نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آخرین هفته بهمن ماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن‌آلات غالبا ثبات و بدون تغییر اعلام شد اگرچه نوسانات متعدد کاهشی و افزایشی نیز مشهود بود و حتی برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند.

بازار ارز به‌دنبال نوسانات متعددی که در هفته گذشته سپری کرد در پایان روز پنجشنبه قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی آرام گرفت و با اندکی کاهش در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در ماه بهمن بازار آهن و فولاد نوسانات افزایشی چشمگیری را تجربه کرد اما روز پنجشنبه عمده آهن‌فروشان تمایل بیشتری به ثبات نرخ اهن‌الات داشتند از این رو تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

در چند روز گذشته که قیمت میلگرد آجدار پیش‌قراول افزایش یا کاهش مقاطع فولادی بود، پایان هفته گذشته بازار آرامی را سپری کرد در حالی که افزایش قیمت ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی در تعدادی از مبادی فروش مشاهده شد و یک شرکت نیز با کاهش ۱۰ تومانی اعلام قیمت کرد.

قیمت تیراهن نیز به طور کلی ثابت و بدون تغییر بود اما کارخانه ذوب آهن اصفهان تمایل بیشتری به افزایش قیمت محصولات خود داشت به طوری که نرخ تیرآهن کیلویی در این کارخانه حدود ۵۰ تومان افزایش داشت، قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز تقریبا افزایشی بود.

به تبعیت از جو غالب بازار آهن، قیمت ناودانی و نبشی نیز در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر اعلام شد، همچنین قیمت انواع ورق‌های سیاه، رنگی، روغنی و گالوانیزه هم ثابت بود.

قیمت پروفیل‌ها و لوله‌ صنعتی، گازی، روغنی و ... نیز جز در یک شرکت که با کاهش ۲۰۰ تومانی اعلام شد، در غالب مبادی فروش ثابت بود و برخی نیز اعلام قیمت نکردند.

در هفته پایانی بهمن ماه با افزایش پلکانی نرخ آهن آلات مواجه بودیم و طبق آمار فروشندگان نیز تمایل چندانی به کاهش قیمت‌ها نداشتند، مگر در معدودی از شرکت‌ها، اما به صورت کلی قیمت‌ها افزایشی بود.

در بازه زمانی فعلی که فصل سرما رو به اتمام است، مشابه سال‌های گذشته انتظار می‌رفت تحرکات و شور و نشاط بیشتری در بازار حاکم باشد و متقاضی خرید اهن نیز افزایش یابد، اما به دلایل متعددی ازجمله مبهم بودن نتایج مذاکرات برجام که بازار را در رکود و سکون عمیقی فرو برد و همچنین کمبود نقدینگی و برخی عوامل دیگر، بازار خرید و فروش مقاطع فولادی بی‌رونق بود.

به گزارش آهن پرایس، اما از ابتدای این ماه شاهد افزایش جزئی قیمت‌ها و همچنین افزایش نسبی تقاضا بودیم به رونقی نسبی به بازار بخشید، اگرچه بازارهای جهانی نیز تقریبا ثابت بودند.

اگرچه به دلیل نتایج نامشخص مذاکرات و برخی عوامل دیگر چندان رونقی در بازار مشاهده نمی‌شود اما ممکن است در ماه پایانی سال براساس تجربه سنوات گذشته، تقاضا بیشتر شده و خریدوفروش بیشتری نیز صورت بگیرد.

با توجه به آنچه از اوضاع کلیه بازارها مشاهده می‌شود پس از آغاز مذاکرات وین، نرخ دلار به طور مداوم در نوسان است و از کانال ۳۰ هزار تومانی به کانال ۲۶ هزار تومانی عقبگرد کرده است، از ابتدا شاهد تأثیر قیمت دلار در غالب بازارها بودیم اما پس از مدتی بازار ارز، مسیری متفاوت و حتی معکوس از سایر بازارها سپری کرد که این امر بیشتر در بازار آهن و فولاد مشهود بود.

اما همانطور که بارها نیز به آن اشاره کردیم به دلیل بالابودن نرخ تورم در کشور، کاهشی و ثابت بودن قیمت‌ها که عموما تحت تأثیر اخبار سیاسی اتفاق می‌افتد، دوام چندانی ندارد و نمی‌شود قیمت‌ها برخلاف میزان تورم کشور تعیین شود.

در صورت دستیابی به توافقات نیز تأثیر مذاکرات در اقتصاد به صورت کوتاه مدت و در بازه زمانی محدود ۳ الی ۶ ماهه خواهد بود و پس از آن مجددا نابسامانی و رشد قیمت‌ها فضای غالب بازار را شکل می‌دهد و تورم دو رقمی در کشور ادامه‌دار خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش نرخ آهن در پایان سال

اما در بررسی بازار داخلی در این هفته نیز می‌توان گفت احتمال می‌رود با توجه به میزان فروش مقاطع فولادی در در بورس کالای هفته گذشته، در عرضه بعدی نیز دامنه مثبت ۳ درصد در نرخ پایه محصولات اعمال شود و کف قیمتی مقاطع قابل عرضه روی ۱۴ هزار و ۲۰۰ الی ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شود.

 با این اوصاف تأثیر بورس کالا نیز بر نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد انکارنشدنی است و به‌طبع قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه نه تنها بازار آهن و فولاد بلکه عمده بازارها درحال حاضر منتظر نتایج مذاکرت هستند و از اعمال تغییرات چشمگیر در نرخ محصولات خودداری می‌کنند.

امروز نیز تا ساعتی دیگر حدود ۸۶۹ هزار تن محصولات فولادی از جمله شمش آلیاژی و برخی مقاطع طویل و مواد اولیه عرضه خواهد شد. طبق آمار نرخ آهن اسفنجی حدود ۹ هزار تومان تعیین شده است که در مقایسه با آخرین عرضه تقریبا ۳/۴ درصد افزایش یافته است.

تولید ۱۰ هزار مگاوات برق

از آغاز سال با قطعی برق و کمبود گاز در کشور مواجه بودیم که همه بخش‌ها از جمله صنایع فولادساز را تحت‌الشعاع قرار داد و موجب ضرر و زیان مالی و حتی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شد.

وجیه‌الله جعفری رئیس عامل هیأت ایمیدرو با شاره به مشکلات موجود در این حوزه، اظهار کرد: کمبود انرژی مصرفی به توقف تولید در کشور انجامید و چالش‌های بزرگی را برای این واحدها در پی داشت.

وی در زمینه راهکار ارائه شده برای حل این مانع و مشکل اظهار کرد: توافق شده است که واحدهای صنعتی کلان برای جلوگیری از تکرار این چالش‌ها و مشکلات، خودشان تولید ۱۰ هزار مگاوات را در دستورکار قرار دهند.

جعفری در زمینه ساخت نیروگاه اظهار کرد: عملیات اجرایی ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات آغاز شده است و ساخت مابقی آن نیز درحال پیگیری است و امید است تا ۳ سال آتی مشکلات چشمگیری در این زمینه رخ ندهد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

هن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز دوشنبه با توجه به تعطیلی روز گذشته، تمایل بیشتری به ثبات داشت و نوسانات چشمگیری مشاهده نشد، اگرچه کماکان برخی آهن‌فروشان افزایش جزئی نرخ اهن الات را در پیش گرفتند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد نوسان اندکی را تجربه کرد به طوری که پس از بازگشت دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی، تغییر قیمت جزئی را تجربه کرد و در پایان روز دوشنبه در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۳۳۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به ثبات نسبی که روز دوشنبه در بازار آهن و فولاد حاکم بود غالب مبادی فروش تغییر چندانی در قیمت‌ها اعمال نکردند، به طوری که قیمت میلگرد آجدار که سردمدار افزایش قیمت‌ مقاطع فولادی است و گاه مسیری جدا از سایر مقاطع طی می‌کند، عمدتا ثابت اعلام شد، اگرچه افزایش جزئی ۵۰ الی ۷۰ تومانی نرخ این محصول نیز مشاهده شد.

اما قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی، مانیسمان، داربستی و... بر خلاف غالب محصولات، تقریبا در اکثر مبادی فروش با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بودند و به طور میانگین حدود ۳۰۰ الی ۴۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

به تبعیت از جو غالب بازار قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز نوسان چندانی نداشت و غیر از یک شرکت که کاهش ۲۵۰ تومانی داشت و یک شرکت که با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت کرد، مابقی با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت تیراهن نیز هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی با ثبات همراه بود، همچنین نرخ ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز بدون تغییر بود در حالی که قیمت ورق سیاه به طور میانگین با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد.

در بررسی علل ثبات نسبی حاکم بر بازار روز دوشنبه عوامل متعددی را می‌توان دخیل دانست که از جمله‌ آنها می‌توان به قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا اشاره کرد. 

طبق آمار نرخ شمش عرضه شده در تالار صنعتی تقریبا ثابت بود  و در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۰/۴ درصد افزایش داشت که با قیمت پایه ۱۳ هزار تومانی تقاضای بالایی را ثبت کرد.

امروز نیز تا ساعتی دیگر حدود ۲۳۸ هزار تن مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از آهن اسفنجی، میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، انواع ورق و ... است. نرخ پایه تعیین شده برای میلگرد اجدار حدود ۱۳ هزار و ۹۵۷ تومان است که ۹۹/۱ درصد قیمت کشف شده آخرین عرضه است.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، جریان مذاکرات برجام است که با کشدار شدن آن اخبار ضدونقیضی منتشر می‌شود که به شدت غالب بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از مذاکرات وین به گوش می‌رسد علی‌رغم امیدوارکننده بودن روند این نشست‌ها، فعلا در گردنه مرحله نهایی متوقف شده است و گویا هنوز دو مسأله حل‌نشده وجود دارد که مانع از حصول توافقات است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت در بازار بدون تقاضا

یکی از این موارد درخواست تعهد و تضمین ایران از امریکا مبنی بر عدم خروج از تعهدات توسط دولت‌های بعدی است، مورد بعدی نیز درخواست خروج مسئولان تحریم‌شده از لیست تحریم حقوق بشری است که ارتباطی با برنامه برجام ندارد.

با این اوصاف نتیجه مذاکرات فعلا در این مرحله متوقف شده و گشایش این گره نیز گویا به دست جمهوری‌خواهان آمریکایی است که در حال حاضر مانع از حصول توافقات نهایی است.

افت تولیدات فولادی در سالجاری

از ابتدای سالجاری صنایع فولادی با مشکلات متعددی اعم از قطعی برق و کمبود گاز مواجه شدند که موجب شد فولادسازان برخلاف انتظار، برنامه تولید فولاد سالیانه را نتوانند عملی کنند و با کاهش تولید مواجه شوند.

طبق گفته بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مشکلاتی که در سالجاری در زمینه تأمین انرژی صنایع فولادی داشتیم حل نشده و ممکن است در سال آینده نیز به چالش بزرگی برای فولادسازان تبدیل شود.

از سوی دیگر تعیین قیمت محصولات فولادی و موانعی که در صادرات این محصولات وجود دارد و همچنین مشکلات زیرساختی صنایع تولیدی، همگی موانع بزرگی است که میزان تولید فولاد را در سال آینده نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

احرامیان در پایان به کاهش میزان تولید در سالجاری اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، صنایع فولادی به طور میانگین با ۷۰ درصد پتانسیل خود تولید داشته‌اند که این میزان بیانگر کاهش ۲۰ درصدی تولید است که این امر در نهایت آسیب‌های مالی هنگفتی برای شرکت‌ها در پی خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته بازار آهن نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که قیمت روز آهن آلات عمدتا با افزایش نسبی همراه بود اگرچه برخی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز قیمت‌ها را کاهش دادند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن شاهد نوسانات افزایشی بود به طوری که قیمت دلار با رشد مجدد وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد و در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در حالی که نخستین روز هفته قیمت میلگرد آجدار در رأس همه محصولات ترک‌تازی می‌کرد و سر گرانی داشت، روز گذشته نیز به همین منوال گذشت و مجددا رو به افزایش گذاشت، حتی برخی از مبادی فروش قیمت دوم نیز اعلام کردند و چند شرکت از اعلام قیمت خودداری کردند.اگر چه ثبات قیمت نیز در این بازار مشاهده شد اما غالب آهن ‌فروشان حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان نرخ میلگرد را بالا بردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان رشد نرخ این محصولات محاسبه شد اگرچه نیمی از شرکت‌ها تمایلی به تغییر قیمت‌ها نداشتند و نرخ این محصولات را ثابت اعلام کردند.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز نوسان داشتند به طوری که در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی فروش، با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند، گفتنی است افزایش ۵۰ تومانی در این محصولات نیز مشاهده شد.

قیمت تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات در تعداد محدودی از مبادی فروش با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی مواجه بود، قیمت تیرآهن در بخش کیلویی نیز به طور میانگین حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

با وجود افزایش قیمت در این بخش از بازار، قیمت ورق‌ها کاهشی بود، به طوری که قیمت ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت و قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد.

با توجه به شرایط فعلی کشور و دیگر کشورها که بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به مراتب بازار داخلی نیز تأثیر می‌پذیرد، پیش‌بینی چشم‌انداز بازار آهن و فولاد امری دشوار می‌نماید، زیرا پارامترهای اثرگذار در بازار مدام درحال تغییر هستند، از این رو پیش‌بینی دقیق از شرایط چندان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش آهن پرایس، درحال حاضر با نزدیک شدن به زمان مقررشده برای حصول توافقات برجام، شاهد افزایش تعداد جلسات بین طرفین مذاکره هستیم که نتیجه آن رسیدن به مرحله آخر مذاکرات است، اما ظاهرا طرفین در صدد دستیابی به امتیازات بیشتر هستند از این رو همچنان با برگزاری جلسات متعدد مواجه هستیم که اخبار آن به صورت لحظه‌ای در رسانه‌ها منتشر می‌شود و خواه ناخواه در کلیه بازارها تأثیر می‌گذارد.

قیمت دلار که هر لحظه به تأثیر از این اخبار در نوسان است عامل مهمی در تعیین نرخ اهن الات به شمار می‌رود که اگر توافقات حاصل شود مجددا کمترین قیمت ممکن را که حدود ۲۵ هزار تومان است، تجربه خواهد کرد اما این کاهش نرخ دلار هیجانی خواهد بود و قابل بازگشت است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آرامش بازار در روزهای آتی

از سوی دیگر براساس اخبار موجود از تنش‌های میان روسیه و اوکراین که در حالت آماده باش برای جنگ هستند، قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز رو رشد هستند که به وضوح در بازارهای داخلی نیز اثرگذار است و می‌توان گفت افزایش نرخ آهن در روز گذشته بی‌تأثیر از این جریانات نیست.

همچنین با عرضه مواد اولیه در بورس کالای روز گذشته، نرخ آهن اسفنجی به بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت که این امر نیز زمینه‌ای برای رشد نرخ مقاطع فولادی بود.

گفتنی است تاساعتی دیگر حدود ۲۵۴ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، ورق گالوانیزه G و تختال C است. کف قیمت شمش بلوم در این دور از عرضه حدود ۱۲ هزار و ۹۹۹ تومان تعیین شده است که ۹۹/۴ درصد قیمت کشف شده آخرین عرضه است.

با وجود تحرکاتی که در بخش عرضه و تولید رخ می‌دهد، بخش تقاضا به این اوضاع همچنان بی‌تفاوت است و خرید چندانی نیز مشاهده نمی‌شود.

قابل ذکر است که با توجه به اینکه اعتبارات بانکها بسته است و بازار با کمبود نقدینگی مواجه است، هزینه پرداخت معاملات حدودا یک هفته طول می‌کشد که این امر نوردسازان را با مشکلاتی مواجه می‌سازد به همین جهت احتمال دارد کارخانه‌ها حجم عرضه‌ میلگرد را کاهش بدهند و این امر ممکن است درباره شمش نیز صدق کند.

اما فارغ از همه عواملی که بازار اهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حال حاضر نتایج مذاکرات به مهمترین پارامتر تبدیل شده است، ناگفته نماند که اگرچه طبق اخبار موجود احتمال دستیابی به توافقات بالاست اما اینکه چه زمانی تأثیرات مثبت آن در کشور به طور ملموس مشاهده می‌شود، امری زمانبر است و نمی‌توان بر اساس آن تصمیم گرفت.

زیرا میزان تورم در کشور بالاست و از طرفی دیگر به دلیل اینکه هزینه سوخت گاز و برق نیز افزایش یافته است، قیمت تمام شده محصولات فولادی نیز افزایش می‌یابد از همین رو قیمت مقاطع ظرفیت رشد را دارد اما فعلا منتظر نتایج مذاکرات است و متوقف شده است.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته قیمت روز آهن آلات با ثبات و کاهش نسبی عمده محصولات آغاز شد اما قیمت میلگرد آجدار ساز دیگری می‌نواخت و روندی افزایشی در پیش گرفته بود.

قیمت دلار نیز که تابعی از جریانات مذاکرات وین است روز گذشته با کمی افزایش مواجه بود، به طوری که در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

برخلاف تلاشی که روز گذشته در بازار آهن مشاهده شد، تحرک خاصی در بازار بدون متقاضی آهن رخ نداد و نوسان چشمگیری در نرخ اهن الات ایجاد نشد اما تنها محصولی که رشد ۵۰ الی ۲۵۰ تومانی داشت، قیمت میلگرد اجدار بود، اگرچه بخشی از مبادی فروش به ثبات قیمت تمایل بیشتری داشتند اما کاهش قیمت ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نیز در نرخ میلگرد مشاهده شد.

آنچه در بازار میلگرد مشاهده شد، افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول در مقایسه با یک هفته اخیر بود به طوری که میلگرد بورسی با توقف در کانال ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومانی عرضه شد و احتمال اینکه در چنین بازار بدون تقاضایی که این روزها با آن مواجه هستیم، مجددا افزایش قیمت داشته باشیم، کمی دور و بعید است و احتمالا در همین محدوده قیمتی در نوسان باشد.

قیمت تیراهن در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما در بخش کیلوفروشی حدود ۱۵۰ تومان افزایش قیمت داشت، در بخش شاخه‌فروشی نیز با وجود ثبات حداکثری شرکت‌ها، افزایش ۱۰ الی ۱۵ هزار تومانی نیز در برخی مبادی فروش مشهود بود.
عمده شرکت‌ها قیمت نبشی و ناودانی را ثابت اعلام کردند، اما قیمت پروفیل و انواع لوله صنعتی، داربستی، گازی و ... عمدتا با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

همچنین مانند اغلب محصولات فولادی قیمت ورق گالوانیزه، رنگی، روغنی و همچنین ورق سیاه در کنار ثبات جزئی در برخی مبادی، با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شدند.

طبق شواهد، در حال حاضر آنچه مانع از رشد قیمت‌ها می‌شود بلاتکلیفی بازار در انتظار نتایج مذاکرات برجام است، این امر نه تنها بازار فولاد و آهن را تحت تأثیر قرار داده بلکه عوامل مؤثر بر بازار آهن را نیز همچون نرخ دلار، متأثر کرده که این عامل در کنار عوامل دیگر مانع از افزایش نرخ مقاطع فولادی می‌شود.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه در بورس کالای هفته گذشته سود حاشیه نوردسازان متعادل و متوازن شد، بروز نوسانات ناگهانی در بازار آهن در روزهای آینده امری بعید به نظر می‌رسد و احتمالا آهن‌فروشان تمایل بیشتری برای حفظ و ثبات قیمت‌ها داشته باشند.

البته در شرایط فعلی که بازار در کمترین حالت تقاضا قرار دارد و بسیار شکننده است، جلب اعتماد خریداران با کاهش نوسانات روزانه، امری ضروری می‌نماید؛ حتی اگر کاهش قیمت چشمگیری ایجاد نشود، ثبات قیمت در شرایط فعلی که شیوع سویه اُمیکرون نیز رو به فزونی است و در بازار آهن تأثیر منفی دارد، منطقی‌ترین راهکار است تا به صورت تدریجی متقاضی مصرف افزایش بیابد.

دشواری پرداخت مالیات برای صنوف

شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال آینده بیشترین درآمد دولت از طریق دریافت مالیات تأمین می‌شود که میزان آن حدود ۶۰ درصد است. پر واضح است که دریافت مالیات از عواید صورت می‌گیرد و مسأله‌ای که جای بحث دارد این است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ما که شیوع کرونا نیز به آن دامن زده است، غالب کسب و کارها زیان‌ده شده و عملا سودی نمی‌کنند که مالیات آن را بپردازند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار آهن با افزایش صادرات

 در کل برای پرداخت مالیات باید درآمدی وجود داشته باشد ولی با توجه به تورم بالا و روزافزونی که در کشور با آن مواجه هستیم، درآمدها کفاف تأمین نیازهای اولیه را نیز نمی‌دهد و قاعدتا پرداخت مالیات نیز دشوار خواهد بود.

به گزارش آهن پرایس، محمد محمدپور رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل با تأکید بر دشواری پرداخت مالیات در شرایط فعلی، اظهار کرد: زمان خرید مقاطع فولادی همچون ناودانی، نبشی، میلگرد و ... از تولیدکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور فروشندگان لحاظ می‌شود که مطابق فاکتورها هنگام فروش محصولات، اعتبار مالیاتی در پرونده فروشندگان ثبت می‌شود.

محمدپور در ادامه افزود: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نهایی محصولات، امر دشواری است و هنگامی که واحدهای صنفی این میزان از مالیات را از متقاضی مطالبه می‌کنند به دلیل بالا رفتن قیمت، ترجیح وی خرید از مبادی فروشی است که هزینه کمتری دریافت کنند. به عبارتی خریدار به سراغ فروشنده دیگری می‌رود تا محصول ارزان تهیه کند.

وی تصریح کرد: ثبت شدن در پرونده مالیاتی واحدهای صنفی، از مزایای مطالبه مالیات بر ارزش افزوده است اما با این شیوه ممکن است بارها از واحد صنفی مالیات گرفته شود.

نایب رئیس اتاق اصناف استان اردبیل بیان کرد: خوداظهاری مالیاتی یا همان مالیات علی‌الرأس مسائل و مشکلات زیادی برای واحدهای صنفی در بر دارد، به این صورت که ممکن است سازمان مالیات، با مشاهده مشکلی در روند ارائه مدارک و دفاتر مالی، اظهارنامه را رد کند و این درحالی است که مطابق با قوانین مالیات، باید بر اساس خوداظهاری واحدهای صنفی، مالیات مذکور از آنها دریافت شود.

وی در پایان بیان کرد: بهتر است سازمان مالیات به جای اینکه اسناد مالیاتی سال‌های گذشته را درخواست و بررسی کند، خوداظهاری واحدهای صنفی را پذیرفته و به دریافت مالیات از این مؤدیان اقدام کند.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس:  طبق گزارش‌ها قیمت روز آهن آلات در این هفته نوسانات چندانی را تجربه نکرد و به عبارتی بازار آهن آرامش نسبی همراه با رکود را سپری کرد و این اوضاع روز گذشته در قیمت همه محصولات فولادی نمود بیشتری پیدا کرد به طوری که نرخ اهن الات به طور یکدست ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت دلار هم با نوسانات جزئی در کانال قیمتی ۲۶ هزار تومانی در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۴۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

علی‌رغم هفته گذشته که عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا تحرکات افزایشی در بازار آهن ایجاد کرد، اما روز گذشته راکدترین بازار در چند هفته گذشته رقم خورد و علاوه‌بر اینکه بسیاری از محصولات در بورس کالا روی تابلو نرفت بلکه میزان خرید آهن آلات در بازار آزاد نیز راکد بود و تقاضای چندانی مشاهده نشد.

قیمت میلگرد آجدار تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود، همچنین پروفیل و انواع لوله صنعتی، گازی، داربستی و ... نیز در غالب شرکت‌ها با ثبات قیمت عرضه شدند اما قیمت نبشی و ناودانی  جز در یک شرکت که کاهش ۵۰ تومانی داشت در سایر کارخانه‌ها بدون تغییر اعلام قیمت شد.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای تنها در ذوب اهن اصفهان افزایش مختصری را تجربه کرد اما در عمده شرکت‌ها ثابت بود، همچنین قیمت تیرآهن کیلویی نیز نوسانی نداشت و ثابت بود. قیمت روز ورق رنگی، گالوانیزه، روغنی و همچنین ورق سیاه نیز مانند سایر مقاطع آهنی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

روز گذشته که محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و ... که در بورس کالا عرضه شدند؛ طبق انتظاری که می‌رفت چندان با استقبال مواجه نشد و ضعیف‌ترین میزان معاملات در چند هفته اخیر رقم خورد.

از همین رو بازار آزاد اهن الات نیز تحت تأثیر بورس کالا به فاز رکود و سکون بازگشت و با وجود ثبات قیمت‌ها تقاضایی برای خرید آهن مشاهده نشد.

اگرچه با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد عوامل متعددی در اوضاع فعلی بازار دخیل است اما آنچه در بورس کالای روز گذشته رخ داد، تعمق بیشتری به کسادی بازار و معاملات داد.

قابل ذکر است که به دلیل تعطیلی روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه، عرضه محصولات میانی از جمله شمش و تختال و... روز دوشنبه ۲۵ بهمن انجام خواهد شد و عرضه ورق‌ها نیز به روز چهارشنبه همزمان با عرضه مقاطع فولادی موکول شده است.

به گزارش آهن پرایس، مورد دیگری که بارها به آن اشاره شد دستیابی به توافقات برجام است که کشدار و طولانی شدن این فرایند همه بازارها را در فاز انتظار فرو برده است به همین جهت می‌توان گفت بازارها به ویژه بازار آهن و فولاد تقریبا راکد است و معاملات چندانی هم صورت نمی‌گیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مذاکرات مانع افزایش نرخ آهن

اگرچه تمامی اخبار منتشر شده در زمینه مذاکرات وین مثبت و امیدوارکننده است به طوری که حتی برخی این دور از مذاکرات را دور نهایی تلقی می‌کنند و سخنگوی کاخ سفید نیز از رسیدن مذاکرات به مراحل حساس خبر می‌دهد، اما هنوز نتایج نامشخص است و چندماه است که با اکتفا با همین اخبار بازارها مدیریت می‌شود.

کاهش تولید فولاد ناشی از کمبود گاز

به دلیل کمبود گاز سهمیه برخی فولادسازان قطع و تولیدات آنها متوقف شد که آسیب‌های جدی در این واحدها رقم زد. اما برخی قطعی گاز را به افزایش مصرف بخش خانگی نسبت می‌دهند.

در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: کمبودی که در زمینه گاز وجود دارد به دلیل کمبود تولید نیست و ناشی از مصرف بی‌رویه بخش خانگی در فصل زمستان است.

وی ادامه داد: حتی تولیدات وزارت نفت بیشتر از میزان تعیین شده است اما با اسرافی که در بخش خانگی صورت می‌گیرد موجب قعطی گاز فولادسازان و صنایع فولادی می‌شود.

احرامیان در پایان درباره اوضاع  نرخ آهن آلات در سال جاری میلادی گفت: به دلیل اینکه قیمت‌های جهانی فولاد در حالت تعادل قرار دارد به همین جهت نوسانات چندانی در زمینه کاهش یا افزایش قیمت‌های داخلی نیز نخواهیم داشت و نرخ محصولات فولادی تغییر چندانی در مقایسه با قیمت اکنون محصولات نخواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمار موجود از قیمت روزانه آهن‌آلات حاکی از برگشت آرامش نسبی در بازار آهن است، به طوری که روز گذشته بخش زیادی از محصولات فولادی ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز با کاهش قیمت عرضه شدند.

بازار ارز نیز با قرار گرفتن دلار در مسیر نزولی کانال ۲۶ هزار تومانی را حفظ کرده و درحال نوسانات جزئی است، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد حدود ۲۶ هزار و ۷۳۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

براساس آنچه روز گذشته در بازار آهن مشاهده شد از همان ابتدای روز قیمت میلگرد آجدار در مسیر نزولی قرار گرفت و بیش از نیمی از مبادی فروش محصولات خود را با کاهش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی عرضه کردند همچنین تعدادی از شرکت‌ها نیز تمایلی به کاهش قیمت‌ها نداشته و بدون تغییر اعلام قیمت کردند.

قیمت لوله داربستی، گازی، صنعتی و انواع آن و همچنین قیمت روز پروفیل نیز جز در یک شرکت که ثبات قیمت داشتند، مابقی شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند.

همچنین به تأثیر از کلیت جو بازار، غالب مبادی فروش تغییری در قیمت نبشی و ناودانی ایرانی ایجاد نکردند و جز یک شرکت که کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت سایر مبادی فروش محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند.

قیمت تیراهن عمدتا کاهشی بود به طوری که جز دو شرکت که قیمت‌ها را تغییر ندادند سایر شرکت‌ها در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کردند، همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در بیشتر مبادی فروش به ویژه در ذوب اهن اصفهان، همراه بود.

قیمت روز ورق گالوانیزه هم به طور کلی ثابت اعلام شد اما ورق سیاه در بیشتر مبادی فروش با کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد.

بازارآهن و فولاد در یک بازه تقریبا ده روزه دچار تحرکات افزایشی و کاهشی شد و آنطور که انتظار می‌رفت به دلایل متعددی این نوسانات ادامه‌دار نبود و بازار مجددا به حالت سکون بازگشت.

از مهمترین عوامل تأثیرگذار در شرایط فعلی که مکررا به آن اشاره شده است، مذاکرات وین است که روزبه‌روز اخبار مثبت و امیدوارکننده‌ای درباره منتشر می‌شود و طبق شنیده‌ها احتمال می‌رود که تا پایان بهمن ماه خبرهای خوشی در این زمینه بشنویم، اما به هر حال این عامل همچون ترمز محکمی مانع از افزایش قیمت‌ها در کلیه بازارها و به ویژه بازار آهن است.

به گزارش آهن پرایس، عامل دیگری که شاید اصلی‌ترین عامل در شرایط ایجاد شد به شمار برود، کمبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای است که ماه‌هاست گریبانگیر بازار آهن است و بارها در تحلیل‌های پیشین نیز به این عامل اشاره شده است. به نظر می‌رسد تا تقاضای واقعی برای خرید آهن‌آلات ایجاد نشود، بعید است که تحول خاصی در بازار رخ دهد.

اما در هر صورت تا مذاکرات که بخش زیادی از اوضاع بازار به نتایج آن گره خورده است، مشخص نشود این ترس و واهمه همچنان مشاهده خواهد شد و مصرف‌کننده تمایلی به خرید و تقاضا نخواهد داشت.

روز گذشته بازار آهن و فولاد جو آرامی را تجربه کرد و امروز که شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد باید منتظر تأثیرات مقاطع فولادی از معاملات این محصول باشیم.

ساعاتی دیگر حدود ۲۳۰ هزار تن محصول از جمله شمش بلوم، ورق رنگی، تختال C، ورق قلع اندود، ورق گرمB و ورق گالوانیزه در برس کالا عرضه خواهد شد. کف قیمتی شمش حدود ۱۲ هزار و ۶۷۱ تومان تعیین شده که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۲/۳ درصدی داشته است.

شنیده‌ها حاکی ازا ین است نرخ شمش صادراتی ایران با کمی افزایش حدود ۵۸۷ دلار ثبت شده است که با توجه به این امر اختلاف نرخ آن با شمش منطقه CIS که حدود ۶۶۰ دلار است، تقریبا کاهش یافته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال رشد مجدد قیمت آهن

همچنین با توجه به این که نرخ شمش چین نیز حدود ۷۵۰ دلار تعیین شده است احتمالا افزایش شمش CIS را رقم بزند، از همین رو افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی ممکن است محرکی برای افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی باشد.

اگرچه برای تحلیل بازار در شرایط فعلی جامعه ما که به شدت دچار رکود تورمی است، باید همه عوامل را در نظر گرفت و تنها به بازار عرضه اکتفا نکرد، به عبارتی علاوه‌بر بخش عرضه، بخش تقاضا را هم مدنظر قرار دهیم تا نتایج قابل پیش‌بینی‌تری ارائه بدهیم.

همچنین یکی از عوامل دیگری که این روزها مجددا ممکن است کلیه بازارها را تحت تأثیر قرار دهد اوج‌گیری سویه اومیکرون است که طبق اعلام وزارت بهداشت تا دو هفته آینده پیک ششم آن آغاز خواهد شد، از این رو ممکن است برخی محدودیت‌ها دوباره اعمال شده و همه کسب‌وکارها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

با تمام این اوصاف آنچه از این اوضاع می‌توان برداشت کرد بیم و امید و انتظار است و نمی‌توان چندان با قطعیت اظهارنظر کرد یا به طور دقیق اوضاع بازار اهن را پیش بینی کرد و امید است تا پایان سال تکلیف مذاکرات روشن شود و کلیه بازارها را از این حالت انتظار و تعلیق برهاند.

گفتنی است با بازگشت عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران به وین در بامداد امروز، مذاکرات از سرگرفته خواهد شد که امید می‌رود نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود اگرچه نوسانات جزئی کاهشی نیز در برخی محصولات مشهود بود. گفتنی است پس چند روز افزایش مداوم قیمت میلگرد آجدار، روز گذشته قیمت این محصول عمدتا ثابت و بدون تغییر بود.

بازار ارز نیز پس از نزول قیمت دلار و ورود آن به کانال ۲۶ هزار تومانی، در این کانال قیمتی درحال نوسانات جزئی بود، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد هر دلار آمریکا پس از کمی افزایش به قیمت ۲۶ هزار و ۷۳۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روزانه آهن

پس از تحرکاتی که در چند هفته گذشته در بازار آهن ایجاد شد نرخ پایه میلگرد در بازار آزاد به ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان رسید که در مجموع در یک ماه گذشته حدود ۰/۹ درصد رشد قیمت داشته است.

اما مطابق آمار روز گذشته قیمت‌ها در بازار میلگرد عمدتا ثابت اعلام شد و روز نسبتا آرامی برای این محصول بود، اگرچه نوسان جزئی ۱۰۰ تومانی در چند شرکت مشاهده شد.

قیمت تیراهن نیز نوسانات جزئی را تجربه کرد به این صورت که در بخش کیلوفروشی عمده قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود و تنها افزایش ۱۰۰ تومانی دریک شرکت مشاهده شد. همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در کنار افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در ذوب اهن اصفهان، ثبات نسبی را تجربه کرد.

با توجه به اینکه روز گذشته جو بازار تقریبا آرام بود قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی و گازی و... نیز نوسانات چندانی نداشت و کاهش ۱۰۰ تومانی این محصولات تنها در یک شرکت مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر بود و عمده شرکت‌ها با حفظ قیمت روز پیشین محصولات خود را عرضه کردند اما افزایش ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومانی در یکی از مبادی فروش مشاهده شد.

اما در کنار ثبات کلی که در بازار حاکم بود قیمت‌ها در بازار ورق به طور مختصر و محدود ریزش داشت، به عنوان مثال قیمت روز ورق سیاه کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد و قیمت ورق گالوانیزه هم تقریبا ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

به گزارش آهن پرایس، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد میزان معاملات شمش در بورس کالا زمینه‌ای برای افزایش قیمت مقاطع فولادی بود. طبق آخرین برآوردها از قیمت شمش صادراتی براساس دلار نیمایی که حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان است، همچنین براساس قانون ۹۵ درصدی کف قیمتی شمش در بورس کالا، قیمت این محصول در حال حاضر حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه شده است که تقریبا با قیمت شمش عرضه شده در هفته گذشته یکسان است.

از همین رو و با توجه به آنچه ذکر شد قیمت نهایی این محصول با احتساب مالیات و این موارد، حدود ۱۴ هزار تومان می‌شود که با نرخ پایه میلگرد اختلاف ناچیزی دارد. به این صورت که تفاوت قیمت محصول میانی با محصول نهایی در بالاترین قیمت حدود ۲ هزار تومان است و این امر ممکن است در بازار آزاد رشد قیمت این محصول را رقم بزند.

با اشاره به آنچه گفته شد و یکسانی قیمت شمش و میلگرد، احمد خوروش رئیس هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرد: برابری قیمت شمش با نرخ پایه میلگرد امری غیرعادی است و نباید این جریان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه ابراز کرد: با توجه به راهکاری که مطابق با درخواست وزارت صمت پیاده شد، قیمت محصولات که به طور روزانه درحال افزایش بود کنترل شد. اما درحال حاضر مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستیم قطعی برق و گاز است که چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان در پی دارد.

خوروش افزود: برخی فولادسازان از اجرای برنامه‌های وزارت صمت سرپیچی می‌کنند، گاهی می‌بینیم که تولیدکننگدانی که در سال ۱/۵ میلیون تن تولید دارند در ماه حدود ۳ هزار تن محصول در بورس کالا عرضه می‌کنند که این جریان دور از انصاف و عدالت است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تقابل بازار آهن با بازار ارز

وی در پایان به افزایش قیمت شمش اشاره کرد و با ابراز نارضایتی در این زمینه، افزود: بازرگانی‌ها و سایر افرادی که محصولی تولید نمی‌کنند مجوز خرید شمش از بورس کالا را دریافت کردند که این امر سرانجام خوبی نخواهد داشت و باید تنها تولیدکنندگان امکان خرید مواد اولیه را داشته باشند.

اخبار مذاکرات وین

اخباری که از مذاکرات وین منتشر شده بیانگر این است که نماینده آمریکا از بازگشت احتمالی امریکا به توافقات برجام ۲۰۱۵ خبر داده و گفته است که برای برگزاری دور بعدی نشست‌ها به وین بازخواهد گشت. گفتنی است احتمالا ادامه مذاکرات پس از توقفی یک هفته‌ای از روز سه‌شنبه از سرگرفته شود.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز بیان کرد که ما به دنبال نتایج نهایی و قطعی در مذاکرات هستیم نه توافقات موقتی و محدود. ما در پی لغو تحریم‌هایی هستیم که پس از خروج امریکا از برجام، ایجاد شده است.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته با افزایش نسبی قیمت روز آهن آلات آغاز شد، البته این افزایش در همه مقاطع فولادی رخ نداد و بیشتر در قیمت میلگردآجدار، نبشی و ورق سیاه رشد قیمت مشاهده شد.

در این میان بازار ارز در روز گذشته با کاهش مداوم قیمت دلار با شکست کانال مقاومتی ۲۷ هزار تومانی، عقبگرد کرده و وارد کانال قیمتی ۲۶ هزار تومانی شد. به طوری که در بازار آزاد هر دلار آمریکا در پایان روز به قیمت ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان  به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

مطابق آمار موجود آنچه از مجموعه قیمت اهن الات در بازار اهن برآورد می‌شود، تمایل بسیاری از آهن‌فروشی‌ها به افزایش قیمت‌ها مشهود است، اگرچه همچنان برخی مقاطع فولادی همچنان با ثبات قیمت عرضه می‌شوند ولی درکل تحرکات افزایشی در این مبادی رو به رشد است.

به عنوان مثال غالب فروشندگان در روز گذشته قیمت روز میلگرد آجدار را حدود ۵۰ الی ۳۵۰ تومان افزایش دادند اما کمابیش در برخی شرکت‌ها ثبات قیمت نیز مشاهده شد.

نوسانات متعددی در قیمت روز تیراهن مشاهده شد به این صورت که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت، افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز رؤیت شد، اما قیمت تیرآهن شاخه‌ای به ویژه در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان قیمت‌ها حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز به تبعیت از جو غالب بازار، میل به افزایش داشت به طوری که حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت در این محصولات مشاهده شد اگرچه برخی مبادی فروش ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان قیمت‌ها را کاهش دادند.

اما قیمت لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و قیمت روز پروفیل در بیشتر شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود ولی کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی نیز در یک شرکت مشهود بود. قیمت ورق گاولانیزه نیز تقریبا ثابت و بدون تغییر قیمت بود اما قیمت ورق سیاه با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد.

در هفته گذشته میزان معاملات شمش در بورس کالا نوسانات افزایشی قیمت مقاطع را رقم زد به طوری که عرضه‌کنندگان با الگو برداری از نحوه عرضه شمش، مقاطع فولادی را بورس کالا عرضه کردند که تا حدودی هم قیمت‌ محصولات به ویژه نرخ میلگرد را به سمت جلو حرکت داد.

 اما در این میان برخی وجود برخی موانع از امکان افزایش ناگهانی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و آنچه در نهایت اتفاق می‌افتد رشد تدریجی و پلکانی قیمت‌ها است که به طور مختصر بازار را از آن حالت رکود عمیق و خمودگی دور کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تمایل آهن فروشان به رشد قیمت‌ها

گفتنی است بازار آهن و بازار ارز در حال حاضر در مسیری کاملا معکوس قرار گرفته‌اند و در این ایام هر یک به تأثیر از عوامل مختلف روندی مجزا سپری می‌کنند بدین صورت که نرخ دلار به طور روزانه با دریافت سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین درحال نزول است و بازار آهن نیز متأثر از معاملات بورس کالا میل به افزایش قیمت دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که مانع از رشد قیمت مقاطع فولادی است، مذاکرات وین است ولی با وجود این اهن‌فروشان برای افزیش قیمت‌ها دست از تلاش برنمی‌دارند اگرچه ممکن است تقاضای اهن متناسب با میزان عرضه نباشد و انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات برجام و همچنین کمبود نقدینگی مانع از خرید اهن الات شود.

به گزارش آهن پرایس، قابل ذکر است که با توجه به رفع محدودیت‌های صادرات شمش و افزایش قیمت آن، به‌تبع میزان معاملات این محصول در بورس کالا نیز با استقبال مواجه می‌شود اما این به معنی استقبال و امکان افزایش قیمت مقاطع فولادی نیست ولی به نظر می‌رسد بازار داخلی آهن و فولاد در اساس ظرفیت رشد قیمت را دارد. البته همه این معادلات ممکن است با دستیابی به توافقات قطعی به هم بریزد و گویا فعلا چاره‌ای جز انتظار نیست.

روز گذشته با انتشار خبری مبنی بر لغو برخی تحریم‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای، کثر بازارهای مالی به ویژه بازار ارز تحت تأثیر هیجانات مثبت ین خبر حدود هزار تومان عقبگرد کرد.

در همین زمینه وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان به دستیابی به برخی توافقات اشاره کرد اما جزئیاتی در این زمینه ذکر نکرد. وی هدف اصلی مذاکرات را دریافت تضمین ملموس برای پایبندی طرف‌های غربی به تعهداتشان با حفظ خطوط قرمز کشورمان دانست.

وی همچنین بیان کرد که ما خواستار ثابت کردن حسن نیت آمریکا در عمل هستیم که نتایج آن به طور ملموس و واقعی باشد اینکه صرفا توافق محدودی روی کاغذ حاصل شود اتفاق خوبی است اما ما چیزی بیش از این می‌خواهیم و کافی نیست.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مدت هاست بازار فولاد دستخوش افت و خیز و رکود مکرراست از قیمت های دستوری که منجر به رانت می شود گرفته تا تیک طلایی و در نهایت امید به مذاکرات وین این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

در معاملات هفته گذشته در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ ذوبی ها نرخ شمش فولاد را ۱۰ تومان افزایش دادند، میلگرد ۱۴ تا ۲۸ نیشابور نیز افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی را در هرکیلو میلگرد اعمال داشت.

سعید عسگرزاده، دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور اظهار داشت: آسان سازی روند صادرات یکی از مهم ترین وظایف صمت است. در کشور ما بالغ بر یک میلیون تن سنگ آهن هماتیت مازاد تولید می گردد و در کشور عراق همین مقدار بازار مناسبی دارد بنابراین بهتر است هوشمندانه این است که محدودیت برای محصولات مازاد کشور اعمال نگردد بلکه بستر صادرات آن به کشور عراق فراهم گردد. 

زنجیره فولاد از تولید سنگ اهن هماتیت تا تولید کنندگان مواد اولیه نیاز به یک اهتمام پیوسته و هوشمندانه دارند.در زمینه مواد اولیه، امیرصباغ مدیر توسعه ایمیدرو بیان کرد: از آنجایی که قطعی های گاز بی تاثیر نبوده و اثرات خود را داشته است در نتیجه شرکت های بزرگ تولید کننده آهن اسفنجی خودشان در بازار مشتری محصولات خود شده اند و از دگر سو تقاضای واحدهایی القایی منجر به افزایش قیمت آهن اسفنجی شده است. 

صباغ افزود: در واقع افزایش تقاضای واحدهای القایی منجر به برهم خوردن توازن قیمتی و همچنین اعتراض واحدهای القایی نسبت به افزایش قیمت آهن اسفنجی طی یک ماه گذشته شد. از گذشته زنجیره عرضه و تقاضا و اثربخشی آن بر قیمت همواره پابرجا بوده و هست در بحث بازار آهن اسفنجی نیز همین حالت جریان دارد زمانی که رقابت خرید بین مشتریان زیاد است بلاشک قیمت ها افزایش می یابد و چنانچه این افزایش قیمت از حدی فراتر رود بر توازن زنجیره آسیب خواهد زد. 

افق تولید۵۵ میلیون تن تا ۱۴۰۴ چه خواهد شد؟

مدیر ایمیدور در مورد افق تولید ۵۵ میلیون تن تا ۱۴۰۴ اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی صنعت ما کمبود برق و گاز است و چنانچه این روند نابسامان ادامه یابد آنگاه هدف تولید فولاد در ۱۴۰۴ که ۵۵ میلیون تن است محقق نخواهد شد.براساس برخی اظهارات بیان شده است که ممکن است در فصل تابستان بحث صادرات برق ایران کاهش یابد اما این اقدامات کفایت نمی کند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی رونق بازار فولاد

بر اساس میزان تولیدات کنونی می توان پیش بینی داشت که تولید فولاد در سال جاری کاهشی ۲۰ درصدی داشته است و در کوتاه مدت هم این مساله حل نخواهد شد فی الواقع این سرمایه گذاری زیر ساختی به یک بازه ی زمانی چهار ساله نیاز دارد.

استمرار پرداخت اقساط و هزینه های کارخانه ها در زمان قطعی برق

 نکته دیگری که در صنعت نیازمند توجه است در بازه های زمانی که قطعی برق وجود دارد و کارخانه ها فعالیت ندارند باز هم باید اقساط را پرداخت نمایند. کریم سلمانپور مدیر عامل فولاد آتیه خاورمیانه اظهار داشت: هزینه های جاری کارخانجات در زمانی که به دلیل قطعی برق و گاز هیچ بازده اقتصادی ندارند همچنان باقی است. شایان ذکر است با توجه به ظرفیت بالای تولید میلگرد و مقادیر مکفی در تولید و صادرات شمش فولادی با وجود قطعی های گاز و برق و خسارات محتمل از این قطعی ها باز هم مشکلی نخواهد بود و اهن الات مورد نیاز برای پروژه های عمرانی کشور و همچنین ساخت و ساز یک میلیون مسکن ملی نیز تامین است.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: پایان هفته گذشته قیمت روز آهن آلات در بیشتر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما در کنار این ثبات، افزایش قیمت روزانه میلگرد و قیمت تیراهن کاملا مشهود بود.

بازار ارز نیز همچنان در مسیر نزولی قرار گرفته و کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی را حفظ کرد، از این رو در پایان هفته گذشته قیمت دلار با اندکی کاهش در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۵۱۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به تحرکی که به واسطه معاملات بورس کالا در قیمت اهن الات در هفته گذشته ایجاد شد می‌توان دریافت که بسیاری از پارامترهای اثرگذار در قیمت‌ها اثربخشی خود را از دست داده‌اند، یکی از این پارامترها که همواره مانند دماسنج در کلیه‌ها بازارها عمل می‌کرد، قیمت دلار بود که چندین ماه است که گویا مسیری جدا از بازار اهن و فولاد در پیش گرفته است.

زیرا همانطور که از شواهد و قراین پیداست گاهی شاهد حرکت این بازار برخلاف جهت هم هستیم به طوری که قیمت دلار با اینکه این روزها کاهشی است و حتی ممکن است کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی را شکسته و باز هم کاهش بیابد، نرخ اهن و فولاد یا ثابت است یا روندی افزایشی دارد.

با توجه به این امر آنچه در بازار اهن در روز نیمه تعطیل هفته گذشته پیش آمد افزایش قیمت میلگرد آجدار بود به طوری که حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان قیمت‌ها بالا رفت اگرچه بخش زیادی از اهن‌فروش‌ها نیز تغییری در قیمت این محصول ایجاد نکردند.

همچنین قیمت روز تیرآهن نیز مانند میلگرد، بیشتر میل به افزایش داشت اما ثبات قیمت نیز در برخی مبادی مشاهده می‌شد، به این صورت که افزایش حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی در بخش کیلوفروشی و افزایش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی در بخش شاخه‌فروشی مشهود بود.

اما مابقی محصولات فولادی برخلاف این دو محصول، می‌توان گفت تقریبا ثابت و بدون تغییر قیمت بودند به طوری که قیمت روز نبشی و ناودانی در کلیه شرکت‌ها ثابت بود و تنها در یک شرکت کاهش ۵۰ تومانی مشاهده شد. همچنین قیمت انواع لوله داربستی، صنعتی، مانیسمان و ... و همچنین پرفیل به تبعیت از جو غالب بازار ثابت و بدون تغییر اعلام قیمت شد.

براساس آچه از اوضاع برآورد می‌شود می‌توان گفت تحرکی که در بازارآهن ایجاد شده متأثر از بورس کالا است، زیرا با افزایش نرخ شمش و تسهیل و آزادسازی صادرات آن، تقاضای خرید این محصول نیز افزایش پیدا کرد و به دنبال آن سیگنال مثبتی به بازار آهن ارسال شد که موجب افزایش قیمت‌ها شد.

اما این افزایش قیمت‌ها با ترس و ابهام همراه است زیرا اخبار مثبتی که به طور مداوم از مذاکرات وین منتشر می‌شود مانعی برای رشد قیمت‌ها است از طرفی دیگر تقاضای خرید اهن الات نیز کماکان بی‌رونق است که معادلات بازارگردان‌ها را برای افزایش قیمت به هم می‌ریزد.

اگرچه هرساله سردی هوا موجب کاهش تقاضا می‌شد اما در سالجاری این رکود طولانی‌تر شده که گویا عوامل خارجی دیگری جز مذاکرات، در این امر دخیل است که کمبود نقدینگی یکی از آن‌هاست.

به گزارش آهن پرایس، در هر صورت آنچه در بازار اهن مشاهده می‌شود گویای این است که درحال حاضر میزان عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها نیست و تعیین قیمت‌ها به شیوه دستوری انجام می‌شود. 

در هر صورت باید گفت علی‌رغم نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای ممکن است قیمت‌ها تا پایان سال کاهش پیدا نکنند، اگرچه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد ولی درحال حاضر ثبات یا افزایش نسبی محتمل‌ترین گزینه در بازار فعلی است. 

شایان ذکر است که آنچه در بازار عرضه رخ می‌دهد لزوما به تحریک تقاضا منجر نمی‌شود و افزایش قیمت و عرضه، ممکن است به افزایش تقاضا و خرید اهن الات نینجامد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پای لنگ تقاضای آهن

به ویژه اگر تا پایان بهمن ماه مذاکرات وین به نتیجه برسد کلیه بازارها متأثر خواهند شد اما نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که کشور ما دچار مشکلات بنیادی و کلان اقتصادی است و اگر تحرکات مثبتی در بازارها به واسطه توافقات ایجاد شود، گذرا و تحت تأثیر ناشی از هیجانات و جو روانی مثبت است و تا زمانی که اصلاحات از ریشه انجام نشود رفع تحریم‌ها کمک چندانی به بهبود اقتصاد مریض کشور نمی‌کند.

آخرین اخبار از مذاکرات وین

پس از تنفسی چند روزه که نشست برجام منتظر تصمیمات طرفین مذاکره برای دستیابی به توافقات نهایی بود طبق اطلاع وزارت خارجه آمریکا به کنگره، برای تسهیل برگشت به تعهدات برجام برای طرفین، بخشی از تحریم‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرده است که این خبر سیگنالی قوی و اثرگذار در همه بازارها به ویژه بازار آهن و فولاد محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه در چند هفته پایانی سال قرار داریم و بازارسازها میل به افزایش قیمت‌ها دارند اما ممکن است این خبر مثبت مانع رشد قیمت‌ها باشد. از طرفی دیگر این اتفاق امکان از سرگیری فعالیت‌های غیرنظامی با برنامه هسته‌ای برای شرکت‌های چینی، روسی، اروپایی و... را در ایران فراهم می‌کند.

همچنین طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا این معافیت زمینه‌ای برای تسهیل گفت‌وگوها و بازگشت ایران به تعهدات برجام است، در همین زمینه یک مقام ارزشد وزارت خارجه آمریکا نیز تأکید کرده است که لغو برخی از تحریم‌ها به معنی حصول توافقات نیست و بیشتر به دلیل بررسی جزئیات چگونگی ذخایر اورانیوم غنی شده و فعالیت‌های سلاح‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

به هر حال با اینکه به دلیل رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی ممکن است شاهد افزایش قیمت در بازارهای داخلی نیز باشیم اما با توجه به سیگنال‌های مثبت از مذاکرات و همچین روند نزولی نرخ دلار، احتمال افزایش قیمت آهن در بازار داخلی به کندی و به صورت محدود اتفاق بیفتد.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در کلیه مبادی فروش در حالی میل به ثبات و سکون داشت که قیمت میلگرد آجدار چار نوسان افزایشی بود و رشد محسوسی را تجربه کرد.

در همین اثنا بازار ارز نیز مجددا نوسانات کاهشی را تجربه کرد به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته قیمت اهن الات اگرچه تقریبا در کلیه اهن فروشی‌ها ثابت بود اما گویا به تأثیر از بورس کالا، نرخ میلگرد روندی رو به رشد طی کرد و تا حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. 

اما برخلاف قیمت میلگرد سایر محصولات تقریبا تغییر قیمتی نداشتند به عنوان مثال قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد. قیمت پروفیل و انواع لوله صنعتی، داربستی، مانیسمان و... نیز به تبعیت از جو غالب تغییر قیمت محسوسی نداشت البته کاهش قیمت ۵۰ تومانی این محصولات نیز مشاهده شد. 

نرخ تیراهن نیز تقریبا در همه بخش‌ها با ثبات همراه بود، به این صورت که در بخش کیلوفروشی در کنار کاهش قیمت ۲۰۰ تومانی در یک شرکت مابقی مبادی فروش بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. در بخش شاخه‌فروشی نیز اگرچه کاهش قیمت ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی نیز مشاهده شد اما غالب مبادی فروش تمایل بیشتری به حفظ قیمت‌ها داشتند.

در این میان انواع ورق‌ها نیز روند کاهشی طی کردند به طوری که قیمت ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان و قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

همانطور که احتمال می‌رفت در پی تحریک بورس کالا، قیمت روزانه آهن تحت تأثیر قرار گرفت اما گویا این اثربخشی بیشتر در زمینه میلگرد آجدار مشهود بود و سایر محصولات به آنچه در تالار صنعتی رخ داد بی‌تفاوت بودند.

طبق آمار موجود از ۱۲۰ هزار و ۸۳۸ تن محصولات عرضه شده در بورس کالا حدود ۱۶۲ هزار و ۸۶۲ تن تقاضا وجود داشت که از این میان میلگرد بالاترین رقابت را ثبت کرد به طوری که قیمت پیشنهاد شده برای آن حدود ۱۴ هزار و ۱۶۲ تومان بود که این رقم بیانگر رشد ۲/۵درصدی قیمت میلگرد بود.

 گفتنی است پایین‌ترین نرخ میلگرد اجدار در بازار آزاد ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود و سقف قیمتی آن نیز حدود ۱۶ هزار و ۳۵ تومان بود. نرخ تعیین شده برای تیرآهن نیز حدود ۱۳ هزار و ۸۸۲ تومان بود که بیانگر رشد ۰/۷درصدی این محصول بود.

میزان خرید اهن الات عرضه شده در بورس یکی از اثرگذارترین عوامل نوسان قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد است از همین روز آنچه از بورس کالای روز گذشته به بازار اهن مخابره شد افزایش قیمت میلگرد آجدار را در پی داشت.

اما واقعیت امر این است که دو کفه تقاضا و عرضه تناسب چندانی باهم ندارند و نامتعادل هستند زیرا همچنان کمبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای یکی از مهمترین چالش‌های بازار آهن و فولاد در این روزها به شمار می‌رود که با همه تلاش‌ها و هیجاناتی که برای شکستن این رکود صورت می‌گیرد در نهایت به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد و پای خرید آهن سنگ شده و بدون رونق است.

به گزارش آهن پرایس، نوساناتی که در دو هفته اخیر در بازار آهن مشاهده شد به تأثیر از بورس کالا برای برون‌رفت از رکود بود اما هفته دوم بهمن درحالی پایان یافت که قیمت روزانه آهن در مقایسه با هفته اول که روندی افزایشی داشت، نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در کنار افزایش جزئی قیمت‌ها، کاهش و ثبات قیمت نیز به طور گسترده در بازار آهن حاکم بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس کالا در پی تحریک تقاضا

علاوه‌بر این خبرهای خوشایندی از مذاکرات وین به گوش می‌رسد که گویا هم در بازار آهن و هم در قیمت دلار اثرات مثبتی گذاشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که زمینه توافقات مطلوب برای دو طرف فراهم شده است و باقری‌کنی معاون سایسی وزیر امور خارجه در نشستی روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و از عدم مذاکرات مستقیم با آمریکا خبر داده است.

وی همچنین در میان گفت‌وگوهای خود اظهار کرد که اگر غربی‌ها حسن نیت داشته باشند شرایط برای یک توافق خود و بُردبُرد مهیا است.

حذف لوله و پروفیل از بورس کالا

براساس گزارش‌ها طبق درخواست سندیکای لوله و پروفیل مبنی بر حذف عرضه این محصولات در بورس کالا، طی موافقت مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با این پیشنهاد، تولیدکنندگان دیگر ملزم به عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا نیستند.

یکی از علل این درخواست تنوع محصولات و گستردگی دامنه مصرف‌کنندگان بود که عرضه این محصولات در بورس کالا را با دشواری‌هایی مواجه می‌کرد که در نهایت با تأیید کمیته عرضه در بورس کالا، تولیدکنندگان لوله و پروفیل طی نامه‌ای از اجبار و الزام به عرضه محصولات خود در بورس کالا معاف شدند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ثبت حداکثری قیمت روز آهن آلات در روز سه‌شنبه بود به طوری که در ابتدای روز با کاهش قیمت‌ها مواجه بودیم و برخی شرکت‌ها نیز محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما در پایان روز تعداد معدودی از مبادی فروش نیز نرخ محصولات را به‌صورت جزئی افزایش دادند.

قیمت دلار نیز با توقف در کانال ۲۷ هزار تومانی تقریبا بدون نوسان بود و در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

روز گذشته در کنار ثبات اکثر قیمت اهن الات، کاهش نرخ در اغلب محصولات نیز مشهود بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار در ابتدای روز که با ریزش محسوس ۷۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود در پایان روز تقریبا ثابت و بدون تغییر قیمت اعلام شد و چند کارخانه نیز افزایش قیمت مختصری تجربه کردند.

قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و مانیسمان و ... با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شدند اما قیمت روز نبشی و ناودانی تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز تیراهن در مجموع کاهشی بود به این صورت که در بخش کیلوفروشی کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت ولی ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها نیز مشهود بود، نرخ تیرآهن شاخه‌ای نیز در کنار ثبات در برخی مبادی فروش، با کاهش نسبی ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی اعلام شد همچنین قیمت روز ورق سیاه، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند سایر مقاطع فولادی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود.

طبق آمارموجود از معاملات بورس کالای روز گذشته بیشترین حجم محصول عرضه شده مختص شمش بود که گویا متقاضی بالایی نیز داشت به طوری که طبق گزارش‌ها قیمت تعیین شده این محصول ۱۲ هزار و ۹۷۶ تومان بود و میزان تقاضا نیز با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با عرضه پیشین حدود ۲۱۶ هزار و ۱۴۰ تومان ثبت شد.

امروز نیز حدود ۱۶۵ هزارتن مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی ورق گرم در بورس کالا عرضه می‌شود به این صورت که حجم عرضه میلگرد با افزایش ۳۳ درصدی در مقایسه با عرضه پیشین حدود ۱۳۲ هزار و ۸۵۴ تن اعلام شده است همچنین کف قیمتی این محصول نیز با افزایش ۵/۳ درصدی همراه است.

با این اوصاف باید منتظر میزان معامله محصولات عرضه شده در بورس کالا و اثرات آن در بازار آزاد باشیم اگرچه عرضه بالا بدون پشتوانه تقاضای مصرف و متناسب با آن، توان چندانی برای تحریک اساسی بازار ندارد ممکن است خرید اهن الات رونق چندانی پیدا نکند و باید در سطح کلان‌ و گسترده‌ای این تحریک خرید ایجاد شود که ایجاد آن به عوامل متعددی بستگی دارد.

خرید آزاد شمش فولادی

با توجه به اینکه هفته گذشته میزان شمش عرضه شده کاهش یافته بود تا حدودی قیمت و متقاضی آن نیز افزایش یافت که در نهایت در نرخ محصولات نهایی نیز اثرگذار بود.

در همین زمینه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از اصلاح نرخ شمش خبر داد و اظهار کرد: نتایج این هماهنگی و اصلاح جهت از میان برداشتن محدودیت برای خرید شمش فولادی از طریق بورس کالا اعلام می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن آلات منتظر توافقات

به گزاش آهن پرایس، وی گفت: با وجود اینکه اسامی کارخانه‌هایی که آهن اسفنجی تولید می‌کنند را به وازارت نفت داده بودیم اما بازهم به دلیل کمبود گاز، این تولیدکنندگان با کاهش ۷۰ درصدی گاز مواجه بودند یا به طور کلی قطعی گاز را تجربه کردند.

امیری در ادامه افزود: با تأمین گاز این واحدها دوباره تولید آهن اسفنجی رشد می‌یابد و کمبودی در زمینه مواد اولیه نخواهیم داشت. وی همچنین تصریح کرد: عرضه تلاش وزارت صمت بر این است تا میزان عرضه آهن اسفنجی در یک هفته به ۸۰ تن افزایش بیابد و در بورس کالا نیز عرضه شود تا موجب تنظیم و توازن قیمت در بازار شود.

فولادسازان در انتظار تأمین گاز

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از صادرات آزاد شمش تولید شده توسط این واحدها خبر داد، به طوری که سهمیه‌بندی این محصول از میان برداشته می‌شود و همه می‌توانند به صورت آزاد شمش خریداری کنند. 

همچنین در زمینه کمبود گاز و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی خبرهای متعددی منتشر شد که تا حدودی نیز بهانه افزایش قیمت مقاطع فولادی قرار گرفت. اما براساس آنچه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اعلام کرده، ممکن است در ۱۵ روز آتی گاز این واحدها تأمین شود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه اوج سرما را رد کرده‌ایم احتمال دارد مصرف گاز خانگی نیز در روزهای پیش رو تاحدودی کاهش بیابد که در این صورت تأمین گاز فولادسازان نیز تسهیل می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: برخی فولادسازان به خصوص تولیدکنندگان آهن اسفنجی مشکلات اساسی در زمینه کمبود گاز دارند، حتی برخی از واحدها بیش از یک ماه است که با کمبود گاز مواجه هستند و به طور قطع این امر کلیه واحدهای زنجیره فولاد را تحت شعاع قرار می‌دهد. 

بنابراین با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد گاز کشور صرف تأمین گاز خانگی می‌شود، باید منتظر کاهش برودت هوا و به موازات آن کاهش مصرف گاز باشیم تا در خلال آن بتوانیم گاز واحدهای فولادساز را تأمین کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: آمار موجود از قیمت روز آهن آلات در بازار آزاد حاکی از این است که روز گذشته آهن‌فروشی‌ها بیشتر محصولات فولادی خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما کاهش محسوس قیمت اهن الات در برخی شرکت‌ها نیز قابل مشاهده بود، همچنین برخی مبادی فروش نیز از اعلام قیمت ممانعت کردند.

در حالی نرخ اهن الات بدون تغییر بود که بازار ارز نیز در آرامش نسبی به سر می‌برد و قیمت دلار با اندکی نزول مجددا به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت، به طوری که در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت اهن الات

با توجه به بازگشت بازار آهن به آرامش و سکون چند هفته گذشته، روز گذشته نیز نوسان چشمگیری در قیمت اهن مشاهده نشد. اگرچه با توجه به اوضاع بازار عرضه و تقاضا، انتظار می‌رفت قیمت‌ها عقبگرد کنند اما فروشندگان تمایل چندانی به کاهش قیمت مقاطع نداشتند و بیشتر آنها ثبات را پیشه کردند، این درحالی است که برخی فروشندگان حتی اعلام قیمت نکردند.

بنابراین طبق آمار موجود از بازار آهن و فولاد روز گذشته قیمت میلگرد آجدار تقریبا در بیشتر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد البته کاهش قیمت ۱۰ تومانی این محصول در چند شرکت نیز مشهود بود.

در قیمت روزانه پروفیل و انواع لوله نیز این شرایط قابل مشاهده بود یعنی در کنار کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی این محصولات در برخی شرکت‌ها، برخی با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند و چند شرکت نیز تمایلی به اعلام قیمت نداشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد، ورق گالوانیزه نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و بدون تغییر قیمت عرضه شد اما قیمت ورق سیاه کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت.

قیمت روز تیراهن نیز مانند سایر محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها بدون تغییر بود اما کاهش ۵۰ هزار تومانی این محصول در بخش شاخه‌‌فروشی قابل مشاهده بود، همچنین در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت در عمده مبادی فروش کاهش ۱۰۰ تومانی نیز به چشم می‌خورد.

همانطور که انتظار می‌رفت با توجه به شرایط فعلی کشور رشد نرخ روزانه آهن آلات که از ابتدای بهمن ماه آغاز شده بود متوقف شد و بازار آهن مجددا در لاک خود فرو رفت زیرا در تحلیل‌های پیشین نیز اعلام کردیم که با توجه به در پیش بودن مذاکرات وین که تأثیر گسترده‌ای در بازارهای مالی دارد و همچنین کمبود خرید اهن الات در پی کمبود متقاضی مصرف به دلایل متعددی از جمله سردی هوا و عدم نقدینگی و انتظار نتایج وین، بازار پتانسیل افزایش قیمت بیش از آنچه اتفاق افتاد را نداشت.

در حال حاضر نیز که مذاکرات وین به مراحل پایانی نزدیک شده بازار را در حالت تعلیق و انتظار نگه داشته است اما احتمال دارد پس از مشخص شدن نتایج در سرازیری قرار بگیرد و کاهش محسوسی درقیمت آهن آلات اتفاق بیفتد.

از سویی دیگر بورس کالا نیز که کلید ایجاد تحرک در بازار آزاد است و مانند پیش‌قراول عمل می‌کند بازار آهن را در انتظار میزان عرضه محصولات و تعیین قیمت‌ها و همچنین میزان معاملات در بورس کالا فروبرده است تا الگوی عمل خویش قرار دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات دوباره در بازار آهن

براساس گزارش‌ها امروز نیز حدود ۳۱۸ هزار تن محصولات فولادی از جمله انواع تختال، شمش بلوم و ورق مبارکه در بورس کالا عرضه خواهد شد. گویا کف قیمت شمش نیز ۱۲ هزار و ۷۴۶ تومان تعیین شده که در مقایسه با عرضه پیشین ۲ درصد کاهش داشته اما حجم عرضه آن حدود ۸/۱ درصد افزایش یافته است.

تأثیرات برجام بر بازار آهن

به گزارش آهن پرایس، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد ناگزیر اوضاع کلیه‌ بازارهای مالی به ویژه بازار آهن و فولاد با نتایج مذاکرات برجام گره خورده است و به یقین تأثیرات مثبتی نیز در این بازار خواهد داشت.

در همین زمینه بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این موضوع اظهار کرد: یکی از نتایج مثبت دستیابی به توافق و رفع تحریم‌ها تسهیل امر تجارت با سایر کشورهاست که هزینه‌های گزاف صادرات را کاسته و به میزان سود فولادسازان می‌افزاید که نتیجه این جریان رونق اقتصاد و تجارت کشور خواهد بود.

وی معتقد است: اگرچه دستیابی به مذاکرات وین تأثیرات مثبت زیادی در اقتصاد کشور دارد اما حتی اگر توافقی نیز صورت نگیرد ایران ضرر چندانی نخواهد کرد زیرا کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند که می‌تواند تأثیرات مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

اگرچه هنوز مذاکرات وین به نتیجه قطعی نرسیده است اما در همین حالت نیز تأثیرات خود را در بازار آهن دارد و همه منتظر مشخص شدن نتایج هستند به همین جهت اقدام خاصی انجام نمی‌دهند و عملا خرید و فروش چشمگیری اتفاق نمی‌افتد. زیرا قیمت دلار که یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده قیمت‌ها است نیز تحت تأثیر مذاکرات مدام در نوسان است و اگر نشست‌ها به نتیجه مثبتی برسد اثرات کاهشی در کلیه بازارها خواهد داشت.

حال آنچه از مذاکرات وین به گوش می‌رسد بیانگر این است که هفته آینده طرفین مذاکره پس از توقف چنده روز به وین برمی‌گردند و تصمیمات نهایی خود را اعلام می‌کنند که ممکن است هر دو طرف امتیازات بیشتری مطالبه کنند یا توافق کنند و این مذاکرات به پایان برسد.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نرخ رشد افزایش اجاره بها نسبت به افزایش قیمت مسکن کندتر است و در دی ماه نیز افزایش اجاره بها تا حدی چشمگیر بود که در نهایت امر معاونت وزیر راه و شهرسازی بر آن شد تا چاره اندیشی در این زمینه داشته باشد و پیشنهاد گسترش کمک ودیعه مسکن در بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه گردید و مقرر شده است که ۱۰ درصد از میزان تسهیلات در قانون به حوزه اجاره تخصیص داده شود.  

تسهیلات ودیعه مسکن در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به برخی متقاضیان تعلق گرفت اما بنا بر پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ احتمالا گسترش خواهد یافت.بنابر اظهارات محمود محمودزاده، معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی هدف از گسترش وام ودیعه مسکن، ساماندهی بازار اجاره و سهولت در پرداخت اجاره بها برای مستاجران است. 

طی دو سال گذشته مصوباتی از سوی ستاد ملی کرونا در رابطه با ودیعه مسکن صادر شد، در سال پیشرو نیز با در نظر گرفتن این مساله که چنانچه اجاره بها باز هم افزایش یابد در توان اقشار کم درآمد جامعه نیست پیشنهاداتی به صورت تنظیمات بودجه برای سال ۱۴۰۱ ارائه گردید که تسهیلات کمک ودیعه مسکن گسترده تر شود.

محمودزاده افزود: برای رائه این تسهیلات نیاز است که ابزار مناسبی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم شود تا بدین ترتیب فرایند دریافت تسهیلات برای مستاجران آسانتر شود. شایان ذکر است بازار مسکن و نرخ اجاره بشدت تحت تاثیر اقتصاد کلان کشور است، در واقع نیاز به تلاش و اهتمام قابل توجهی است تا بدیوسیله نرخ اجاره و توان مستاجران به کمترین فاصله برسد یا به عبارتی این میزان از فاصله با تسهیلات ودیعه مسکن جبران گردد. 

وی افزود: بر اساس پیشنهادات ارائه شده تقاضا شده است که ۱۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن به ودیعه اجاره مسکن تخصیص داده شود. این پیشنهادات ارائه گردیده و در قسنت های اولیه نیز مورد تایید قرار گرفته است فقط نیاز است در بودجه بندی نهایی نیز این رقم تثبیت گردد تا کمک قابل توجهی برای اجاره نشین ها باشد. 

سازماندهی اجاره مسکن

مساله دیگر در مبحث اجاره نشینی، مساله اجاره داری حرفه ای است که ارائه دهنده این پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بوده است و در حال حاضر در کمیسیون های مجلس در دست بررسی است که چنانچه تصویب گردد بر اساس آن بازار اجاره بها ساماندهی خواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار نابسامان اجاره مسکن

جالب توجه است که در دو سال گذشته تعداد کثیری از مستاجران به دلیل سختگیری بانک ها موفق به دریافت این تسهیلات نشدند این در حالی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید داشت که بانک ها با حداقل وثیقه دریافتی، حداکثر تسهیلات را ارائه کنند. اما متاسفانه هر بانکی قوانین خود را برای پرداخت تسهیلات در پیش گرفت. 

در هجدهم مهرماه سال جاری بالغ بر یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۱۲۷ نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام در سامانه ثبت نام کرده اند اما فقط تا ۲۲ آذر ماه ۴۰۳ هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شدند و حدود ۵۵۷ هزار نفر نیز به سیستم بانکی معرفی شده اند. سقف مبلغ وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ برای تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و برای شهرهای باجمعیت کمتر از کلان شهر۲۵ میلیون تومان معین شده است.

طبق گزارش اعلام شده از بانک مرکزی دی ماه امسال میزان رشد اجاره بها در کشور بالغ بر ۵۴ درصد بوده و در شهر تهران نیز این رقم ۵۱ درصد می باشد. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار اجاره بها از آذر ماه تا دی ماه ۴/۶ درصد افزایش یافته که این تورم با میزان حقوق های دریافتی قشر کم در آمد جامعه مطابقت ندارد. در واقع بعد از دخانیات و غلات بازار اجاره هم اکنون رتبه سوم تورم ماهیانه را دارد.

شایان ذکر است با بررسی برخی گزارشات غیررسمی مشخص است که تعداد مستاجران به بالای ۵۰ درصد رسیده است و بدین معنی است که تعداد مستاجران بیشتر از تعداد مالکان است.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس آمار موجود قیمت روز آهن آلات کمی از آن التهاب و رشد هفته گذشته عقبگرد کرده به طور که روز یکشنبه غالب مبادی فروش قیمت‌ها را ثبات اعلام کردند البته برخی شرکت‌ها نیز از اعلام قیمت خودداری کرده و برخی نیز کاهش قیمت داشتند.

تقریبا می‌توان گفت بازار ارز نیز در حال ثبات بود و تغییر چندانی در قیمت دلار مشاهده نشد. به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۶۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

با توجه به اینکه تحرکات سمت عرضه‌کننده در بازار آهن نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت متقاضی مصرف را به خرید آهن آلات وادار کند، بازگشت به سکون و ثبات قیمت اهن از ابتدای هفته در بازار اهن و فولاد مشهود بود.

به طوری که قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و حتی کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد، اگرچه افزایش قیمت مختصری نیز در چند شرکت اتفاق افتاد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی، مانیسمان، داربستی و ... نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها در یک شرکت شاهد کاهش ۱۰۰ تومانی این محصول بودیم. همچنین قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و برخی محصولات یک شرکت با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه شد.

قیمت روز تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات قیمت دربرخی مبادی، با ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش اعلام قیمت شد اما قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند سایر مقاطع فولادی ثبات قیمت داشت اما قیمت روز ورق سیاه با حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش اعلام قیمت شد.

همانطور که بارها اشاره کردیم افزایش قیمتی که در بازار رخ داد با میزان تقاضا تناسب نداشت از همین رو شاهد بازگشت مجدد اوضاع بازار اهن به دوره سکون و ثبات هستیم. از آنجایی که بورس کالا اصلی‌ترین سیگنال رشد قیمت را در بازار آزاد ارسال می‌کرد به واسطه دریافت مجوز خرید شرکت‌های بازرگانی از بورس بود اما اکنون بورس کالا نیز خود نیازمند عاملی برای خروج از رکود است که افزایش متقاضی مصرف یکی از این عوامل است.

اما آنچه از اوضاع برمی‌آید فعلا تقاضای مصرف نیز در کمترین حالت خود است و با توقف مذاکرات برجام این اوضاع تشدید می‌شود. با این اوصاف نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع داشت و برای بررسی شرایط باید اقتصاد کلان را مدنظر قرار داد نه نوسانات جزئی و سطحی که هر از گاهی توسط بازارگردان‌ها رخ می‌دهد.

 مهمترین مسأله‌ای که درحال حاضر توان بهبود اوضاع اقتصادی کشور را دارد مشخص شدن نتایج مذاکرات و لغو تحریم‌ها است که تأثیر بسزایی در همه بازارها خواهد داشت و در اصل گره‌ای از مسائل اقتصادی و سیاسی کشور خواهد گشود.

ضرر نوردسازان از قیمتگذاری بورس کالا 

به گزارش آهن پرایس، نحوه قیمتگذاری در بورس کالا موجب اعتراض برخی نوردکاران شده است از همین جهت مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: بورس کالا با نحوه قیمتگذاری خود موجب بهم ریختن توازن قیمت‌ها در زنجیره فولاد شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف افزایش قیمت آهن آلات

عبداللهی در ادامه بیان کرد: برخی واحدهای تولیدی که مشکلاتی در زمینه تأمین سوخت و نیروی گاز و برق مصرفی و همچنین هزینه حمل و نقل و کمبود مواد اولیه دارند به ناچار محصولات نهایی خود را در بورس و متناسب با قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا عرضه کردند این درحالی است که این واحدها شمش موزدنیاز خود را نیز از بورس کالا تأمین می‌کنند و این صرفه مالی ندارد و حتی به زیان آنها نیز منجر می‌شود.

وی افزود: با توجه به این شرایط نوردکاران از عرضه محصولات خود در بورس کالا ناگزیر هستند زیرا در غیر این‌صورت امکان صادرات محصولات خود را از دست می‌دهند و این ضرر مضاعفی بر آنها تحمیل می‌کند.

این فعال صنعتی ابراز کرد: تأکید انجمن نوردکاران بر فعالیت مداوم تولیدکنندگان است اما با توجه به هزینه‌های تولید و حمل و نقل و همچنین نرخ میلگرد عرضه شده در بورس کالا، عملا سودی عاید نوردکاران نمی‌شود و با احتساب هزینه تولید ضرر ۱۵- درصدی نیز تجربه خواهند کرد.

عبداللهی با اشاره به کاهش میزان عرضه شمش در بورس کالای هفته پیش تصریح کرد: کاهش حجم عرضه شمش القایی در بورس کالا با توجه به آزادسازی صادرات آن توسط وزارت صمت، به افزایش قیمت این محصول منجر شد و با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که قیمت شمش و میلگرد عرضه شده در بروس کالا اختلاف چندانی ندارند، نتیجه این امر به کاهش عرضه، کاهش تولید و درنهایت افزایش قیمت محصول منجر می‌شود که گاه عواقب جبران‌ناپذیری همچون تعطیلی نوردسازان و بیکاری افراد زیادی را در پی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس آمار موجود قیمت روز آهن آلات کمی از آن التهاب و رشد هفته گذشته عقبگرد کرده به طور که روز یکشنبه غالب مبادی فروش قیمت‌ها را ثبات اعلام کردند البته برخی شرکت‌ها نیز از اعلام قیمت خودداری کرده و برخی نیز کاهش قیمت داشتند.

تقریبا می‌توان گفت بازار ارز نیز در حال ثبات بود و تغییر چندانی در قیمت دلار مشاهده نشد. به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۶۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

با توجه به اینکه تحرکات سمت عرضه‌کننده در بازار آهن نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت متقاضی مصرف را به خرید آهن آلات وادار کند، بازگشت به سکون و ثبات قیمت اهن از ابتدای هفته در بازار اهن و فولاد مشهود بود.

به طوری که قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و حتی کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد، اگرچه افزایش قیمت مختصری نیز در چند شرکت اتفاق افتاد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی، مانیسمان، داربستی و ... نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها در یک شرکت شاهد کاهش ۱۰۰ تومانی این محصول بودیم. همچنین قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و برخی محصولات یک شرکت با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه شد.

قیمت روز تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات قیمت دربرخی مبادی، با ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش اعلام قیمت شد اما قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند سایر مقاطع فولادی ثبات قیمت داشت اما قیمت روز ورق سیاه با حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش اعلام قیمت شد.

همانطور که بارها اشاره کردیم افزایش قیمتی که در بازار رخ داد با میزان تقاضا تناسب نداشت از همین رو شاهد بازگشت مجدد اوضاع بازار اهن به دوره سکون و ثبات هستیم. از آنجایی که بورس کالا اصلی‌ترین سیگنال رشد قیمت را در بازار آزاد ارسال می‌کرد به واسطه دریافت مجوز خرید شرکت‌های بازرگانی از بورس بود اما اکنون بورس کالا نیز خود نیازمند عاملی برای خروج از رکود است که افزایش متقاضی مصرف یکی از این عوامل است.

اما آنچه از اوضاع برمی‌آید فعلا تقاضای مصرف نیز در کمترین حالت خود است و با توقف مذاکرات برجام این اوضاع تشدید می‌شود. با این اوصاف نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع داشت و برای بررسی شرایط باید اقتصاد کلان را مدنظر قرار داد نه نوسانات جزئی و سطحی که هر از گاهی توسط بازارگردان‌ها رخ می‌دهد.

 مهمترین مسأله‌ای که درحال حاضر توان بهبود اوضاع اقتصادی کشور را دارد مشخص شدن نتایج مذاکرات و لغو تحریم‌ها است که تأثیر بسزایی در همه بازارها خواهد داشت و در اصل گره‌ای از مسائل اقتصادی و سیاسی کشور خواهد گشود.

ضرر نوردسازان از قیمتگذاری بورس کالا 

به گزارش آهن پرایس، نحوه قیمتگذاری در بورس کالا موجب اعتراض برخی نوردکاران شده است از همین جهت مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: بورس کالا با نحوه قیمتگذاری خود موجب بهم ریختن توازن قیمت‌ها در زنجیره فولاد شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف افزایش قیمت آهن آلات

عبداللهی در ادامه بیان کرد: برخی واحدهای تولیدی که مشکلاتی در زمینه تأمین سوخت و نیروی گاز و برق مصرفی و همچنین هزینه حمل و نقل و کمبود مواد اولیه دارند به ناچار محصولات نهایی خود را در بورس و متناسب با قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا عرضه کردند این درحالی است که این واحدها شمش موزدنیاز خود را نیز از بورس کالا تأمین می‌کنند و این صرفه مالی ندارد و حتی به زیان آنها نیز منجر می‌شود.

وی افزود: با توجه به این شرایط نوردکاران از عرضه محصولات خود در بورس کالا ناگزیر هستند زیرا در غیر این‌صورت امکان صادرات محصولات خود را از دست می‌دهند و این ضرر مضاعفی بر آنها تحمیل می‌کند.

این فعال صنعتی ابراز کرد: تأکید انجمن نوردکاران بر فعالیت مداوم تولیدکنندگان است اما با توجه به هزینه‌های تولید و حمل و نقل و همچنین نرخ میلگرد عرضه شده در بورس کالا، عملا سودی عاید نوردکاران نمی‌شود و با احتساب هزینه تولید ضرر ۱۵- درصدی نیز تجربه خواهند کرد.

عبداللهی با اشاره به کاهش میزان عرضه شمش در بورس کالای هفته پیش تصریح کرد: کاهش حجم عرضه شمش القایی در بورس کالا با توجه به آزادسازی صادرات آن توسط وزارت صمت، به افزایش قیمت این محصول منجر شد و با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که قیمت شمش و میلگرد عرضه شده در بروس کالا اختلاف چندانی ندارند، نتیجه این امر به کاهش عرضه، کاهش تولید و درنهایت افزایش قیمت محصول منجر می‌شود که گاه عواقب جبران‌ناپذیری همچون تعطیلی نوردسازان و بیکاری افراد زیادی را در پی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: براساس آمار موجود قیمت روز آهن آلات کمی از آن التهاب و رشد هفته گذشته عقبگرد کرده به طور که روز یکشنبه غالب مبادی فروش قیمت‌ها را ثبات اعلام کردند البته برخی شرکت‌ها نیز از اعلام قیمت خودداری کرده و برخی نیز کاهش قیمت داشتند.

تقریبا می‌توان گفت بازار ارز نیز در حال ثبات بود و تغییر چندانی در قیمت دلار مشاهده نشد. به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۶۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

با توجه به اینکه تحرکات سمت عرضه‌کننده در بازار آهن نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت متقاضی مصرف را به خرید آهن آلات وادار کند، بازگشت به سکون و ثبات قیمت اهن از ابتدای هفته در بازار اهن و فولاد مشهود بود.

به طوری که قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و حتی کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد، اگرچه افزایش قیمت مختصری نیز در چند شرکت اتفاق افتاد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی، مانیسمان، داربستی و ... نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها در یک شرکت شاهد کاهش ۱۰۰ تومانی این محصول بودیم. همچنین قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و برخی محصولات یک شرکت با ۱۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه شد.

قیمت روز تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات قیمت دربرخی مبادی، با ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش اعلام قیمت شد اما قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند سایر مقاطع فولادی ثبات قیمت داشت اما قیمت روز ورق سیاه با حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش اعلام قیمت شد.

همانطور که بارها اشاره کردیم افزایش قیمتی که در بازار رخ داد با میزان تقاضا تناسب نداشت از همین رو شاهد بازگشت مجدد اوضاع بازار اهن به دوره سکون و ثبات هستیم. از آنجایی که بورس کالا اصلی‌ترین سیگنال رشد قیمت را در بازار آزاد ارسال می‌کرد به واسطه دریافت مجوز خرید شرکت‌های بازرگانی از بورس بود اما اکنون بورس کالا نیز خود نیازمند عاملی برای خروج از رکود است که افزایش متقاضی مصرف یکی از این عوامل است.

اما آنچه از اوضاع برمی‌آید فعلا تقاضای مصرف نیز در کمترین حالت خود است و با توقف مذاکرات برجام این اوضاع تشدید می‌شود. با این اوصاف نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع داشت و برای بررسی شرایط باید اقتصاد کلان را مدنظر قرار داد نه نوسانات جزئی و سطحی که هر از گاهی توسط بازارگردان‌ها رخ می‌دهد.

 مهمترین مسأله‌ای که درحال حاضر توان بهبود اوضاع اقتصادی کشور را دارد مشخص شدن نتایج مذاکرات و لغو تحریم‌ها است که تأثیر بسزایی در همه بازارها خواهد داشت و در اصل گره‌ای از مسائل اقتصادی و سیاسی کشور خواهد گشود.

ضرر نوردسازان از قیمتگذاری بورس کالا 

به گزارش آهن پرایس، نحوه قیمتگذاری در بورس کالا موجب اعتراض برخی نوردکاران شده است از همین جهت مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: بورس کالا با نحوه قیمتگذاری خود موجب بهم ریختن توازن قیمت‌ها در زنجیره فولاد شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف افزایش قیمت آهن آلات

عبداللهی در ادامه بیان کرد: برخی واحدهای تولیدی که مشکلاتی در زمینه تأمین سوخت و نیروی گاز و برق مصرفی و همچنین هزینه حمل و نقل و کمبود مواد اولیه دارند به ناچار محصولات نهایی خود را در بورس و متناسب با قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا عرضه کردند این درحالی است که این واحدها شمش موزدنیاز خود را نیز از بورس کالا تأمین می‌کنند و این صرفه مالی ندارد و حتی به زیان آنها نیز منجر می‌شود.

وی افزود: با توجه به این شرایط نوردکاران از عرضه محصولات خود در بورس کالا ناگزیر هستند زیرا در غیر این‌صورت امکان صادرات محصولات خود را از دست می‌دهند و این ضرر مضاعفی بر آنها تحمیل می‌کند.

این فعال صنعتی ابراز کرد: تأکید انجمن نوردکاران بر فعالیت مداوم تولیدکنندگان است اما با توجه به هزینه‌های تولید و حمل و نقل و همچنین نرخ میلگرد عرضه شده در بورس کالا، عملا سودی عاید نوردکاران نمی‌شود و با احتساب هزینه تولید ضرر ۱۵- درصدی نیز تجربه خواهند کرد.

عبداللهی با اشاره به کاهش میزان عرضه شمش در بورس کالای هفته پیش تصریح کرد: کاهش حجم عرضه شمش القایی در بورس کالا با توجه به آزادسازی صادرات آن توسط وزارت صمت، به افزایش قیمت این محصول منجر شد و با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که قیمت شمش و میلگرد عرضه شده در بروس کالا اختلاف چندانی ندارند، نتیجه این امر به کاهش عرضه، کاهش تولید و درنهایت افزایش قیمت محصول منجر می‌شود که گاه عواقب جبران‌ناپذیری همچون تعطیلی نوردسازان و بیکاری افراد زیادی را در پی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نخستین روز هفته قیمت روزانه آهن آلات تقریبا ثابت بود و التهاب افزایشی هفته گذشته کمی فروکش کرده بود به طوری که جز در برخی مبادی فروش، افزایش قیمت چندانی رخ نداد.

بازار ارز نیز با حفظ کانال قیمتی ۲۸ هزار تومانی در نوسان جزئی بود به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با تحرکی که هفته پیش در آهن فروشی‌ها ایجاد شد، تداوم آن زمینه‌ای برای خروج بازار آهن از رکود سنگین بود و این امر به صورت پلکانی و آرام در جریان بود، اما آنطور که پیداست فعلا رشد قیمت‌ها متوقف شده و تنها در برخی مبادی فروش روند افزایش جزئی مشاهده می‌شود.

در این میان قیمت میلگرد آجدار نوسانات متعددی را تجربه کرد درحالی که فضای کلی بازار رو به ثبات بود اما افزایش قیمت ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی در بسیاری از شرکت‌ها نیز مشهود بود و این در حالی است که یک شرکت قیمت میلگرد خود را حدود ۱۰۰ تومان کاهش داد.

در قیمت روز تیرآهن نیز نوسانات متعددی رخ داد به طوری که بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان نوسان قیمت داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان نوسان قیمت مشاهده شد ولی به طور کلی قیمت تیراهن نیز بدون تغییر بود.

اما با توجه به ثبات کلی در بازار قیمت روز نبشی و ناودانی تقریبا در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد. همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و... نیز به تبعیت از جو غالب بدون تغییر قیمت عرضه شد و تنها در دو کارخانه نوسان قیمتی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد.

قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز ثابت و بدون تغییر اعلام شد اما قیمت روز ورق سیاه حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمتی که در بازار هفته گذشته ایجاد شد به شدت تحت تأثیر بورس کالا و میزان معاملات شمش عرضه شده بود که این امر به ایجاد تحرکی نسبی در بازار اهن منجر شد، اما این نوسانات در حالی رخ داد که بازار در بیم و امید ناشی از مذاکرات وین به سر می‌برد زیرا کلیه بازارهای مالی به ویژه بازار اهن و فولاد متأثر از مذاکرات وین است و هر خبر مثبت و نتیجه امیدوارکننده‌ای از نشست‌ها با سکون و ثبات در بازارها همراه خواهد بود، با وجود این اهن فروشان به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند.

اما آنچه روز گذشته اتفاق افتاد توقف قیمت‌ها در اغلب مبادی فروش بود به طوری که کف قیمتی میلگرد بر روی ۱۵ هزار تومان بود و به نظر می‌رسید عرضه‌کنندگان فعلا تمایلی به کاهش قیمت ندارند و منتظر نتایج معاملات بورس کالای فردا هستند.

اما با نگاهی دقیق‌تر به اوضاع بازار می‌توان دریافت که خرید اهن الات همچنان تناسبی با میزان عرضه ندارد و تقاضای چندانی ایجاد نشده است، همچنین سردی هوا نیز خود مزید بر علت است و بازار تقاضا را در حالت رکود نگه می‌دارد، از سویی دیگر تأثیر اخبار سیاسی را که درحال حاضر به عامل مهمی در تعیین قیمت‌ها تبدیل شده است، می‌توان به موارد بیان شده اضافه کرد.

طبق برآوردها اگر تحرکات هیجانی در بازار اتفاق نیفتد احتمالا کف قیمتی میلگرد در حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان و سقف قیمتی آن نیز در حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان باقی خواهد ماند، در غیر این صورت ممکن است مجددا متأثر از معاملات شمش عرضه شده در بورس کالا دچار نوسان قیمت شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن در مسیر رشد

گزارش‌ها از روند نشست وین نیز بیانگر ورود مذاکرات برجام به مرحله نهایی است از همین رو با توقفی چندروزه طرفین مذاکره برای برخی تصمیم‌گیری‌ها به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. در زمینه لغو تحریم‌ها و نحوه محدودیت فعالیت هسته‌ای ایران و همچنین ترتیب این مباحث پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما ظاهرا ترتیب اجرا و عملیاتی شدن آن هنوز مشخص نشده است.

تأمین برق فولادسازان از هفته جاری

به گزارش آهن پرایس، انتشار خبر قطعی برق فولادسازان جرقه‌ای برای آتش افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته بود و ترس کمبود محصولات، عرضه‌کنندگان را به افزایش قیمت اهن الات واداشت.

اما مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از تأمین برق فولادسازان بدون محدودیت از هفته جاری خبر داد و اظهار کرد: از ۱۱ بهمن ماه براساس اولویت‌بندی‌های صورت گرفته برق صنایع فولادساز تأمین خواهد شد و اوضاع به روال گذشته بازخواهد گشت.

وی در ادامه بیان کرد: بنا بر این بود که محدودیت‌ها تا ۱۲ بهمن ادامه داشته باشد اما با یکسری تدابیر و همچنین افزایش دمای هوا از زمان این محدودیت‌ها کاسته شد.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات که از ابتدای هفته بنای گرانی داشت روز گذشته نیز بدون توجه به هیچ فاکتور مؤثری همچنان به روند خود ادامه داد و تقریبا می‌توان گفت افزایش قیمت در همه مقاطع فولادی مشاهده شد.

افزایش نرخ آهن درحالی ادامه داشت که بازار ارز به طور نسبی در ثبات بود و قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی باقی ماند. دلار در پایان روز گذشته به قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته برخلاف تصور و شرایط موجود که تقاضای چندانی برای خرید آهن آلات مشاهده نمی‌شود، بازار آهن همچنان روندی افزایشی داشت به طوری که حتی برخی شرکت‌ها قیمت دوم اعلام کردند و در میانه روز نیز برخی شرکت‌ها دست از فروش کشیدند.

در این میان قیمت روزانه میلگرد که از ابتدای هفته به طور مداوم در حال رشد بود روز گذشته نیز تداوم داشت و تا حدود ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومان رسید، البته تنها چند شرکت تغییر قیمت ندادند و یک شرکت نیز کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و ... نیز افزایش قیمت را تجربه کردند که این افزایش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات در کانال افزایشی قرار گرفت به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش در قیمت این محصولات مشاهده شد اما برخی شرکت‌ها نیز تغییر قیمت ندادند.

اما قیمت روز تیراهن در مقایسه با سایر مقاطع فولادی تقریبا ثابت بود، گفتنی است تیراهن در بخش کیلوفروشی حدود ۱۰۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات در برخی کارخانه‌ها، ذوب آهن اصفهان قیمت برخی محصولات خود را حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش داد.

به تبعیت از جو غالب بازار آهن قیمت ورق گالوانیزه، ورق سیاه، رنگی و روغنی نیز روندی افزایشی طی کرد به طوری که حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان قیمت این محصولات رشد داشت.

با توجه به آمار معاملات از تالار صنعتی روز گذشته، شمش عرضه شده در بورس کالا در مقایسه با عرضه پیشین حدود ۲/۵ درصد افزایش داشت و به عبارتی از میزان شمش عرضه شده حدود ۹۸/۹ درصد آن مورد معامله قرار گرفت که ظاهرا استقبال از شمش عاملی برای تداوم افزایش قیمت‌ اهن الات در روز گذشته بود.

از طرفی دیگر کاهش قیمت آهن اسفنجی نیز که به سود فولادسازان منتهی می‌شود خود می‌تواند عامل دیگری برای تداوم رشد قیمت مقاطع فولادی در روز گذشته باشد.

گرانی ادامه‌دار آهن آلات

در زمینه افزایش نرخ روز اهن الات از ابتدای هفته و احتمال تداوم آن، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد، اظهار کرد: با انتشار خبر قطعی برق برخی واحدهای فولادی، قیمت مقاطع فولادی نیز با تصور احتمال کاهش تولید رو به افزایش گذاشت و این درحالی است که تقاضای چندانی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود و هنوز بازار در رکود نسبی به سر می‎‌برد.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل نبود نظم و سامان در سیستم تولید و توزیع محصولات این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که قیمت مقاطع در بورس کالا کاهشی بوده است.

رستگار تصریح کرد: افزایش قیمت در شرایطی که تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در رکود است، توجیه منطقی ندارد و به جای اینکه فروشندگان را عامل گرانی آهن بدانیم لازم است در پی دلیل اصلی آن باشیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش نسبی التهابات بازار آهن

به گزاش آهن پرایس، با این اوصاف می‌توان گفت در چند صورت احتمال دارد که هفته آتی نیز رشد قیمت مقاطع فولادی استمرار داشته باشد که نخستین عامل آن استقبال از شمش و محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالای هفته آینده است، به طوری که اگر مانند دیروز میزان معاملات بالا باشد ممکن است گرانی‌ها همچنان ادامه‌ داشته  باشد.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد ادامه‌دار بودن افزایش قیمت شمش صادراتی ایران در بازارهای جهانی است که اگر توانایی تحریک متقاضی مصرف را داشته باشد، می‌توان احتمال داد رکود حاکم بر خرید روزانه آهن الات تا حدودی شکسته شود.

با توجه به این شرایط می‌توان احتمال داد که تا حدودی بازار از رکود خارج شده و رونق حداقلی به بازار برگردد، همچنین ممکن است که در روزهای آتی قیمت میلگرد نیز در کف قیمتی ۱۵ هزار تومانی تثبیت شده یا حتی فراتر از این نرخ نیز برود.

 اما گفتنی است اگر مذاکرات وین تا پیش از پایان سال به نتایج نسبی برسد و توافقی حاصل شود شرایط تغییر خواهد کرد و آنچه گفته شد منوط به عدم دستیابی به توافقات است زیرا اگر مذاکرات تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ نتایج عملی داشته باشد تأثیرات مثبت آن بر کلیه‌ بازارهای مالی مشهود و ملموس خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بازار آهن در روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که قیمت روزانه آهن آلات در کنار ثبات حداکثری در عمده شرکت‌ها، افزایش چشمگیری در قیمت‌ها مشاهده شد و این درحالی است که برخی مبادی فروش به دلیل رکود در بخش خرید آهن آلات و عدم ظرفیت بازار، عقب‌نشینی کرده و قیمت‌ها را کاهش دادند.

بازار ارز نیز همچنان در حال تجربه نوسانات جزئی است به طوری که قیمت دلار با اندکی افزایش و پس از ورود به کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان، در این محدوده قیمتی توقف کرده و در پایان روز گذشته به قیمت ۲۸ هزار و ۱۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پس از افزایش قیمت اهن الات از آغاز هفته جاری به ویژه در بخش مقاطع طویل از جمله قیمت میلگرد و نبشی و تیرآهن، گویا این هیجان کمی فروکش کرده و جز برخی شرکت‌های خصوصی که اصرار به افزایش قیمت دارند، مابقی شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند و تعداد معدودی نیز کاهش قیمت داشتند. به طوری که روز گذشته قیمت میلگرد در کنار ثبات حداکثری افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز در بخشی از بازار ثابت بود و در بخش دیگر افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت، در قیمت روزانه نبشی و ناودانی نیز افزایش تقریبی ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی مشاهده شد اما غالب شرکت‌ها تمایلی به تغییر قیمت نداشته و ثبات داشتند.

تثبیت قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی تقریبا مشهود بود اما افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد همچنین افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی نیز در بخش شاخه‌فروشی مشاهده شد که این افزایش قیمت در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان بود. قیمت روز ورق سیاه نیز تقریبا ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت اما ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با ثبات قیمت عرضه شدند و تغییری نداشتند.

همانطور که از تحلیل‌ها پیداست هیجانات ناشی از قطعی برق فولادسازان، در روز گذشته تاحدودی کاسته شده بود به طوری که برخی شرکت‌ها حتی ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند و بخش اعظمی از شرکت‌ها نیز تمایلی به افزایش مجدد قیمت‌ها نشان نداده و ثبات پیشه کردند.

اما در این میان برخی شرکت‌های خصوصی که برای جبران عدم فروش محصولات خود در چند ماه اخیر و جبران خسارت‌های واردشده، در پی تحریک بخش تقاضا بودند به افزایش قیمت محصولات خود ادامه دادند به طوری که شاهد افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نرخ اهن الات بودیم، غافل از اینکه افزایش قیمت راهکار مناسبی برای جلب متقاضی در شرایط فعلی نبود و برای افزایش کفه مصرف باید به جلب اعتماد متقاضی از طریق ایجاد سکون و آرامش در بازار اقدام کرد.

زیرا به دلایل متعددی از جمله عدم نقدینگی، انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات وین، برودت هوا و برخی عوامل دیگر خرید روزانه آهن آلات با رکود مواجه است و در بازاری که ظرفیت افزایش قیمت ندارد نمی‌توان با این شیوه متقاضی مصرف را به خرید آهن ترغیب کرد. در نتیجه این هیجانات گذرا و موقتی هستند.

از سوی دیگر آنچه امروز در تالار صنعتی رخ می‌دهد، نقشی تعیین‌کننده در روند بازار خواهد داشت، بنابر آمار موجود امروز حدود ۱۹۸ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل شمش، ورق گرم، ورق سرد و تختال است. کف قیمتی که برای شمش در نظر گرفته شده حدود ۱۲ هزار و ۴۸۷ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه ۱/۷ درصد رشد داشته و این درحالی است که میزان شمش عرضه شده در این دور حدود ۲۲/۶ درصد کاهشی بوده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: علت افزایش قیمت آهن آلات

پیش‌بینی می‌شود مقاطع فولادی به ویژه میلگرد که فردا در بورس کالا عرضه می‌شود در مقایسه با عرضه پیشین کاهش قیمت داشته باشد که یقینا قیمت‌ها را در بازار آزاد نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. احتمالا امروز نیز فروشندگان آهن تغییرات چندانی در قیمت‌ها اعمال نکنند و در کنار ثبات حداکثری محصولات برخی اصلاحات جزئی در قیمت‌ها مشاهده شود.

آخرین خبرها از مذاکرات

اما عامل دیگر و به عبارتی مهم مذاکرات وین که درحال حاضر به اثربخش‌ترین پارامتر تبدیل شده است در کنار چالش‌های موجود در مسیر مثبتی در حال پیشروی است.

براساس اخبار منتشر شده، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بحث آزادی زندانیانی که در ایران هستند را پیش کشیده و ادامه نشست‌ها را منوط به انجام این شرط می‌داند. اما در حال حاضر مسائل هسته‌ای مبحث اصلی مذاکرات وین است که مذارکات غیرمستقیم در این زمینه با آمریکا درحال برگزاری است.

آنطور که از گزارش‌های متعدد منتشرشده می‌توان اینطور برداشت کرد که گویا آمریکا خواهان مذاکرات مستقیم است و به ظاهر ایران هم چندان مخالفتی با این موضوع ندارد و طبق اظهارات اگر نیاز باشد به صورت مستقیم وارد مذاکره خواهد شد که این امر گام مهم و بزرگی در مسیر پیشرفت مذاکرات به شمار می‌رود.

همانطور که در تحلیل روز شنبه نیز گفته شده با اوج گرفتن احتمال جنگ بین روسیه و اوکراین، ایران نیز به نحوی درگیر خواهد شد که امید است در جهت مثبت باشد.

براساس اخبار موجود آمریکا به حمایت از اوکراین برخاسته و حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی به مرز اوکراین اعزام کرده است. اگر این درگیری عملی شود به‌تبع چین نیز درگیر خواهد شد که این جریان می‌تواند فرصتی برای حل اختلافات ایران با آمریکا باشد. در کل سیگنال دریافتی از اوضاع در زمینه مذاکرات مثبت است و امید است هرچه زودتر به نتایج مقبول و مطلوبی بینجامد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: قیمت دیروز آهن آلات در بخشی از بازار ثابت و بدون تغییر بود و نیم دیگر آن تحت تأثیر هیجانات ناشی از قطعی برق روندی افزایشی طی کرد که این افزایش قیمت بیشتر در قیمت روزانه میلگرد، نبشی و ناودانی مشهود بود. اما همانطور که از قراین و شواهد پیداست این نوسان افزایشی تحرکی در بخش تقاضا ایجاد نکرد و خرید آهن آلات همچنان بی‌رونق بود.

در این میان بازار ارز نیز همچنان درگیر نوسانات جزئی بود به طوری که قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید و در پایان روز به قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

از نخستین روز هفته و آغاز بهمن ماه قیمت اهن الات بنای افزایش گذاشتند و در دو روز گذشته برخی مبادی فروش حتی قیمت دوم و سوم نیز اعلام کردند، البته این افزایش قیمت درحال حاضر بیشتر در مقاطع طویل رؤیت شد و جز میلگردها و نوسانات تیرآهن و نبشی‌ها، مابقی مقاطع فولادی تقریبا ثابت و بدون تغییر بودند.

طبق آنچه گفته شد قیمت میلگرد در روز گذشته در غالب مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی عرضه شد اما تعدا معدودی از شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند و حتی برخی نیز از اعلام قیمت محصولات خود امتناع کردند.
قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها تغییر چندانی نداشته و درواقع ثابت بودند اما قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز در عمده شرکت‌ها روندی افزایشی داشت که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان ثبت شد.

همچنین قیمت تیراهن نیز مانند اکثر محصولات فولادی نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ تومان با افزایش عرضه شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش تقریبی ۳۰ الی ۴۰ هزار تومانی مشاهده شد. اما قیمت ورق گرم و گالوانیزه و روغنی و رنگی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت بود و با حفظ قیمت‌های روز پیشین عرضه شدند.

با توجه به آنچه از اوضاع بازار برمی‌آید به نظر می‌رسد افزایش‌ قیمت‌ها به صورت هیجانی اتفاق افتاده و درحال حاضر در هیچ یک از فاکتورهایی که موجب نوسان قیمت روز اهن الات می‌شود، تغییر خاصی رخ نداده است و کلیه بازارهای مالی مانند هفته‌های اخیر در فاز انتظار ناشی از مذاکرات وین به سر می‌برند.

بنابراین می‌توان اینگونه اظهار کرد که این نوسان افزایشی در بخشی از بازار به تأثیر از اخبار منتشر شده در زمینه قطعی برق برخی واحدهای فولادی است که فروشندگان برای کسب سود و فروش محصولات خود در بازار راکد فعلی، به افزایش هیجانی قیمت‌ها اقدام کرده‌اند.

اما همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد درحال حاضر بازار آهن پتانسیل افزایش قیمت روزانه اهن را ندارد، زیرا مهمترین بخش بازار که تقاضای مصرف است در رکود عمیقی به سر می‎برد و برای برون رفت از این اوضاع به ثبات و سکون قیمت‌ها نیاز است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات هیجانی قیمت آهن آلات

برخی فروشندگان خبر قطعی برق برخی فولادسازان را دستاویزی برای افزایش قیمت محصولات خود قرار داده‌اند و با تصور اینکه احتمالا با کاهش تولید و در نتیجه کمبود محصول مواجه خواهیم شد، روندی افزایشی در پیش گرفته‌اند.

اما به طور کلی می‌توان گفت سایر عوامل مؤثر بر بازار و قیمت آهن آلات تغییرات چشمگیری نداشته و از اساس افزایش قیمت‌ها توجیه منطقی ندارد. به عنوان مثال قیمت دلار که یکی از عوامل تأثیرگذار است نوسان قابل ملاحظه‌ای نداشت همچنین گزارش‌ها هم مبین برگزاری مذاکرات برجام در مسیر پیشرفت و بهبود است.

با این اوصاف در حال حاضر عواملی که ذکر شد بیشترین تأثیر را در تعیین اوضاع بازارهای داخلی دارند و تأثیر بازارهای خارجی فعلا به شدت بازارهای داخلی نیست. در نتیجه ممکن است این روند افزایشی متوقف شده و بازار آهن دوباره ثبات پیشه کند.

تعطیلی تولیدکنندگان کوچک

به گزارش آهن پرایس، بالا رفتن نرخ مواد اولیه تبعاتی در بازارهای پایین دست دارد که محمود ارباب‌زاده مدیرعامل و عضو هیأت مدیره فولاد سفیددشت در این زمینه اظهار کرد: با کاهش میزان تولید و عرضه محصولات، حجم تقاضا نیز افزایش می‌یابد که به همین میزان قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس کاهش تولید آهن اسفنجی فولادسازان را با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه کرده که این امر کمبود یا توقف تولید را در پی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت نوردسازان در شرایط فعلی، افزود: درحال حاضر نوردسازان کمبودی در زمینه مواد اولیه ندارند و در حال تولید محصولات نهایی هستند بنابراین تا زمانی که کمبودی در بازار احساس نشود توازن قیمت‌ها به هم نمی‌خورد در کل با کاهش هر محصولی چه مواد اولیه و چه محصول نهایی، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

ارباب زاده با بیان اینکه برخی واحدهای القایی تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: کمبود آهن اسفنجی که خوراک این واحدها است و همچنین اوضاع رکودی بازار، زیان مالی در بر داشته که این واحدها را ناگزیر به تعطیلی کشانده است. بر همین اساس تولیدکنندگان را بر آن داشته برای جلوگیری از تحمیل زیان بیشتر دست از تولید کشیده و منتظر نتایج توافقات وین و تأمین گاز و برق مورد نیاز باشند.

با توجه به مشکلات موجود در جامعه در زمینه کمبود گاز و برق که دامن آن واحدهای تولیدی را گرفته است، به نظر می‌رسد بهترین راه تغییر استراتژی و ادغام واحدهای کوچتر برای جلوگیری از تعطیلی این واحدها است. ظاهرا در این صورت می‌توانند به تولیدات خود ادامه دهند و مشکلی در تأمین هزینه‌ها نداشته باشند.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بررسی بازار مسکن و گزارش متناقض بانک مرکزی کار ساده ای نخواهد بود چرا که در روز پنج شنبه ۳۰ دی ماه در گزارش اعلامی اظهار شده بود که نرخ تورم در اقتصاد کلان کشور در آذر ماه کاهشی بوده است و دلیل این کاهش را نیز کاهش اجاره بهای مسکن اعلام نمود. 

اما گزارش متناقض بانک مرکزی به این ترتیب است که کاهش تورم اجاره بهای مسکن در آذرماه را اعلام داشت و در گزارش ماهانه بازارمسکن از رشد ۵۴ درصدی اجاره بها خبر داد. 

به نقل از بانک مرکزی، در آذر ماه سال جاری روند چندماه گذشته نیز ادامه دار بوده است و نرخ تورم متوسط ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه کاهشی بوده است. در آذرماه میزان تورم ماهانه اجاره بها کاهش قابل توجه ای داشت که در واقع اخیرا این تورم پیشران تورم اقتصاد کشور بوده است. 

دقیقا همین بانک در گزارش وضعیت ماهانه بازار مسکن اعلام داشت: بررسی شاخص اجاره بها در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذر ماه ۱۴۰۰ نشان دهنده ی رشد ۲۵۱/۲ و ۵۴.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

بر اساس گزارش منتشره از سوی مرکز آمار ایران، تورم نقطه ای دی ماه سال جاری عددی در حدود ۳۵/۹ درصد است بدین معنی است که خانواده های ایرانی ۳۵.۹ درصد مبلغ بیشتری برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان نسبت به دی ۹۹ پرداخت کرده اند. 

در مجموعه کالاهای مصرفی، اجاره بهای واحدهای مسکونی، هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه و همچنین انواع پوشاک بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سال گذشته داشته اند. همچنین معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط بهای اجاره ی هر مترمربع در تهران را در آذرماه ۸۴ هزار تومان اعلام داشت که این مبلغ بدین معنی است که چنانچه خانواری واحد ۵۰ متری در تهران اجاره نماید بایستی ماهیانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت نماید، حال آنکه در مهرماه سال ۱۳۹۸ مبلغ اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در حدود ۴۰ هزار تومان بود که مقایسه این دو نرخ به معنای رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته است. 

دفتربرنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی در روزهای پایانی دی ماه اعلام داشت که قیمت مسکن و اجاره بها کاملا باهم ارتباط مستقیم دارند و همسو هستند. 

در واقع چنانچه قیمت مسکن افزایش یابد نه بلافاصله اما با تاخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن خواهد شد. البته بر کسی پوشیده نیست که وضعیت نابسامان بازار مسکن غیرمنتظره نیست، چرا که اجاره بها تا حد زیادی به قیمت مسکن وابسته است در واقع کسی که ملک خود اجاره می دهد به عبارتی نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم انجام داده است و بازدهی این سرمایه گذاری همان مبلغ اجاره بهاست. 
 

در ادامه می توانید این خبر را مطالعه کنید:هزینه های نهضت مسکن ملی

حال فرض کنیم سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش یابد و خریدار پول بیشتری برای خرید مسکن بپردازد بلاشک انتظار دریافت اجاره بهای بیشتری را نیز خواهد داشت. 

به تحلیل گزارشگر آهن پرایس، قیمت مسکن طی ۳ سال اخیر ۷ الی ۸ برابر شده است، اما اجاره مسکن نیاز است که با میزان درآمد خانوارهای طبقات متوسط و پایین تر مطابقت نماید لذا سرعت افزایش اجاره بها همیشه نسبت به افزایش قیمت مسکن پایین تر است و افزایش اجاره بها با تاخیر نسبت به افزایش قیمت مسکن حرکت می نماید. 

همواره رشد اجاره بها نسبت به قیمت مسکن با تاخیر است و در بازه های زمانی که رشد قیمت مسکن با سرعت است باز هم اجاره بها همگام با رشد قیمت مسکن افزایش نمی یابد و در نهایت از سرعت عقب می ماند بنابراین رشد اجاره بها تا یک الی دو سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. 

در نهایت اجاره مسکن در سال گذشته از رشد قیمت مسکن عقب مانده بود و نتوانست خود را همگام با قیمت مسکن نمایید لذا اجاره مسکن تا ۲ سال آینده با شیب تندی از قیمت مسکن حرکت خواهد کرد تا عقب ماندگی را جبران نماید.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در نخستین روز هفته و پس از ثبات تقریبی دوماهه قیمت‌ها، در ابتدای روز گذشته قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما ساعتی بعد نوسانات افزایشی و کاهشی در قیمت روز اهن به ویژه در بخش میلگردها مشهود بود.

بازار ارز نیز ساعات ابتدایی روز را با نوسان افزایشی جزئی آغاز کرد اما در پایان روز قیمت دلار مجددا به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت و در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پس از مدت‌ها ثبات قیمت‌ها به‌ویژه قیمت روز میلگرد در بازار شکسته شد و نوسانات افزایشی و کاهشی مختصری ایجاد شد و این در حالی بود که خرید آهن آلات همچنان راکد و بی‌رونق بود.

بنابراین شنبه برای میلگرد روز پرچالشی بود و مشاهده کردیم که نوسانات قیمتی زیادی برای این محصول ثبت شد. به این صورت که در ابتدای روز قیمت میلگرد تقریبا ثابت بود و حتی برخی مبادی فروش قیمت محصولاتشان را کاهش می‌دادند اما ساعتی بعد علاوه‌بر افزایش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی قیمت میلگرد، حتی قیمت سوم و چهارم نیز اعلام کردند و خرید و فروش‌ میلگرد با تأیید صورت می‌گرفت.
برخلاف میلگرد که در مقایسه با سایر محصولات پرنوسان بود، شاهد ثبات گسترده قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در بخش عمده‌ای از مبادی فروش بودیم و تغییر چندانی در قیمت این محصولات مشاهده نشد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز در بخش عمده‌ای از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در این میان شاهد کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول نیز بودیم. همچنین قیمت روز ورق سیاه نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت و ورق گالوانیزه نیز کاهش قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد.

قیمت روز تیرآهن نیز در کنار ثبات قیمت در بخش کیلویی، برخی مبادی فروش افزایش ۱۵۰ تومانی داشتند اما در بخش شاخه‌فروشی جز شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان که افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشتند در مابقی مبادی فروش ثابت و بدون تغییر قیمت اعلام شد.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته از حدود ۳۰ هزار تن محصولات عرضه شده، ۱۳ هزار و ۵۱۰ تن آن آن مورد تقاضا و معامله واقع شد.

قیمت شمش عرضه شده در این دور از بورس افزایش ۲/۲ درصدی داشت که در نهایت به قیمت ۱۴ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد. اما طبق اخبار موجود امروز نیز مواد اولیه همچون آهن اسفنجی، گندله و سنگ آهن و... در حدود ۶۳۶ هزار تن در بورس کالا عرضه خواهد شد که گویا قیمت آهن اسفنجی در مقایسه با عرضه پیشین حدود ۰/۰۳ درصد رشد داشته و به قیمت ۸ هزار و ۷۹۸ تومان عرضه خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت میزان معاملات محصولات عرضه شده و نرخ پایه آنها قیمت اهن الات را تحت تأثیر قرار داده و در مسیر افزایشی می‌کشاند. درواقع می‌توان بخشی از افزایش قیمت روز گذشته به ویژه قیمت میلگرد را به تحریک واحدهای بالای زنجیره فولاد نسبت داد که احتمالا این جریان برای فولادسازان و نوردکاران سود بهتری را فراهم خواهد کرد.

با وجود افزایش جزئی قیمت‌ها، اما همچنان کفه تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای محصولات فولادی سبک بود و عملا تقاضای چندانی برای خرید اهن الات مشاهده نشد؛ زیرا نه شرایط جوی جامعه اجازه می‌دهد که تقاضا بالا برود و نه بازار پتانسیل افزایش قیمت را دارد و آنچه در روز گذشته شاهد بودیم حاصل ایجاد جو هیجانی بود که ممکن است برای تحریک تقاضا رخ داده باشد.
به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی جامعه افزایش هیجانی قیمت‌ها اعتماد متقاضیان را سلب می‌کند و آنچه بازار آهن بیش از همه به آن نیاز دارد، ثبات و آرامش در قیمت‌ها است.


ادامه‌دار بودن قطعی برق فولادسازان

به گزارش آهن پرایس، از سوی دیگر خبری مبنی بر قطعی برق فولادسازان منتشر شد که از مهمترین عوامل ایجاد نوسان در بازار آهن در روز گذشته به شمار می‌رود. براساس این اخبار طبق اعلام وزارت نیرو به دلیل کمبود سوخت مایع نیروگاه‌های شمال کشور که به دلیل سردی هوا و کاهش جریان گاز طبیعی درحالت بحران قرار گرفته است، برای مدیریت و کنترل مصرف، برق برخی فولادسازان قطع خواهد شد.

همانطور که در تابستان نیز برق برخی واحدهای تولیدی قطع شد، کاهش تولید و زیان این واحدها را در بر داشت که در طی آن قیمت تیرآهن و میلگرد با افزایش ۲ هزار تومانی از کانال قیمتی ۱۵ هزار تومان وارد کانال ۱۷ هزار تومانی شد.

بنابراین به نظر می‌رسد انتشار این خبر نیز بهانه‌ای در جهت تحریک تقاضا و افزایش قیمت‌ها باشد، زیرا تولیدکنندگان بزرگ کشور کماکان درحال فعالیت هستند و قطعی برق چند شرکت خصوصی خللی در تأمین نیاز بازار ایجاد نخواهد کرد و چه‌بسا بازار رکودی تقاضا را نیز بیش از پیش تعمق ببخشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی بازر آهن در دی ماه

اما خبری که روز گذشته در زمینه قطع برق فولادسازان منتشر شد از این قرار است که براساس اعلام سازمان برق منطقه‌ای تهران برق تعدادی از فولادسازان قطع خواهد شد.

با توجه به تجربه قطعی برق در تابستان و محدودیت مصرف گاز برخی واحدها در آذر ماه و اکنون نیز انتشار خبر قطعی برق برخی واحدهای فولادی، موجب اعتراض مدیران فولادی شده است.

برخی از مدیران می‌گویند درحالی که بخش فولاد کشور بسیار سودآور است هرگاه کمبودی در زمینه نیرو و انرژی پیش می‌آید سریعا به سمت تحدید انرژی صنایع فولادی روی می‌آورند گویی که صنعت دیگری در کشور وجود ندارد.

این مدیران می‌افزایند: درست زمانی که قیمت برق و گاز افزایش پیدا کرده است در این اثنا به قطعی آن نیز اقدام می‌کنند که به‌یقین به ضرر و زیان مالی این واحدها منجر خواهد شد و چه بسا برخی فولادسازان را نیز به ورشکستگی خواهد کشاند.

در شرایط فعلی جامعه که نیاز به احیای منابع ارزآور جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور بیش از همیشه اهمیت دارد، رفع موانع تولید امری مهم و حیاتی به نظر می‌رسد. زیرا با قطعی برق واحدهای فولادی در تابستان شاهد زیان ۶ میلیارد دلاری و از دست رفتن ۳۰۰ هزار شغل بودیم.

در حال حاضرتبعات قطعی برق و گاز نیز از پیش مشخص است و بعضا ممکن است زیان‌های آن قابجبران‌ناپذیر باشد.



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: مدت زمان طولانی است که بازار آهن و فولاد چشم انتظار نتایج مذاکرات برجام است و پس از این مرحله می توانیم منتظر تغییر در بازار فولاد و آهن باشیم، بازار رکودی فولاد و آهن و قیمت محصولاتی چون شمش، بیلت و میلگرد و تیرآهن و هاش و ورق گالوانیزه به شدت به نتایج مذاکرات وین و همچنین سیاست های کشورهای قدرت وابسته شده است. 

محمدرضا هوشمند یکی از فعالان صنعت فولاد معتقد است : با توجه به تحریم ایران، چنانچه مذاکرات برجام به نتایج مطلوب برسد آنگاه می توانیم منتظر باشیم تا تحریم ها برداشته شود و در پی لغو تحریم ها شرایط راحت شود و در نتیجه کاهش قیمت دلار که باعث کاهش قیمت سایر محصولات می گردد. 

ایشان افزود: چنانچه سناریو چیده شده آنچنان که باید پیش رود بلاشک یکی از اتفاقات بسیار مثبت کاهش قیمت دلار و پس از آن کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد خواهد بود و پس از آن سرمایه گذاری ها در صنایع معدنی و مسکن دوباره وارد چرخه و پر رونق خواهد شد که این اتفاق مازاد تولیدات فولادی را به سوی خود جذب خواهد کرد.  

ثبات بازار فولاد در شروع سال میلادی 

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران اظهار داشت : قیمت محصولات فولادی تولیدات داخلی و همچنین محصولات وارداتی در سال ۲۰۲۲ به یک ثبات نسبی خواهند رسید و در طی یک سری رویش و ریزش های قیمتی به تعادل و ثبات خواهند رسید. 

آنوش رحام افزود: بازارهای جهانی نیازمند یک اتفاق یا رویداد جدید است تا تغییر جهت چشمگیر داشته باشد فرضا چنانچه کرونا به طور کامل پایان یابد آنگاه بازارهای جهانی افزایش یا کاهش قیمت را اعمال خواهند کرد.

ایشان معتقد است که سویه های جدید امیکرون یکی از عواملی است که بازار جهانی را ثابت نگه داشت همانطور که مشاهده می شود نیز همچنان کمبود تقاضا و کاهش قیمت ها در بازار حاکم است بنابراین می توان اظهار داشت سیر قیمتی موجود در سال ۲۰۲۰ در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت فولاد در هفته پایانی دی

بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نظری متفاوت با آنوش رحام دارد و اظهار میدارد: قیمت محصولات فولادی در سال آتی افزایشی خواهد بود هر چند که این افزایش چندان محسوس نباشد اما بلاشک ریزشی یا کاهشی نخواهد بود و دو دلیل برای آن عنوان کرد: اول اینکه پایان بحران کرونا باعث آغاز فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز و همچنین بازگشت زندگی به شرایط عادی خواهد شد که مانع از کاهش قیمت محصولات فولادی می شود.

دومین دلیل اینکه با توجه به سیاست کشور چین که میزان تولید محصولات فولادی چین یک میلیارد تن در سال است و اعلام شده است که که طی سال آتی ۱۰ درصد از حجم تولیدات فولادی را خواهد کاست که این کاهش یکباره ۱۰۰ میلیون تنی محصولات فولادی چین منجر به تقویت بازار خواهد شد و پس از آن منجر به افزایش قیمت ها می گردد. 

 مذاکرات امریکا و بریتانیا

مذاکرات امریکا و بریتانیا در جهت حل مناقشه فولاد برگزار خواهد شد البته زمان این مذاکرات مشخص نشده است اما بر اساس شنیده ها ظرفیت اضافه ی فولاد و آلومینیوم جهانی و همچنین اعمال تعرفه های ایالت متحده بر فلزات از بریتانیا خواهند پرداخت. 

طی انتشار یک بیانیه مشترک امریکا و اروپا هر دو طرف متعد شده اند که در جهت کار برای رسیدن به دوام صنایع فولادی و آلومینیوم در هر دو بازار گام بردارند. در این مذاکرات تعرفه های ۲۵ درصدی بریتانیا بر برخی از محصولات ایالات متحده که نشان از جبران دارد، اعمال خواهد شد از جمله ی این محصولات می توان به ویسکی، موتورسیکلت، شلوار جین و تنباکو اشاره داشت.  

شایان ذکر است که وزارت بازرگانی بریتانیا اعلام داشته که تا زمانیکه توافقی صورت نگیرد، از انجام هرگونه اقدام در جهت دفاع از صنایع حیاتی فولاد و آلومینیوم کشور خود دریغ نخواهند کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()