دارد و دوطرف مذاکره‌کننده به دنبال کاهش اختلافات و تسریع روند مذاکرات هستند. به گفته برخی منابع شمارش معکوس و محدویت زمانی برای مذاکرات آغاز شده است درحالی که شواهد گویای برگزاری نشست‌ها به‌آرامی و به صورت معقول است تا سرانجامی روشن و مشخص حاصل شود.

تعویق در حذف ارز ترجیحی

به گزارش آهن پرایس، شنیده‌ها حاکی از آن است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور جدی در دستورکار دولت است اما به عقیده برخی کارشناسان حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی شوک جدیدی بر قیمت‌ها و ایجاد تورم کالایی در کشور را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن غرق در ثبات

در همین زمینه کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی اظهار کرد: در سال‌های پیش به دلیل رانتخواری برخی فولادی‌ها سودهای کلانی به جیب زدند و  بهره‌های زیادی بردند درحالی که تولیدکنندگان سنگ آهن و گندله از این جریان متضرر شدند و همین امر زمینه ایجاد نابسامانی و آشفتگی در بازار را به دنبال داشت.

وکیل افزود: با توجه به سیاستگذاری‌های نادرست و مدیریت اشتباه، قیمت‌ها در زنجیره فولاد به هم ریخت به طوری که قیمت مواد اولیه نسبت به محصولات نهایی افزایش یافت که این امر به ضرر و زیان تولیدکنندگان منجر شد. حال با توجه به آنچه گفته شد وصول مالیات نیز از این واحدها بسیار عجیب می‌نماید درحالی که کارخانه زیان‌ده شده و سودی کسب نمی‌کند.

وی تصریح کرد: وزارت صمت سامانه‌های متعددی از جمله سامانه جامع تجارت برای ساماندهی امور و ایجاد نظم در زنجیره فولاد ایجاد کرد اما ناگفته پیداست که این سامانه‌ها هم در پی تأمین منافع شمار محدودی هستند و سود خاصی برای عموم مردم نداشته است و سازوکار بورس کالا نیز ظاهرا سرانجامی مشابه دارد و تنها افراد معدودی منتفع هستند.

این فعال صنعتی با اشاره به نادرست و غیرکارشناسی بودن عرضه مواد اولیه در بورس کالا، بیان کرد: به عقیده فعالان فولادی و کارشناسان چنین تصمیمی کارشناسی‌شده و درست نیست اما ظاهرا حرف کارشناسان محلی از اعراب ندارد.

به عقیده وکیل عرضه مواد اولیه در بورس کالا همانقدر اشتباه است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی! زیرا همان سال که مسئولان به دنبال اجرای تصمیم ارز ترجیحی بودند برخی از فعالان بخش خصوصی در پی اعلام مخالفت خود با این طرح، بیان کردند که کنترل این ارز برای دولت امری دشوار و خارج از توان است اما در همان حین دولت در راستای این تصمیم به ایجاد سامانه‌های نیما و سنا و جامع تجارت اقدام کرد ولی حال که به دنبال حذف ارز ترجیحی است با گره کور حذف این سامانه‌ها مواجه شده است.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نیز د زمینه حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: تصمیم‌ها بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما بنا به گفته رئیس جمهوری و اوضاع اقتصادی کشور در حال حاضر اجرای این تصمیم به تعویق افتاده است.

وی گفت: طبق نتایج نشست نمایندگان با رئیس سازمان برنامه و بودجه، تصمیم بر حذف این ارز گرفته شد اما ناگفته پیداست بدون در نظر گرفتن تبعات این تصمیم با تورم کالایی مواجه خواهیم شد که به گسترش فقر و کوچکتر شدن سفره مردم منجر می‌شود.

اعظمی تصریح کرد: از قِبل ارز ۴۲۰۰ تومانی افراد زیادی اختلاس کرده و موجبات فساد و رانتخواری فراهم شده است از همین رو حذف آن به طور جدی در دستورکار دولت قرار دارد اما پر واضح است که افزایش یارانه‌ها پاسخگوی تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود به همین جهت بررسی همه جانبه تبعات این تصمیم باید به طور جدی در نظر گرفته شود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در نخستین روز هفته شاهد ثبات قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم به طوری که بیشتر مقاطع فولادی تغییر قیمت نداشتند و با حفظ قیمت‌ روز پنجشنبه عرضه شدند.

بازار ارز نیز که همچنان دچار نوسان است و روز گذشته شاهد کاهش جزئی نرخ دلار بودیم. قیمت دلار با حفظ کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان، نوسان کاهشی را تجربه کرد به طوری که در پایان روز شنبه در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به ثبات قیمت اهن که در چند روز اخیر در بازار آهن و فولاد مشاهده شد می‌توان گفت که عمده فروشندگان تغییری در قیمت روز میلگرد اعمال نکردند و جز چند شرکت که کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشتند تقریبا همه شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مشاهده شد، قیمت تیراهن در بخش کیلوفرشی نیز افزایش ۵۰ تومانی داشت اما بیشتر شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند غالب مقاطع فولادی ثبات قیمت را تجربه کرد. قیمت پروفیل و انواع لوله نیز تقریبا در همه مبادی فروش کاهش تقریبی ۱۰۰ تومانی داشت و تنها دو شرکت بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

همانطور که بارها اشاره شد کلیه بازارها از جمله بازار آهن و فولاد در انتظار خوشبینانه ناشی از مذاکرات به سر می‌برند و با سیگنال‌های مثبتی که به طور روزانه از روند مذاکرات منتشر می‌شود به ثبات بیشتر در این بازار منجر می‌شود.

از سوی دیگر روند معاملات بورس کالا و قیمت ارز نیز در ثبات حاکم بر قیمت آهن الات بی‌تأثیر نیست و کماکان عمق بیشتری به سکون و رکود فعلی می‌بخشد و به نظر می‌رسد تا چند روز آتی اوضاع بر همین منوال باقی بماند، یعنی جو غالب بر قیمت آهن ثبات حداکثری مقاطع فولادی در بیشتر مبادی فروش خواهد بود.

تبعات عرضه مواد اولیه در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس، پس از صدور شیوه‌نامه‌ای مبنی بر لزوم عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، مخالفت و موافقت برخی از فعالان این حوزه را برانگیخت و آنطور که از آمار و شواهد پیداست صنایع فولادی بیش از سایر واحدها از این دستورالعمل متضرر شده‌اند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پالس مثبت مذاکرات بر قیمت آهن

به گفته جهاندار شکری رئیس هیأت مدیره ذوب آهن بیستون کرمانشاه، پس از اجرایی شدن این شیوه‌نامه واحدهای تولیدی ناگزیر از تهیه مواد اولیه خود از طریق بورس کالا هستند که این روند صرفه اقتصادی برای این واحدها ندارد.

 از طرفی دیگر به اجبار باید محصولات خود را در بورس کالا و با قیمتگذاری دستوری عرضه کنند که باز هم صرفه اقتصادی ندارد و قیمت محصولات عرضه شده در مقایسه با هزینه تولید ناچیز است و این امر آسیب‌های جدی را برای این واحدها در پی دارد، اگرچه از شرایط ایجادشده حدود دو ماه می‌گذرد اما آسیب‌های آن روزبه‌روز آشکارتر شده است و اگر همین روند ادامه بیابد برخی واحدهای ذوب القایی را به تعطیلی می‌کشاند.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود نیم میلیون نفر به طور غیرمستقیم و صد هزار نفر نیز به طور مستقیم در این زنجیره درحال فعالیت هستند که اگر تدبیری در این زمینه اندیشیده نشود ناامنی شغلی را برای این افراد در پی خواهد داشت.

شکری افزود: در ابتدا این شیوه‌نامه با هدف تنظیم بازار و حذف دلالان و سامان بخشیدن به این حوزه بود اما آنچه در واقعیت امر مشاهده می‌شود افزایش قیمت‌گذای دستوری است که در بورس کالا اتفاق می‌افتد، درحالی که سازوکار قیمت‌گذاری در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا است.

رئیس هیأت مدیره کارخانه ذوب آهن بیستون کرمانشاه بیان کرد: از آنجایی که محصولات نهایی و شمش در بورس کالا با دو هزار تومان در هر کیلو زیر قیمت عرضه می‌شود، تولیدکنندگان را با ضرر و زیان مالی مواجه کرده است که در صورت ادامه این روند برخی واحدهای ذوب آهن و تولید شمش تعطیل خواهند شد، اگرچه درحال حاضر نیز برخی از این واحدها تعطیل شده‌اند یا در حالت نیمه تعطیل قرار دارند.

شکری با اشاره به اهمیت صنایع تولیدی گفت: صنعت فولاد یکی از لاین‌های مهم و ارزآور کشور است که بهتر است با شرایط اقتصادی فعلی کشور توجه بیشتری به این واحدها شود.

وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود برای تعیین قیمت این محصولات قیمت ارز نیمایی به طور واقعی محاسبه شود نه کمتر از نرخ واقعی! زیرا با ادامه این روند به طور قطع واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده می‌شوند. 

این امر در نهایت به کمبود تولید و کاهش عرضه محصولات در بورس منجر می‌شود که در این صورت نیز باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم و پر واضح است که آتش افزایش‌ قیمت‌ها نیز در نهایت دامن مصرف‌کننده نهایی را می‌گیرد.

رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این زمینه اظهار کرد: عرضه محصولات اولیه در بورس کالا از جانب تولیدکنندگان چندان پذیرفته نیست و زمینه رقابت در بورس کالا را از میان برمی‌دارد و به دلیل افزایش تقاضا و عرضه کم، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز سه‌شنبه کماکان در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما در این میان قیمت برخی محصولات نیز اصلاح شد و شاهد کاهش و افزایش جزئی نرخ برخی مقاطع فولادی بودیم.

براساس گزارش‌ها بازار ارز نیز همچنان در کانال قیمتی ۲۹ هزار تومان متوقف شده و در این محدوده کاهش و افزایش می‌یابد اما روز گذشته همچنان روند کاهشی داشت و در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۱۸۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

از نخستین روز هفته تا امروز تقریبا در بازار آهن ثبات و آرامش حاکم بود و نوسان چندانی مشاهده نشد به همین ترتیب قیمت روز میلگرد نیز عمدتا با ثبات قیمت عرضه شد اما روز گذشته برخی فروشندگان به افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی این محصول اقدام کردند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز تقریبا در بیشتر شرکت‌ها ثابت بود اما نوسان جزئی قیمت این محصول نیز مشاهده شد. قیمت پروفیل و انواع لوله نیز مانند سایر محصولات فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما نوسان جزئی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش نیز ثبت شد.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی عمدتا بدون تغییر بود اما در بخش شاخه‌فروشی قیمت‌ها حدود ۲۰ الی ۷۰ هزار تومان افزایش داشت. قیمت ورق گالوانیزه کاهش ۲۰۰ تومانی داشت اما ورق سیاه ثابت و بدون تغییر بود.

در ادامه می‌توانید ان خبر را نیز مطالعه کنید: چگونگی خروج بازار آهن از رکود

به گزاش آهن پرایس، با توجه به رونق معاملات شمش فولادی در بورس کالای روز گذشته که احتمالا به دلایل متعددی از جمله تجربه کف قیمتی شمش، نزدیک شدن به پایان سال و احتمال آغاز مجدد ساخت و سازها که به رونق تقاضا منجر می‌شود، کاهش نیافتن قیمت مواد اولیه و... مشاهده شد، از سویی دیگر کاهش روزانه نرخ دلار و اخبار سیاسی از جمله گزارش‌های مذاکرات وین نیز به بهبود بیشتر میزان معاملات شمش منجر شد.

بنابراین ممکن است میزان معاملات شمش بر نرخ مقاطع طویل نیز اثرگذار باشد اگرچه بازار آهن و فولاد برخلاف اغلب بازارها همچنان دچار رکود است و همچنین برخلاف مواد اولیه قیمت‌ها عمدتا رو به کاهش بوده است. براساس گزارش‌های موجود ریزش قیمت مقاطع طویل از اواسط پاییز آغاز شد و در دی ماه به اوج خود رسید و این درحالی بود که پارامترهای اثرگذار در تعیین  قیمت اهن الات که بر نرخ مواد اولیه اثر داشت، اثربخشی خود را بر قیمت محصولات نهایی از دست داده بود.

اما درحال حاضر با توجه به اتمام فصل سرما و نزدیک شدن به زمان آغاز ساخت‌وسازها احتمال دارد به تدریج بازار آهن از رکود عمیقی که به آن دچار است خارج شده و تحرک و رونق به معاملات بازگردد. به نظر می‌رسد درحال حاضر قیمت آهن آلات در پایین‌ترین نرخ خود قرار دارد و شرایط خوبی برای خریداران فراهم است زیرا با برآورد هزینه تولید و سیگنال‌های بنیادی احتمالا کاهش قیمت مقاطع نهایی بیشتر از قیمت‌های فعلی اتفاق نیفتد.

براساس آمار موجود امروز حدود ۱۵۸ هزار تن مقاطع فولادی در تالار صنعتی بورس عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی از جمله تیرآهن، میلگرد، ناودانی و نبشی، و ورق گرم است، حال با توجه به میزان معاملات شمش فولادی در روز گذشته باید دید این سیگنال مثبت به معامالات مقاطع فولادی منتقل خواهد شد یا نه!

گفتنی است قیمت پایه در نظر گرفته شده برای میلگرد حدود ۱۳ هزار و ۲۵۸ تومان است که در مقایسه با عرضه پیشین ۱/۸ درصد کاهش داشته است، همچنین قیمت تیرآهن نیز ۱۳ هزار و ۶۸۳ تومان تعیین شده است که در مقایسه با آخرین عرضه ۱/۱ درصد کاهش داشته است.

گزارش‌ها از نشست وین نیز بیانگر ادامه مذاکرات در مسیر رضایت‌بخش است و سیگنال‌های مثبتی در این زمینه ارسال می‌شود اما به نظر می‌رسد تا پایان دی‌ماه اتفاق خاصی در زمینه حصول توافقات رخ ندهد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنان درباره روند برگزاری مذاکرات اظهار رضایت و امیدواری کرد و در توئیتی نوشت که با علی باقری دیدار کرده و درباره موضوعات حل نشده که برای رفع تحریم‌ها باید مورد مذاکره قرار بگیرد، صحبت کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات همچنان در بیشتر مبادی فروش میل به ثبات داشت اما در این میان شاهد کاهش قیمت برخی محصولات نیز بودیم، گفتنی است افزایش قیمت آهن نیز مشاهده شد که این رشد بیشتر در قیمت میلگرد اتفاق افتاد.

بازار ارز نیز در کنار رفت و آمدهای مداوم نرخ دلار روز گذشته همچنان در مسیر کاهشی بود به طوری که در پایان روز به قیمت ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و اوضاع بازار آهن روز گذشته عمدتا قیمت اهن الات تغییر چندانی نداشت اما برخی فروشندگان نیز به افزایش قیمت محصوت خود اقدام کردند.

 به طور مثال قیمت میلگرد در روز گذشته در بخشی از مبادی فروش حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد این در حالی بود که بیشتر شرکت‌ها ثابت بودند و تعدادی نیز کاهش قیمت ۶۰ تا ۲۰۰ تومانی داشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در بیشتر بخش‌ها ثابت اعلام شد اما به طور میانگین کاهش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی نیز مشاهده شد. قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز مانند اکثر مقاطع فولادی ثبات قیمت را تجربه کردند و تنها شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی این محصولات در یک شرکت بودیم.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی نوسان محسوسی نداشت و تقریبا با ثبات قیمت اعلام شد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی قیمت نیز مشاهده شد. قیمت ورق رنگی، روغنی، گالوانیزه و سیاه نیز نوسان چندانی نداشت و تقریبا در همه بخش‌ها بدون تغییر و ثابت بود.

براساس گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده است میزان ساخت‌وساز در چندماه گذشته سالجاری در مقایسه با سال پیش حدود ۳۹ درصد افت داشته که به همین میزان مصرف مقاطع فولادی نیز با کاهش تقاضا روبه‌رو بوده است و آنطور که به نظر می‌رسد بعید است این میزان از رکود در دوماه باقی مانده سال شکسته شود و حتی ممکن است به تأثیر از برخی عوامل دیگر همچون مسائل سیاسی و بازارهای جهانی یا برخی فاکتورهای اثرگذار شاهد تداوم و استمرار رکود باشیم.

براساس تجربه‌ای که طی یکی دو ماه اخیر کسب شد بازار آهن نسبت به رویدادها و بیشتر فاکتورهای اثرگذار در قیمت اهن بی‌تفاوت شده و مسیری مجزا در پیش گرفته است و دلار که مانند دماسنج در بازار عمل می‌کرد، حتی هنگامی که قیمت آن به کانال ۳۱ هزار تومانی رسید در قیمت آهن آلات بی‌تأثیر بود و حتی در حال حاضر که نرخ آن کاهشی است تأثیر چشمگیری بر قیمت‌ها ندارد.

همانطور که اشاره شد پروژه‌های عمرانی چه در کشور و چه در کشور چین که از مهمترین بازارهای هدف برای رونق صادرات است نیز افت قابل توجهی پیدا کرده و کاهش متقاضی مصرف نیز که یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر قیمت‌ها است بیش از پیش دچار رکود شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چشم‌انداز تولید آهن تا پایان سال

نتیجه این اوضاع کاهش نقدینگی فروشندگان و متضرر شدن آنها بود که به پدیده زیرفروشی برای تأمین سرمایه در گردش منجر شد. حتی برخی تدابیر همچون افزایش نرخ نیما نیز نتوانست این بازار رکودی را به تحرک وادارد و همچنان شاهد معاملات بی‌رمق و محدود در بازار هستیم.

با این اوصاف همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم برای برون‌رفت از اوضاع فعلی به رویدادی اساسی و مهم که بتواند تغییری در اوضاع فعلی رقم بزند، نیاز است، به همین جهت تغییر در یک یا دو پارامتر اثرگذار در قیمت آهن چاره‌ساز نیست و باید چندین عامل مهم و تعیین‌کننده با هم همسو شوند.

طبق گزارشات منتشر شده، ادامه مذاکرات برجام عصر روز گذشته با حضور علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران و تروئیکای اروپایی برگزار شد و روند رضایت‌بخشی را طی کرد. این مرحله از مذاکرات با تمرکز بر رفع تحریم‌های گسترده و مسائل هسته‌ای بود که گویا هر دو طرف مذاکره با جدیت در تلاش برای حصول توافق هستند.

مزیت عرضه همه محصولات در بورس

چندی پیش که شیوه‌نامه عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا منتشر شد اختلاف نظرهای زیادی را برانگیخت، اما قائم مقام وزیر صمت از ورود پتروشیمی نیز به این بازار خبرداد و گفت که این شیوه نامه درحال اجرایی شدن است.

وی درباره نتایج این شیوه‌نامه اظهار کرد: ابلاغ این شیوه‌نامه با هدف ایجاد نظم و کاهش نوسانات و همچنین کنترل قیمت‌ها صورت گرفته است که تثبیت قیمت‌ها در حال حاضر از نتایج این تصمیم است.

محمدصادق مفتح در ادامه بیان کرد: یکی از نتایج مثبت این طرح کشف قیمت منطقی کلیه محصولات است از طرفی دیگر موجب شفاف‌سازی قیمت‌ها و میزان محصولات عرضه شده می‌شود، همچنین مطابق این طرح مازاد محصولات عرضه شده صادر می‌شود از همین رو نیاز بازارهای داخلی پوشش داده شده و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت و سپس باقی محصولات صادر می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: محصولات پایه همچون پتروشیمی نیز در کنار محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه خواهد شد و به طور قطع این روند ایجاد ثبات در قیمت‌ها را رقم خواهد زد که این امر به نفع همه ازجمله تولیدکنندگان است. همچنین این طرح به حذف رانتخوای، جلوگیری از تعدد قیمت محصولات و بهبود نابسامانی اوضاع بازار منجر خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در سال جاری بازار مسکن یکی از پر خبرترین بازارهای سال جاری بود چرا که شرایط  خرید مسکن ملی و برخی تسهیلات بانکی بشدت تحت پیگیری مستاجران و افرادی که بدون مسکن بودند است و در پی بررسی قیمت های زمین و مسکن قیمت های آهن و فولاد و میلگرد و تیرآهن بشدت بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می داد. 

البته براساس برخی گزارشات منتشره حباب قیمتی مسکن در پایتخت در فصل بهار  ۱۴۰۰نسبت به زمستان ۱۳۹۹ در حدود ۶ واحد کاهش  داشت. در واقع زمستان سال ۱۳۹۹ بالاترین میزان حباب قیمتی مسکن را در طول سه دهه پیشین داشت و بالاخره این عدد حباب قیمتی که نسبت قیمت به اجاره مسکن است را  از ۳۵ به ۲۹ در فصل بهار کاهش داشت.

منظور از اینکه بیان میداریم عدد حباب ۳۵ بود اینچنین است که میانگین قیمت مسکن در این زمان ۳۵ برابر قیمت اجاره بها بوده است البته این اعداد زمانی ارزشمند و قابل استناد است که بدانیم سطح متعارف تاریخی این نسبت در همه دوران پیشین چقدر بوده است تا بتوانیم مقایسه واقعی و منطقی داشته باشیم. 

در ادامه می توانید این خبر را مطالعه کنید: شرط سنی مسکن ملی

با بررسی مقاطع مختلف رکود و رونق بازار  مشخص است که در سالهای پیشین این عدد مابین ۱۴ الی ۲۴ واحده بوده است که زمانهایی که بازار پر رونق بوده رشد قیمت مسکن نسبت به اجاره بها پیشی گرفته است و بازه های زمانی که بازار مسکن راکد شده است و اصطلاحا جو قیمتی آرام بوده است این عدد به کف خود ۱۴ رسیده است. 

حباب ناگهانی قیمت مسکن

طی سالهای ۹۷ تا ۹۹ قیمت مسکن جهش ناگهانی و دنباله داری را طی کرد، بر اثر همین جهش نرخ اجاره نیز تحت تاثیر نرخ مسکن قرار گرفت. در واقع این جهش ناگهانی قیمت مسکن در تهران که سه سال پی در پی ادامه داشت منجر به افزایش سطح قیمت مسکن به اجاره شد و این عدد از ۳۰ نیز عبور کرد و به ۳۱/۸ در سال ۹۹ رسید اما متاسفانه در فصل زمستان عدد تاریخ ۳۵ را پر کرد.

حباب مسکن در برخی مناطق

به تحلیل آهن پرایس با بررسی نرخ مسکن و اجاره بها در مناطق مختلف تهران مشاهده می شود که در مناطق جنوب شهر که مناطق ۹ الی ۲۰ هستند نسبت قیمت مسکن به نرخ اجاره بها عددی در حدود ۲۹ است در حالیکه در مناطق شمال شهر و پر مصرف تر که جز مناطق لوکس هستند در این ۵ منطقه ی شما اندازه این عدد بزرگتر و در حدود ۳۵ می باشد.

به صورت مجزا منطقه چهار و پنج، الهیه شرقی و غربی تهران که جز مناطق پر معامله هستند مورد بررسی قرار گرفتند البته این مناطق حتی در بازه ی زمانی رکود بازار نیز به عبارتی پیشانی بازار مسکن هستند چرا که بیش از یک پنجم معاملات تهران در این مناطق است که متوسط نسبت قیمت به اجاره در بهار سال ۱۴۰۰ در این مناطق عدد ۳۲ واحد بوده است. 

بر اساس تحلیل ها و اعداد و ارقام و بررسی های موجود همواره سرعت رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی در سه سال پیشین به ویژه در سال ۹۷ کمتر بوده است البته هم اکنون نیز حباب مسکن در مناطق جنوبی کمتر است و به همین ترتیب در مناطق لوکس نیز میزان حباب بزرگتر است. در نهایت امر همین مسئله منجر شد تا در ماه های اخیرا تغییرات قیمت در شمال و جنوب به طریقی پیش رود که رابطه بین قیمت مسکن در نیمه جنوبی و نیمه شمالی متعارف و در عین حال از نظر حباب به هم نزدیک باشند. در ماه های پیشین همواره سرعت رشد قیمت مسکن در بخش جنوبی شهر نسبت به بخش شمالی بیشتر است تا بدین ترتیب این فاصله کاهش یابد و نرخ ها متعارف و منطقی شود.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته در حالی آغاز شد که قیمت روز آهن آلات در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد، البته کاهش قیمت اهن در برخی مبادی نیز مشاهده شد اما فروشندگان در تغییر قیمت‌ها دست نگه داشتند.

بازار ارز نیز که به طور مداوم در حال نوسانات سینوسی است روز گذشته کاهش جزئی داشت و نرخ دلار در پایان روز با برگشت مجدد به کانال ۲۹ هزار تومانی در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۷۶۰ تومان تبادل شد.

تحلیل روزانه قیمت اهن

در حال حاضر تقریبا کلیه بازارها از جمله بازار آهن وارد فاز انتظار ناشی از مذاکرات شده است از همین رو در نخستین روز هفته تغییری در قیمت روز اهن الات مشاهده نشد و عمدتا با حفظ قیمت روز پنجشنبه محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز میلگرد اگرچه در عمده مبادی فروش ثابت بود اما در برخی شرکت‌ها نوسان کاهشی ۱۰۰ و ۴۰۰ تومانی هم مشاهده می‌شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز عمدتا بدون تغییر قیمت اعلام شد اما این محصول نیز در مبادی فروش کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز تقریبا در کلیه مبادی فروش تغییر نداشت و ثابت اعلام شد. قیمت تیرآهن نیز تقریبا با کاهش روبه‌رو بود به طوری که در بخش کیلوفروشی کاهش ۵۰ تومانی برای این محصول ثبت شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش داشت، گفتنی است قیمت‌ تیراهن در برخی مبادی فروش ثابت بود.

قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز کاهش تقریبی ۴۰۰ تومانی داشت و در بازار ورق سیاه نیز کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد.

میخائیل اولیانوف در توییتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد از دیدار خود با رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا درامور ایران، خبر داد و درباره جزئیات این دیدار اظهار کرد که محور گفت‌وگو درباره احیای مذاکرات برجام بود. ظاهرا این خبر به اعتقاد کارشناسان نشانه خوبی در زمینه تسریع روند مذاکرات و دستیابی به توافقات دوطرفه است.

از سویی دیگر با توجه به اینکه مشکل اصلی بازار آهن کمبود متقاضی مصرف است حتی با کاهش قیمت‌ها نیز تغییری در رکود حاکم ایجاد نشد از همین رو برخی فروشندگان برای جلوگیری از ضرر و زیان و تآمین نقدینگی مورد نیاز به پدیده زیرفروشی روی آوردند.

به گزارش آهن پرایس، با این اوصاف همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد برای برون‌رفت از شرایط فعلی نیاز است که اکثر فاکتورهای مؤثر بر بازار آهن با هم همسو شوند زیرا هر یک به تنهایی توانایی ایجاد رونق در بازار و شکست رکود را ندارند.

از آنجایی که بازارهای جهانی نیز به دلیل تعطیلات در حالت ثبات قرار دارد و اوضاع داخلی نیز تعریف چندانی ندارد از همین رو به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز نیما تا حدودی بازار را به تحرک جزئی وادارد اگرچه ممکن است تأثیر چندانی در بخش تقاضا نداشته باشد.

بهبود صادات با تأمین زیرساخت‌ها 

برای توسعه و پیشرفت در هر زمینه‌ای در وهله اول تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز و تمهیدات اولیه آن مهمترین مورد است، در همین زمینه محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد اظهار کرد: طبق آخرین آمار موجود از صادرات ایران که انجمن تولیدکنندگان فولاد منتشر کرده است، به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که در ایران اعمال شده، صادرات کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار آهن تا پایان۱۴۰۰

 از جمله این مشکلات که می‌توان بدان اشاره کرد از دست داد بازار هدف صادرات مانند سوریه است، به طوری که کشور ترکیه در مقایسه با ایران سهم بیشتری از صادرات مقاطع فولادی به سوریه را به خود اختصاص داده است، به این صورت که با خرید مقاطع فولادی از ایران، قیمت آن را کمی افزایش داده و به سوریه صادر می‌کند.

هوشمند در ادامه بیان کرد: آنچه گفته شد موجب افت میزان صادرات ایران در مقایسه با ترکیه شده است و این درحالی است که کشور ما پتانسیل زیادی در زمینه اکتشاف مواد معدنی و تولید محصولات فولادی دارد و باید برای بهره‌برداری و استفاده بهینه از این امکانات تمهیدات و زیرساخت آن نیز فراهم شود تا هم با به دست آوردن بازار هدف صادرات بیشتر و حفظ بقیه بازارها، اوضاع تجارت جهانی فولاد کشور را توسعه ببخشیم.

وی همچنین افزود: اجرای درست طرح ساخت مسکن ملی از جمله برنامه‌هایی است که ممکن است موجب رونق صنعت فولاد کشور شود و لازم است که دولت اجرای درست آن را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

این فعال صنعتی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیشتر صنایع فولادی بزرگ طرح توسعه‌ای در برنامه‌های خود دارند اما به نظر می‌رسد بهتر است پیش از اجرای این طرح‌ها زیرساخت اولیه فراهم شود که از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به تأمین انرژی برق و گاز اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت فولاد از جوانب متعددی مورد اهمیت است به‌گونه‌ای که هم منبعی برای ارزآوری محسوب می‌شود و هم اوضاع بازار مسکن را بهبود می‌بخشد و همچنین کشور را از واردات محصولات فولادی بی‌نیاز می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، بنا بر آمار موجود از بازار آهن روز چهارشنبه تقریبا تمامی محصولات در غالب مبادی فروش کاهش یافت. هفته جاری درحالی آغاز شد که ثبات نسبی در کلیه محصولات قابل مشاهده بود اما این هفته درحالی پایان یافت که به تأثیر از اخبار مذاکرات و بورس کالا قیمت اهن الات به طور روزانه کاهشی شد.

بازار ارز نیز پس از نوسانات سینوسی نرخ دلار در آغاز هفته و رفت و برگشت در کانال‌های قیمتی ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی، با نزدیک شدن به پایان هفته در کانال ۲۹ هزار تومانی متوقف شد و نوسانات جزئی را تجربه کرد. روز گذشته قیمت دلار تقریبا ثابت بود و در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان تبادل شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

همانطور از که گزارشات روز گذشته برمی‌آید اکثر محصولات فولادی رشد منفی قیمت‌ها را تجربه کردند و همانطور که پیش‌بینی می‌شد کمبود تقاضا در بورس کالای روز گذشته به کاهش قیمت میلگرد منجر شد، به طوری که عمده شرکت‌ها قیمت‌ها را با کاهش ۵۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام کردند.

قیمت روز میلگرد درحالی با کاهش متقاضی روبه‌رو شد که کف قیمت عرضه شده برای آن ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود و ۱۵ هزار و ۷۹۵ تومان نیز سقف قیمت عرضه برای این محصول ثبت شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما برخی مبادی فروش نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان قیمت‌ها را کاهش دادند. قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز در کنار تثبیت قیمت‌ها در برخی مبادی فروش، کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی این مقاطع نیز مشاهده شد.

قیمت روزانه تیرآهن نیز اگرچه در برخی مبادی فروش ثبات داشت اما قیمت تیراهن شاخه‌ای حدود ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش داشت و در بخش کیلوفروشی نیز کاهش قیمت ۵۰ تومانی مشاهده شد. همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه کاهش ۲۰۰ تومانی داشت اما قیمت ورق سیاه تقریبا ثابت اعلام شد.

در کنار تأثیرات مثبتی که از اخبار مثبت مذاکرات وین در همه بازارها ازجمله بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود آنچه از تالار صنعتی به گوش می‌رسد بیانگر معاملات کم‌رمق مقاطع فولادی در بورس کالای روز گذشته بود.

به گزارش آهن پرایس، با توجه به اینکه ۲۲۷ هزار تن مقاطع فولادی عرضه شده بود، ۷۴ هزار و ۷۱۶ تن از این میزان مورد تقاضا قرار گرفت. مقاطع طویل فولادی در روز گذشته کف قیمتی ۱۳ هزار و ۵۲۳ تومان را تجربه کرد، کف قیمتی تیرآهن نیز ۱۳ هزار و ۸۹۱ تومان ثبت شد. با اینکه میزان محصولات عرضه شده بالا بود و قیمت‌ها کاهش داشت اما تقاضای قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد و به نظر می‌رسد این میزان عرضه با هدف دریافت مجوز صادرات مازاد محصولات صورت گرفته است تا راهی برای به فروش رساندن مقاطع فولادی در اوضاع رکود متقاضی مصرف باشد.

با توجه به شرایط فعلی که همچنان بازار مصرف دچار رکود است با آنچه در بورس کالا اتفاق می‌افتد موجب پایین‌تر آمدن کف قیمتی آهن الات می‌شود و همانطور که روز گذشته اشاره شد کاهش قیمت‌ها ممکن است به زیان تولیدکنندگان باشد.  اما تا زمانی که خریداران از تثبیت قیمت‌ها مطمئن نشوند ممکن است تمایل چندانی به خرید نشان نداده و همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها بمانند. 

روند رضایت‌بخش مذاکرات وین

همانطور که قابل مشاهده است سیگنال‌های حصول توافق در مذاکرات وین بیش از پیش به بازارها مخابره می‌شود. این درحالی است که هر دو طرف مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافقات تأکید داشته و تلاششان بر این است که تعهدات توافق سال ۹۴ را احیا کنند.

در نشست روز گذشته درباره رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای گفت‌وگو صورت گرفت و اگرچه اخبار مختلفی در این زمینه منتشر می‌شود اما برآیند کلی از اوضاع مذاکرات مثبت است و روند رو به جلو دارد و به گفته مذاکره‌کنندگان نزدیک شدن به حصول توافقات امری ملموس و قابل مشاهده است.

تعطیلی واحدهای میانی صنعت فولاد

از آنجایی که عدم تعادل قیمت اهن اسفنجی در قیمت محصولات فولادی مؤثر است، گویا این روزها در شکل‌گیری شرایط فعلی بازار آهن و تا حدودی کمبود متقاضی نیز دخیل است. 

از طرفی دیگر همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید به دلیل قطعی برق در تابستان سالجاری فولادسازان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند و راهکار دولت نیز برای جبران تبعات این بحران، عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا را در دستور کار قرار داد اگرچه این راهکار نیز نقاط ضعف و قوت قابل توجهی دارد.

امین مددی مدیر بازرگانی اندیشکده راهبردی معادن ایران در این زمینه اظهار کرد: ذوبی‌ها در زنجیره فولاد که در بخش میانی تولید فولاد قرار دارند با قطعی برق و کمبود انرژی بیشترین زیان را متحمل شدند. 

از همین رو نرخ آهن اسفنجی که مواد اولیه تولیدات فولاد است افزایش قابل توجهی داشته که به کاهش میزان تولید شرکت‌های ذوبی و القایی منجر شده است و بعضا شاهد تعطیلی برخی از این واحدها نیز هستیم و این درحالی است که دولت تمهیداتی برای جبران این خسارت‌ها نداشته است.



:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود و فروشندگان در حالت انتظار پیش از نتایج مذاکرات وین قرار دارند، به همین جهت میل به ثبات قیمت‌ اهن جو غالب بازار در روز گذشته را شکل می‌داد.

اما بازار ارز نیز با دریافت سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات دریافت می‌کند در دو روز اخیر عقبگرد کرده و همچنان در کانال قیمتی ۲۹ هزار تومان در نوسان است. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد ۲۹ هزار و ۷۴۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت اهن الات

بازار اهن در این ایام در حالت انتظار قرار دارد و با اندک کاهشی که به تأثیر از اخبار مثبت نشست‌ها در قیمت‌ روز اهن و فولاد اعمال شد، فعلا به طور تقریبی فروکش کرده و در واقع درحال حاضر فاکتور تأثیرگذاری که توانایی ایجاد تغییر اساسی در بازار را داشته باشد، وجود ندارد.

بر همین اساس قیمت روزانه میلگرد در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما نوسان ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نیز در برخی مبادی فروش مشاهده شد. با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود کف قیمت میلگرد امروز روی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها شاهد کاهش ۱۵۰ تومانی کارخانه آریان فولاد بودیم. همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز مانند بیشتر محصولات فولادی ثابت اعلام شد و تنها کاهش ۱۰۰ تومانی در یک شرکت مشاهده شد، این در حالی است که برخی مبادی فروش نیز از اعلام قیمت امتناع کردند.

قیمت روز تیرآهن نیز تقریبا تغییری نداشت و در بخش کیلوفروشی قیمت‌ها ثابت بود، تیراهن شاخه‌ای نیز غالبا ثابت اعلام شد اما در شرکت ذوب اهن کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی شاخه‌های پرفروش نیز مشاهده شد.

قیمت ورق سیاه هم تقریبا ثابت بود اما کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی مشاهده شد درحالی که برخی شرکت‌ها هم تمایلی به کاهش قیمت‌ها نداشتند.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی روز گذشته نیز معاملات بورس کالا چندان قابل توجه نبود به طوری که شمش عرضه شده که قیمت پایه آن ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود در مقایسه با عرضه پیشین کاهش یک درصدی داشت و با استقبال چشمگیری مواجه نبود به همین جهت ممکن است در اثر کاهش قیمت شمش و کاهش استقبال از آن قیمت اهن امروز کمی با نوسان کاهشی مواجه باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تأثیر مذاکرات بر قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، امروز نیز حدود ۲۲۷ هزار تن مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی در بورس کالا عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد عرضه میلگرد با کف قیمتی ۱۳ هزار و ۳۸۴ تومانی مورد استقبال قرار بگیرد در غیر این صورت کاهش۳ درصدی قیمت آن و نزدیک شدن به کانال قیمتی ۱۳ هزار تومان در هفته آینده دور از انتظار نیست.

ادامه مذاکرات پس از تعطیلات سال نو میلادی

از سوی دیگر اخبار متعددی که درباره مذاکرات وین منتشر می‌شود همه بازارها از جمله بازار آهن و فولاد را به امید گشایش و خروجی مثبت، در حالتی از انتظار فروبرده است.

بر همین اساس دور هشتم نشست‌ها که روز دوشنبه آغاز شد تا فردا ادامه خواهد داشت اما به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی ۲۰۲۱، پس از تنفسی سه روزه مجددا از تاریخ ۱۳ دی ماه مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

انریکه مورا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد با اشاره به دلیل این وقفه اظهار کرد مذاکرات با جدیت طرفین درحال برگزاری است و تنها به دلیل تعطیلات پیش‌رو ناچار به وقفه‌ای سه روزه هستیم. اگرچه تصمیم بر این بود که پس از تعطیلات سال نو دور هشتم مذاکرات برگزار شود اما بنا بر اراده جدی طرفین برای مذاکرات و تسریع در روند آن، بین تعطیلات کریسمس و سال نو دور هشتم نشست‌ها آغاز شد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با تأیید این خبر اظهار کرد که مذاکرات با هدف حذف تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای انجام می‌شود و پس از تعطیلات پیش رو مجددا از سرگرفته خواهد شد.

در حالی که ایران و روسیه روند مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند، آمریکا می‌گوید درحال حاضر نمی‌توان آینده مشخصی برای این مذاکرات پیش‌بینی کرد، به همین جهت به نظر می‌رسد تا زمان حصول نتایج قطعی اخباری از این دست به وفور شنیده خواهد شد.

برآیند کلی از اوضاع بازار اهن و فولاد بیانگر نوعی خلسه و سردرگمی در آن است، با توجه به تورم روزافزونی که همه بازارها را درگیر کرده و درحالی که قیمت‌ها به صورت چندین برابری درحال رشد است، بازار آهن و قیمت اهن الات به ثبات و رکودی نسبتا عمیق دچار است که عوامل متعددی این وضعیت را تشدید می‌کند، به عنوان مثال مذاکرات وین، کمبود تقاضا و کاهش ساخت و ساز در فصل زمستان و کاهش صادرات به موازات تعطیلات سال نو میلادی از مهمترین فاکتورهایی است که بازار فعلی را شکل داده است.

اوضاع فعلی بازار آهن و رکود حاکم بر آن به کاهش قیمت مقاطع منجر می‌شود درحالی که برخلاف سایر بازارها رشد چندانی نداشته است و به طور قطع اولین آسیب آن متوجه فولادسازان خواهد شد زیرا ادامه فعالیت واحدهای فولادی را با مشکل مواجه می‌کند.

در چندین هفته گذشته که شاهد افزایش نرخ دلار تا کانال قیمتی ۳۱ هزار تومان بودیم قیمت آهن مسیر خلاف جهت قیمت دلار درپیش گرفته بود و نوسان نداشت، حال اگر متأثر از حصول توافق در مذاکرات قیمت‌ها در بازار آهن عقبگرد کند تولیدکنندگان با مشکل مواجه خواهند شد.

براساس تجربه سنوات گذشته پس از تعطیلات سال نو میلادی صادرات آهن و فولاد کمی رونق می‌گیرد به همین جهت امیدواریم تأثیر مثبتی در بازار داخلی کشور گذاشته و اندک رونقی در آن ایجاد کند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن در روز گذشته حاکی از ثبات و بعضا کاهش قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش بود اما قیمت میلگرد در کنار ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها، عمدتا میل به کاهش داشت، در این میان بازار ارز نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و تقریبا ثابت بود به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل قیمت روزانه آهن

با توجه به دریافت سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین، بازار آهن نیز رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و شاهد بودیم که غالب محصولات در کنار ثبات قیمت، رو به کاهش بودند. همانطور که اشاره شد قیمت روز میلگرد در بیشتر مبادی فروش با کاهش قیمت ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بود اگرچه برخی نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز به تبعیت از جو غالب در بازار آهن در برخی شرکت‌ها به طور میانگین ۵۰ الی ۱۵۰ تومان با کاهش همراه بود اما اکثر شرکت‌ها تمایلی به کاهش قیمت نداشتند و با حفظ قیمت‌های روز پیشین محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روزانه تیرآهن نیز اگرچه در برخی مبادی فروش با ثبات همراه بود اما در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومانی این محصول بودیم همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز میل به کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کردند و جز یک شرکت که کاهش ۱۰۰ تومانی داشت مابقی فروشندگان به ثبات قیمت‌ها اصرار ورزیدند. قیمت ورق روغنی، رنگی، گالوانیزه و سیاه نیز عمدتا ثابت اعلام شد.

آنچه از اخبار و عوامل دخیل در بازار آهن برمی‌آید قیمت اهن در کوتاه مدت مسیری نزولی طی خواهد کرد اگرچه این امر منوط به حصول توافق در مذاکرات وین است. در حال حاضر که سیگنال‌های مثبتی از مذاکره‌کنندگان ارسال می‌شود بازار آهن را متأثر کرده است اگرچه عوامل دیگری همچون نرخ ارز و بورس کالا نیز در ایجاد شرایط فعلی مؤثر است.

براساس آمار معاملات بورس کالا در روز گذشته، تقریبا همه محصولات عرضه شده مورد معامله قرار گرفتند به طوری که ورق گالوانیزه با ۰/۳ درصد رقابت به قیمت ۲۶ هزار و ۴۵۴ تومان معامله شد. شمش بلوم نیز که به قیمت ۱۲ هزار و ۷۴۶ تومان عرضه شد ۱۴ هزار تن متقاضی داشت.

آخرین گزارش‌ها از مذاکرات

روز گذشته دور هشتم مذاکرات درحالی برگزار شد که با تمرکز بر سند جدید، سند خرداد ۱۴۰۰ که پیش‌نویس دولت قبل است، کنار گذاشته شد و مباحثی همچون تضمین و راستی‌آزمایی نیز در این دور از مذاکرات مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احیای برجام و تحرک بازار آهن

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام برگزاری این دور از مذاکرات را نتیجه‌بخش تلقی کرد و گفت طرفین مذاکره برای تهیه پیش‌نویس جهت حصول توافق در سریع‌ترین زمان ممکن توافق کردند.

نماینده چین نیز روند مذاکرات را مثبت تلقی کرد و گفت مشکلات و اختلافات ایران با طرف‌های مذاکره‌کننده رو به کاهش است و ممکن است پیش از ماه فوریه(۱۲ بهمن) توافقات انجام شود.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره نشست روز گذشته اظهار کرد مهمترین مسأله‌ای که در نشست هشتم مورد توجه قرار گرفت مسأله رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و تضمین بود. از همین رو ادامه این مباحث در نشست بعدی که سه‌شنبه(امروز) برگزار می‌شود نیز مورد بحث قرار می‌گیرد، همچنین مسائلی همچون تحریم‌های ملی و بانکی نیز به مذاکره گذاشته می‌شود.

سیاست‌ کاهش ارزش لیر

به گزارش آهن پرایس، در چند هفته اخیر متوجه کاهش قابل توجه ارزش لیر ترکیه بودیم اما در چند روز گذشته مجددا ارزش آن در لاین صعودی قرار گرفته است، به گفته محمدرضا هوشمند فعال صنعتی، دولت ترکیه با هدف تقویت صادرات و افزایش همه جانبه آن تعمدا به کاهش ارزش لیر اقدام کرد تا بازار هدف بیشتری از جمله سوریه و افغانستان و... را نیز جذب کند.

وی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بازرگانان ما برنامه و سیاست درستی در این زمینه ندارند، با کاهش ارزش لیر دچار مشکل شدند از همین رو برای بهبود وضعیت صادرات کشور بخش‌های خصوصی در این شرایط اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند تا بازار هدفمان را از دست ندهیم زیرا این جریان اقتصاد کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

هوشمند در پایان افزود با توجه به شرایط فعلی کشور که دچار بحران شدید اقتصادی است پیشنهاد می‌شود مسئولان امر توجه بیشتری به بازرگانان خصوصی داشته باشند تا علاوه‌بر حفظ بازار صادرات کشور، میزان آن را نیز افزایش دهیم.

عواقب حذف ارز ترجیحی

آنچه از اخبار منتشر شده به گوش می‌رسد برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هر روز جدی‌تر می‌شود و ممکن است با انتشار اخبار مثبت درباره مذاکرات، اهمیت و تبعات این امر در این مدت نادیده گرفته شود.

به اعتقاد اقتصاددانان اگر مذاکرات نتایج مثبتی در بر نداشته باشد، حذف ارز ترجیحی به تورم بسیار بزرگی در کشور منجر خواهد شد که به طور قطع عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

در همین زمینه غنینظری عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به تبعات حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: عواقب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۹ کالای ضروری صرفا به این کالاها محدود نمی‌شود و بیش از ۲۰۰ کالای دیگر نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و به‌یقین آتش این تصمیم با افزودن تورم در وهله اول دامن مردم و به ویژه اقشار ضعیف جامعه را می‌گیرد و آنطور که به نظر می‌رسد دولت هیچ برنامه‌ا‌‌ی ‌برای جبران تبعات و آسیب‌های ناشی از آن نیز ندارد.

نظری افزود: به اعتقاد من نحوه بودجه‌بندی به‌طوری است که به جای حل مشکلات مردم و ارائه خدمات به آنها در جهت رفع مشکلات دولت تدوین شده است.

از سویی دیگر براساس برخی آمارها طی بیانیه‌ای که از گمرک ایران منتشره شده است برخی اقلام ضروری همچون شیرخشک، گندم و برنج و روغن و... از ۱۳ دی ماه سالجاری مشمول مالیات ارزش افزوده خواهند شد. این درحالی است که ارز ترجیحی این کالاها از سال آینده حذف خواهد شد و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو نیز در هاله‌ای از ابهام است.

با این اوصاف آنچه در انتظار مردم است افزایش چندین برابری قیمت کالاها و ایجاد تورم عظیمی در کشور خواهد بود زیرا شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت برخی داروها درحالی افزایش پیدا کرده که هنوز این تصمیم اجرایی نشده است.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته نیز نوسان قابل توجهی نداشت و عمده شرکت‌ها تمایل چندانی به کاهش یا افزایش قیمت‌ها نشان ندادند از همین رو روند ثبات و سکون در بازار آهن همچنان ادامه داشت و عمده مبادی فروش قیمت مقاطع فولادی را ثابت اعلام کردند.

این در حالی است که بازار ارز در حال نوسانات جزئی بود و نرخ ارز در طی یک روز از کانال ۳۰ هزار تومانی به کانال قیمتی ۲۹ هزار تومانی برگشت و مجددا در پایان روز هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به استمرار ثبات قیمت اهن در این ایام روز گذشته نیز بازار آهن و فولاد به همین منوال بود و مقاطع فولادی تغییرات قیمتی چشمگیری را تجربه نکردند، از همین رو به تبعیت از جو غالب بازار قیمت روزانه میلگرد نیز در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها چند شرکت میل به کاهش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند.

جز یک شرکت که با کاهش محدود اعلام قیمت کرد، قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز عمدتا ثبات اعلام شد. قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی با کاهش نسبی همراه بود، این درحالی است که در بخش کیلوفروشی اغلب مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روزانه انواع لوله و پروفیل در عمده شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد اما در برخی شرکت‌ها ثبات قیمت نیز مشاهده شد. قیمت ورق سیاه نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود درحالی که قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تغییر استراتژی در بازار راکد آهن

همچنین براساس آمار موجود از تالار صنعتی روز گذشته معاملات بازار بورس رونق چندانی نداشت و از محصولات عرضه شده تنها ۳۵ هزار تن آهن اسفنجی مورد معامله قرار گرفت. این محصول با قیمت ۹ هزار و ۱۳۷ تومان معامله شد که نشان‌دهنده کاهش ۰/۴ درصدی نرخ آن در مقایسه با عرضه پیشین بود.

براساس آمار موجود امروز نیز حدود ۲۹ هزار تن محصولات فولادی در تالار صنعتی عرضه خواهد شد که شامل ورق گالوانیزه، ورق رنگی، شمش بلوم و... است.

به گزارش آهن پرایس، اخباری که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد گویای این امر است که مذاکرات امروز حول محور محتویات است و توافقات درباره مسائل کلی و ظاهری صورت گرفته است.

 درباره مسائل هسته‌ای تعاملات موفقیت‌آمیزی در دور پیش مشاهده شد اما آنچه در این دور از مذاکرات اهمیت دارد، مسأله تحریم‌ها است‌ و حصول توافقات نهایی منوط به رویکرد طرف‌های مذاکره‌کننده در این زمینه است.

باتوجه به سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات وین مشاهده می‌شود می‌توان به نتایج مثبت دور هشتم نشست‌ها امیدوار بود در غیر این صورت دوباره همه بازارها در حالت تعلیق و انتظار روند فعلی را ادامه خواهند داد.

ار طرفی براساس تجربه سال‌های گذشته با نزدیک شدن به سال نو چینی و ماه ژانویه بازارهای جهانی فولاد نوسانات مثبتی را تجربه می‌کنند، از همین رو می‌توان امیدوار بود که با تکرار این تجربه بازار داخلی ایران نیز به تأثیر از آن، از حالت رکود و سکون فعلی خارج شده و کمی به حرکت واداشته شود.

عرضه همه محصولات در بورس

آنچه از اخبار موجود برمی‌آید عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا به طور جدی اجرایی شده و پس از این هیچ محصولی در خاج از بورس عرضه نخواهد شد از همین جهت قیمتگذاری دستوری نیز حذف شده و دولت دخالتی در تعیین قیمت محصولات نخواهد داشت.

در همین زمینه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار کرد: براساس شیوه‌نامه جدید همه دستورالعمل‌های پیشین حذف شده و مطابق آن همه محصولات زنجیره فولادی ملزم به عرضه در بورس کالا هستند و امکان صادرات مازاد محصولاتی که به فروش نرسیده نیز فراهم خواهد شد.

سرمایه‌گذاری فولادی‌ها برای توسعه گاز

با توجه به محدودیت مصرف انرژی که در پی کمبود آنها برای صنایع فلزی در نظر گرفته شده است مشکلاتی برای این واحدها رقم زده است که رفع آن نیز به زمان طولانی نیاز دارد. 

از همین رو می‌توان گفت صنعت گاز پتانسیل‌ و ظرفیت رشد و توسعه را دارد از ههمین رو فولادسازان با مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توانند به رفع بخشی از مشکلات موجود ازجمله کمبود گاز کمک کنند.

براساس اهداف سالیانه که تدوین شده بود بنا بر این بود که در چشم‌انداز ۴ ساله ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم اگرچه در جهان جایگاه دهم فولادسازی را به خود اختصاص داده‌ایم اما با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه انرژی با آن مواجه شدیم میزان تولید نیز کاهش یافت.

در همین زمینه بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: اگر این محدویت‌ها همچنان ادامه داشته باشد به تبع تولید فولاد نیز کاهش خواهد یافت و در نتیجه صنایع مختلفی همچون سازندگان قطعات طویل، خودروسازی و ... را با مشکلاتی متعددی مواجه خواهد کرد.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: ثبت نام مسکن ملی همچنان هم محدودیت ها و شروط خاص خودش را دارد و گویا بعضا آنچه در اخبار اعلام شده هنوز به مرحله قطعی و مصوب شدن نرسیده است. 

حدود یک ماه گذشته مدیران وزارت راه و شهرسازی صحبت هایی در زمینه امکان ثبت نام افراد مجرد بالای ۱۸ سال به شرط متاهل شدن در طرح نهضت ملی مسکن خبر دادند اما آنچه که پیداست هنوز این طرح در شورای عالی مسکن به تصویب نرسیده است. 

چرا که ثبت نام افراد مجرد با دریافت پیام رد درخواست به دلیل عدم رعایت شرط سنی فرد مجرد روبرو می شود. البته وزارت راه و شهرسازی در روز گذشته مجددا اعلام داشت که شرط سنی برای مردان مجرد ۴۵ سال و برای زنان مجرد ۳۵ سال است و در مورد معلولان جسمی حرکتی حداقل شرط سنی ۲۰ سال، بیماران خاص نیز نیازمند تاییدیه از سوی وزارت بهداشت بدون شرط سنی هستند. 

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیاست‌های نادرست بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس، در مورد زنان و مردان سرپرست خانوار نیز که به دلیل متارکه مجردی زندگی میکنند و سرپرست فرزندان خود هستند بدون شرط سنی می توانند ثبت نام نمایند. 

آمار متقاضیان مسکن ملی 

بر اساس آمار منتشره از سوی معاونت مسکن و ساختمان بالغ بر ۲ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۹۳۴ نفر در مسکن ملی ثبت نام کرده اند، ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهرماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت. 

نهضت ملی مسکن یک از سیاست های کلان و ارزشمند دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس آن مقرر است که در طی چهار سال، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در برنامه دولت قرار گیرد که به طور کلی شروطی از جمله تاهل و سرپرست خانوار، حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی مسکن از اول انقلاب را دارد.  البته برای مهاجرانی که به کلانشهرها مهاجرت کرده اند نیز سابقه سکونت به یکسال کاهش یافته است. 

پرداخت چهار مرحله ای وام مسکن 

بر اساس اخبار منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی وام های طرح نهضت ملی مسکن طی چهار مرحله پرداخت خواهد شد، شایان ذکر است این وام به حساب متقاضی واریز نمی شود، بلکه سازندگان برای ساخت هر مرحله وام آن را دریافت می نمایند. 

البته به اظهارات هیات دولت حدود ۵۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن از طریق وام تامین می گردد.  مبلغ وام مذکور در تهران ۴۵۰ میلیون، در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مرکز استان ها ۳۵۰ میلیون تومان و در نهایت شهرها ۳۰۰ میلیون و روستا ۲۵۰ میلیون تومان است.

به طور کلی هم وام به حساب سازنده ریخته می شود و اقساطش را باید کسی که ثبت نام کرده پرداخت نماید و این تسهیلات به صورت مرحله ای و مناسب با فرایند ساخت و پیشرفت فیزیکی پروژه در چهار مرحله پرداخت خواهد شد که به طور مثال در تهران  مرحله اول ۴۵ میلیون تومان معادل ۱۰ درصد ارزش وام برای مرحله فنداسیون پرداخت می شود. 

پس از این در مرحله دوم بعد از ساخت اسکلت ساختمان مبلغ ۱۸۰ میلیون که معادل ۴۰ درصد ارزش وام است پرداخت می شود و در مراحل سفت کاری و نازک کاری نیز ۱۱۲/۵ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی آغاز شد که قیمت روزانه آهن آلات تغییر بخصوصی نداشتند و غالب مبادی فروش مقاطع فولادی را با ثبات قیمت عرضه کردند این درحالی است که روز گذشته شاهد عقبگرد قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومانی بودیم به طوری که در بازار آزاد هر دلار به قیمت ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان به فروش رسید.

بررسی قیمت روزانه آهن

با توجه به ثبات قیمت اهن در چندین روز اخیر روز گذشته هم کماکان بر همان منوال گذشت و بازار آهن نوسان چندانی را تجربه نکرد از همین رو قیمت روزانه میلگرد در عمده شرکت‌ها ثبات داشت و تنها چند شرکت کاهش قیمت ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند البته یک شرکت نیز با ۵۰ تومان افزایش اعلام قیمت کرد.

قیمت روزانه نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها دو شرکت کاهش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی را تجربه کردند. در بخش کیلوفروشی قیمت تیرآهن ۵۰ تومان افزایش داشت اما در بخش شاخه فروشی عمدتا قیمت‌ها ثابت اعلام شد و تنها یک شاخه ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

در کنار ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز به طور میانگین با کاهش قیمت ۱۰۰ الی۲۰۰ تومانی همراه بود؛ همچنین قیمت انواع ورق سیاه، گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه شد اگرچه در برخی مبادی فروش ثبات قیمت نیز مشاهده می‌شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در خواب زمستانی

به گزارش آهن پرایس، از آنجایی که ادامه مذاکرات برجام از ششم دی‌ماه از سرگرفته خواهد شد استمرار ثبات قیمت اهن در چند روز آینده، محتمل‌ترین گزینه برای بازار آهن است و به نظر می‌رسد تغییرات قابل توجه و اثرگذاری که بازار را به تحرک وادارد، رخ ندهد.

از سوی دیگر کاهش میزان معاملات در تالار صنعتی نیز به این شرایط دامن زده و به ثبات بیش از پیش قیمت روزانه اهن الات منجر شده است. اگرچه عدم متقاضی مصرف نیز خود مزید بر علت است و می‌توان گفت اصلی‌ترین فاکتور تعیین‌کننده شرایط فعلی در بازار اهن است.

 از همین رو مشاهده می‌کنیم که این شرایط فروشندگان را تحت فشار قرار داده تا از تغییرات قیمت محصولات خود دست کشیده و به ثبات رو بیاورند اگرچه در این میان برخی عرضه‌کنندگان میل به افزایش قیمت‌ها دارند اما در حال حاضر بازار پتانسیل افزایش قیمت را ندارد.

مطابق آمار از بورس کالا در روز گذشته، تنها شاهد انجام معاملات به میزان ۲ هزار و ۸ تن بودیم. میلگرد کلاف که تنها ۱۶۰ تن تقاضا داشت به قیمت ۱۵ هزار و ۱۹۹ تومان معامله شد که بیانگر رقابت ۱/۶درصدی این محصول بود.

ورق گرم اصفهان نیز که به قیمت ۲۰ هزار و ۸۲۶ تومان عرضه شد تقاضای ۶۵۰ تنی را ثبت کرد، همچنین میلگرد ساده با قیمت ۱۳ هزار و ۹۲۰ تومان عرضه شد که تقاضای ۱۹۸ تنی این محصول را به ثبت رساند.

به طور کلی می‌توان گفت روز گذشته میزان معاملات در بورس کالا رونق چندانی نداشت و حدود ۷۰ درصد محصولات عرضه شده معامله نشدند، همچنین بنا بر آمار موجود امروز نیز حدود ۱۷۲ هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل سنگ آهن، گندله و اهن اسفنجی و کنسانتره است.

درحال حاضر آنچه بازار آهن با آن دست و پنجه نرم می‌کند عدم تقاضا و مازاد عرضه است اگرچه کاهش توان مالی و عدم گردش پول را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. نتیجه این شرایط آسیب‌ها و فشارهایی است که به برخی واحدهای فولادی به ویژه واحدهای کوچکتر تحمیل می‌شود و اگر این واحدها روند و اصول کار خویش را تغییر ندهند همچنان دچار ضرر و زیان خواهند بود.

این واحدها می‌توانند از تولید محصولاتی که مشتری چندانی ندارد دست کشیده و محصولاتی را تولید کنند که دارای متقاضی است و سود مالی در بر دارد یا نحوه فروش محصولات خود را تغییر داده و با کاهش سود، فروش بیشتری داشته باشند. این راهکارها و تغییر روند فعالیت در شرایط بحرانی می‌تواند کمک کننده باشد یا از تعطیلی واحدهای فولادی کوچک جلوگیری کند.

اخبار منتشر شده از مذاکرات وین بیانگر سیگنال‌های مثبت در این زمینه است به طوری که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حصول توافق در این دور از مذاکرات ابراز امیدواری کرد و احتمال رسیدن به توافق را بالا دانست.

وی بیان کرد که ما به دنبال توافق به شرایط خوب هستیم و معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافق بد است. گفتنی است فردا ششم دی ماه ادامه مذاکرات برجام از سر گرفته می‌شود و باید دید نتایج این نشست‌ها به کجا ختم خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: سازوکارهای جدید  و تغییراتی در چرخه صنعت و وزارت صمت در حال انجام است و اظهار می شودکه کلیه این تغییرات با هدف تخصصی و هدفمند شدن سیاست های این بخش از صنعت صورت می گیرد چرا که یکایک این تصمیمات و سیاست ها نه تنها بر اقتصاد بلکه مستقیما بر قیمت روز آهن آلات تاثیر گذار است.

محمدرضا هوشمند، فعال صنعت فولاد در این زمینه بیان داشت: از آنجایی که وزارت صمت از یکسو با تولید و از دگر سو با مصرف کنندگان در ارتباط است درصدد ایجاد تغییراتی است که مدیریت امور با اتخاذ سیاست هایی در بخش تولید، معادن، صنایع و تنظیم بازار تخصصی شوند.

یکی از دلایل پر اهمیتی که وزیر صمت اخیرا بر بحث تغییرات تمرکز دارد این است که این وزارتخانه تقریبا دو بعدی است چرا که هم موثر بر اقتصاد کشور است و هم تصمیماتش بر اقتصاد خانواده ها تاثیر گذار خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی چالش‌های صنایع فولادی

امیدواریم که تغییر معاونت معدنی وزارت صمت منجر به استفاده بیشتر از نظرات متخصصان و کارشناسان و مشاوران معادن و فولاد شود و در نهایت امر منجر به توجه خاص به زیرساخت های معادن، کیفیت، مواد اولیه و مشکلات دیگر معادن شود و شاید بتوان با قطعیت اظهار داشت به جای توجه به تغییر معاون ما ملزم به نگاه دلسوزانه و کارشناسانه هستیم و باید به گونه خاص و پر تمرکز به ظرفیت های بخش خصوصی و حتی استفاده از تجارب کشورهای دیگر در حوزه معدن توجه نماییم. 

به گزارش آهن پرایس، هم اکنون مسئولان در بخش های دولتی و خصوصی و چه بسا افراد حقیقی نیز به شدت پیگیر تغییر و تحولند اما تغییر و تحول شاید در کلام ساده باشد اما در عمل کاری سخت است که انرژی زیادی می طلبد و نیازمند ایجاد زیرساختهایی در این زمینه است در واقع الان انتظار و امید بر این است که با تغییر معاونت مسیر تسهیل زیر ساخت ها فراهم شود. 

ساخت نیروگاه توسط فولادسازان 

بر اساس گزارش ها و اخبار منتشره این چنین بر می آید که پس از بررسی محدودیت های انرژی برق سید زمان حسینی، مشاور مدیر عامل و مجری احداث نیروگاه های صنایع معدنی شرکت توانیر اظهار داشت: تفاهم نامه ای در جهت همکاری بین وزارت نیرو و صمت در تاریخ ۱۹ مهر به امضا رسیده است که بر این اساس ظرفیتی بالغ بر ۱۰ هزار  الی ۱۲ هزار مگاوات در ظرفیت  تولیدی این نیروگاه از طریق سرمایه گذاری در صنایع معدنی در نظر گرفته شده است، که بر اساس این تفاهنامه در استان های اصفهان، هرمزگان، کرمان، یزد، فارس، مرکزی، خراسان شمالی، سمنان، آذربایجان غربی، خوزستان و سیستان و بلوچستان ساخت این نیروگاه ها محقق خواهد شد. 

اخیرا نیز یک قرار داد فی مابین فولاد مبارکه و شرکت مپنا منعقد شده است که بر آن اساس مقرر است هر چه سریعتر ساخت نیروگاه برق برای این دو شرکت کلید بخورد. چنانچه شرایط آب و هوایی مساعد باشد و سدهای آب پر باشد آنگاه شرایط تولید برق نیروگاه های آبی آسانتر خواهد شد و با آغاز به کار نیروگاه های جدید و پروژه های در دست احداث و به طور کلی مدیریت میزان مصرف می توان برق صنایع را تامین کرد و در نهایت امر این چالش و مشکلات قطعی برق مرتفع گردد. 

بخشنامه های صنایع فولادی در سالهای گذشته 

آنوش رحام، دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران اظهار داشت: در پی صدور انواع و اقسام بخشنامه های بدون قاعده و بی هدف نه تنها به هدف خاصی مثبتی نرسید بلکه گویا صرفا یک بخشنامه برای انجام یک کار اداری صادر می شد و در نهایت منجر به افزایش گرفتاری بخش های خصوصی شد. 

در طی چهار سال بالغ بر ۱۱ هزار بخشنامه در بخش صنایع  و معادن صادر شده است و توجیه منطقی ندارد هم اکنون در وزارت صمت جابجایی و بازنگری هایی در معاونت های در حال انجام است اما باید توجه نمود که مدیران کل باید در این زمان از افراد مورد تایید و متخصص در هر یک از جایگاه های شغلی استفاده نمایند تا چنانچه هر بخشنامه ای صادر می شود یک فایل ضمیمه داشته باشد که دلایل صدور بخشنامه در آن نوشته شده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها هفته گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود و شرکت‌ها تمایل چندانی به تغییر قیمت‌ها نداشتند.

بازار ارز نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و گویا عامل خارجی بخصوصی که بازار را دچار نوسان کند رخ نداده و همچنان در حالت تعلیق پیش از مذاکرات  برجام و منتظر نتایج آن به سر می‌برد، اما پس از توقف در مرز قیمتی ۳۰ هزار و ۲۸۰ تومان با انتشار خبری مبنی بر ازسرگیری مذاکرات در ۶ دی ماه سالجاری اندکی کاهش یافت و هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و۱۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، اوضاع بازار آهن در پایان هفته پیش برآیندی از اوضاع بازار در کل هفته است و آنطور که مشاهده می‌شود نوسان چشمگیری در قیمت روزانه آهن رخ نداد.

به تبعیت از جو غالب در بازار اهن قیمت روزانه میلگرد نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها چند شرکت با کاهش جزئی ۱۰۰ تومانی همراه بودند، البته یک شرکت نیز با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت کرد.

اگرچه عمده مبادی فروش قیمت روز تیرآهن را با نوسان جزئی اعلام کردند اما در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت افزایش ۵۰ تومانی نیز مشاهده می‌شد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز این نوسان در محدوده قیمتی ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی قابل مشاهده بود.

قیمت روزانه نبشی و ناودانی نیز مانند سایر مقاطع فولادی بدون تغییر بود، همچنین قیمت پروفیل‌ و انواع لوله نیز ثابت اعلام شد و به طور کلی تحرک خاصی در بازار آهن مشاهده نشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در هفته اخیر

مطابق آمار و بنا بر تجربه چندین هفته اخیر، بازار آهن به اکثر پارامترهای اثرگذار در بازار بی‌تفاوت شده است و گواه این امر رکود معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد است.

از طرفی دیگر کاهش صادرات و ساخت‌وسازها و همچنین از دست رفتن جایگاه سرمایه‌ای مقاطع فولادی همگی موجب تعمق رکود حاکم بر بازار شده که نتیجه آن قرار گرفتن عرضه‌کنندگان در تنگنای تأمین نقدینگی است همچنین افت بازار جهانی فولاد به دلیل رکود مسکن در چین نیز به افت صادرات شمش و مقاطع فولادی منجر شده است. در نتیجه عدم چرخه پول در بازار و کاهش نقدینگی موجب افزایش پدیده زیرفروشی در بین عرضه‌کنندگان شده است که برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صورت می‌گیرد.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی امروز در بورس کالا حدود ۱۹ هزار تن محصولات فولادی عرضه می‌شود که شامل ورق گرم، شمش آلیاژی، میلگرد کلاف و ساده می‌شود.

آنطور که به نظر می‌رسد به دلیل نبود تقاضا حجم محصولات عرضه شده و نرخ آنها در مقایسه با آخرین عرضه کاهش داشته است که به نظر می‌رسد با هدف ترغیب متقاضی برای خرید، کاهش یافته است. 

به عنوان مثال میلگرد کلاف ۲ هزار و ۴۲۰ تن عرضه شده که به نسبت عرضه پیشین تقریبا ۲۹/۸ درصد با کاهش مواجه بوده است و همچنین کف قیمتی این محصول نیز ۱۴ هزار و ۹۴۷ تومان در نظر گرفته شده است.

درحال حاضر مهمترین مسأله‌ای که کلیه بازارهای جهانی و داخلی را تحت تأثیر قرار داده شیوع سویه «اومیکرون» و ازسرگیری محدودیت‌های کرونایی است. اما براساس مشاهدات بازار داخلی ایران چندان به عوامل خارجی واکنش نشان نمی‌دهند و منتظر نتایج مذاکرت هستند.

براساس اخبار منتشر شده درباره مذاکرات وین، روز جمعه اولیانوف با انتشار توییتی مبنی بر ازسرگیری مذاکرات در اسرع وقت، اعلام کرد که ادامه مذاکرات از ۲۷ دسامبر آغاز خواهد شد و باتوجه به برگزاری موفقیت‌آمیز این نشست‌ها باید ادامه آن را نیز به این مسیر سوق بدهیم تا نتایج مطلوبی به دست آید.

کاهش سامانه‌های فولاد

مجید سیمین‌پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنف آهن و فولاد استان همدان حذف کد آیسیک را امری غیرکارشناسی تلقی کرد و اظهار داشت: افزایش سامانه‌های متعدد در زنجیره فولاد موجب بروز مشکلاتی شده است که به نظر می‌رسد این روند باید پیگیری و اصلاح شود.

وی در ادامه بیان کرد: فولادسازان بزرگتر غالبا افرادی هستند که برای کل واحدهای زجیره فولاد تصمیم می‌گیرند درحالی که این امر اشتباه است و پیشنهاد می‌شود با تشکیل سازمان واحدی به نام «سازمان فولاد» هر واحد و رسته‌ای در این زنجیره در مسائل مربوط به حوزه خود تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته جو نسبتا آرامی در بازار آهن حاکم بود و قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش تغییر چندانی نداشت اگرچه کاهش قیمت مقاطع فولادی نیز مشاهده شد اما در این میان برخی کارخانه‌ها با نوسان قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

در بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری رخ نداد و پس از اندکی افزایش قیمت، روز گذشته قیمت دلار مجددا کمی کاهش یافت به طوری که در پایان روز هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

همانطور که اشاره شد روز گذشته در بازار آهن نوسانات قابل ملاحظه‌ای رخ نداد و تقریبا عمده محصولات بدون تغییر قیمت عرضه شدند و قیمت روز میلگرد نیز غالبا ثابت اعلام شد اما کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش نیز مشاهده شد و حتی یک کارخانه با ۵۰ تومان افزایش اعلام قیمت کرد.

روز گذشته قیمت تیرآهن در نوسان بود به طوری که در بخش کیلوفروشی هم کاهش ۱۰۰ تومانی داشتیم و افزایش ۵۰ تومانی این محصول نیز مشاهده شد همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز قیمت‌ها در نوسان بود و به طور میانگین کاهش و افزایش قیمت در محدوده ۱۰ الی ۳۰ هزارتومانی رقم خورد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش تقاضا در پی افزایش تورم

قیمت روزانه نبشی و ناودانی نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما برخی مبادی فروش حدود ۱۰۰ الی ۶۵۰ تومان کاهش قیمت داشتند. همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شدند اما عمده شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند. بنابراین می‌توان گفت هفته جاری بازار آهن اوضاع متلاطمی نداشت و درحالی پایان یافت که قیمت آهن نوسانات چشمگیری را تجربه نکرد.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اوضاع بازار آهن در نخستین روز از فصل زمستان برمی‌آید بیانگر انجماد و تعمق رکود بیش از پیش در این بازار است. البته یکی از دلایل سردی بازار در روز گذشته را می‌توان به معاملات کم‌رونق مقاطع فولادی نسبت داد.

از طرفی نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین و توقف آن در ایجاد شراط فعلی بی‌تأثیر نیست اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم مهمترین فاکتور تعیین‌کننده و اثرگذار در بازار آهن متقاضی مصرف است که این روزها به دلایل متعددی از جمله عدم نقدینگی، کاهش ساخت‌وسازها و ... با کمبود روبه‌رو است.

نگاه توسعه‌ای باید در اولویت باشد

این روزها که وزارت صمت درحال ایجاد تغییرات ساختاری است افراد متفاوتی درباره این تغییرات اظهارنظر کرده و دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه دارند. مطابق اخبار هفت معاونت مجزا در این سازمان تشکیل خواهد شد.

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در‌باره این تغییرات اظهار خشنودی کرد و اظهار داشت: تغییر در ساختارها و قرارگرفتن افراد متخصص و کاردان در رأس امور شرایط خوبی در وزارت صمت رقم خواهد خورد.

وی این تغییرات را مثبت تلقی کرد و افزود: با گماشتن افراد متخصص و کاربلد در این سمت‌ها تغییرات مثبتی حاصل خواهد شد و حتی می‌توان برای پیش‌روی و انجام بهتر امور اختیارات یک وزیر را به معاونان این سازمان داد.

وی همچنین درباره گستردگی حوزه فعالیت سازمان صمت اظهار کرد: صنعت، معدن و تجارت سه حوزه مجزا هستند و نمی‌شود یک نفر در همه این زمینه‌ها دارای تخصص باشد.

هفته گذشته رضا فاطمی امین در گفت‌وگو با رسانه‌ها اجرای تغییر در ساختار وزارت صمت را اطلاع‌رسانی کرد و از تغییر عناوین معاونت‌ها خبر داد. وی همچنین اجرای این تغییرات را انقلابی در ساختار وزارت صمت تلقی کرد.

اما اظهارات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که از این میان به گفت‌وگوی بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران اشاره می‌کنیم.

وی در گفت‌وگویی درباره تغییر در ساختار وزارت صمت و تغییر عناوین معاونت‌ها ابراز کرد: نگاه توسعه‌ای افرادی که در این سمت‌ها گماشته می‌شوند باید در اولویت باشد زیرا تغییر اسم معاونت‌ها اهمیتی ندارد و در بهبود عملکرد این سازمان تأثیری نخواهد داشت.

شکوری همچنین افزود: سازمان صمت در همه تصمیم‌گیری‌ها باید نگاه همه‌جانبه داشته و نظرها و پیشنهادات همه بخش‌های مربوطه از جمله بخش خصوصی را نیز در تصمیم‌گیری‌ها اعمال کند.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس گزارش موجود از بازار آهن روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات نوسان خاصی را تجربه نکرد و شاهد ثبات قیمت محصولات فولادی در بخش عمده‌ای از بازار بودیم البته تقریبا نیمی از مبادی فروش نیز به کاهش قیمت‌ها اقدام کردند.

بازار ارز نیز پس از افزایش جزئی قیمت دلار در روز دوشنبه، نوسان چندانی در روز گذشته نداشت و هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۲۸۰ تومان مبادله شد.

تحلیل قیمت روزانه آهن

باتوجه به اینکه روز گذشته قیمت روز اهن عمدتا در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد قیمت روز میلگرد نیز از این امر مستثنا نبود و تغییر چندانی در قیمت‌ها اعمال نشد، اما در بخش دیگری از بازار کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول مشاهده شد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز تقریبا در همه بخش‌ها ثابت اعلام شد و تنها تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها قیمت محصولات خود را کاهش دادند. قیمت نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت بود اما کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی این محصول در چند کارخانه مشاهده شد.

قیمت روزانه تیرآهن در بخش کیلوفروشی کاهش ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد و در بخش شاخه فروشی نیز کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی اعلام شد، اگرچه در برخی مبادی فروش افزایش قیمت تیراهن تا حدود ۵ الی ۲۲۰ تومان نیز مشاهده شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آغاز زمستان با بازار سرد آهن

با آغاز فصل زمستان احتمال می‌رود بازار آهن به رکود عمیق‌تری فروبرود زیرا به دلیل کاهش ساخت‌وسازها به مراتب تقاضا نیز بیش از پیش کاهش می‌یابد به همین جهت پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل سرما بازار آهن روند فعلی را در پیش بگیرد و تغییرات قابل توجهی در آن رخ ندهد.

از سویی دیگر روز گذشته در تالار صنعتی قیمت شمش در مقایسه با آخرین عرضه کاهش جزئی را تجربه کرد که به تأثیر از آن برخی کارخانه‌ها اقدام به کاهش قیمت محصولات فولادی کردند، البته گفتنی است این جریان تأثیر چشمگیری در بازار آهن و فولاد اعمال نکرد و تغییرات قیمتی چندان قابل توجه نبود.

افزایش تورم در پی سیاست‌های غلط

به گزارش آهن پرایس مسأله‌ای که این روزها مورد توجه همه اقشار جامعه است و همه جوانب زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده تورم روزافزونی است که به طور گسترده همه بازارها را درگیر کرده است.

با توجه به این امر، آنچه این روزها در رسانه‌ها بحث‌برانگیز شده مسأله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نوع بودجه‌بندی سال ۱۴۰۱ است. یکی دیگر از این مباحث افزایش قیمت سوخت بنزین است اما سخنگوی دولت این خبر را رد کرد و گفت اگر دولت چنین برنامه‌ای داشته باشد از قبل اعلام خواهد کرد.

در هر صورت اجرای چنین طرح‌هایی بی‌شک تورم مضاعفی در پی خواهد داشت به طوری که می‌توان گفت حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ سوخت هرکدام حدود ۲ الی ۷ درصد تورم فعلی را افزایش خواهد داد.

این درحالی است که هر روز اوضاع اقتصادی مردم بدتر می‌شود و تعداد افراد زیر خط فقر نیز درحال افزایش است و این سیاست‌های غلط به اوضاع فعلی بیشتر دامن خواهد زد.

آنطور که در بودجه ۱۴۰۱ مشاهده شد، برای پروژه‌های عمرانی میزان بسیار ناچیزی در نظر گرفته شده است که عواقب و تأثیرات آن بر بازار فولاد نیز اظهر من‌الشمس است. ساخت سالانه یک میلیون مسکن ملی نیز به طور کامل اجرا نشده و هر روز اخبار متفاوتی حول این طرح منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد عملیاتی شدن آن با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

در نتیجه اگر تغییری اساسی در اقتصاد و سیاست کشور رخ ندهد افزایش تورم کماکان در همه بازارها ادامه‌دار بوده و به همین میزان تقاضا نیز در همه بازارها کاهش خواهد یافت.

مطابق متن بودجه ۱۴۰۱ میزان مالیات دریافتی حدود ۶۲ درصد افزایش پیدا کرده است، همانطور که می‌دانیم مالیات بر درآمدها تعلق می‌گیرد درحالی که براساس این بودجه‌بندی مالیات بر دارایی‌ها در نظر گرفته شده و این در شرایطی است که بخش زیادی از مردم با فقر گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. 

گفتنی است مالیات بر درآمد نیز زمانی توجیه دارد که اقتصاد کشور رونق داشته و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده باشد ولی کشور ما به دلایل متعددی از جمله تحریم‌های گسترده دچار مشکلات اقتصادی فراوانی است.

درباره برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز می‌توان بیان کرد که اجرا شدن آن به افزایش قیمت در همه بازارها از جمله بازار فولاد منجر خواهد شد و احتمالا رکودی که به‌دنبال اجرای این تصمیمات ایجاد می‌شود به مراتب بیشتر و گسترده‌تر از اثر تورم آن خواهد بود.

آنچه در شرایط فعلی جامعه منطقی‌تر به نظر می‌رسد کاهش یا حذف بودجه‌های غیرضروری برخی دستگاه‌ها است. اگر اختصاص ارز ترجیحی به برخی حوزه‌ها موجب ایجاد رانت و قاچاق شد، مشکل از نفس یارانه نیست بلکه نحوه اجرا، نظارت‌های ناکافی و اشتباه و همچنین نظام‌های چندنرخی زمینه فساد را در کشور فراهم کرده است.

به هر حال آنچه بدیهی است ادامه چنین سیاست‌هایی تورم فعلی را بیش از پیش افزایش خواهد داد و به دهک‌ها پایین جامعه افزوده و به فقر این افراد تعمق بیشتری خواهد داد.

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()